Biltema = kanontema!

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag har lite svårt att tro att det var så mycket fel och uselt som beskrivs. Då hade dom väl återkallat produkten kanske då jag gissar att dom sålt flera av detta som nämns. Ofta man ser folk skriver om usla produkter vad det än månde vara och det visar sig ganska ofta att personen gjort fel på något sätt.

Nja. Det är ju trots allt så att kvaliteten på grejorna på biltema är högst varierande. Vissa saker är riktigt bra. Framför allt ställt i relation till priset. Vissa saker är överlag såpass dåliga att det är bättre att handla någon annanstans för att slippa få en hjärnblödning på köpet.

Tryckluftskopplingarna är ett exempel där dom är tillverkade med så dåliga toleranser att dom väldigt ofta läcker. Visst. Det går fortfarande att använda tryckluftsgrejorna eftersom läckaget oftast inte är värre än att en hyfsad kompressor klarar av den förlusten av luft men om man inte vill ha ett konstant pysande och en kompressor som går igång onödigt ofta så är det bättre att köpa dom kopplingarna någon annanstans.

Biltema är ju just en lågpriskedja och dom är själva medvetna om det. Det är därför som dom har så generösa regler för utbyte av grejor. Plus att jag misstänker att dom nog själva är ute efter att bli medvetna om vilka saker som inte håller måttet så att dom kan förbättra dom så mycket som möjligt utan att det drabbar deras marginaler.

Det innebär ju att om du bor i närheten av ett Biltema så kan du i många fall chansa eftersom det inte är så dyrt att byta grejor om det är fel på dom. För min egen del så har jag drygt 5 minuter till närmaste biltema och om jag ändå ska till Barkarby och handla så är det inte någon lång omväg att svänga förbi biltema i veddesta och byta något som inte höll måttet. Har man 20 mil till närmaste biltema så är det kanske bättre att inte chansa eftersom den bilkörningen lätt blir dyrare än om man köpt en lite dyrare grej för ett högre pris.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Visst. Det går fortfarande att använda tryckluftsgrejorna eftersom läckaget oftast inte är värre än att en hyfsad kompressor klarar av den förlusten av luft men om man inte vill ha ett konstant pysande och en kompressor som går igång onödigt ofta så är det bättre att köpa dom kopplingarna någon annanstans.

Precis min definition på ett fungerande tryckluftsystem,

1. Jag ska kunna lämna hela tryckluftsystemet påkopplat med kompressorn påslagen även då jag åker på veckolånga tjänsteresor.

2. Kompressorn ska under denna tid inte behöva köras - varken var femte minut, en gång om dagen eller en gång i veckan - för att fylla på ett läckage.

Tryckluftsystem går att få 100% täta med noll läckage. Jag vet, för jag har byggt sådana och jag har för fan ett sådant i mitt eget garage. Men någon annan kanske inte tycker att det spelar någon roll och ytterligare någon kanske tycker att det är helt OK med kopplingar som ligger och småpyser...?

Fine. Köp dina prylar på Biltema då.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

1. Jag ska kunna lämna hela tryckluftsystemet påkopplat med kompressorn påslagen även då jag åker på veckolånga tjänsteresor.

2. Kompressorn ska under denna tid inte behöva köras - varken var femte minut, en gång om dagen eller en gång i veckan - för att fylla på ett läckage.

Tryckluftsystem går att få 100% täta med noll läckage. Jag vet, för jag har byggt sådana och jag har för fan ett sådant i mitt eget garage. Men någon annan kanske inte tycker att det spelar någon roll och ytterligare någon kanske tycker att det är helt OK med kopplingar som ligger och småpyser...?

Man bör ha timer på strömmen till en kompressor. Brister nåt så den börjar läcka så finns det risk att den går tills det blir för varmt och börjar brinna.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Jag har en knapp på min kompressor som jag kan slå på och av den med. När jag är i garaget och skall använda kompressorn slår jag på den, när jag går ut slår jag av den. Jäkligt bra finess!:yoparty

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Man bör ha timer på strömmen till en kompressor. Brister nåt så den börjar läcka så finns det risk att den går tills det blir för varmt och börjar brinna.
En tidigare kollega hade sitt sovrum vägg i vägg med garaget. I garaget stod bland annat en kompressor med sladden i. Trycket var strax över pressostatens starttryck. Givetvis slog pressostaten till och startade kompressorn när han och framför allt hans fru sov som skönast.
Gissa vem som fickgå ut i garaget ochrycka ur kontakten, kollega eller hans fru?

Adler

Sporthojsnörd
Gick med
25 Mar 2015
Hoj
1984 Suzuki GSX 400 FWS, ZZR 1100 1990
En tidigare kollega hade sitt sovrum vägg i vägg med garaget. I garaget stod bland annat en kompressor med sladden i. Trycket var strax över pressostatens starttryck. Givetvis slog pressostaten till och startade kompressorn när han och framför allt hans fru sov som skönast.
Gissa vem som fickgå ut i garaget ochrycka ur kontakten, kollega eller hans fru?

Det där känns igen och låter som när katten vill in. Inte är det direkt mitt fel att han skulle ut precis vid läggdags men jag vet ändå vem som blir omruskad och beordrad att släppa in den bräkande midnattsligisten när det gormas utanför sovrumsfönstret trots att jag aldrig blev väckt att katten själv.....

En gång i tiden när jag hade bäddsoffa i verkstan sov jag över där efter att ha jobbat sent. I pentryt där soffan står råkar även kompressorn bo. Närmare bestämt 2 m ifrån. I den djupaste av sömn låter det som om nån startat en stånka i rummet och jag tror aldrig jag har varit så nära en hjärtattack.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7

Mitt eget tryckluftsystem (inte helgens fuljobb med Biltemaprylar...) är byggt runt elektroniken från en gammal Atlas Copco industrikompressor med flera säkerhetsfunktioner, bl.a. avstängning utifrån temperaturvakt och plötsligt tryckfall. Det innebär dock inte att jag lämnar den påslagen om jag inte är hemma. Men jag ska kunna göra det om jag vill, av ren princip...

Vilken snäll fru som frivilligt går ut och slår av kompressorn.

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Lustigt att den här tråden skulle komma upp just nu...

Jag var tvungen att göra en snabbinstallation av lite tryckluft under helgen. Inga kvalitetsbutiker på hemmaplan öppna, så det blev att bränna iväg tio mil till närmaste Biltema där tryckregulator samt ett antal kopplingar inhandlades.

Fladdermusätaren som konstruerat tryckregulatorn var tydligen helt ovetandes om gällande industristandard med koniska gängor, så de tre-fyra första timmarna gick åt till att först jävlas med enorma mängder gängtejp, sedan bryta ihop och sedan tillverka helt egna kopplingar som tätades med kopparbricka.

Sedan borde väl allt vara rättfram..?

I helvete heller...När allt kopplades ihop så visade det sig att tre av sex stycken snabbkopplingar och insticksnipplar läcker...Vad man än tar sig till och hur man än kombinerar dem så ligger de och småpyser, precis som att man har en huggorm under garagebänken...

I det här fallet var inte syftet att snålheten skulle bedra visheten, utan endast att få tag på prylar överhuvudtaget då allt på hemmaplan var stängt. Men med facit i hand så hade jag lika gärna kunnat lägga tiden på något annat för det samlade betyget för Biltemas tryckluftsprylar kan bara bli:

Helt.
Fucking.
Jävla.
Odugliga.

Det hade varit bättre om den här tråden dykt upp, så hade du kunnat posta ditt inlägg där det har mer likvärdigt sällskap:

https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?188095-Biltema-Skittema/page4

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag har en knapp på min kompressor som jag kan slå på och av den med. När jag är i garaget och skall använda kompressorn slår jag på den, när jag går ut slår jag av den. Jäkligt bra finess!:yoparty

Tills du glömmer den när du åker bort på semester. Kompressor är en sån sak som man lätt glömmer, man startar den inte varje gång man går in i snickarboan och och den går intermittent och kan stå tyst lång tid. Om man inte har läckande biltemakopplingar förstås.

Lustigt att den kommentaren kommer från just dig med tanke på att min bild av dig är att du hyllar betydligt meningslösare prylar än en timer.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Tills du glömmer den när du åker bort på semester. Kompressor är en sån sak som man lätt glömmer, man startar den inte varje gång man går in i snickarboan och och den går intermittent och kan stå tyst lång tid. Om man inte har läckande biltemakopplingar förstås.

Lustigt att den kommentaren kommer från just dig med tanke på att min bild av dig är att du hyllar betydligt meningslösare prylar än en timer.

Argumenterar inte EMOT timer, påpekar bara att det finns uppenbara lösningar som inbegriper dra ut sladden... :)

Din bild kanske inte stämmer?:hej

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81

Jag har kompressorn kopplad via kontaktor så den slås på då lyset tänds, lyset i sin tur tänds via rörelsevakt.

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Oj, länge sedan jag var in på sporthoj. Detta va enda tråden jag gjort som överlevt ???? här kan man hylla dom bra sakerna med biltema. man är välkommen att skriva i skittema tråden! ????

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Hoj
Ducati Monster 696 -10

Jag har en 15-20 år gammal Italiensk kompressor och varenda koppling är minst 10 år gammal och alla kommer från Biltema. Jag tror faktiskt att jag har ett minne av att kompressorn har startat en gång under de 10 åren jag har haft garaget. Om inte renblåsningspistolen av okänt ursprung eller nitpistolen från Tools sitter i för dom läcker som durkslag, då startar kompressorn 2ggr/timma.

Kompressorn står fö påslagen alltid. Det kanske är jävligt dumt...

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Vilka kopplingar är bra utan att kosta en förmögenhet? Jag behöver uppdatera några i garaget som efter 20 år börjar läcka

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Mina prylar från CEJN har varken svikit mig eller sig själva, men de kostar ju lite mer än Biltemas dynga...

Jag har dock hört goda saker om de kopplingar som säljs av Bolist-varuhus. Ungefär samma pris som Biltema, men de höll tätt på första försöket enligt någon som provat.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år