Biltema = kanontema!

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Fast det finns betydligt billigare än biltema på proffs handeln.

Jag köpte 2000st 120*6mm dom fick jag ge 1,38 :-st på proffs handel så biltema var 600 :- dyrare + att på biltema var jag tvungen att hämta. Proffs handeln körde hem dom gratis.. Så skillnaden blev dessutom 15 mil transport o 3tim körning o några 100 lappar i bensin billigare dessutom..

Men biltema är helt ok..

Vad var det för proffshandel? Jag har knappast hittat nåt billigare än Biltema som inte är absolut skit. Peka mig åt rätt håll så skall dom få sälja diverse skruv för 6000kr

Checker

Medlem
Gick med
29 May 2012
Hoj
GSX1250FA -14
Gjorde samma här, men valde 6800mAh då den var lite mindre, köpte på den sidan som jag "tror är mest seriös":tummenupp.
View attachment 435887
http://www.eco-worthy.com/catalog/batteries-c-68_161.html

TEST Batteri LI-Ion: Biltema 2600mAh vs. ECO-WORTHY 6800mAh
Jag har jämfört kapaciteten på det medföljande batteriet på 2600mAh med ett tillbehörsbatteri som jag beställt från Kina på 6800mAh. Jag vill gärna ha ett batteri i reserv så man kan byta när man känner för det. Inte så kul att bli utan ström när man som mest önskar värmen i jackan. Det jag funderade på var om jag gjort ett bra köp. Tillbehörsbatteriet från kina beskriver tillverkaren med nästan samma volym och vikt men med en skillnad på kapaciteten på över 2,5ggr och det till ett pris på 160:- inkl. frakt.

Biltema (original)
Typ: Li-ion
Kapacitet: 2600mAh
Vikt: 169gram
Mått cm: 9,2x7,2x2,2 = 145cm³
Full effekt: 183min
Halv effekt: 330 min
Låg effekt: ej testat

ECO-Worthy (Kina)
Typ: Li-ion
Kapacitet: 6800mAh (+162%)
Vikt: 208gram (+23%)
Mått cm: 10,8x6,5x2,5= 175,5cm³ (+21%)
Full effekt: 206min (+12%)
Halv effekt: 390min (+18%)
Låg effekt: ej testat

Reflektion:
Jag utgick ifrån Biltemas batteri var 1.0 och att siffrorna inom parantes är den procentuella skillnaden. Jag misstänkte redan från början att kapaciteten inte var det dubbla i Kina-batteriet. Trots allt tycker jag det var ett OK köp. Jag önskade ett extra batteri i ungefär i samma storlek och det var ett rimligt pris och en bra kapacitet även om det inte var det specade 6800mAh. Nu får man bara hålla tummarna att livslängden är bra och att batteriet inte börjar brinna. Jag köpte faktiskt två 6800mAh batterier från olika leverantörer. Det ena batteriet på ebay för 225:- det andra batteriet direkt från Eco-Worthy. Det enda som skilde var att frakten ingick i köpet direkt från ECO-Worthy. Jag testade inte drifttiden i jackans ”låg effekt läge” då det tog för lång tid.
kina vs biltema.JPG

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Tips , Dom som köpt den där gamla svarta halvmasken med två filter i snusdosestorlek.
Oavsett om man har kvitto eller inte och även om den var köpt för fem år sen så får ni cashena tebax.
Har ni kvar filter även igengoggade så får cach ni för dom också.

Det var nått skit med märkningen som inte var godkänt så inga problem och behålla masken heller.

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Haha va fan gasmaksen oxå.Köpte la den 2012,använde den några dagar o sen har den legat på hyllan o torkat ihop.Fick tebax 170 spänn o tjacka korv för

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Hoj
Honda VFR 800 2006
Köpte ett gelbatteri där i år, får se om det sköter sig :)

/R

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura

Vanvan

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2019
Hoj
Honda S-Wing 150
Köpte bläster-grejer på Biltema häromdagen. Exempel här vad som händer med bromsok och nav efter ca 10 minuters arbete. Fick vänta en hel del på att kompressorn skulle jobba upp tillräckligt tryck, så var långt ifrån 10 minuters konstant blästrande. Är mycket nöjd och ska fortsätta göra klart hela oket och de andra tre och troligen också en del styr- och fjädringsdetaljer, och sedan rostskydda.

Bifogat

• IMG_4492.JPG
    IMG_4492.JPG
    1.4 MB · Visningar: 116
  • Skärmavbild 2020-05-16 kl. 22.21.02.png
    Skärmavbild 2020-05-16 kl. 22.21.02.png
    1.4 MB · Visningar: 124

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
Triumph street triple RX
Försöker verkligen åka runt till diverse butiker men hamnar nästan alltid på biltema. Skulle fixa lite i tjejens sy-rum, behövde laga ett par skor, behövde penslar, tvättsvamp, mm. Allt fanns på Biltema. Inget behövde vara av superkvalitet, alla nöjda.

Försökte ge pengar till andra ställen, såsom järn/bygghandel. Köpte två hyllplan, med konsoler, lite betsolja samt halv liter vit färg samt en pensel. 1400kr.
Såg sedan att biltema hade allt det där förutom betsolja (tror jag) och hade hamnat på halva summan. Men man ska inte vara sur för det, det är ändå bra att sprida ut pengarna.
Köpte faktiskt dyra tvättgrejer på lokala mc-affären, de ska också ha sin del av min lön.

Jonas_Västerås

Sporthojsnörd
Gick med
27 Mar 2016
Hoj
Honda 1000 CBF 2008- Suzuki 650 V-strom 2008
https://www.xxl.se/exped-airmat-lite-plus-5-m-bla/p/1165876_1_style

Köpte detta liggunderlag på XXL i fredags. Klart billigast av deras liggunderlag som är som typ luftmadrass. Dom flesta kostar runt 1500-2500kr. När det ligger i förpackningen så får det plats i handen, perfekt för mc-semester. Var även in på Biltema och köpte deras delade regnställ. Har ett sen förut men det börjar bli slitet. Passa på stället ska tydligen utgå enligt personalen. Menar det delade regnstället som finns på mc-avdelningen.

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-

Jag har ett sådant. Jag har inte så mycket att jämföra med. En Europatripp på 80-talet sov jag helt utan liggunderlag. Inte så bekvämt. Jag har ju sovit på luftmadrass vilket är tidsödande att blåsa upp om man inte har kompressor. Tungt är släpa runt på är det också.
Jag testade Biltemas. Bra pris men det är tungt och stort. Fast det är ju självuppblåsande så det sköter sig själv medan man fixar med annat. Det går att blåsa upp med munnen också med det ska man väl egentligen undvika.
Jag tycke nog att det var för tunt om man gillar att ligga på sidan. Kanske att jag stängde ventilen för tidigt några gånger.
Så till min tripp förra året kapade jag ett vanligt liggunderlag som täcker axlar och höfter. Då sov jag som en prins de ca 30 tältnätterna. Men "the sleeping system" (allt i USA heter system) tar ännu mer plats även om 2/3-dels liggunderlag inte väger så mycket.

Det finns andra varianter som man viker ihop eller som man blåser upp. Dyrare men jag vet inte om de är sköna att sova på.

Jag tänker inte byta ut mitt från Biltema. :)

Ett tips är Biltemas aluminiumfilt som man kan ha under liggunderlaget om det är kallt på marken.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år