Biltema-Kedja

bard

Måste fixa ett cafeobjekt!
Gick med
31 Aug 2004
Ort
ingarö
Hoj
SUZUKI GSXR1100-89
Är det nån som har testat att använda Biltemas kedjor?:va
Det börjar bli dags att byta och det finns en del pengar att spara på det.


Mvh Bard
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Why not! Man har inget att förlora att testa iaf, är det halva priset och den bara skulle hålla hälften så har man ändå inget förlorat än att få göra arbetet lite tidigare. Den är säkert mångt bättre än orginalkedjan från hojar på 80 talet.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Jag har HÖRT att bromsbelägg är mycket bra valuta för pengarna, samma sak med olja men att med kedjor får ungefär vad man betalar för... En billig kedja med lägre kvalitet och hållbarhet än en "märkeskedja"...
 

bivven

Ligger mot betalning!
Gick med
17 Oct 2004
Ort
Örebro
Hoj
två ben och inga hjul kvar
Why not! Man har inget att förlora att testa iaf, är det halva priset och den bara skulle hålla hälften så har man ändå inget förlorat än att få göra arbetet lite tidigare. Den är säkert mångt bättre än orginalkedjan från hojar på 80 talet.

JO! man kan förlora ett ben i värsta fall.....
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Jag skulle inte vilja ha en Biltema kedja på en effekstark hoj. Konsekvenserna av ett kedjebrott kan vara förödande, i bästa fall skrotar man bara motorn.

Köpte deras tankskydd som jag satte dit i går på hojen. Idag hade det skiktat sig :huvet
 

bard

Måste fixa ett cafeobjekt!
Gick med
31 Aug 2004
Ort
ingarö
Hoj
SUZUKI GSXR1100-89
Jag har HÖRT att bromsbelägg är mycket bra valuta för pengarna, samma sak med olja men att med kedjor får ungefär vad man betalar för... En billig kedja med lägre kvalitet och hållbarhet än en "märkeskedja"...

Det är lite så jag tänker men med ett tätare bytes intervall och nogrann kontroll av kedjan borde det ju inte vara nå problem.

Och även om den skulle vara kass så tusen gånger bättre än min nuvarande.




Vore kul och höra fler som har provat, och framför allt om nån har haft problem.
 

Fresa

Ska väl ta kortet nu när man sålt hojen
Gick med
3 May 2004
Ort
stockholm
Hoj
Längtar efter 1000 cc
Feltema.... Aldrig på min hoj av principskäl :mattias
 

Tias

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Köping
Hoj
FIREBLADE -12 & -03, HUSKY SMR511 -11, YZ250F -12
Olja från biltema, ok inga problem. Men kedja? Ok kanske håller lika bra lr sämre men varför chansa. Kvaliteten kanske inte är sådär genomgående god.

Du får en värstingkedja med drev för 1500 från d.i.d tex? Det borde man ha råd med var 3000emil om man kör hoj, de är ju inte ens dyrt när man tänker på intervallet man byter. Man spenderar så jäkla mycket pengar på annat skit till hojjen så drivpaketet behöver man inte snåla på heller. Ni prioriterar fel :tungan
 

Ingel

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Norrtälje
Hoj
stuntster
Jag skulle inte vilja ha en Biltema kedja på en effekstark hoj. Konsekvenserna av ett kedjebrott kan vara förödande, i bästa fall skrotar man bara motorn.

fast jag har brottat ner kedjan 4 ggr. i det bästa fallet (under en wheelie) snärtade den till ett litet teen som kom bärandes med kedjan då jag inte fattat vad som hade hänt och rullat vidare 200 meter och så va konversationen igång. i sämsta fall har jag stått utanför leksand i hällregn 2 timmar innan jag hittade en vänlig bonde med extra kedjelås i garaget. aldrig nånsin har varken ben eller motor gått av.
kedjeskyddet däremot är djävulens påfund, till för att trassla till kedjor som tröttnat på att snurra runt och spränga motorblock. ta bort dessa, ha med dig ett extra kedjelås så kommer du bara se positiva saker av att kedjan går av.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
fast jag har brottat ner kedjan 4 ggr. i det bästa fallet (under en wheelie) snärtade den till ett litet teen som kom bärandes med kedjan då jag inte fattat vad som hade hänt och rullat vidare 200 meter och så va konversationen igång. i sämsta fall har jag stått utanför leksand i hällregn 2 timmar innan jag hittade en vänlig bonde med extra kedjelås i garaget. aldrig nånsin har varken ben eller motor gått av.
kedjeskyddet däremot är djävulens påfund, till för att trassla till kedjor som tröttnat på att snurra runt och spränga motorblock. ta bort dessa, ha med dig ett extra kedjelås så kommer du bara se positiva saker av att kedjan går av.

Har du verkligen haft en motor som hållt en hel kedja? :tungan

Till TS:

Jag skulle kolla på dragbrottgränsen och sedan jämföra med de märkeskedjor i samma dimension som man har som alternativ. Dragbrottgränsen brukar vara proportionell mot priset på kedjor tycker jag mig ha märkt.
 
Last edited:

CM

Sporthojsnörd
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Vårby
Hoj
Hojlös för närvarande...
Vet inte om jag skulle våga lita på annat än kvalitets kedjor med tanke på hur illa det kan gå om skiten sticker..

Kolla bara på hur min vattenpump mådde på min gamla RF600R efter att kedjan drog under full acc i utgången av en kurva.. Hade i alla fall turen att klara mig själv helskinnad.
 

Bifogat

  • RF600 Vattenpump 005.jpg
    RF600 Vattenpump 005.jpg
    171.6 KB · Visningar: 533

Ingel

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Norrtälje
Hoj
stuntster
Har du verkligen haft en motor som hållt en hel kedja? :tungan

hehe, nja... 4 motorer och 4 kedjor... men 1 av kedjorna flög av från min gamla yzf och de andra har pajjat på andra sätt.

jag tror i alla fall det är bättre att spara pengarna man får av att köpa en biltemakedja och köpa en ny biltemakedja när den gamla tar slut än att köpa en nkrkedja för dubbla priset. tänk bara på vad kedjespray kostar och vad man kan spara på att strunta i smörja skiten utan bara byta ut den. ungefär som att lämna in hojjen på service istället för att bara byta motor när den gamla sprängs.

men om jag ska va ärlig så har jag faktiskt inte ens sett hur biltemakedjan ser ut, men jag står fast vid min gamla princip att billigast är bäst.

edit: finns biltemakedja i olika färger, annars tar jag tillbaka allt jag har sagt
 

Ingel

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Norrtälje
Hoj
stuntster
Vet inte om jag skulle våga lita på annat än kvalitets kedjor med tanke på hur illa det kan gå om skiten sticker..

Kolla bara på hur min vattenpump mådde på min gamla RF600R efter att kedjan drog under full acc i utgången av en kurva.. Hade i alla fall turen att klara mig själv helskinnad.

hade du kedjeskyddet monterat?
 

CM

Sporthojsnörd
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Vårby
Hoj
Hojlös för närvarande...
hade du kedjeskyddet monterat?

Jepp och det är jag faktiskt glad över. Efter grundlig inspektion av skadorna konstaterades att kedjan måste ha gått av nertill, hur skumt det än låter. Kedjan trasslade i vilket fall inte in sig utan for iväg bakåt i en jävla fart. Utan kedjeskyddet hade jag nog haft en rejäl reva i arslet.. :tummenner:
 

Ingel

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Norrtälje
Hoj
stuntster
för övrigt är det alltid kedjelåset som stuckit för mig. så det borde ju faktiskt funka bra att köpa biltemakedja och montera dit ett super-hyper-duper kedjelås för 125 spänn på mc-varuhuset istället så borde det va bra.

juste, det är ju det som alltid ryker...

jag är förvirrad
 

bard

Måste fixa ett cafeobjekt!
Gick med
31 Aug 2004
Ort
ingarö
Hoj
SUZUKI GSXR1100-89
En annan sak jag funderat på är skillnaderna på olika kedjor.
tex hur skiljer sig en 530 mot en 532?
532 ska vara skarkare men mer änså vet jag ej.

Och sen har vi ju alla o-ringskedjor och x-ring och allt vad det heter...
Varför ska man välja den ena framför den andra?


Kul att det är många som skriver! Sporthoj kan man räkna med:tummenupp
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
för övrigt är det alltid kedjelåset som stuckit för mig. så det borde ju faktiskt funka bra att köpa biltemakedja och montera dit ett super-hyper-duper kedjelås för 125 spänn på mc-varuhuset istället så borde det va bra.

juste, det är ju det som alltid ryker...

jag är förvirrad

Du har aldrig funderat på att nita kedjan och sluta svära över felande kedjelås...
Det är ju det som är problemet med kedjelås... De går sönder!!!

Det är lite så jag tänker men med ett tätare bytes intervall och nogrann kontroll av kedjan borde det ju inte vara nå problem.

Och även om den skulle vara kass så tusen gånger bättre än min nuvarande.

Det beror säkert lite på hur man kör och vad man kör också...
Biltemas 520 kedja på en 1000-kubikare som rejsas = inte optimalt
Biltemas kedja på en 600 som gatkörs lite mysigt = säkert inga problem!
 
Last edited:
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top