Biltema+mc=sant

badpitt

Full fart spar tid!
Gick med
22 Dec 2007
Hoj
2010 KTM 990 Adventure R
Många gånger är det nog så att många piratdelar tillverkas på samma ställe på samma sätt men får olika förpackning. Det som ofta kostar mer i småbutikerna/mc-handeln är alla mellanhänder som vill ha en bit av kakan. Att sen köparen känner sig nöjd och trygg för att han har köpt en "dyr" pryl skadar ju ingen. Alla vinner på detta. Tillverkare, mellanhänder, den ovetande, "lurade" köparen (som känner sig nöjd) och Sveriges ekonomi rullar på.

Sen finns det proffsgrejer till racing som kanske har krävt extra utvecklingsarbete till en produkt som säljs i små volymer och då blir ju också priset dyrare. I det senaste fallet borde man dock få vad man betalar för, vilket man inte får i det första exemplet.

Jag känner en tjej som jobbar som deigner för ett postorderföretag i Borås, hon berättade att deras jeans gjordes på samma band som Dieseljeansen. Hon har varit där flera gånger. Hennes uppgift var att "göra om " Dieseljeansens utseende så att de kunde sälj dem utan att bli anklagade för att sälja kopior men ändå vara "lagom" lika.
Deras byxor kostade en tredjedel, tror ni de var tre gånger så dåliga?:va

kiko

Peace ...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducce å Verte
Dags att sätta amatörerna på plats mao..

Om biltema/jula skulle sälja precis lika bra grejer som alla andra varför är det då inte ett enda team i något sammanhang i racing/rally som kör med biltema grejer och vinner ?

kanske för att det ÄR SKIT !

kan du stava till Ä-G-D ?

Den jämförelsen haltar dock betänkligt ...
Biltema säljer standardgrejer över disk till svenssons ... hur många racing/rally team vet du som kör med vanliga standard grejer som vinner?

Klart det finns bättre grejer där ute om man vill tävla seriöst men de är nog inte Biltemas tanke att konkurrera med dessa ... bara en gissning från min sida.

NakenBandit

Mot dumheten kämpar gudarna förgäves...
Gick med
26 Jul 2004
Hoj
TL1000S -97, Bandit 600 N -97 o XS 650 SE -81

Om biltema/jula skulle sälja precis lika bra grejer som alla andra varför är det då inte ett enda team i något sammanhang i racing/rally som kör med biltema grejer och vinner ?

Amatörer på plats? Jävlar vad stora ord. På vilket vis är du proffs i den här frågan? Har du kunskap (genom utbildning eller jobb, ange gärna referenser) som gör att du är bättre lämpad än andra att bedöma vad som är en bra produkt? Har du full insyn i vad som säljs på biltema jämfört det som säljs hos märkeshandlaren?

Biltemas ambition är väl knappast att göra saker som ska vinna i olika tävlingssammanhang? Snarare att erbjuda TILLRÄCKLIGT BRA prylar till ett bra pris inriktat mot de glada amatörer som inte tar ut potentialen i bilar/ motorcyklar till 100%. Jag lovar, jag kör inte så hårt att jag behöver de där sista % som toppgrejor ger jämfört billigare saker. Jag tror inte att jag får SAMMA saker som de dyrare alternativen. Jag tror däremot att jag får en pryl som räcker till för mitt användningsområde till ett pris som mer passar min plånbok.

Med ditt resonemang är alltså allt annat än Ducati (MotoGP vinst) och Ferrari (F1 vinst) skit?

Kan du stava till M-E-R-A P-E-N-G-A-R K-V-A-R T-I-L-L B-E-N-S-I-N?

Hard_Grit

Kakmonster
Gick med
30 Aug 2007
Hoj
HOJLÖS
ok, VM i paralelldragning tydligen

Kan köpa en FIAT uno, den e gjord på samma fabrik där de gjorde Fiat lancia delta HF integrale evolution.

Lika bra bilar, samma kvalite... knappast.

Har väldigt mkt erfarenheter som styrker att biltemas produkter är skit, har köpt en hel del grejer därifrån när det varit dåligt med pengar eller helt enkelt jag inte haft behovet av att köpa bra grejer.
Tex verktygen som bara går sönder, jag använder fortfarandes pappas gamla BACHO-sats och inte så mkt som 1 hylsa har gått sönder på över 30år. Fick en biltema-sats i present, första tillfället jag använde åkte en hylsa direkt, därefter spärrskaftet.
Verktygen är ju bara 1 grej, köpt tex ett cykelhjul med inbyggd generator och medföljande lyse, vad kan gå fel på en sån sak ?
Jo visar sig att dels så lyser det jäkligt dåligt, lampan går hela tiden. Köpte 3st extra lampor på biltema alla har pajjat på bara 4 månader, en slump ? skulle inte tro det.
Sen har vi ju bromsbeläggen som smälte på en kort provtur på c:a 10km aktiv körning på småvägar.

Går säkert att köpa grejer som "funkar" på biltema för en billig penning men att köpa grejer som "funkar" när det kommer till saker som kan rädda mitt liv gör jag bara inte och det är ju rentav farligt om de som kör sporthoj eller kör väldigt aktivt skulle få för sig att biltema-skiten fungerar precis lika bra som original-grejerna, som sagt väldigt farligt.

På bilen kanske det inte gör så mkt om bromsbeläggen eller någon vital del går sönder men på en MC kan en havererad kedja, skuret lager etc orsaka en dödskrasch.

Last edited:

NakenBandit

Mot dumheten kämpar gudarna förgäves...
Gick med
26 Jul 2004
Hoj
TL1000S -97, Bandit 600 N -97 o XS 650 SE -81
Kan köpa en FIAT uno, den e gjord på samma fabrik där de gjorde Fiat lancia delta HF integrale evolution.Lika bra bilar, samma kvalite... knappast.

Nej, och det hävdar inte Fiat heller. Och det tror jag inte heller när man köper och betalar för en Uno, men för mitt användningsområde räcker unon till. Samma sak med biltemas grejor, samma kvalitet som toppgrejor? = Nej knappast. Men tillräckligt bra kvalitet för mitt användningområde= Ja troligen, men man vet inte förräns man testat.

Därmed inte sagt att allt Biltema säljer är bra, det är flera av deras saker som jag testat och därefter handlat från ett "erkänt" märke pga. bristande kvalitet hos biltema. Exempelvis var deras H4 lampor skräp för några år sedan, men nu har de väl bytt leverantör och de har testats med riktigt bra resultat i ngn biltidning (?). Verktygen har dock fungerat ypperligt för mig som skruvar 5-10 ggr per år.

Allt jag menar är att innan man dömer en specifik produkt får man väl testa den först. Visst, bromsbeläggen och kedjorna kanske inte är precis lika bra som topprodukterna men för mig TILLRÄCKLIGT bra.

Nä nu säng. Trevlig kväll.

Ädit efter din ändring där :tungan Håller fullt med om säkerheten och att man är mer utsatt på hoj. Och man kanske bör tänka ngn gng extra kring exempelvis bromsbelägg, men i och med att jag kör kanske lite lugnare än genomsnittet på sporthoj "antar jag" att de kommer räcka till. För Sture 56 år på sin krompråm som aldrig kör fortare än 90 bör definitivt räcka till. Sedan tror jag inte att ett kedjebrott skulle komma av en ngt sämre kedja, då har man nog istället skött den jävligt illa. Men istället att den slits fortare, ngt som mer än väl vägs upp av priskillnaden.
NU säng :)

Last edited:

Evil M

?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
450 Cross
Jag har letat nytt styre till crossen nu i veckan och tänkte köpa ett styre på www.allright.eu som hade märket DICE för 770kr. Kolla på biltemas styre för 269kr och såg att det är samma styre förutom att DICE styret är svart och hade 4 olika bendings. Tillverkat av samma alu sort, 7075 T6 aluminium. Det ända är att man inte får med en styr pad på biltema i priset men det hade dom även för 59,90kr dock inte så snygg.

Från Allright: AL7075 28,6mm BLACK BAR STYRE 770:- Tillverkad av ytterst hållbart 7075-aluminium. 28,6mm Black Bar finns att få med fyra olika ”bendings”.
Levereras med pad. FÄRG: svart.

Biltema: Aluminiumstyre (utan fågelpinne) med oversize 28,6 mm vid styrinfästning. Lågviktsmodell, tillverkad i 7075 T6 aluminium för maximal styrka och hållbarhet. Guldfärgat

Hard_Grit

Kakmonster
Gick med
30 Aug 2007
Hoj
HOJLÖS
Då håller vi i princip med varandra mao.
Fan att flera inte nappade på "Dags att sätta amatörerna på plats mao.."
Hade hoppats på lite kalabalik men å andra sidan är det ju sen torsdagkväll så får väl ladda upp inför helgen med lite irriterande kommentarer :D

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)

http://www.sverigecross.com/huvell/index.asp?ID=464 Biltemaolja o andra Biltemaprylar verkar ju duga inom motocrossen på elitnivå , så ....tja.....

Ess2

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2006
Hoj
Flera

Du är go Du
Har du någon hoj eller önskar Du dig bara en

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
DT
Har efter mycket tankegång inte ändrat min uppfattning om att biltema säljer skit.
Visst kan man få billigare grejer genom att hoppa över nån stackars grossist och köpa från fabrik men klart som själva f*n att köper man en hjälm eller nåt som kostar ungefär 1/4 av vad originalet kostar så är det inte samma kvalite.
Däremot betyder det ju inte att alla märker det eftersom det först märks när man utnyttjar grejerna till max tex till tävling eller när man krashar det verkligen märks att det där ryggskyddet för 1200 va nog värt pengarna ändå.
Vet inte om du syftade på mig men jag köpte inte biltemas hjälm bara-för-att-den-var-billig. Har varit runt i Västerås och provat alla hjälmar jag kunde hitta, har även vart till lelles i Uppsala och provat men det var just biltemas hjälm som satt bäst. Sitter verkligen som en smäck och det är passformen jag först och främst utgår ifrån när jag köper hjälm. Verkar bra enligt specen men hur bra den igentligen är i jämförelse mot andra hjälmar har jag svårt att tänka mig nån här på sporthoj vet.

PS. Har precis satt dit biltemas gummihandtag på knarren. DS.

Hard_Grit

Kakmonster
Gick med
30 Aug 2007
Hoj
HOJLÖS
Mera drama !! :yoparty

syftade inte på dig eller någon annan supermoppe, brukar försöka hålla mig undan just personliga påhopp om jag kan. Jag ger mig hellre på ALLA samtidigt :D

ang. biltema så visst sponsrar dem, finns biltema sponsrade rallybilar men det kan väl va så att de sponsrar med tex startavgift osv istället för delar/olja ?

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
DT

syftade inte på dig eller någon annan supermoppe, brukar försöka hålla mig undan just personliga påhopp om jag kan. Jag ger mig hellre på ALLA samtidigt :D

ang. biltema så visst sponsrar dem, finns biltema sponsrade rallybilar men det kan väl va så att de sponsrar med tex startavgift osv istället för delar/olja ?
Oj, jag kanske "lät" lite allvarlig, skulle ha lagt till nån smiley. :tungan :) :yoparty :D

Biltema verkar sponsra sig själva... sitter en fet biltema-logga på baksidan av hjälmen som inte går att ta bort. :brynad

Bifogat

• biltema-logga.jpg
    biltema-logga.jpg
    35 KB · Visningar: 106

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Hoj
En lagom stor.
Jag har letat nytt styre till crossen nu i veckan och tänkte köpa ett styre på www.allright.eu som hade märket DICE för 770kr. Kolla på biltemas styre för 269kr och såg att det är samma styre förutom att DICE styret är svart och hade 4 olika bendings. Tillverkat av samma alu sort, 7075 T6 aluminium. Det ända är att man inte får med en styr pad på biltema i priset men det hade dom även för 59,90kr dock inte så snygg.

Från Allright: AL7075 28,6mm BLACK BAR STYRE 770:- Tillverkad av ytterst hållbart 7075-aluminium. 28,6mm Black Bar finns att få med fyra olika ”bendings”.
Levereras med pad. FÄRG: svart.

Biltema: Aluminiumstyre (utan fågelpinne) med oversize 28,6 mm vid styrinfästning. Lågviktsmodell, tillverkad i 7075 T6 aluminium för maximal styrka och hållbarhet. Guldfärgat

Själv köpte man ett Renthal 28.6mm för 1100 spänn nyligen..
Lika glad för det är jag.

Ess2

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2006
Hoj
Flera

Var finns Ni alla som snackar om banan, alla Ni som kör aktivt och ligger på max och utnytjar "grejorna" till max. Finns det någon bana som vi andra inte känner till där alla de som kan köra håller till, eller....
För jag har inte sett Er

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
VT-750, NV-11
Har försökt att låta bli att kommentera den här tråden men känner att jag bara måste.
Om vi börjar med ex. hjälmarna; tillverkningskostnaden för en biltemahjälm kontra en arai (eller annat) skiljer troligtvis inte mer än 10-50kr förutom färgsättningen som självklart kostar mer med flashiga motiv än enfärgat.
Alla godkända hjälmar är testade enligt vissa normer och ingen tjänar mer pengar på att göra grejorna "översäkra", i så fall skulle garanterat den tillverkaren sett till att det skapats en tuffare norm för att visa att dom uppfyller den!
Är man lite observant så kan man hitta både Lidl´s och Jula´s hjälmar hos diverse lokala mc-firmor för minst det dubbla priset, det säger väl något.
Dom oberoende tester som gjorts har ju flera gånger visat att billigare hjälmar klarat lika mycket eller mer stryk än dyra.

Angående bromsbeläggen; om nu någon verkligen lyckats att "smälta" beläggen på 10 min som det påstods tidigare i tråden så tycker jag att personen ifråga bör kontakta Aftonbladet och Expressen samt stämma Biltema, det är ju en jättenyhet om dom säljer så undermåliga säkerhetsdetaljer (kan man bli stämd för att ha sålt giftig t-doja så är väl detta sju resor värre). Precis som med det mesta måste även bromsbelägg uppfylla vissa normer för att få säljas som bromsbelägg.

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
ok, VM i paralelldragning tydligen

Kan köpa en FIAT uno, den e gjord på samma fabrik där de gjorde Fiat lancia delta HF integrale evolution.

Lika bra bilar, samma kvalite... knappast.

.

Nu tog du ett skitdåligt / ogenomtänkt exempel då den senare bilen har PRECIS samma rackiga kvalité som en Uno. Väldigt många fler prestanda höjande delar, men samma usla detaljkvalité. Den är känd för det liksom. Mycket körglädje, lika mycket skruva i garaget.

Ja jag har meckat med en. Ja jag har kört en.

Är man lite observant så kan man hitta både Lidl´s och Jula´s hjälmar hos diverse lokala mc-firmor för minst det dubbla priset, det säger väl något.
Dom oberoende tester som gjorts har ju flera gånger visat att billigare hjälmar klarat lika mycket eller mer stryk än dyra.

.

Japp, Lidl´s crosshjälm som kostade 298,- fanns samtidigt hos Lelles för tredubbla, sänktes sedan till typ en sjuhundring.

Exakt samma kruka.

Last edited:

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn

Vi skulle ju kunna ha handuppräckning och kolla vilka som kör på biltemas syntetolja i rookieklasserna. :glömdet

Hard_Grit

Kakmonster
Gick med
30 Aug 2007
Hoj
HOJLÖS
Jo lancia vs uno kanske va lite väl :D

Men ang stämma biltema för beläggen och ringa aftonbladet, skulle nog gå ungefär såhär:

1. Stämning,
Jag- "Hej jag vill stämma biltema för att jag körde slut på deras belägg på 10m"

åklagaren - "roflmao gå och dö skitunge - klick -"

2. Aftonbladet intervjuar biltema-ansvarig
Reporter- "Detta visar ju tydligt att era grejer inte håller måttet och att köpa belägg från er kan vara livsfarligt"

Biltemaansvarig - "Vi säljer bara kvalitetssäkrade varor med E,Y,Z,G,N-märkning som säkerställer att de uppfyller EUs krav osv."

Reporter- "Jo men i det här fallet visas det ju att era rutiner och krav inte håller måttet ändå"

Biltemaansvarig - "Jag kan inte uttala mig om enstaka fall men vi jobbar för att leverera säkra produkter till våra konsumenter och blablabla aldrig haft klagomål på dessa belägg förr blablablalbllalalbla"

Så nä, tror inte det skulle ge nånting förutom lite gratisreklam åt biltema.

Och vissa grejer e ju bra att köpa på biltema, cykellås för 250spänn på cykelringen reades ut på biltema för 80spänn nyligen, exakt samma lås.
Tratt-satsen e skitbra. (dock är plasten väldigt tunn, de viker sig gärna vilket säkert inte händer på super-trattar för 300 spänn)
Deras svampar med tvättmedel i är bra
Stänkskärmarna till cyklar e bra.

Så visst finns det grejer, tex gick in på funbike i stan kikade crosshjälm för 2500 spänn i hyllan. Beställde samma för 499 spänn via en hemsida-exakt samma hjälm.

Men efter så mkt negativa erfarenheter av biltemas produkter vågar jag inte chansa längre på att köpa vitala delar tex motorolja utan jag får väl betala lite extra för att kunna sova gott om natten och lita på hojen som bara har originaldelar eller "märkes-delar"

Last edited:

Holtis

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2004
Hoj
Yamaha XT660X -08
Sjysst diskussion...
Får mig att tänka som man gjorde om Bingolotto i början...
Ingen spelar men man sålde 4 miljoner lotter i veckan...

Bara att se hur detta fungerar, lär snart vara en del hojar ute med Biltema delar, bra att utvärdera det...
Var själv och skulle köpa en 520 Oringskedja i fittja...de var slut... hade sålt ca 70 kedjor på några dagar, och fler var beställda.

Det var tomt i vissa fack med handtag osv. så någon köper det, så med lite tålamod och mindra "påhopp" i diskussionen så har vi säkert svaren snart.

Last edited:
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...