Jo men har du fyllt specen så vad mer är du ute efter.
Vill jag ha en starköl så köper jag en starköl, jag tror inte att om jag tar den där svindyra lättölen som ett par tibetanska munkar tillverkat i månsken och tror att jag kommer få en starköl bara för att jag pröjsat mer.
på samma sätt är det med olja, finns inte ett enda företag som tar den absolut värsta oljan och märker den lägre, du får vad märkningen ger och det är absolut gott nog för varenda en av er,
Hur många här läser minkravet och forskar sedan fram vad nästa nivå över det är för att få en fantastisk olja? Nä ni läser vad tillverkaren vill ha och så köper ni en märkesolja med exakt samma krav som tillverkaren ställt.
Ditt exempel felar lite. Köper du en lättöl när du vill ha en starköl så har du ju inte handlat enligt minimi-specen. Vill du ha en 5.2'a ska du köpa munkarnas 5.2'a isf. Du kommer inte att bli fullare på den bara för att den kostar dubbelt så mycket, men kanske den smakar dubbelt så bra.
När det kommer till olja är det minimi-kravet som gäller och som för det mesta är fullt tillräckligt. Men det betyder inte att en bättre/högre specad olja inte kan vara till fördel för en motor. Man får tänka på att det är två minimikrav inblandade. Ett från MC-tillverkaren på vilken klassning av olja som ska användas och sedan är själva klassningen på en olja ett minimikrav. En olja
kan vara bättre än sin klassning och det
kan finnas fördelar i att använda en olja med högre klassning än instruktionsboken säger.
Med äldre hojar så kanske inte specifikationerna på oljorna som rekommenderas ens finns längre. Om en gammal racehoj hade användarspecifikationen att använda oljan med den för tiden högsta klassningen, varför skulle inte den kunna dra fördelar av en modernare olja med nuvarande högre klassning. Normalt sett så finns det bara fördelar i att använda en modernare olja.
Vad det gäller just Biltemas helsyntetsolja för MC så har den samma JASO och API-klassning som SBK Racing-oljan. Båda i högsta nuvarande klassning vad jag vet. Det som saknas på biltemaoljan men som SBK har är ACEA A3-märkningen som säger att det är en olja för högprestandamotorer. Det betyder inte att biltemaoljan inte funkar lika bra i en högprestandamotor, bara att det inte är bevisat med data.
Men i stort håller jag med dig. För de flesta med en modern hoj räcker det gott med att följa klassningarna som rekommenderas i manualen. Det finns dock inga nackdelar med att gå på den högst klassade oljan istället för den rekommenderade klassningen, utöver priset. Oftast står det i manualen, "använd olja med klassning X
eller högre"