Biltemas olja?

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
Triumph 800xc -11
Ni som sågar exempelvis Biltemas olja, har ni funderat på hur litet spann man har att spela på när det gäller att fylla specen på en modern olja som t.ex deras Motorcykelolja.
Kraven är väldigt hårt ställda så tar ni en som fyller er motortillverkares krav så får det stå precis vad det vill på dunken i övrigt.

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Ni som sågar exempelvis Biltemas olja, har ni funderat på hur litet spann man har att spela på när det gäller att fylla specen på en modern olja som t.ex deras Motorcykelolja.
Kraven är väldigt hårt ställda så tar ni en som fyller er motortillverkares krav så får det stå precis vad det vill på dunken i övrigt.
Nja, specen är ju ett minkrav och MC tillverkaren säger att det är den lägsta kvalitet hojen ska ha.
Det kan alltså finnas oljor som är bättre.

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Jag hade låg oljenivå i min SR så jag fyllde på med en liter biltema helsyntet. Sen visade det sig att det är backventilen från oljetanken som felar så nu har jag en liter olja för mycket i motorn. Jävla biltema. :mad:

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
På de flesta Svenska motorforum där olja diskuteras så är det någon som känner alt. är kusin eller brylling till en kille som fyller oljan på Biltemas dunkar.

Peugeotklubben:
biltemas olja görs av statoil. har en kompis som jobbat med att paketera den så det är nog inte så dålig olja. Firman ligger i kristinehamn (!) i allafall och dom packar spolarvätska.bromsvätska. motorolja mm

Autopower:
"jag har en kompis som har en kusin vars brorsa jobbar på Biltema"
"Har hört på omvägar av en kompis som varit i fabriken att det stod fullt med biltema-dunkar på produktionsbandet "

lazzat.se, olja till Pontiac:
"Jag har en kompis som har jobbat i oljahamnen i Nynäshamn. Han tappade upp oljor på plastdunkar..."

Audi club Schweden:
"En kompis har jobbat på oljeterminalen i nynäshamn där man tappar upp olja. Biltema och Statoil är precis SAMMA olja..."

På raggarportalen har man lite annan uppfattning men ingen kompis:
"Biltema tar sin olja från Q8 och Mobil vad jag kunnat utforska och dom har INTE skitoljor."

Det var en kul sammanställning :tummenupp
Och samtidigt är det lustigt att det förändrats, när diskussionerna började dyka upp om biltemas olja för cirkus 10 år sedan så var det istället oftast skribenterna själva som antingen köpt en oljeflaska eller kollat på en på biltema där biltemas egna etiketter satt lösa. Då brukade det oftast vara statoils namn som var under etiketten enligt samma skribenter. Däremot var det aldrig någon som lagt upp en bild på detta!

Det är ett klart lustigt fenomen samt är det märkligt att ingen journalist verkligen tagit reda på hur det verkligen ligger till.

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Det var en kul sammanställning :tummenupp
Och samtidigt är det lustigt att det förändrats, när diskussionerna började dyka upp om biltemas olja för cirkus 10 år sedan så var det istället oftast skribenterna själva som antingen köpt en oljeflaska eller kollat på en på biltema där biltemas egna etiketter satt lösa. Då brukade det oftast vara statoils namn som var under etiketten enligt samma skribenter. Däremot var det aldrig någon som lagt upp en bild på detta!

Det är ett klart lustigt fenomen samt är det märkligt att ingen journalist verkligen tagit reda på hur det verkligen ligger till.

Brookstone / Carlube.

Last edited:

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Hoj
Trampcykel...
Spelar det någon roll vem som tappar upp oljan egentligen?
Statoil kan väl som vem som helst annan tillverka en billigare olja med lägre kvalité om dom ska säljas som "noname"?

Med det sagt så har både min bror och jag har kört biltema olja i många år utan problem.
Största problemet har ju varit att det va så sjukt dåliga flaskor (dom med jätte hål) men det är ju åtgärdat nu. =)

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Är det inte dags för "någon" av Sporthojs alla "experter" att starta en tråd om SLIPON?
- Vilket SLIPON skadar motorn minst/mest......
- Vilket SLIPON ger mest effektökning.....
- Vilket SLIPON har den snyggaste reklamdekalen med på köpet......

Viktig konsumentupplysning för oss sporthojare.....

/KentW

Conan99

Ny medlem
Gick med
30 Nov 2014
Hoj
Suzuki gsxr, KTM 690 sm
Frågan är om de anställda verkligen får reda på var motoroljan kommer ifrån?

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
Triumph 800xc -11
Nja, specen är ju ett minkrav och MC tillverkaren säger att det är den lägsta kvalitet hojen ska ha.
Det kan alltså finnas oljor som är bättre.
Jo men har du fyllt specen så vad mer är du ute efter.
Vill jag ha en starköl så köper jag en starköl, jag tror inte att om jag tar den där svindyra lättölen som ett par tibetanska munkar tillverkat i månsken och tror att jag kommer få en starköl bara för att jag pröjsat mer.
på samma sätt är det med olja, finns inte ett enda företag som tar den absolut värsta oljan och märker den lägre, du får vad märkningen ger och det är absolut gott nog för varenda en av er,
Hur många här läser minkravet och forskar sedan fram vad nästa nivå över det är för att få en fantastisk olja? Nä ni läser vad tillverkaren vill ha och så köper ni en märkesolja med exakt samma krav som tillverkaren ställt.

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Hoj
Trampcykel...
Nu vet vi att två olika distributörer köper de billigaste och sämsta förpackningarna på marknaden.
Innehållet vet vi lika lite om som innan.
App app! Med en pip från en gammal oljeflaska (jag glömt namnet på) så är dom faktisk rätt bra.
Men som dom är i sig själv är dom ju kass...

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Okej? Jag kan också lista olika oljetillverkare, men inte förändrar det saken.

Ni har fått svaret på er fråga så det borde göra det.
Det är Carlube olja i Biltemas flaskor och oljan är tillverkad av Carlube/Tetrosyl.

Statoils olja försvann när Biltema bytte flaskor för ett par årsedan och sedan dess så är det Carlube.

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Jo men har du fyllt specen så vad mer är du ute efter.
Vill jag ha en starköl så köper jag en starköl, jag tror inte att om jag tar den där svindyra lättölen som ett par tibetanska munkar tillverkat i månsken och tror att jag kommer få en starköl bara för att jag pröjsat mer.
på samma sätt är det med olja, finns inte ett enda företag som tar den absolut värsta oljan och märker den lägre, du får vad märkningen ger och det är absolut gott nog för varenda en av er,
Hur många här läser minkravet och forskar sedan fram vad nästa nivå över det är för att få en fantastisk olja? Nä ni läser vad tillverkaren vill ha och så köper ni en märkesolja med exakt samma krav som tillverkaren ställt.
Ditt exempel felar lite. Köper du en lättöl när du vill ha en starköl så har du ju inte handlat enligt minimi-specen. Vill du ha en 5.2'a ska du köpa munkarnas 5.2'a isf. Du kommer inte att bli fullare på den bara för att den kostar dubbelt så mycket, men kanske den smakar dubbelt så bra.

När det kommer till olja är det minimi-kravet som gäller och som för det mesta är fullt tillräckligt. Men det betyder inte att en bättre/högre specad olja inte kan vara till fördel för en motor. Man får tänka på att det är två minimikrav inblandade. Ett från MC-tillverkaren på vilken klassning av olja som ska användas och sedan är själva klassningen på en olja ett minimikrav. En olja kan vara bättre än sin klassning och det kan finnas fördelar i att använda en olja med högre klassning än instruktionsboken säger.

Med äldre hojar så kanske inte specifikationerna på oljorna som rekommenderas ens finns längre. Om en gammal racehoj hade användarspecifikationen att använda oljan med den för tiden högsta klassningen, varför skulle inte den kunna dra fördelar av en modernare olja med nuvarande högre klassning. Normalt sett så finns det bara fördelar i att använda en modernare olja.

Vad det gäller just Biltemas helsyntetsolja för MC så har den samma JASO och API-klassning som SBK Racing-oljan. Båda i högsta nuvarande klassning vad jag vet. Det som saknas på biltemaoljan men som SBK har är ACEA A3-märkningen som säger att det är en olja för högprestandamotorer. Det betyder inte att biltemaoljan inte funkar lika bra i en högprestandamotor, bara att det inte är bevisat med data.

Men i stort håller jag med dig. För de flesta med en modern hoj räcker det gott med att följa klassningarna som rekommenderas i manualen. Det finns dock inga nackdelar med att gå på den högst klassade oljan istället för den rekommenderade klassningen, utöver priset. Oftast står det i manualen, "använd olja med klassning X eller högre"

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år