Biltemas olja?

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Timrå
Hoj
zx10r
Jag hade låg oljenivå i min SR så jag fyllde på med en liter biltema helsyntet. Sen visade det sig att det är backventilen från oljetanken som felar så nu har jag en liter olja för mycket i motorn. Jävla biltema. :mad:

Så går det när du snålar.
Själv fick jag biltema olja på fingrarna den var alldeles hal och kladdig, självklart kan man ju inte ha något sådant i motorn.
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Alla vet att Biltemaoljan är okey men inte den absolut bästa som finns. En lösning är att köpa BT olja för 70 kr litern och blanda 50/50 med valfri olja i 250 kr klassen. Det gör att priset blir lågt och man får en olja med 300% högre kvalite nn BT oljan så att oljestyrkan blir mer än tillräcklig för alla typer av användning.
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Alla vet att Biltemaoljan är okey men inte den absolut bästa som finns. En lösning är att köpa BT olja för 70 kr litern och blanda 50/50 med valfri olja i 250 kr klassen. Det gör att priset blir lågt och man får en olja med 300% högre kvalite nn BT oljan så att oljestyrkan blir mer än tillräcklig för alla typer av användning.

Jag gillar att ditt exempel utgår helt ifrån priset. Hade det alltså funnits en lidl/netto-olja för 250 kr skulle den vara superbra? Det finns inga överprisade oljor?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Alla vet att Biltemaoljan är okey men inte den absolut bästa som finns. En lösning är att köpa BT olja för 70 kr litern och blanda 50/50 med valfri olja i 250 kr klassen. Det gör att priset blir lågt och man får en olja med 300% högre kvalite nn BT oljan så att oljestyrkan blir mer än tillräcklig för alla typer av användning.

:rofl Och hur kom du fram till det?
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Vad det gäller just Biltemas helsyntetsolja för MC så har den samma JASO och API-klassning som SBK Racing-oljan. Båda i högsta nuvarande klassning vad jag vet. Det som saknas på biltemaoljan men som SBK har är ACEA A3-märkningen som säger att det är en olja för högprestandamotorer. Det betyder inte att biltemaoljan inte funkar lika bra i en högprestandamotor, bara att det inte är bevisat med data.

ACEA klassningen säger att den är klassad för bensindrivna BIL-motorer, och A3 säger att den kan ha utökat bytes intervall (utökat jämfört med A1 och A2). I princip alla biloljor är A3 eller A5, där A5 är för lågfriktionsmotorer och har tunnare/svagare oljefilm.

edit: inkluderar en länk: http://www.kuttenkeuler.de/kkweb/Download/enACEA.pdf?objectId=1000460
 
Last edited:

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
:rofl Och hur kom du fram till det?

Jag trodde det framgick att det inte var allvarligt menat. Men kör man med olja som har rätt klassning och produceras med rätt kvalité så kommer inte oljan att orsaka problem oavsett det står Biltema, Motul etc. på flaskan.

Sedan säljs ju olja under diverse udda varumärken av Jula och Lidl m.fl. och det är förstås inget man vill hälla i dyra högprestandamaskiner även om man får oljan gratis.
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
"Sedan säljs ju olja under diverse udda varumärken av Jula och Lidl m.fl. och det är förstås inget man vill hälla i dyra högprestandamaskiner även om man får oljan gratis."

Jag skulle inte tveka en sekund att hälla en sån olja i nån av mina högprestandamaskiner!

Naturligtvis skulle jag först kontrollera vilken klassning den håller.

För er som verkligen vill veta hur "lurade" vi blir av den mer och mer påkostade reklamen, är VW-gruppens Instruktionsbok som följer med vid leveransen av nån av deras bilar intressant läsning.

Läs först avsnittet om vilken olja som SKALL användas, sedan bläddrar du till nån av de sista sidorna där det står vilken olja du KAN använda om du inte får tag i den första.
Och detta för att garantin skall gälla vid motorskador.

Ha en bra lässtund!

/KentW
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
"Sedan säljs ju olja under diverse udda varumärken av Jula och Lidl m.fl. och det är förstås inget man vill hälla i dyra högprestandamaskiner även om man får oljan gratis."

Jag skulle inte tveka en sekund att hälla en sån olja i nån av mina högprestandamaskiner!

Naturligtvis skulle jag först kontrollera vilken klassning den håller.

För er som verkligen vill veta hur "lurade" vi blir av den mer och mer påkostade reklamen, är VW-gruppens Instruktionsbok som följer med vid leveransen av nån av deras bilar intressant läsning.

Läs först avsnittet om vilken olja som SKALL användas, sedan bläddrar du till nån av de sista sidorna där det står vilken olja du KAN använda om du inte får tag i den första.
Och detta för att garantin skall gälla vid motorskador.

Ha en bra lässtund!

/KentW

För oss som inte har en Volkswagen, eller dito instruktionsbok, kan du kanske sammanfatta vad som står där?
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Jag skulle inte tveka en sekund att hälla en sån olja i nån av mina högprestandamaskiner!

/KentW

Ja oljan från Lidl är säkert minst lika bra som det som såldes på mackarna när de här maskinerna var nya om det är dem du menar.

NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Ja oljan från Lidl är säkert minst lika bra som det som såldes på mackarna när de här maskinerna var nya om det är dem du menar.

NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92

Den är minst lika bra som klassningen anger.
Det räcker.
 

timm

Medlem
Gick med
24 Oct 2005
Ort
Ja
Hoj
Skeppshult. En blå.
För oss som inte har en Volkswagen, eller dito instruktionsbok, kan du kanske sammanfatta vad som står där?
Det är inte speciellt konstigt egentligen, men VW reserverar sig och tajtar till vissa parametrar utifrån kvalitetskrav de ställer på oljan som ska hällas i motorn som de konstruerat. Många biltillverkare har sådana typer av "egna" krav.

Där står ungefär att om du byter olja ska du ha en olja som uppfyller kvalitetskrav enligt VW[siffor] och sedan väljer du viskositet xxW-yy efter vilket temperaturspann du tänker använda din bil i. VW[siffror] är olika om du vill ha s.k. long-life-service eller inte samt beror på om det är till bensin- eller dieselmotor.
Kan du inte hitta en olja som uppfyller VW[siffror] väljer du enbart efter viskositet, men VW tycker då att temperaturspannet är betydligt snävare.

Exempelvis så ska jag till min Seat använda 5W-40 olja som uppfyller VW502.00 för vanligt årligt oljebyte. Då kan jag köra mellan sisådär -40C - +50C omgivningstemp. Skulle jag pyttsa i olja som inte uppfyller någon VW[siffor] så är samma viskositet (5W-40) lämpligt för omgivningstemp 0C - +20C.
Med reservation för att jag fått temperaturerna lite fel. Har inte boken framför mig, men jag tror det framgår hur det funkar.

Biltemas motorolja för bil uppfyller VWs alla kvalitetskrav och lite till.
Se fet-stilen i beskrivningen:
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Ol...etisk/Helsyntetisk-motorolja-5W40-2000022954/
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ni har fått svaret på er fråga så det borde göra det.
Det är Carlube olja i Biltemas flaskor och oljan är tillverkad av Carlube/Tetrosyl.

Statoils olja försvann när Biltema bytte flaskor för ett par årsedan och sedan dess så är det Carlube.

Med tanke på att Biltemas idag aktuella SäkerhetsDataBlad för Biltema Motorcycleoil Racing 10W-40 är från slutet av maj 2015, dvs just nu idag om jag inte räknat fel hela 10 veckor gamla så är det nog slut med Carlube/Tetrosyl.
Eller så har Carlube/Tetrosyl bytt spec på oljan. För just nu erbjuder Biltema inget antislitagemedel ZDDP alls eller upp till 2,4% ! :D
För det är ju vad specifikationen ZDDP<2,5% innebär ! :D
Kallas för att sälja grisen i säcken.
Och det går undan på Biltema för i slutet av november 2014 hade Biltema också en ny leverantör, då var koncentrationen av ZDDP 1% - 3%.
 

Bifogat

  • 20150527-MC-10W-40-36958_SDB.pdf
    262.1 KB · Visningar: 36
  • 20141126-MC-10W-40-36958_SDB.pdf
    168.7 KB · Visningar: 76
Last edited:

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Med tanke på att Biltemas idag aktuella SäkerhetsDataBlad för Biltema Motorcycleoil Racing 10W-40 är från slutet av maj 2015, dvs just nu idag om jag inte räknat fel hela 10 veckor gamla så är det nog slut med Carlube/Tetrosyl.
Eller så har Carlube/Tetrosyl bytt spec på oljan. För just nu erbjuder Biltema inget antislitagemedel ZDDP alls eller upp till 2,4% ! :D
För det är ju vad specifikationen ZDDP<2,5% innebär ! :D
Kallas för att sälja grisen i säcken.
Och det går undan på Biltema för i slutet av november 2014 hade Biltema också en ny leverantör, då var koncentrationen av ZDDP 1% - 3%.

Hur kan man köpa grisen i säcken när all information om aktuell olja finns tillgänglig?
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
ACEA klassningen säger att den är klassad för bensindrivna BIL-motorer, och A3 säger att den kan ha utökat bytes intervall (utökat jämfört med A1 och A2). I princip alla biloljor är A3 eller A5, där A5 är för lågfriktionsmotorer och har tunnare/svagare oljefilm.

edit: inkluderar en länk: http://www.kuttenkeuler.de/kkweb/Download/enACEA.pdf?objectId=1000460
ACEA är en europeisk klassning, inte helt olik API. Fokus är på bil ja, men SBK Racingoljan är trots allt ACEA-klassad.

A2 är för normala bensinmotorer och normala bytesintervall.
A3 är för högpresterande bensinmotorer och/eller utökade bytesintervall.

Länk här med. http://www.nosab.eu/publ_dokument/Klassningssystem motoroljor.pdf
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstation 703
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Ni har fått svaret på er fråga så det borde göra det.
Det är Carlube olja i Biltemas flaskor och oljan är tillverkad av Carlube/Tetrosyl.

Statoils olja försvann när Biltema bytte flaskor för ett par årsedan och sedan dess så är det Carlube.

Tja du presenterar inget annat än en bild över att förpackningarna är likadana, en källa till din kunskap skulle vara önskvärd, annars är ditt svar inte mycket mer värt än alla andra vars "kompisar" jobbat där man fyller på biltemas olja.
Då det ofta spekuleras i att biltema "väldigt ofta" byter leverantör av oljan, så stämmer det inte heller in på det du säger, för det är inte så att biltema ändrat förpackningar 3 gånger om året (om nu innehållet alltid är förknippat med ett speciellt utseende på förpackningen), därför kan man anta att de flaskor du visar upp är bara att de har just sådana förpackningar.
Så nej ditt svar på min fråga (som egentligen bara var ett allmänt konstaterande, inte en direkt fråga här i tråden) är inte något egentligt svar.
 
Last edited:

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Biltema bör ha samma förpackningar som tillverkaren av oljan för formatdelar och omställning av maskiner kostar mycket.
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top