Jag hade låg oljenivå i min SR så jag fyllde på med en liter biltema helsyntet. Sen visade det sig att det är backventilen från oljetanken som felar så nu har jag en liter olja för mycket i motorn. Jävla biltema.
Alla vet att Biltemaoljan är okey men inte den absolut bästa som finns. En lösning är att köpa BT olja för 70 kr litern och blanda 50/50 med valfri olja i 250 kr klassen. Det gör att priset blir lågt och man får en olja med 300% högre kvalite nn BT oljan så att oljestyrkan blir mer än tillräcklig för alla typer av användning.
Så går det när du snålar.
Själv fick jag biltema olja på fingrarna den var alldeles hal och kladdig, självklart kan man ju inte ha något sådant i motorn.
Alla vet att Biltemaoljan är okey men inte den absolut bästa som finns. En lösning är att köpa BT olja för 70 kr litern och blanda 50/50 med valfri olja i 250 kr klassen. Det gör att priset blir lågt och man får en olja med 300% högre kvalite nn BT oljan så att oljestyrkan blir mer än tillräcklig för alla typer av användning.
Vad det gäller just Biltemas helsyntetsolja för MC så har den samma JASO och API-klassning som SBK Racing-oljan. Båda i högsta nuvarande klassning vad jag vet. Det som saknas på biltemaoljan men som SBK har är ACEA A3-märkningen som säger att det är en olja för högprestandamotorer. Det betyder inte att biltemaoljan inte funkar lika bra i en högprestandamotor, bara att det inte är bevisat med data.
Och hur kom du fram till det?
"Sedan säljs ju olja under diverse udda varumärken av Jula och Lidl m.fl. och det är förstås inget man vill hälla i dyra högprestandamaskiner även om man får oljan gratis."
Jag skulle inte tveka en sekund att hälla en sån olja i nån av mina högprestandamaskiner!
Naturligtvis skulle jag först kontrollera vilken klassning den håller.
För er som verkligen vill veta hur "lurade" vi blir av den mer och mer påkostade reklamen, är VW-gruppens Instruktionsbok som följer med vid leveransen av nån av deras bilar intressant läsning.
Läs först avsnittet om vilken olja som SKALL användas, sedan bläddrar du till nån av de sista sidorna där det står vilken olja du KAN använda om du inte får tag i den första.
Och detta för att garantin skall gälla vid motorskador.
Ha en bra lässtund!
/KentW
Jag skulle inte tveka en sekund att hälla en sån olja i nån av mina högprestandamaskiner!
/KentW
Ja oljan från Lidl är säkert minst lika bra som det som såldes på mackarna när de här maskinerna var nya om det är dem du menar.
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92
Det är inte speciellt konstigt egentligen, men VW reserverar sig och tajtar till vissa parametrar utifrån kvalitetskrav de ställer på oljan som ska hällas i motorn som de konstruerat. Många biltillverkare har sådana typer av "egna" krav.För oss som inte har en Volkswagen, eller dito instruktionsbok, kan du kanske sammanfatta vad som står där?
Ni har fått svaret på er fråga så det borde göra det.
Det är Carlube olja i Biltemas flaskor och oljan är tillverkad av Carlube/Tetrosyl.
Statoils olja försvann när Biltema bytte flaskor för ett par årsedan och sedan dess så är det Carlube.
Med tanke på att Biltemas idag aktuella SäkerhetsDataBlad för Biltema Motorcycleoil Racing 10W-40 är från slutet av maj 2015, dvs just nu idag om jag inte räknat fel hela 10 veckor gamla så är det nog slut med Carlube/Tetrosyl.
Eller så har Carlube/Tetrosyl bytt spec på oljan. För just nu erbjuder Biltema inget antislitagemedel ZDDP alls eller upp till 2,4% !
För det är ju vad specifikationen ZDDP<2,5% innebär !
Kallas för att sälja grisen i säcken.
Och det går undan på Biltema för i slutet av november 2014 hade Biltema också en ny leverantör, då var koncentrationen av ZDDP 1% - 3%.
Hur kan man köpa grisen i säcken när all information om aktuell olja finns tillgänglig?
ACEA är en europeisk klassning, inte helt olik API. Fokus är på bil ja, men SBK Racingoljan är trots allt ACEA-klassad.ACEA klassningen säger att den är klassad för bensindrivna BIL-motorer, och A3 säger att den kan ha utökat bytes intervall (utökat jämfört med A1 och A2). I princip alla biloljor är A3 eller A5, där A5 är för lågfriktionsmotorer och har tunnare/svagare oljefilm.
edit: inkluderar en länk: http://www.kuttenkeuler.de/kkweb/Download/enACEA.pdf?objectId=1000460
Ni har fått svaret på er fråga så det borde göra det.
Det är Carlube olja i Biltemas flaskor och oljan är tillverkad av Carlube/Tetrosyl.
Statoils olja försvann när Biltema bytte flaskor för ett par årsedan och sedan dess så är det Carlube.
Biltema bör ha samma förpackningar som tillverkaren av oljan för formatdelar och omställning av maskiner kostar mycket.
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |