Biltemas olja?

Baptisten

Medlem
Gick med
28 Mar 2010
Ort
Surahammar
Hoj
KTM Duke II
Rövarhistoria på rövarhistoria...

Jag ska dra min:

Jag köpte svindyr Castrol-olja och hela jävla motorn exploderade.

:fyllisar
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Rövarhistoria på rövarhistoria...

Jag ska dra min:

Jag köpte svindyr Castrol-olja och hela jävla motorn exploderade.

:fyllisar

Jag bytte till Q8 racing olja i min hoj och bara 30mil senare fick jag en skruv i bakdäcket! true story, så om ni inte vill ha punktering undvik Q8-olja!!!!
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
hade ju märkt det när jag bytte olja då jue, e precis det man såg när jag satte in polarens gamla gsf 600 motor, fina stålskärvor/spån som följde med ut vid oljebytet.
i den gamla dvs org motorn så fanns det inga tecken av just metalspån på den sprängda motorn när jag bytte oljan innan bandagen. Sen när den väl va sprängd så va det så klart småspån vid pickuppen eller va den nu kallas men i övrigt i fint skick.

jag säger ju rakt ut att jag inte längre vågar använda biltemaoljan då jag misstänker att den orsaka raset. Inte att jag e 1000000 miljoner % säker på att det just va oljans fel men att det mesta pekar på det å att jag känner avsmak för den å håller mig borta från den om jag ska ut på bandagar å så. funkar ju som spololja å gatputtring säger jag jue :D

:krama Förstår dig precis! Det var samma för mig förra året, jag tog några öl en lördagkväll, åt pizza på den lokala pizzerian. Tog ytterligare några öl och sen minns jag inget mer men dagen när jag vaknade hemma utan att minnas hur det gick till så var jag magsjuk.
Det var sista gången jag åt mat på den pizzerian. :fyllisar
 

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
haha, gött när sporthoj håller på att bli avpixlat/nyatider/flashback där man gör narr av de som har annorlunda upplevelser å åsikter.. Nu e det så att det jag skrivit e mina åsikter å det jag upplevt å delar ni inte dem så fine men att peka finger å göra narr av nån e ju bara bevis på dålig karaktär. men men liv i tråden iaf :D
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
haha, gött när sporthoj håller på att bli avpixlat/nyatider/flashback där man gör narr av de som har annorlunda upplevelser å åsikter.. Nu e det så att det jag skrivit e mina åsikter å det jag upplevt å delar ni inte dem så fine men att peka finger å göra narr av nån e ju bara bevis på dålig karaktär. men men liv i tråden iaf :D

Personligen anser jag att Sporthoj börjar bli lika lättkränkt som familjeliv, så jag hoppas du har rätt. Varken jag eller någon annan är ute efter att du skall göra avbön och tillbringa ditt liv på Biltema. Dock har många av oss rätt lång erfarenhet av hojliv och en del av oss har rätt hög kompetens inom både motorteknikerna och olja. Den gode Dr. Bike (RIP) hade troligen kunnat arbeta på valfritt universitet när det kommer till de vetenskapliga aspekterna kring oljemärkning och egenskaper. Gör som du vill men om du envist på ett forum hävdar att "så är det" så får du leva med mothugg.

På det temat har jag hållit på med MTB och kolfiberteknik i över 20 år. Din teori om ramar och kvalitetsgranskning faller tyvärr inom samma kategori av anekdotisk bevisning. De flesta Kinaramar byggs i ett fåtal fabriker men det är inte samma formar från de stora tillverkarna som används för Nonameramar så det har inget med kvalitet och göra. Kommer du däremot ner på mindre märken så kan du välja mellan en Focuslackad ram i Sverige för 10' eller samma ram med egen lack för 4' från Kina. Valet är ditt.:kär
 

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
nä e inte kränkt, men folk e vuxna här antar jag å då passar det kanske inte för alla att skriva att nån drar rövarhistorier eller nått om han delar med sig av sina upplevelser å dylikt. E själv inte så lättstött lixom men vissa här behöver nog tagga ner lite bara. :D

sen har jag själv läst på en massa i just denna oljetråden å så, vid varje byta så går man ju alltid ut på nätet å läser på om det finns nått nytt jue. Inte att man e nån expert men man kan så man klarar sig lixom.

men som sagt, kanske skrivit det 200 gånger nu men litar inte längre på biltemaoljan helt enkelt.
 
Last edited:

Cleanstream

Living on a razorblade
Gick med
20 Oct 2003
Ort
China Mainland
Hoj
2x gixxer turbo
Kört på Biltema oljan i flera år i tvåhjulingar som legat på 110-250+ hp och det har inte varit problem med kopplingsslir eller ras pga oljan så jag tycker den funkat bra än sålänge:tummenupp
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
nä e inte kränkt, men folk e vuxna här antar jag å då passar det kanske inte för alla att skriva att nån drar rövarhistorier eller nått om han delar med sig av sina upplevelser å dylikt. E själv inte så lättstött lixom men vissa här behöver nog tagga ner lite bara. :D

sen har jag själv läst på en massa i just denna oljetråden å så, vid varje byta så går man ju alltid ut på nätet å läser på om det finns nått nytt jue. Inte att man e nån expert men man kan så man klarar sig lixom.

men som sagt, kanske skrivit det 200 gånger nu men litar inte längre på biltemaoljan helt enkelt.

Ingen har nog problem med att du delar med dig av erfarenheter. Däremot är det skillnad när du vill vara väldigt bestämd i en slutsats från den erfarenheten.

Märk skillnad på följande:

1. Jag hade biltemaolja i min hoj och efter ett hårt pass så rasade motorn.

2. Jag hade biltemaolja i min hoj och efter ett hårt pass så rasade motorn, det var dålig olja jag använde.

Vi har inget emot dina erfarenheter eller vad du tror. Ska du hävda något däremot får du backa upp med lite bevis, det är därför vi gör narr av dig, du framstår som en knäppis.
 

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
haha, knäppis har jag inga problem med alls :p who cares egentligen :D
Ingen idé att ta livet för seriöst lixom men om nån säger en sak så borde folk ändå lyssna på han än att bara kalla han för rövarhistorieberättare. Om jag påstår att det enda jag kan komma på som orsakat raset va att jag bytte till en olja som inte höll måttet så e det la det som gäller. hur vet ni ex veta om all olja i alla biltema flaskorna e ens 100 procentiga.

Kan ju varit vad som helst eg men e ju det ändå min åsikt när hojen enligt mina utsagor va i prefa skick precis innan. Å inte har jag fått några andra konkreta tips utan bara att jag pratar i nattmössan som gnäller på biltemaoljan.

jag bara känner på mig att det va oljan som inte palla av värmen. så här tänker jag då

1.banditen e luft/oljekyld med standard oljekyl
2 oljan kändes vattnig/väldigt lättflytande tyckte jag
2 när man börna på bandagagen så va det vindstilla å det hade precis regnat å börja torka upp.
3 började nu brassa på men när man kom till lugna partier kände man hur varm hojen va å märkte att det börja imma till ordentlgit vid lugna partier.
4 när en v tvinn kom om så tyckte jag att den lät högt som fan men när den drog ifrån så bestod knackandet å jag åkte in.
5 chansade att jag kunde komma till vandrarhemmet med hojen men hade fel :p Boom :D

så jag står fast att oljan inte palla göra sitt. tittat i sen i olje/kyl sys å inget bajs där utan bara längs ner vid vevlagret på 3e cyl å lite vid pickuppen.

å det e min upplevelse av biltemas olja i min gamle mk1 bandit.

men som sagt e ju inte 10000 %miljoner säker på min sak att all biltema olja suger men jag håller mig borta typ :D
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Du är exakt 0 (noll) procent säker, det är hela saken. Det kan lika gärna bero på att du inte bytt kallingar på två dagar när du körde.
 

Baptisten

Medlem
Gick med
28 Mar 2010
Ort
Surahammar
Hoj
KTM Duke II
Nu var det nödvändigtvis inte just dina inlägg jag syftade på Pillo-kun, jag ber om ursäkt om det var så du upplevde det.

Det jag menade med mitt inlägg var att folk kan påstå vad som helst utan backa upp det. Finns det ingen instans som kan utföra ett riktigt test på dessa oljor så vi kan enas om vilken som faktiskt är bäst.

För övrigt så använder jag inte själv Biltemas olja, jag har SBK Q8 racing oljan.

Trevlig kväll och jag ber om ursäkt än en gång.

Skål:fyllisar
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
haha, knäppis har jag inga problem med alls :p who cares egentligen :D
Ingen idé att ta livet för seriöst lixom men om nån säger en sak så borde folk ändå lyssna på han än att bara kalla han för rövarhistorieberättare. Om jag påstår att det enda jag kan komma på som orsakat raset va att jag bytte till en olja som inte höll måttet så e det la det som gäller. hur vet ni ex veta om all olja i alla biltema flaskorna e ens 100 procentiga.

Kan ju varit vad som helst eg men e ju det ändå min åsikt när hojen enligt mina utsagor va i prefa skick precis innan. Å inte har jag fått några andra konkreta tips utan bara att jag pratar i nattmössan som gnäller på biltemaoljan.

jag bara känner på mig att det va oljan som inte palla av värmen. så här tänker jag då

1.banditen e luft/oljekyld med standard oljekyl
2 oljan kändes vattnig/väldigt lättflytande tyckte jag
2 när man börna på bandagagen så va det vindstilla å det hade precis regnat å börja torka upp.
3 började nu brassa på men när man kom till lugna partier kände man hur varm hojen va å märkte att det börja imma till ordentlgit vid lugna partier.
4 när en v tvinn kom om så tyckte jag att den lät högt som fan men när den drog ifrån så bestod knackandet å jag åkte in.
5 chansade att jag kunde komma till vandrarhemmet med hojen men hade fel :p Boom :D

så jag står fast att oljan inte palla göra sitt. tittat i sen i olje/kyl sys å inget bajs där utan bara längs ner vid vevlagret på 3e cyl å lite vid pickuppen.

å det e min upplevelse av biltemas olja i min gamle mk1 bandit.

men som sagt e ju inte 10000 %miljoner säker på min sak att all biltema olja suger men jag håller mig borta typ :D

Jag gillar inte heller biltemas rejsingolja och trivs med min förklaring på varför min häckiga TRX-motor skar. Har dock blivit överbevisad av skrotnisse m fl om att det är rent känslomässigt resonerande från min sida. Jag accepterar och trivs med det. Bonusen är att med mitt val av olja får jag mindre oljeförbrukning och "mjukare" låda. Alla har fått rätt och alla är, tror jag, tillfreds.

En sak hävdar jag trots allt med en dåres envishet. Biltemaoljan försvinner bekymmersamt fort om man har oljerykande gamla bruksisar som en annan. Om det är oljans qualität eller bara beroende på viskositet låter jag vara osagt och kör på det som visat sig funka för mig, enorm skillnad därvidlag.

edit;

SBK racing heter den nog ja. Köpes inte alltför ofta på swedol i 20-litersportioner.
 
Last edited:

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Nu räcker det inte med att "leta" och "läsa", man måste också "blanda" det med en marknadsföringsförståelse... alltså: "Allt går att sälja med mördande reklam KOM och KÖP ..........

https://www.youtube.com/watch?v=hq74Y1yUgq0


Detta var en sanning redan på 1930-talet...och i ännu högre grad idag, när allt säljs med "Mördande reklam".

P.S Så ingår dessutom en "Snygg DEKAL som fäst på lämplig plats för att visa...JAG KÖR PÅ XXX.

/KentW
Bra att du kompletterade. Man skall ju inte bara leta och läsa utan helst också förstå iaf lite.
 

bensintank

3,5L
Gick med
21 Jun 2014
Ort
Örebro
Hoj
Honda VFR800-98
Har nu bytt till SBK Racing 10W-50 jag me efter att ha kört med "spololjan" i knappt 200mil. Blev inte så negativt ändå med Biltema då kopplingen fungerade, inget slir eller så.. gick till o med bättre att "kvickskifta" än att koppla sig upp. Fast gammhojen trivs nog bättre me tjockolja i tråget så när både Swedol och Honda originalfilter finns o köpa lokalt är det som Ni säger dumt att chansa. Körde 6mil efter olje/filterbytet igår och visst fan smyger den bättre genom friläget.. slipper oroa mig för lådras i det närmaste:D
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Har nu bytt till SBK Racing 10W-50 jag me efter att ha kört med "spololjan" i knappt 200mil. Blev inte så negativt ändå med Biltema då kopplingen fungerade, inget slir eller så.. gick till o med bättre att "kvickskifta" än att koppla sig upp. Fast gammhojen trivs nog bättre me tjockolja i tråget så när både Swedol och Honda originalfilter finns o köpa lokalt är det som Ni säger dumt att chansa. Körde 6mil efter olje/filterbytet igår och visst fan smyger den bättre genom friläget.. slipper oroa mig för lådras i det närmaste:D
Upplever samma.
Kör på SBK Racing 10W-50 men vid stor service fyllde MC-firman med MOTUL 7100 10W/40 i Triumphen.
Det första jag reagerar mot efter servicen är att det blivit mycket svårare att växla. Större motstånd.
Efter jag bytt till SBK Racing 10W-50 igen var det som förr att växla. Jag gissar det är den högre viskositeten hos -50 oljan smörjer gafflar, kammar i växellådan bättre så det blir mindre metall / metall kontakt.
Och som gör att det känns lättare att växla.
 

Litenochklen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jun 2015
Ort
Örebro
Hoj
En gammal vän.
På de flesta Svenska motorforum där olja diskuteras så är det någon som känner alt. är kusin eller brylling till en kille som fyller oljan på Biltemas dunkar.

Peugeotklubben:
biltemas olja görs av statoil. har en kompis som jobbat med att paketera den så det är nog inte så dålig olja. Firman ligger i kristinehamn (!) i allafall och dom packar spolarvätska.bromsvätska. motorolja mm

Autopower:
"jag har en kompis som har en kusin vars brorsa jobbar på Biltema"
"Har hört på omvägar av en kompis som varit i fabriken att det stod fullt med biltema-dunkar på produktionsbandet "

lazzat.se, olja till Pontiac:
"Jag har en kompis som har jobbat i oljahamnen i Nynäshamn. Han tappade upp oljor på plastdunkar..."

Audi club Schweden:
"En kompis har jobbat på oljeterminalen i nynäshamn där man tappar upp olja. Biltema och Statoil är precis SAMMA olja..."

På raggarportalen har man lite annan uppfattning men ingen kompis:
"Biltema tar sin olja från Q8 och Mobil vad jag kunnat utforska och dom har INTE skitoljor."
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
På de flesta Svenska motorforum där olja diskuteras så är det någon som känner alt. är kusin eller brylling till en kille som fyller oljan på Biltemas dunkar.

Peugeotklubben:
biltemas olja görs av statoil. har en kompis som jobbat med att paketera den så det är nog inte så dålig olja. Firman ligger i kristinehamn (!) i allafall och dom packar spolarvätska.bromsvätska. motorolja mm

Autopower:
"jag har en kompis som har en kusin vars brorsa jobbar på Biltema"
"Har hört på omvägar av en kompis som varit i fabriken att det stod fullt med biltema-dunkar på produktionsbandet "

lazzat.se, olja till Pontiac:
"Jag har en kompis som har jobbat i oljahamnen i Nynäshamn. Han tappade upp oljor på plastdunkar..."

Audi club Schweden:
"En kompis har jobbat på oljeterminalen i nynäshamn där man tappar upp olja. Biltema och Statoil är precis SAMMA olja..."

På raggarportalen har man lite annan uppfattning men ingen kompis:
"Biltema tar sin olja från Q8 och Mobil vad jag kunnat utforska och dom har INTE skitoljor."

Tja, det finns ju en någorlunda logisk förklaring till det.
Biltema har ingen egen produktion av olja, de köper den av någon annan oljeproducent.
Biltema byter leverantörer hela tiden, så de kan mycket väl ha haft alla producenter som nämns på olika ställen vid olika tidpunkter.

Det gör ju dessutom att det inte direkt går att göra några uttalanden om egenskaperna hos biltemas olja baserat på historiska referenser, för det är inte samma olja från år till år.
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Tja, det finns ju en någorlunda logisk förklaring till det.
Biltema har ingen egen produktion av olja, de köper den av någon annan oljeproducent.
Biltema byter leverantörer hela tiden, så de kan mycket väl ha haft alla producenter som nämns på olika ställen vid olika tidpunkter.

Det gör ju dessutom att det inte direkt går att göra några uttalanden om egenskaperna hos biltemas olja, för det är inte samma olja från år till år.

På ett utmärk sätt visat i Biltemas egna säkerhetsdatablad. Samma olja, Inombords dieselolja 15W-40, i det ena SDB från 2010 finns den "gamla" koncentrationen av antislitagemedlet ZDDP 1%<ZDDP<5% och i det andra SDB från 2012 är ZDDP <1,0%, dvs ZDDP kan vara helt borttaget.
Jag har sett samma på andra oljor från Biltema. Körde själv utan problem med Biltema 5W-50 i mina hojar när koncentrationen enligt SDB var som jag minns 1%<ZDDP<2,5%
sedan när man sänkte till ZDDP<0,5% i "samma" Biltema 5W-50 gick jag över till SBK Racing 10W-50 inhandlat på SWEDOL i 20 liters dunk.
Vad det MC-oljan 10W-40 så är just nu (efter 20150527) koncentrationen av ZDDP <2,5%, dvs den kan vara vad som helst mellan ingen tillsats alls eller 2,5%.
Det brukar kallas att köpa grisen i säcken.
Inget konstigt att många på SH idag väljer SBK Racing 10W-50 med >=1%,<2,5% ZDDP.
Man vet vad man får.
Normal koncentration från förr av antislitagemedlet ZDDP.
 

Bifogat

  • 20121018-Inombords dieselolja-30568_SDB.pdf
    177.5 KB · Visningar: 223
  • 2010-04-29-36880 Inombords dieselolja 15W-40 SV.pdf
    363.3 KB · Visningar: 206
  • 20150527-MC-10W-40-36958_SDB.pdf
    262.1 KB · Visningar: 177
  • Q8 Moto SBK Racing 10W-50.pdf
    93.6 KB · Visningar: 150
Last edited:

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
På de flesta Svenska motorforum där olja diskuteras så är det någon som känner alt. är kusin eller brylling till en kille som fyller oljan på Biltemas dunkar.

Peugeotklubben:
biltemas olja görs av statoil. har en kompis som jobbat med att paketera den så det är nog inte så dålig olja. Firman ligger i kristinehamn (!) i allafall och dom packar spolarvätska.bromsvätska. motorolja mm

Autopower:
"jag har en kompis som har en kusin vars brorsa jobbar på Biltema"
"Har hört på omvägar av en kompis som varit i fabriken att det stod fullt med biltema-dunkar på produktionsbandet "

lazzat.se, olja till Pontiac:
"Jag har en kompis som har jobbat i oljahamnen i Nynäshamn. Han tappade upp oljor på plastdunkar..."

Audi club Schweden:
"En kompis har jobbat på oljeterminalen i nynäshamn där man tappar upp olja. Biltema och Statoil är precis SAMMA olja..."

På raggarportalen har man lite annan uppfattning men ingen kompis:
"Biltema tar sin olja från Q8 och Mobil vad jag kunnat utforska och dom har INTE skitoljor."
Jo dunkarna tappar nog inte upp sej själva så nog jobbar där någon.
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top