Biltemas olja?

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Asså wee.. När en stake tittar ut är det ibland av övervarv.

Eller var veven skuren?
Svårt att skylla oljan för dåligt omdöme, om så är fallet...
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Jag klandrar oljan så e det bara :D

Resonerar man så, ja då vet jag inte vilket ben jag skall stå på: Min "nya" Thruxton har rullat nästan 900 mil på Castrol-olja utan att rasa men mina tjugo år gamla två-taktare rasade lite titt som tätt, trots Castrol-olja i oljetanken. ;) Det är svårt det där med anekdotisk bevisning. :p
 

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
:D
Ska ju varvas till rödmarkeringen närman börnar jue :yoparty

nä, men om jag minns rätt så va ju den första mk1 banditen som varva rätt högt. 96 å senare varva typ 1-2k varv mindre. Men ändå, står fast att det va oljans smörjningsegenskap som inte palla :4skrika :) börja iof ticka andra dagen så den va inte kaputt, men chansade på att jag kunde ta mig iaf till mig till sovplatsen när vevstaken tittade fram å sade hej :p

kul att Alikuzus pratar om finolja i en 2taktare, efter att jag bytte till en 65cc cyl till mt5an så körde jag bara på mobil1 oljan i den. slapp 2taktslukten å den gick riktigt bra, snabbast i den orten jag bodde på, iaf tills den blev stulen ;( .. good oil is good shit :crash
 
Last edited:

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
den va ju en gammal hoj som gått långt så klart. men den gick prima å allt men just köra hårt å vara på varvstoppet tog ut sin rätt på motorn. Motorn va fullt frisk, så den va inte vanvårdad eller så. Jag klandrar oljan så e det bara :D

Ja herrejävlar mycket ska man behöva läsa!!!!
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
den va ju en gammal hoj som gått långt så klart. men den gick prima å allt men just köra hårt å vara på varvstoppet tog ut sin rätt på motorn. Motorn va fullt frisk, så den va inte vanvårdad eller så. Jag klandrar oljan så e det bara :D

Du ringer väl till Elverket när det regnar in och när du sett späckhuggare på semestern i Thailand också?

 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Nu håller ni tyst och slutar retas, pillokuk har stenkoll och alla hästar hemma. Säger han så så e de så.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Jag har alltid en liter Ok/Q8 racing med mig mitt jättelika fack under sadeln. Grejen är att biltemas flaska passar så bra i utrymmet. Nu är jag lite nervös att förekomsten av en biltemapinal, (låt vara med annat innehåll), ska inverka menligt på fordonets hälsa.

Vad göra, skrota innan den rasar och på så vis lura gamle Murphy?
 

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
haha, va sämst, pillokuk oxå haha... :p

aja men Twintorsk har rätt om jag säger att det e så, så e det så. och megapunkt :p

aldrig nån sleten biltemaolja iaf i mina hojar, som sagt spololja bara som bäst. Okey jag erkänner funkar att prutta runt på gatan med men no way att den ska va i när man ska ligga vid rödmarkeringen på en bana, spec inte på en luftkyld en.

Ingen ide att va dumsnål med viktiga saker.
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
haha, va sämst, pillokuk oxå haha... :p

aja men Twintorsk har rätt om jag säger att det e så, så e det så. och megapunkt :p

aldrig nån sleten biltemaolja iaf i mina hojar, som sagt spololja bara som bäst. Okey jag erkänner funkar att prutta runt på gatan med men no way att den ska va i när man ska ligga vid rödmarkeringen på en bana, spec inte på en luftkyld en.

Ingen ide att va dumsnål med viktiga saker.

Fast vad vet du om den faktiska oljan som säljs från Biltema? Du verkar helt kolla på märket och priset och därifrån dra slutsatser. Det är värre än dumsnålt, det är bara dumt.
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
haha, va sämst, pillokuk oxå haha... :p

aja men Twintorsk har rätt om jag säger att det e så, så e det så. och megapunkt :p

aldrig nån sleten biltemaolja iaf i mina hojar, som sagt spololja bara som bäst. Okey jag erkänner funkar att prutta runt på gatan med men no way att den ska va i när man ska ligga vid rödmarkeringen på en bana, spec inte på en luftkyld en.

Ingen ide att va dumsnål med viktiga saker.


Jag kan hälsa att min hoj har gått iaf över 200mil på bana med Biltemaolja och inte fan har den rasat.
Sen har jag Biltema i 500:an med, och i Bilarna, Gräsklipparen, Röjsågen och motorsågen.

MEEEEN, det var säkert oljans fel, inte att din motor var kaputt från start.
Nä, oljan.
:dummer
 

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
har ganska bra koll på oljan så sätt, vet att det e nått fint oljebolag som förser dem med olja som paketeras om, va va det statoil eller nått sånt.

Men ändå, man mår ju klart mycket bättre när man vet att man har en olja i som e avsedd för ett visst bruk. Ska man ut å plåga sin hoj på bana så e det klart mycket bättre att man har en olja som e avsedd för det än en universal typ. Så tänker jag sen skiter jag i va det står på paketet.

Brukar gå in på forum för den hojen man har å se va de andra ägarna rekommenderar för oljor, vilka oljor som gör att ex kopplingen slirar eller ej å om man bör ha tjockare eller ej.
Så som nu senast med trajjan jag hade, 20/50 gick den på trots att det stod 10/40 i manualen. De brukar gå riktigt varmt å många dricker olja som bara den å det e visst inom feltoleranserna oxå.. aja så lite koll på olja har jag :D


hehe Nikel, alltså motorn va ju gammel å så men den gick som sagt helt perfekt men står fortfarande på mig att om jag hade använt en bättre olja som kanske inte ångat upp som vatten i stekpannan så fort det blev lite varmare så hade den nog levt än men ja det e min åsikt :D

När nått händer en så blir man ju lite extra paranoid, ex så när jag köper hoj så tittar jag i kylsys efter olja, frågar vad det e för olja de kör på. massa sånt för att man helt enkelt inte ska råka ut för nått liknande igen jue. det sätter sina spår :D
 
Last edited:

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Kawasaki KLX650C
"Men ändå, man mår ju klart mycket bättre när man vet att man har en olja i som e avsedd för ett visst bruk."

Men då måste ju Biltema funka. Det står ju tom "Racing" på den :D

untitled.jpg
 

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
nä kör ju hynda nu så får la bli castrol eller repsol. Brukar köra på motul som de flesta i Sverige antar jag :D


men en sak måste jag ändå anmärka på när jag har lekt med olika oljor..

biltemas känns ju mycket mer lättflytande än ex motul 10/40 7100 oljan. Växlarna går i mycket lätt med biltemas redan från början utan nån uppvärmning av motorn men med just motulen så e det lite segt i början tills motorn blitt uppvärmd å därefter funkar allt som en klocka.


e bla det som gör att jag e mycket tveksam till biltemaoljan då det känns att den helt enkelt inte klarar av att smörja/sitta kvar där den ska va när det blir mer extrema förhållanden i motorn.
 
Last edited:

xedexx

Sporthojsnörd
Gick med
14 Dec 2013
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati Multistrada V2 - 2022
...den "never ending" tråden om Biltema olja...finns 100 tals trådar på alla möjliga forum om detta.
Ingen har ännu kunnat visa att den är dålig eller bra. Bara en massa "snillen" som spekulerar...
Har man råd att egna sig åt MC körning borde man iaf ha råd att 1 gång om året köpa tex Castrol ...om det nu känns bra..annars Biltema och det funkar precis lika bra...
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
nä kör ju hynda nu så får la bli castrol eller repsol. Brukar köra på motul som de flesta i Sverige antar jag :D


men en sak måste jag ändå anmärka på när jag har lekt med olika oljor..

biltemas känns ju mycket mer lättflytande än ex motul 10/40 7100 oljan. Växlarna går i mycket lätt med biltemas redan från början utan nån uppvärmning av motorn men med just motulen så e det lite segt i början tills motorn blitt uppvärmd å därefter funkar allt som en klocka.


e bla det som gör att jag e mycket tveksam till biltemaoljan då det känns att den helt enkelt inte klarar av att smörja/sitta kvar där den ska va när det blir mer extrema förhållanden i motorn.

Du ratar en väl specificerad olja och kör istället på olja från en producent som vägrar uppge klassning på oljan. :glömdet
 

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
för att det ska va finolja om garantin ska gälla :D Men tror jag ska ha en finfin halvsyntet till 400an som folket på 400grey gillar.


står ju vad den har för klassning på motulförpackningen jue :p
 
Last edited:
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top