Tror som många andra här i tråden att det är viktigare att byta olja regelbundet och kolla oljenivån och vid behov fylla på. Än fabrikatet på oljan.
Men detta vet inte alla om.
Det här hände för länge sedan, jag är ute och åker bil med en tjej i det vackra Skånelandskapet då hon säger: "På verkstan säger de att jag måste byta kamaxel för jag har kört med för lite olja i motorn. Jag fattar ingenting. För varenda gång oljelampan lyst har jag ju kört in på en bensinstation och fyllt på en liter olja. Lika självklart som att tanka när tanklampan lyser rött."
PS. Tjejen, numera damen ifråga lärde sig snabbt att använda oljestickan och att man byter olja, inte bara fyller på. DS
När min syster tog körkort så renoverade/stylade min bror en folkabubbla till henne.
En mycket snygg och välbyggd bil.
Dessvärre så var inte motorn klar när hon var klar, så det satt en originalmotor i.
Den ville hon behålla (kvinnlig logik - Varför byta till en helrenoverad och trimmad tvålitare när den utslitna trettonhundran fortfarande år?).
Så finmotorn såldes och systern förmanades att se till att kolla oljan varje gång hon tankade och att lägga på vinterdäcken i god tid.
Det uppfattade hon som att "om oljelampan lyser, så skall man fylla på olja nästa gång man tankar".
Trots detta så överlevde motorn ända tills snön kom.
En sänkt cal-looker ser ju bättre ut med alufälgar och lågprofildäck än med originalfälgar med vinterdäck.
Blev skrot.