Biltemas olja?

ApriliaChrille

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2014
Ort
Linköping
Hoj
2001 Aprilia Falco, 2004 Aprilia RSV Factory
det är därför de "tvärdödar" motoGP hojarna så fort de kommer in i boxen !!!

du blandar inte ihopa det med gamla oljekylda turbobilar där man skulle få ner oljetemperaturen innan man stängde av ??

Det var inte oljetempen man ville få ner utan turbons temperatur. När man stannar så står oljan still i glödheta lager och koksar igen. De mår inte bra av det...
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Om man t.ex. kallstartar hojen 100 gånger per säsong kommer man alltså upp i slitage motsvarande 20000 mil per år + de mil man faktiskt kör då. Det låter nästan lite orimligt... :)

Kan tyckas så men är inte det. :)
Det är den kalla motorn som slits med stora spel och trög olja men den varma motorn med rätt spel och rätt temperatur på olja slits väldigt lite.
Om du inte gasar fullt förstås för det sliter också mycket. :tungan
Om Blyvingen gått 6 km till jobbet varje dag hade han inte kommit upp i 50 000 mil utan problem men med långresor utan att ligga på toppvarv så går det...:tummenupp

En kamrat körde sin 60-talare till jobbet en sommar och toppen var sopslut och behövde renoveras till vintern medans min lika gamla topp klarade över 6 000 mil innan renovering. Inga korta sträckor, längsta var 120 mil på en dag, men 46 ystra hästar användes bara med varm motor. Sverige - Skottland via Frankrike, 750 nätta mil. Inga problem med en välskött Brittisk SportHoj från 60-talet! :D
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Det var inte oljetempen man ville få ner utan turbons temperatur. När man stannar så står oljan still i glödheta lager och koksar igen. De mår inte bra av det...

Det var för att turbon ska komma ner i varv medans det fanns oljetryck kvar som man inte ska stänga av direkt efter hårdkörning. Turbon kan snurra på ett tag efter man stängt av, och då gå torr iom att det inte finns nått oljetryck längre. Det är löst på modernare bilar genom att tex ha en liten behållare ovanför turbon, så att det finns olja kvar i den som smörjer turbon även när motorn är avstängd.
 

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Svenska Rivieran
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
Det var för att turbon ska komma ner i varv medans det fanns oljetryck kvar som man inte ska stänga av direkt efter hårdkörning. Turbon kan snurra på ett tag efter man stängt av, och då gå torr iom att det inte finns nått oljetryck längre. Det är löst på modernare bilar genom att tex ha en liten behållare ovanför turbon, så att det finns olja kvar i den som smörjer turbon även när motorn är avstängd.

nä det e någe helt annant ... idag är de flesta turbos kylda av kylvättskan och inte olja. det problemet du beskriver har man fortfarande ..
för kunde man få stå och köra bilen på tomgång i flera minuter om man hade gasat hårt.

vad är det för en behållare? inget som finns på V.A.G s aggregat iallafall utan där gäller samma regel som innan "inte rappa den på gasen innan avstängning" för att turbinen inte ska gå torr.

vad vi snackade om var gamla Oljekylda aggregat t.ex ett sådant som sitter på gamla Audi S2 där som beskrivet innan det glödgande aggregatet brände oljan om den slutade cirkulera.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
det är därför de "tvärdödar" motoGP hojarna så fort de kommer in i boxen !!!

du blandar inte ihopa det med gamla oljekylda turbobilar där man skulle få ner oljetemperaturen innan man stängde av ??

Nu refererar du till en motor som kommer att totalrenoveras och 80% av delarna kommer bytas ut innan den startas nästa gång.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Tror som många andra här i tråden att det är viktigare att byta olja regelbundet och kolla oljenivån och vid behov fylla på. Än fabrikatet på oljan.
Men detta vet inte alla om.
Det här hände för länge sedan, jag är ute och åker bil med en tjej i det vackra Skånelandskapet då hon säger: "På verkstan säger de att jag måste byta kamaxel för jag har kört med för lite olja i motorn. Jag fattar ingenting. För varenda gång oljelampan lyst har jag ju kört in på en bensinstation och fyllt på en liter olja. Lika självklart som att tanka när tanklampan lyser rött."
PS. Tjejen, numera damen ifråga lärde sig snabbt att använda oljestickan och att man byter olja, inte bara fyller på. DS
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Tror som många andra här i tråden att det är viktigare att byta olja regelbundet och kolla oljenivån och vid behov fylla på. Än fabrikatet på oljan.
Men detta vet inte alla om.
Det här hände för länge sedan, jag är ute och åker bil med en tjej i det vackra Skånelandskapet då hon säger: "På verkstan säger de att jag måste byta kamaxel för jag har kört med för lite olja i motorn. Jag fattar ingenting. För varenda gång oljelampan lyst har jag ju kört in på en bensinstation och fyllt på en liter olja. Lika självklart som att tanka när tanklampan lyser rött."
PS. Tjejen, numera damen ifråga lärde sig snabbt att använda oljestickan och att man byter olja, inte bara fyller på. DS
När min syster tog körkort så renoverade/stylade min bror en folkabubbla till henne.
En mycket snygg och välbyggd bil.
Dessvärre så var inte motorn klar när hon var klar, så det satt en originalmotor i.
Den ville hon behålla (kvinnlig logik - Varför byta till en helrenoverad och trimmad tvålitare när den utslitna trettonhundran fortfarande år?).
Så finmotorn såldes och systern förmanades att se till att kolla oljan varje gång hon tankade och att lägga på vinterdäcken i god tid.
Det uppfattade hon som att "om oljelampan lyser, så skall man fylla på olja nästa gång man tankar".
Trots detta så överlevde motorn ända tills snön kom.
En sänkt cal-looker ser ju bättre ut med alufälgar och lågprofildäck än med originalfälgar med vinterdäck.
Blev skrot.
 

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
Jag känner en snubbe vars kompis brorsas kusin körde på Hotrod-Heavenolja (Biltema) i hans 240 GLT och den,typ, exploderade. Krejjzy.
 

Veritas

Far beyond driven
Gick med
28 May 2006
Ort
Haninge
Hoj
Nada
Jag känner en snubbe vars kompis brorsas kusin körde på Hotrod-Heavenolja (Biltema) i hans 240 GLT och den,typ, exploderade. Krejjzy.
Va????? Äre sant, måste va han som e polare med min syrras förra snubbes lillebrorsa. Själv använder jag olivolja(extra Virgin)i hojen, funkar kalas, luktar lite Italjen om hojen men vafan gör d lixoom.
 

bensintank

3,5L
Gick med
21 Jun 2014
Ort
Örebro
Hoj
Honda VFR800-98
Bytte ut Mobil1oljan igår som var aningen skitig sedan förra ägarens eskapader. Testar B-temaolja 10W-40 syntetisk avsedd för 4takt mc. Efter att ha skruvat bort locket och petat loss plombering på oljedunken så luktade det skumt, lite frän doft om den. Ska det vara så? Så idag testkörde jag i det fina vårvädret:) 10mil. Hojen spann som en gorilla på helspänn, helt jävla underbart. Ingen skillnad på klonket i växlarna jämfört med Mobil1 15W-50 som säkert höll bättre kvalitet. ok nu skulle man ju bytt oljefilter också men efter att skruvat loss HiFlofiltret och sett att den såg ju..ny ut.. skulle kunna skölja olja i en sommar till så hällde jag bara ut oljan i filtret o skruva tillbaks. Läst om filter..tanken på att sätta dit ett temafilter fick mig att :zpy Konstig packning på temafiltret.. vågar man lita på att det håller tätt? ser ut som ett meccano på insidan jmf med HiFlo som jag nog väljer nExt tIme!
 
Last edited:

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
ingen biltema olja här inte, bandit 600 sade boooom efter 2 dagar på gelleråsen, nybytt olja å oljefilter. Biltema e bara bra till att ha den som spololja så att säga :p
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
ingen biltema olja här inte, bandit 600 sade boooom efter 2 dagar på gelleråsen, nybytt olja å oljefilter. Biltema e bara bra till att ha den som spololja så att säga :p

För det kan ju absolut inte finnas nån annan anledning till haveri än oljan?
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
nopp, helt enkelt så orka inte oljan smörja skiten. blev la för varmt för vad oljan palla av så vevstaken tittade fram genom blocket istället för att säga hej.

Jag har åkt massor av timmar bana med olika R1:eek:r med Biltemas olja och filter, och där verkar oljan i alla fall orka. Jag skulle ju tro att din Bandit kanske inte var riktigt kry.
 

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
den va ju en gammal hoj som gått långt så klart. men den gick prima å allt men just köra hårt å vara på varvstoppet tog ut sin rätt på motorn. Motorn va fullt frisk, så den va inte vanvårdad eller så. Jag klandrar oljan så e det bara :D
 
Last edited:
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top