Biltemas olja?

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Nu är jag imponerad för få MC-motorer håller 10000 mil.

Beror på hur de sköts, kanske på vilken motor det är och kanske på hur de smörjs. Träffade en vän i fredags på en fest. Hans BMW R90S, köpt av honom begagnad i början av 1980-talet med 4000mil på mätaren har nu passerat 49000mil. Han kör på Biltemas bilolja 5W-50.
Men motorn på hans R90S är borrad två gånger, strax före 20000mil och vid 38000mil.
Vid 38000 mil kollades slitaget på ramlagren. Inget behov av renovering.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Varför är det så populärt att diskutera motorolja?
Motortillverkaren anger lägsta kvalitetsklassning och lämpligt viskositetsspann.
Oljeproducenten anger kvalitetsklass och viskositet.
Vad (förutom priset) finns det kvar att diskutera?

Möjligen hur länge oljan behåller sin viskositet=smörjförmåga?
Det finns ju MC-oljor som förlorat 30% av viskositeten efter 800 miles, dvs 120 mil.
Längst ner på länksidan.
http://www.nightrider.com/biketech/oiltest1.htm
Länken ovan har fått mig att byta olja i mina hojar sådär nånstans mellan 200 och 300 mil. Och jag blir ju lite undrande när jag läser att i en Honda CBR600RR som tävlingskörs byter man till ny olja inför varje tränings/tävlingsdag.
Och trots täta oljebyten är det dags för vevaxelbyte efter ca 500 mil för primärkugghjulet fräst direkt på vevaxeln är slut.
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Möjligen hur länge oljan behåller sin viskositet=smörjförmåga?
Det finns ju MC-oljor som förlorat 30% av viskositeten efter 800 miles, dvs 120 mil.
Längst ner på länksidan.
http://www.nightrider.com/biketech/oiltest1.htm
Länken ovan har fått mig att byta olja i mina hojar sådär nånstans mellan 200 och 300 mil. Och jag blir ju lite undrande när jag läser att i en Honda CBR600RR som tävlingskörs byter man till ny olja inför varje tränings/tävlingsdag.
Och trots täta oljebyten är det dags för vevaxelbyte efter ca 500 mil för primärkugghjulet fräst direkt på vevaxeln är slut.

Den säger ju också att syntetoljor är bättre än så. Hur mycket är dock fullkomligt utelämnat, vilket känns konstigt med en forskare inblandad.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Beror på hur de sköts, kanske på vilken motor det är och kanske på hur de smörjs. Träffade en vän i fredags på en fest. Hans BMW R90S, köpt av honom begagnad i början av 1980-talet med 4000mil på mätaren har nu passerat 49000mil. Han kör på Biltemas bilolja 5W-50.
Men motorn på hans R90S är borrad två gånger, strax före 20000mil och vid 38000mil.
Vid 38000 mil kollades slitaget på ramlagren. Inget behov av renovering.

Jag har 12000mil på min gammelsukka:)

Jag har tre sådana i garaget, två har gått mer än 16 och en har gått 20. Över 50 tusen mil alltså på tre hojar och inte 500 mil på några fler...

Men jag är lite udda som kan få ut 6 tusen mil på en kedja också...:lol

Billigaste mineraloljan på förgasarhojarna och OK-Q8 hojolja till insprutshojen. Kanske beror det på att jag sköter mina hojar och inte så mycket märket på oljan.:rolleyes:

Pfft, min hoj har just slagit över 13000mil och det enda som tagit slut mig veterligen är delar av kopplingen och startmotorn har fått renoveras. Inga problem att brassa 200 knyck eller åka långturer. Finns folk som åkt 50 000mil på samma motor.

Fyra personer som minsann kört långt... Men jag skrev ju "få" och inte "inga" så har ni svårt att läsa eller försöker ni berätta någon poäng som jag inte fattar?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Fast på en motorolja spelar det ju betydligt mindre roll att viskositeten varierar från månad till månad så länge det håller sig inom fastlagd standard.

På en motorolja skulle även jag vara mindre oroad över variationen i viskositet, men mer oroad över variationen i friktionssänkande tillsatser och så kallade slitagehämmande tillsatser. Min erfarenhet är att vissa sådana kan variera ganska vilt utan att det påverkar klassificeringen av oljan och min personliga åsikt är att dessa mycket väl kan påverka oljans prestanda. Dock, som bl.a. du påpekat, det är precis meningslöst att försöka bevisa deras funktion med argument som att "min motor gick elva tusen mil och din gick bara tio tusen...". Detta kräver tillgång till utrustning som kan utföra vissa prover som nämns i Amsoil-länken samt några prover till.

Läs denna pdf om oljor den visar vilken liten skillnad det är mellan olika fabrikats oljor av samma viskositet.

http://www.google.se/url?sa=t&sourc...uYHwCQ&usg=AFQjCNFDsIDCo8df4nCBwq_0alt7vCyCPQ
En studie gjord av Amsoil som visar att deras egna olja är bäst :rolleyes:

Efter att ha läst den länken känns det extra tryggt att använda just Motul motorloja...
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
På en motorolja skulle även jag vara mindre oroad över variationen i viskositet, men mer oroad över variationen i friktionssänkande tillsatser och så kallade slitagehämmande tillsatser.an......

I en motor har du i princip full film hela tiden förutom vid kallstart, inte ens när kolven står stilla och vänder vid TDC hinner det bryta igenom filmen. EP och AW är mer relevanta för växellådor för kuggväxlar får vanligen uppta extremt höga tryck. Dock pratar vi ju motorcyklar här där växellåda och motor oftast delar olja så att dina tankar kanske är relevanta.

Och andra sidan bör motorcyklars växellådor vara väsentligt mycket mer tilltagna just för att det brukar rekommenderas motorolja för att smörja kuggväxlarna som vanligen smörjs med hypoidolja. Och har oljan minst den klassning som motortillverkaren rekommenderar så vore det mycket märkligt om man skulle få haverier.

Läser man manualen till hojar så brukar rekommenderade oljor oftast vara ganska gamla klassningar som är så usla att de knappt går att hitta i butik.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Allt handlar nog om "bra", "bättre" eller "bäst". De flesta skulle säkert kunna köpa olja på Coop Forum och köra på den och inte märka skillnad, men det beror nog på att man inte bryr sig.
Mekar man själv, behåller grejorna länge och vill ha marginaler så lönar det sig att gå upp på "bättre" och byta ofta. Tror man att olja=olja kan man ju testa en riktigt bra olja och se om man upptäcker några skillnader i tex oljetryck eller dito temperatur. Då jag har både oljetrycks- och oljetempmätare på hojen ser jag skillnad direkt även med samma viskositet, typ och klassning. Om det nu inte vore någon skillnad, hur kan detta då komma sig?
När det gäller växellådor på tex bilar och differentialer är skillnaden enorm, vidimerat från fem olika bilar. Man behöver inte låta det gå över i religion på något sätt, men det är sällan så att de som annonserar mest är de bästa. De bästa behöver inte annonsera.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ett genomgående tema i de här trådarna om olja är det vanliga misstaget att anta att plural av anekdot är data.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Man kan ju fråga sig varför det sker en utveckling av oljor trots att "det inte behövs". Lite märklig logik. Och dyrt är det också.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Man kan ju fråga sig varför det sker en utveckling av oljor trots att "det inte behövs". Lite märklig logik. Och dyrt är det också.

Det kan man ju göra. Och ett svar på den frågan som ligger nära till hands är för att göra produktionen billigare.
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Möjligen hur länge oljan behåller sin viskositet=smörjförmåga?
Det finns ju MC-oljor som förlorat 30% av viskositeten efter 800 miles, dvs 120 mil.
Längst ner på länksidan.
http://www.nightrider.com/biketech/oiltest1.htm
Länken ovan har fått mig att byta olja i mina hojar sådär nånstans mellan 200 och 300 mil. Och jag blir ju lite undrande när jag läser att i en Honda CBR600RR som tävlingskörs byter man till ny olja inför varje tränings/tävlingsdag.
Och trots täta oljebyten är det dags för vevaxelbyte efter ca 500 mil för primärkugghjulet fräst direkt på vevaxeln är slut.

Hur många gånger ska du dra upp det där testet som är mer än 20 år gammalt vid det här laget? Går någon av oljorna ens att köpa längre?
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Nu är jag imponerad för få MC-motorer håller 10000 mil.

Fyra personer som minsann kört långt... Men jag skrev ju "få" och inte "inga" så har ni svårt att läsa eller försöker ni berätta någon poäng som jag inte fattar?

De flesta Mc-motorer håller mer än 10 000 mil men körs sällan mer än så eftersom många tror att Mc-motorer inte håller 10 000 mil...:D

Hade du skrivit att få kör mer än 10 000 mil med samma hoj och då har oljan ingen större betydelse, hade jag hållt med dig fullständigt! :tummenupp
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Och vad som är bäst bestäms av prislappen i kombination med vilka oljor som får bäst kritik av proffstyckare på internet?

Inte alls, vid labbtester och/eller praktiska prover så framgår ju också att det inte är någon självklar koppling mellan pris och kvalitet. Vilket jag också skrev tidigare. Men det betyder inte att det inte finns någon skillnad mellan olika oljor.
 

moddlaren

Guest
Det går inte att omvända en troende fanatiker oavsett vika argument eller bevis som läggs fram, detta gäller religioner och tydligen även denna religion hurvida en billig olja kan vara lika bra som en dyr och detta oavsett hur höga krav den billiga oljan uppfyller.

så personligen tänker jag fortsätta med Biltemas eller oljehallen i Frändefors noname olja för framtill nu har ingen motor som jag har eller har ägt rasat/skurit eller något annat konstigt hänt med,

ATF i mina 2 T motorer som dessutom är cross motorer o bevisligen klarat över 1000 mil utan att rasa på vägen.

Biltemas mc olja i 4T mc motorer och noname turbokombi i bilarna
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Man kan ju fråga sig varför det sker en utveckling av oljor trots att "det inte behövs". Lite märklig logik. Och dyrt är det också.

Det där har ingen i denna tråd sagt, det är nåt hjärnspöke du krigar mot.

Det behövs i allra största grad. Bland annat för att fordonsproducenterna ska kunna optimera och göra motorerna mer effektiva. Genom åren har motorerna fått allt mindre lagerytor trots större effektuttag, det ger lägre friktion och det kan du tacka oljeutvecklingen för.

Det enda jag hävdar är att ingen av alla personer i denna tråd har tillgång till den data som behövs för att kunna ge några påståenden utöver vad du kan läsa på etiketten baktill på din oljeflaska. Den som hävdar att olja A är bättre än olja B kan antingen bevisa det via specifikationer från oljeleverantörerna. Alternativt så är personen totalt ignorant.

Jag har utfört en hel del experiment i lab på oljor men har ändå aldrig någonsin suttit på så mycket data att jag kunnat hävda att A är en bättre olja än B. Jag har däremot kunnat visa åt beställande kunder att den här oljan klarar en specifik liten punk bättre än en annan. Jag har kanske visat att den ena olja tål mer, värme, last, eller liknande innan det skär. Eller jag kanske visat att den ena oljan ger lägre friktion än den andra, eller en för våta kopplingar kan man även titta på karaktäristiken av friktionen för att undvika en koppling som hugger. osv men en olja ska klara en jäkla massa punkter och det är därför som teknikens värld kan göra vinterdäckstest varje vinter men de har inte den ekonomiska styrkan att göra ett stort seriöst oljetest.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Inte alls, vid labbtester och/eller praktiska prover så framgår ju också att det inte är någon självklar koppling mellan pris och kvalitet. Vilket jag också skrev tidigare. Men det betyder inte att det inte finns någon skillnad mellan olika oljor.

Och vad jag säger är att du saknar tillgång till dessa labtester så därför tycker du bara och bör inte skriva påstående som antyder att du vet vilken olja som är bra, bättre, bäst
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top