Biltemas olja?

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Man kan ju fråga sig varför det sker en utveckling av oljor trots att "det inte behövs". Lite märklig logik. Och dyrt är det också.

På bilsidan kan det t.ex. vara intressant att kunna köra med så tunn olja som möjligt för att få ner förbrukning, och åtgärder för att kunna ha längre serviceintervaller vilket kunderna gillar.
 

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
Jag är 99.9999% övertygad om att det är låg olje nivå under lång tid samt långa intervall som gör att motorn rasar, inte vilken olja man har. Även måndagsexemplar och tokmisshandel av motorerna kan vara bidragande såklart. Se bara alla bilar med oilsludgeproblemen för 10 år sedan. Hade aldrig hänt om man bytt olja varje år eller max 1 000 mil samt alltid fullt påfyllt med olja. Longlifeoljerna som nu används är ju för fan sämre egentligen än vanliga oljorna när det gäller att smörja motorn. Bara tillsatser för att förlänga servicetiden!! Men dyra är de så de måste kanske vara bättre��
 
Last edited:

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Ge en katt en boll så är den sysselsatt.
Ge oss motorcyklister en olje-åsikt så...
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Fyra personer som minsann kört långt... Men jag skrev ju "få" och inte "inga" så har ni svårt att läsa eller försöker ni berätta någon poäng som jag inte fattar?

Har du svårt att se samband och dra slutsatser? Tänk bara lite generellt, tror du inte att det kan vara så att de flesta hojar möter sitt öde i sidan på en vänstersvängande bil eller i diket på en fin landsväg? Och att det därför inte finns så många hojar som överlever mer än 10 000mil? Eller påstår du på fullt allvar att mc tillverkarna skulle ha så oerhört ojämn kvalitetskontroll att vissa motorer håller 5 000 mil och andra över 15 000mil? Jag finner det helt jävla vettlöst av dig att på allvar tro att en hojmotor generellt inte håller i 10 000mil vid normal otrimmad körning.
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
.. att på allvar tro att en hojmotor generellt inte håller i 10 000mil vid normal otrimmad körning.
Min kawa 750 -83 har gått drygt 9000. Jo, den rasslar lite.
Lär i Sthlm finnas en Winge (GL1500) som rullat över 50 000mil..Inga reparationer. Nu är ju ägaren iofs uberguru på Goldwing, så jag gissar att ledordet ang mängd mil är "skötsel":Bugar
Har två identiska 125:eek:r (2t) båda gått ca 1600 mil.
Ena motorn felfri, andra ska få nya lager i vxllådan. Kan det ha något att göra med att det fanns små blänkande partikar i oljan? Aldrig bytt olja? Troligen.
Inte kört någon av dessa, bara demonterat och mätt upp dem.
 

Conan99

Ny medlem
Gick med
30 Nov 2014
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki gsxr, KTM 690 sm
Biltemas olja helt ok. Det är klassningen som är viktig och ej märket. Jag kommer köra med Biltema olja i sommar, dock ej oljefiltret.
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Kawasaki KLX650C
7000 mil hittills på min XT med Biltema-olja. Nemas problemas.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Har du svårt att se samband och dra slutsatser? Tänk bara lite generellt, tror du inte att det kan vara så att de flesta hojar möter sitt öde i sidan på en vänstersvängande bil eller i diket på en fin landsväg? Och att det därför inte finns så många hojar som överlever mer än 10 000mil? Eller påstår du på fullt allvar att mc tillverkarna skulle ha så oerhört ojämn kvalitetskontroll att vissa motorer håller 5 000 mil och andra över 15 000mil? Jag finner det helt jävla vettlöst av dig att på allvar tro att en hojmotor generellt inte håller i 10 000mil vid normal otrimmad körning.


Blyvingen hade väldiga problem när den kom men Generalagenten löste det och höll det hemligt genom att ge kunderna nya hojar mot att de höll tyst. Enligt Jan Leek som jobbade där och senare skrivit om det.
De har blivit bättre efter dessa tidiga problem...:)
https://www.youtube.com/watch?v=hc_DlAE9pG0


En kallstart sliter som 200 mil varm motor så antalet mil till jobbet är inte samma förslitning som semesterresan med samma antal mil. :7peta
Men eftersom de flesta hojar klarar 5 000 mil utan problem så skulle det dubbla inte vara några större problem med rätt skötsel. Det finns fakta på det så det är inget tyckande.

http://www.motorradonline.de/dauertest/motorrad-dauertests-in-der-uebersicht/590540

Verschleiß/Zustand

Top: Suzuki Bandit 1250 S/Kawasaki ZX-10R: 27
Flop: KTM 950 Adventure: 10

Men korta resor med höga varv och kall motor med värsta, dyraste oljan tror jag är värre än långkörningar med Feltemas olja. Men det är vad jag tror. :)
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
En kallstart sliter som 200 mil varm motor så antalet mil till jobbet är inte samma förslitning som semesterresan med samma antal mil. :7peta

Om man t.ex. kallstartar hojen 100 gånger per säsong kommer man alltså upp i slitage motsvarande 20000 mil per år + de mil man faktiskt kör då. Det låter nästan lite orimligt... :)
 

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Svenska Rivieran
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
Kallstartar man inte hojen varje dag?.... Eller ska man ha den gåendes på tomgång hela natten?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Tappar inte ni ur oljan på natten och värmer den innan ni häller i den på morgonen? :va
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Däremot så mår motorn bra av att stå på tomgång en stund efter "fullgasrepan förbi korvmojen", så att temperaturen i alla rörliga delar stabiliserar sig.

/KentW
 

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Däremot så mår motorn bra av att stå på tomgång en stund efter "fullgasrepan förbi korvmojen", så att temperaturen i alla rörliga delar stabiliserar sig.

/KentW

Och ännu bättre att låta varje intensivpass avslutas med att, med samma syfte, köra de sista kilometrarna i lugnt tempo.
 

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Svenska Rivieran
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
det är därför de "tvärdödar" motoGP hojarna så fort de kommer in i boxen !!!

du blandar inte ihopa det med gamla oljekylda turbobilar där man skulle få ner oljetemperaturen innan man stängde av ??
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top