Biltemas olja?

Man kan ju fråga sig varför det sker en utveckling av oljor trots att "det inte behövs". Lite märklig logik. Och dyrt är det också.

På bilsidan kan det t.ex. vara intressant att kunna köra med så tunn olja som möjligt för att få ner förbrukning, och åtgärder för att kunna ha längre serviceintervaller vilket kunderna gillar.
 
Jag är 99.9999% övertygad om att det är låg olje nivå under lång tid samt långa intervall som gör att motorn rasar, inte vilken olja man har. Även måndagsexemplar och tokmisshandel av motorerna kan vara bidragande såklart. Se bara alla bilar med oilsludgeproblemen för 10 år sedan. Hade aldrig hänt om man bytt olja varje år eller max 1 000 mil samt alltid fullt påfyllt med olja. Longlifeoljerna som nu används är ju för fan sämre egentligen än vanliga oljorna när det gäller att smörja motorn. Bara tillsatser för att förlänga servicetiden!! Men dyra är de så de måste kanske vara bättre��
 
Last edited:
Fyra personer som minsann kört långt... Men jag skrev ju "få" och inte "inga" så har ni svårt att läsa eller försöker ni berätta någon poäng som jag inte fattar?

Har du svårt att se samband och dra slutsatser? Tänk bara lite generellt, tror du inte att det kan vara så att de flesta hojar möter sitt öde i sidan på en vänstersvängande bil eller i diket på en fin landsväg? Och att det därför inte finns så många hojar som överlever mer än 10 000mil? Eller påstår du på fullt allvar att mc tillverkarna skulle ha så oerhört ojämn kvalitetskontroll att vissa motorer håller 5 000 mil och andra över 15 000mil? Jag finner det helt jävla vettlöst av dig att på allvar tro att en hojmotor generellt inte håller i 10 000mil vid normal otrimmad körning.
 
.. att på allvar tro att en hojmotor generellt inte håller i 10 000mil vid normal otrimmad körning.
Min kawa 750 -83 har gått drygt 9000. Jo, den rasslar lite.
Lär i Sthlm finnas en Winge (GL1500) som rullat över 50 000mil..Inga reparationer. Nu är ju ägaren iofs uberguru på Goldwing, så jag gissar att ledordet ang mängd mil är "skötsel":Bugar
Har två identiska 125:or (2t) båda gått ca 1600 mil.
Ena motorn felfri, andra ska få nya lager i vxllådan. Kan det ha något att göra med att det fanns små blänkande partikar i oljan? Aldrig bytt olja? Troligen.
Inte kört någon av dessa, bara demonterat och mätt upp dem.
 
Biltemas olja helt ok. Det är klassningen som är viktig och ej märket. Jag kommer köra med Biltema olja i sommar, dock ej oljefiltret.
 
Har du svårt att se samband och dra slutsatser? Tänk bara lite generellt, tror du inte att det kan vara så att de flesta hojar möter sitt öde i sidan på en vänstersvängande bil eller i diket på en fin landsväg? Och att det därför inte finns så många hojar som överlever mer än 10 000mil? Eller påstår du på fullt allvar att mc tillverkarna skulle ha så oerhört ojämn kvalitetskontroll att vissa motorer håller 5 000 mil och andra över 15 000mil? Jag finner det helt jävla vettlöst av dig att på allvar tro att en hojmotor generellt inte håller i 10 000mil vid normal otrimmad körning.


Blyvingen hade väldiga problem när den kom men Generalagenten löste det och höll det hemligt genom att ge kunderna nya hojar mot att de höll tyst. Enligt Jan Leek som jobbade där och senare skrivit om det.
De har blivit bättre efter dessa tidiga problem...:)
https://www.youtube.com/watch?v=hc_DlAE9pG0


En kallstart sliter som 200 mil varm motor så antalet mil till jobbet är inte samma förslitning som semesterresan med samma antal mil. :7peta
Men eftersom de flesta hojar klarar 5 000 mil utan problem så skulle det dubbla inte vara några större problem med rätt skötsel. Det finns fakta på det så det är inget tyckande.

http://www.motorradonline.de/dauertest/motorrad-dauertests-in-der-uebersicht/590540

Verschleiß/Zustand

Top: Suzuki Bandit 1250 S/Kawasaki ZX-10R: 27
Flop: KTM 950 Adventure: 10

Men korta resor med höga varv och kall motor med värsta, dyraste oljan tror jag är värre än långkörningar med Feltemas olja. Men det är vad jag tror. :)
 
En kallstart sliter som 200 mil varm motor så antalet mil till jobbet är inte samma förslitning som semesterresan med samma antal mil. :7peta

Om man t.ex. kallstartar hojen 100 gånger per säsong kommer man alltså upp i slitage motsvarande 20000 mil per år + de mil man faktiskt kör då. Det låter nästan lite orimligt... :)
 
Däremot så mår motorn bra av att stå på tomgång en stund efter "fullgasrepan förbi korvmojen", så att temperaturen i alla rörliga delar stabiliserar sig.

/KentW
 
Däremot så mår motorn bra av att stå på tomgång en stund efter "fullgasrepan förbi korvmojen", så att temperaturen i alla rörliga delar stabiliserar sig.

/KentW

Och ännu bättre att låta varje intensivpass avslutas med att, med samma syfte, köra de sista kilometrarna i lugnt tempo.
 
det är därför de "tvärdödar" motoGP hojarna så fort de kommer in i boxen !!!

du blandar inte ihopa det med gamla oljekylda turbobilar där man skulle få ner oljetemperaturen innan man stängde av ??
 
Nyheter
BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Omfattande körkortsförändringar på gång

EU förväntas inom kort fatt...

Custom Motor Show 2025

Vårens stora event, som kic...

Back
Top