Biltemas olja?

det är därför de "tvärdödar" motoGP hojarna så fort de kommer in i boxen !!!

du blandar inte ihopa det med gamla oljekylda turbobilar där man skulle få ner oljetemperaturen innan man stängde av ??

Det var inte oljetempen man ville få ner utan turbons temperatur. När man stannar så står oljan still i glödheta lager och koksar igen. De mår inte bra av det...
 
Om man t.ex. kallstartar hojen 100 gånger per säsong kommer man alltså upp i slitage motsvarande 20000 mil per år + de mil man faktiskt kör då. Det låter nästan lite orimligt... :)

Kan tyckas så men är inte det. :)
Det är den kalla motorn som slits med stora spel och trög olja men den varma motorn med rätt spel och rätt temperatur på olja slits väldigt lite.
Om du inte gasar fullt förstås för det sliter också mycket. :tungan
Om Blyvingen gått 6 km till jobbet varje dag hade han inte kommit upp i 50 000 mil utan problem men med långresor utan att ligga på toppvarv så går det...:tummenupp

En kamrat körde sin 60-talare till jobbet en sommar och toppen var sopslut och behövde renoveras till vintern medans min lika gamla topp klarade över 6 000 mil innan renovering. Inga korta sträckor, längsta var 120 mil på en dag, men 46 ystra hästar användes bara med varm motor. Sverige - Skottland via Frankrike, 750 nätta mil. Inga problem med en välskött Brittisk SportHoj från 60-talet! :D
 
Det var inte oljetempen man ville få ner utan turbons temperatur. När man stannar så står oljan still i glödheta lager och koksar igen. De mår inte bra av det...

Det var för att turbon ska komma ner i varv medans det fanns oljetryck kvar som man inte ska stänga av direkt efter hårdkörning. Turbon kan snurra på ett tag efter man stängt av, och då gå torr iom att det inte finns nått oljetryck längre. Det är löst på modernare bilar genom att tex ha en liten behållare ovanför turbon, så att det finns olja kvar i den som smörjer turbon även när motorn är avstängd.
 
Det var för att turbon ska komma ner i varv medans det fanns oljetryck kvar som man inte ska stänga av direkt efter hårdkörning. Turbon kan snurra på ett tag efter man stängt av, och då gå torr iom att det inte finns nått oljetryck längre. Det är löst på modernare bilar genom att tex ha en liten behållare ovanför turbon, så att det finns olja kvar i den som smörjer turbon även när motorn är avstängd.

nä det e någe helt annant ... idag är de flesta turbos kylda av kylvättskan och inte olja. det problemet du beskriver har man fortfarande ..
för kunde man få stå och köra bilen på tomgång i flera minuter om man hade gasat hårt.

vad är det för en behållare? inget som finns på V.A.G s aggregat iallafall utan där gäller samma regel som innan "inte rappa den på gasen innan avstängning" för att turbinen inte ska gå torr.

vad vi snackade om var gamla Oljekylda aggregat t.ex ett sådant som sitter på gamla Audi S2 där som beskrivet innan det glödgande aggregatet brände oljan om den slutade cirkulera.
 
Tror som många andra här i tråden att det är viktigare att byta olja regelbundet och kolla oljenivån och vid behov fylla på. Än fabrikatet på oljan.
Men detta vet inte alla om.
Det här hände för länge sedan, jag är ute och åker bil med en tjej i det vackra Skånelandskapet då hon säger: "På verkstan säger de att jag måste byta kamaxel för jag har kört med för lite olja i motorn. Jag fattar ingenting. För varenda gång oljelampan lyst har jag ju kört in på en bensinstation och fyllt på en liter olja. Lika självklart som att tanka när tanklampan lyser rött."
PS. Tjejen, numera damen ifråga lärde sig snabbt att använda oljestickan och att man byter olja, inte bara fyller på. DS
 
Tror som många andra här i tråden att det är viktigare att byta olja regelbundet och kolla oljenivån och vid behov fylla på. Än fabrikatet på oljan.
Men detta vet inte alla om.
Det här hände för länge sedan, jag är ute och åker bil med en tjej i det vackra Skånelandskapet då hon säger: "På verkstan säger de att jag måste byta kamaxel för jag har kört med för lite olja i motorn. Jag fattar ingenting. För varenda gång oljelampan lyst har jag ju kört in på en bensinstation och fyllt på en liter olja. Lika självklart som att tanka när tanklampan lyser rött."
PS. Tjejen, numera damen ifråga lärde sig snabbt att använda oljestickan och att man byter olja, inte bara fyller på. DS
När min syster tog körkort så renoverade/stylade min bror en folkabubbla till henne.
En mycket snygg och välbyggd bil.
Dessvärre så var inte motorn klar när hon var klar, så det satt en originalmotor i.
Den ville hon behålla (kvinnlig logik - Varför byta till en helrenoverad och trimmad tvålitare när den utslitna trettonhundran fortfarande år?).
Så finmotorn såldes och systern förmanades att se till att kolla oljan varje gång hon tankade och att lägga på vinterdäcken i god tid.
Det uppfattade hon som att "om oljelampan lyser, så skall man fylla på olja nästa gång man tankar".
Trots detta så överlevde motorn ända tills snön kom.
En sänkt cal-looker ser ju bättre ut med alufälgar och lågprofildäck än med originalfälgar med vinterdäck.
Blev skrot.
 
Jag känner en snubbe vars kompis brorsas kusin körde på Hotrod-Heavenolja (Biltema) i hans 240 GLT och den,typ, exploderade. Krejjzy.
 
Jag känner en snubbe vars kompis brorsas kusin körde på Hotrod-Heavenolja (Biltema) i hans 240 GLT och den,typ, exploderade. Krejjzy.
Va????? Äre sant, måste va han som e polare med min syrras förra snubbes lillebrorsa. Själv använder jag olivolja(extra Virgin)i hojen, funkar kalas, luktar lite Italjen om hojen men vafan gör d lixoom.
 
Bytte ut Mobil1oljan igår som var aningen skitig sedan förra ägarens eskapader. Testar B-temaolja 10W-40 syntetisk avsedd för 4takt mc. Efter att ha skruvat bort locket och petat loss plombering på oljedunken så luktade det skumt, lite frän doft om den. Ska det vara så? Så idag testkörde jag i det fina vårvädret:) 10mil. Hojen spann som en gorilla på helspänn, helt jävla underbart. Ingen skillnad på klonket i växlarna jämfört med Mobil1 15W-50 som säkert höll bättre kvalitet. ok nu skulle man ju bytt oljefilter också men efter att skruvat loss HiFlofiltret och sett att den såg ju..ny ut.. skulle kunna skölja olja i en sommar till så hällde jag bara ut oljan i filtret o skruva tillbaks. Läst om filter..tanken på att sätta dit ett temafilter fick mig att :zpy Konstig packning på temafiltret.. vågar man lita på att det håller tätt? ser ut som ett meccano på insidan jmf med HiFlo som jag nog väljer nExt tIme!
 
Last edited:
ingen biltema olja här inte, bandit 600 sade boooom efter 2 dagar på gelleråsen, nybytt olja å oljefilter. Biltema e bara bra till att ha den som spololja så att säga :P
 
nopp, helt enkelt så orka inte oljan smörja skiten. blev la för varmt för vad oljan palla av så vevstaken tittade fram genom blocket istället för att säga hej.

Jag har åkt massor av timmar bana med olika R1:or med Biltemas olja och filter, och där verkar oljan i alla fall orka. Jag skulle ju tro att din Bandit kanske inte var riktigt kry.
 
den va ju en gammal hoj som gått långt så klart. men den gick prima å allt men just köra hårt å vara på varvstoppet tog ut sin rätt på motorn. Motorn va fullt frisk, så den va inte vanvårdad eller så. Jag klandrar oljan så e det bara :D
 
Last edited:
Nyheter
BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Omfattande körkortsförändringar på gång

EU förväntas inom kort fatt...

Custom Motor Show 2025

Vårens stora event, som kic...

Back
Top