blir tokig! alltid massa fel!

Tellet

medlem, ja
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Halmstad
Hoj
cbr 600 -93 F2
så var det fel på hojjen.. igen!
elfel verkar det som.. körde 8 mil sen gjorde jag ett kort brake.. när jag skulle starta var allt svart.. provade med att rulla igång den.. de gick iaf :) men sen när man skulle gasa på lite fick man ingen effekt på de låga växlarna utan den snarare dog.. vxl 4-5 gick jättebra om man tro det eller ej :p höll in tutan!

Om man släppte tutan bubblade den och sjönk i varv.. sen uppstod hur många elfel som helst :3freak

någon som vet vad det är för fel kanske? vore tacksam för svar!
har ni en minsta tanke om vad det kan vara för fel så säg till!
ska ut nu och kolla batteri nu..
 

Chii

Med begynnande auktoritetsproblem
Gick med
14 Dec 2004
Ort
Luleå
Hoj
Sååld
Problem gäller väl motoriserade fordon över lag som har mer hästkrafter än genomsnittet :D
 

aLcATRAZ

Hårdrock, vad annars?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skarpnäck
Hoj
Kawasaki Ninja ZX-6R '98, Akrapovic Carbon Oval Bolt-on, PiperCross filter, Dynojet, Planad & portad av Grottis (R.I.P.), 13:1 komp.
Du har elproblem, enkelt. Skaffa dig en multimeter och en servicebok över hojjen. Kolla säkringar, mät up tändspolar, tändkablar t ex. Kolla anslutningar. Se i elschemat hur tutan kan påverka andra saker. Koppla bort sånt som inte har med motorgången att göra genom att dra ut säkringar, tuta, lampor, m.m. och se hur motorgången påverkas. Felsök och kontrollera.

Jag har varit i samma situation där jag håller på och blir galen, men faktum är att felen kommer ta slut även fast de verkar komma en efter en. Kör hårt!

/a
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Jag kan hoppa upp och klappa mig i arslet på att din laddningsregulator är trasig. Den sitter på höger sida på bakramen och har ett kontaktstycke med fem sladdar in. Lukta på den så ska du se att den luktar stekt bakelit.
 

CBRDea

Trying is the first step towards failure
Gick med
25 Mar 2003
Ort
i ett grönt hus vid en fotbollsplan i gbg
Hoj
Fireblade Tiger Edition
Kan bara hålla med Mattias, du har fel på laddregulatorn!!
Hade exakt samma fel med samma symptom som du beskriver. Tog bort sadeln och kollade batteriet, det var uppsvällt och såg ut som det skulle explodera. Kollade med en multimeter och det visade sig att den laddade drygt 18V när man varvade lite.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Du kan mäta upp ifall laddregulatorn är trasig. Instruktioner finns i tex. Haynesmanualen för din hoj.

Laddregulatorer är ganska dyra i Sverige. Kolla runt på skrotarna. Eller gör som jag och beställ utomlands.
Jag beställde min från http://www.electrexworld.co.uk
Snabb leverans och helt ok pris.

Men som sagt kolla upp att det är den som är trasig.
 

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Ort
I Sverige
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S
Enklaste sättet att kontrollera om laddningsregulatorn eller generatorn (det kan vara den också som brunnit) är paj, är att mäta över batteriet med en voltmeter både med resp. utan att motorn är igång.
 

Tellet

medlem, ja
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Halmstad
Hoj
cbr 600 -93 F2
varit ute och kollat batteriet nu..
när tändningen är av visar batteriet 12 volt..
men när den är på visar det zero! då måste det väll vara någon kortslutning? faan jag är helt värdelös när det gäller el och massa sladdar hit och dit :död

tror inte det är laddningsgeneratorn eftersom hela systemet är helt dött! inte ett skit fungerar..
 
Last edited:

kraschpuck

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2004
Ort
Skövde
Hoj
Yamaha R6, KTM 450sxf
men elias, jag kan köpa en sidovagn så kan du få åka i den :p .. näh, men jag tror det är ngt elfel på den :p
 

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Blårykande crossmoppe
Tellet skrev:
varit ute och kollat batteriet nu..
när tändningen är av visar batteriet 12 volt..
men när den är på visar det zero! då måste det väll vara någon kortslutning? faan jag är helt värdelös när det gäller el och massa sladdar hit och dit :död

tror inte det är laddningsgeneratorn eftersom hela systemet är helt dött! inte ett skit fungerar..


Japp kortis precis som du konstaterat. JAG hade börjat med att leta efter avgnagda kablar till att börja med.
 

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Ort
I Sverige
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S
Tellet skrev:
när tändningen är av visar batteriet 12 volt..
men när den är på visar det zero! då måste det väll vara någon kortslutning?
Låter mysko. Är det så, så måste någon pluskabel (tändnings+) jordas när tändningen slås på. Du kan prova ohm-mäta (resistansmäta) olika kablar mot jord som får +12V efter att tändningen slagits på (med borttaget batteri) för att säkerställa att inget kortsluts mot jord. Kontrollera att minuskabeln är riktigt jordad också. Jordfel kan skapa de mest mystiska fenomen....
Förmodligen är ditt batteri helt urladdat nu. Prova ta loss det och ladda med en batteriladdare över natten (eller så länge som krävs för att det ska vara fulladdat). Koppla sedan in det och mät med multimetern, spänningen över polerna när det ansluts. Normalt sänks spänningen en eller ett par volt när det ansluts. Prova sedan att slå på tändingen med mätinstrumentet påslaget. Är det en "stum kortslutning" så kommer säkringen att brinna av momentant. Annars provstarta hojen och mät spänningen. Då bör den gå upp till dryga 14V. När lyset slås på faller spänningen en aning men den ska ändå ligga åtminstone 1-1.5V över batterispänningen.
 

Tellet

medlem, ja
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Halmstad
Hoj
cbr 600 -93 F2
Blip skrev:
Japp kortis precis som du konstaterat. JAG hade börjat med att leta efter avgnagda kablar till att börja med.


förstår mej inte på't!
ingen kabel är avgnagd och de säkringar jag hittat är hela.. men vet inte hur relän fungerar.. men om man rullar igång hojjen så fungerar allt igentligen.. fast mkt mkt dåligt..

om vi säger att batteriet är dåligt laddat.. då skulle lyset eller tuta bli starkare varje gång man varvade.. visst? men om man nu varvar på min så blir allt sämre lyse m.m...

blinkers fungerar bara om man tar in koppling.. !.. det måste vara nån manik på mc:n som gått sönder! allt fungerar juh men helt åt fanders!

fattar inte att det kan hända så mkt bara för jag ville ta rast och pinka :( jaja verkar som om jag får lämna in hojjen till nån som kan! vad nu detta kostar? detta är absolut inte mitt bästa område :( :(
 

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Ort
I Sverige
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S
Tellet skrev:
om vi säger att batteriet är dåligt laddat.. då skulle lyset eller tuta bli starkare varje gång man varvade.. visst? men om man nu varvar på min så blir allt sämre lyse m.m...
Fungerar inte laddningen (generator/laddningregulator) så är det inte så.
Felsök med ett fulladdat batteri, annars kan du inte dra några som helst säkra slutsatser. Orkar inte batteriet dra runt startmotorn så är det urladdat/ej fulladdat.
 

xrperra

ståckholmsjävel
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Hufvudstaden
Hoj
Japanskt o Amerikanskt
Har du provat något så enkelt som att göra rent polerna o
dra fast batterikablarna ordentligt.
Dålig kontakt kan ge dom mest intressanta fel :rolleyes:

.
 

GuBe2

Ny medlem
Gick med
26 Sep 2004
Ort
Sthlm
Hoj
Himla secondhand :-/
Tellet skrev:
ingen kabel är avgnagd och . . . .

. . . . blinkers fungerar bara om man tar in koppling.. !

Hur vet du att "ingen kabel är avgnagd" ?

Har du skruvat av vänstra handtaget + demonterat reglaget m blink o tuta ?

Eftersom du nämner (tidigare inlägg) att den gick orent om du släppte tutan ( ... :rolleyes: ... )
och dessutom har helknas m blinkers , så är ju det logiska att det blivit nåt fel i vänstra sidans reglage.

Kan ju va nåt så simpelt som att det kommit in fukt i handtaget. Fukt kan ge just
sådana oregelbundna elfel.

Mvh.
´ G ´
 

Tellet

medlem, ja
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Halmstad
Hoj
cbr 600 -93 F2
GuBe2 skrev:
Hur vet du att "ingen kabel är avgnagd" ?

Har du skruvat av vänstra handtaget + demonterat reglaget m blink o tuta ?

Eftersom du nämner (tidigare inlägg) att den gick orent om du släppte tutan ( ... :rolleyes: ... )
och dessutom har helknas m blinkers , så är ju det logiska att det blivit nåt fel i vänstra sidans reglage.

Kan ju va nåt så simpelt som att det kommit in fukt i handtaget. Fukt kan ge just
sådana oregelbundna elfel.

Mvh.
´ G ´


nu har man skruvat isär i princip allt som går att skruva isär när det gäller det elektriska :död
imorron kommer det en väldigt kunnig kille innom el och ska försöka felsöka.. :3freak men det lutar åt att jag får lämna in hojjen till någon dom verkligen kan! kul att få kört max 150 mil på min hoojjj :( :( :(
attans :4skrika
 

Tellet

medlem, ja
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Halmstad
Hoj
cbr 600 -93 F2
Eldstorm skrev:
Enklaste sättet att kontrollera om laddningsregulatorn eller generatorn (det kan vara den också som brunnit) är paj, är att mäta över batteriet med en voltmeter både med resp. utan att motorn är igång.


hade en kompis här idag som hjälpte mej mäta..
han mätte 11 när tändningen var av.. noll när den var på och sen när vi rullade igång den mätte den 14 på tomgång och sen när man varvade lite mätte den mindre.. alltså 6-7 nått sånt! är det generatorn eller laddningsgeneratorn då? det trodde han det kunde bero på.. eftersom alla finesser som lyse och blinkers funkar..

btw då var betteriet uppsvält också! usch ja! så man får nog köpa ett nytt sånt..
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top