BMW (bil) förare = oduglingar.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Vem har sagt att jag har en modern bil? Har en sunkig Ford Ka som endast med mutor kommer att ta sig igenom besiktningen en gång till. Och med dess ystra 60 hästar (en gång i tiden) så tar det lite tid att komma upp i fart om jag väl saktat in bakom en lastbil. Det är därför jag knappt vågar mig ut i ytterfilen.
(Min förra bil skar för övrigt när jag skulle gasa och flytta mig för lite snabbare trafik. Stort dj-a rökmoln, massor av vibrationer och en stukad bil och förare som fick dra sig mot vägkanten med varningsblinkers på. Inte hannjag hem till maten heller. Jag får dock erkänna att jag och motorer har en "komplicerad relation"!)

Nu vill jag verkligen inte kidnappa den underhållande tråden men jag måste erkänna att jag fortfarande har svårt att fatta blinkandet med helljus. Jag VET om att det finns bilar bakom mig, jag tänker inte ramma en långtradare för att komma ur vägen eller köra ner i diket och helt ärligt så förlorar blinkaren inte så många sekunder på att släppa på gasen.

För övrigt provocerar jag ALLTID!

Har kört en Ford Ka en gång för många år sedan och vet att den är riktigt trött. Du är ursäktad :) Ford Ka räknar jag dock som en modern bil trots att den har några år på nacken. Tänkte mig mer i stil med en bil från 50- 60 talet. Det är rätt förståeligt om dessa bilar inte riktigt hänger med i modernt motorvägstempo.

Jag kan blinka till med helljuset en gång om någon ligger kvar i omkörningsfilen efter omkörning och förefaller helt inne i sin egen värld. Brukar fungera alldeles ypperligt som väckarklocka. Men att ligga och blinka som en tok och köra 5 cm bakom för att tro att omkörningen går snabbare. Då visar man bara vilken idiot man är. Skulle aldrig falla mig in.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Den förnumstige pyskologen i en Ford Ka som ett jagat villebråd i pendlingstrafiken. Vilken obetalbar bild! Tack.

Haha. Kom att tänka på tanten i burkha och en flong X6:a som ockuperade vänsterfilen i 90 km/h från Arlanda igår. Hon var också jagad, men vek inte en tum :D

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Har någon mer bråttom flyttar man på sig och håller till höger. Inte svårare än så.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jisses vad ni är hyggliga människor... hur skulle det istället vara att visa lite hänsyn i trafiken och minska idiot omkörningarna som uppkommer tack vare självutnämnda trafikpoliser som ni... det är ju inte så svårt att hålla sig till vänsterfilen om man inte ska köra förbi.:fakta

Jag skulle ha tryckt "gilla" på den där om jag inte tog för givet att dom var ironiska. Sådär korkat beter sig bara sura gubbar i hatt.

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Jag påstår inte att du blinkar "aggressivt" eller att du har blinkat på mig men jag har som sagt stött på "blinkarna" och alltid undrat vad f-n ni har med min körning att göra...

Om vi nu pratar om Mig så skall du veta att jag endast blinkar om jag åkt bakom någon ganska länge och det har varit fritt för att svänga in på högerfilen hela tiden. Och Jag kan lova dig att jag endast gör det om jag ser en lucka som den framför kan lägga sig i.

Om Jag inte hinner förbi en bil som skall göra en omkörning av en t.ex. lastbil så antingen gasar jag på så jag kommer om så h*n slipper nita bakom lastbilen. Annars bromsar jag och blinkar in och sedan svänger ut bakom den bilen igen. Och sedan passerar den efter lastbilen.

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Jag kan ju också påpeka att ni gärna får flytta på er om jag kommer och blinkar och har mig.

Åkte som "varningsbil" en gång förra året för att få fram en person till sjukhus. Vårdcentralen tog inte emot han då han inte bodde i den kommunen(han bodde i grannkommunen i detta fall).

Som tur var så klarade han sig från hjärtinfarkten.

Så alla som har bråttom i trafiken är inte idioter.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Tjurig som jag är brukar jag MINSKA farten och tänka onda tankar om personen som blinkar på mig. Vid ett tillfälle bromsade jag mig t.o.m. in bakom lastbilen vilket tog sin tid eftersom jag nästan var förbi. De två unga killarna, med bakåtvända kepsar och BMW, såg inte nöjda ut... Barnsligt? Utan tvekan men som sagt vad förväntas jag göra när jag ligger sidan om en 18 tons långtradare?

Helt ärligt så har jag bra koll bakåt och kastar mig aldrig ut framför andra bilar tvärtom bromsar jag ofta för att det kommer snabba bilar i ytterfilen som jag inte vill störa med resultatet att jag sedan inte kommer ut för att det kommer nya bilar nästan hela tiden. Fast jag kanske ska ligga kvar där ett antal mil så att inte någon lättstressad förare får krupp för att hans resa tar fem-tio sekunder extra?
Men famtum kvarstår att om jag håller 100 och ska om ett par långtradare så tar det lite tid och det måste få vara min rättighet att avgöra vad jag tycker är ok fart med min bil. Den som kör fortare än hastighetsgränsen får antagligen leva med att alla andra inte gör det.
Men varför skall du då med våld om lastbilen & tjäna 5-10 sekunder då kan man ju fråga? :va

tommi

Guest
Bara en reflektion om BMW förare:på väg till stockholm för att lossa lite sprinklerrör till norra länken bygget blev jag omkörd av en BMW x5 svart med nån jävla fjant i korsade och saxade genom filer till höger och vänster i ganska hög hastighet,ett par kilometer längre fram stod samma x5 med en civilbil med blåljus bakom sig och en civilklädd polis stod med nåt(hans körkort?) i handen när jag åkte förbi då log jag inombords :)

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Jag kör alltid för fort och jag ber trafiken att anpassa sig efter mig MEN jag skulle aldrig få för mig att blinka på en bil som ligger i vägen på ett helt naturligt och lagligt sätt. Skulle vederbörande däremot ligga och blockera utan att veta om det för att han kör så extremt sakta, visst då kanske jag kan blinka en gång.

Precis de orden Jag ville använda. :tummenupp

ett par kilometer längre fram stod samma x5 med en civilbil med blåljus bakom sig och en civilklädd polis stod med nåt(hans körkort?) i handen när jag åkte förbi då log jag inombords :)

Haha, hände samma sak för mig för cirka 7 månader sedan. Jag hängde mig ut genom fönstret och skrek "NU BLIR DET INTE MYCKET MER ÅKA AV!?" och ett stort leende på läpparna. - Sa jag att jag var aspackad och åkte i passagerarsätet?

Last edited:

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Läser…
Nä, måste gå och hämta en påse att andas i en stund..:gnissla
Tillbaka. Få saker gör mig så pubertet upprörd som hur människor beter sig mot andra i trafiken.
Jag kör oftast i den hastighet som förhållandena medger och har inga som helst problem med att bli omkörd (i trafik :)). Men det som stör mig så till den grad att en stroke är nära förestående är vissa bilisters totala avsaknad av inlevelse och respekt för andras (min och din) tid.

Alltså de som stör flytet i trafiken. T.ex trefilig-motorväg, det som ska avgöra bilen placering på vägen är inte DIN hastighet utan bilen framför OCH bilen bakom. Ligg inte i mittfilen i 92 och blockera de som kör i 100, för då behöver dessa gå ut i vänsterfilen och blocka de som åker i 110. Uppsikt bakåt!
Detta har ingenting med skyltad hastighet att göra, utan verkligheten.
Man kan rimligen anta att bilister som har detta egocentriska beteende anser att andras tid är oviktig.
Och säkert att de anser att de har en massa rättigheter, när det i själva verket handlar om SKYLDIGHETER.

Blixtlås, ingen konstig sak men för en del verkar det vara svårt. Att blockera korsningar, rondeller, infarter, tycks ibland vara en sport.
Att underlätta för alla i trafiken för att bibehålla flytet är något som skall ha högt prio.
När jag själv legat i vägen för någon eller blockerat, känner jag mig så dum att jag har god lust att åka efter och be om ursäkt.

Väldigt provocerande när vissa trafikanter uppvisar ett "ego, me, me, me"-beteende.

Ser dock inget samband med "negativt" beteende och vilket märke bilen har.
Kanske är det något av selektiv-varseblivning som gör att man tycker vissa märken utmärker sig.

Mina 0.02 dollars
:)

Mycket bra skrivet. Och till de självgoda, egocentriska idioter i tråden och i övrigt som minsann på pin kiv ska bromsa ner snabbgående trafik för att de har nåt komplex eller inte orkar koppla ur farthållaren - här kommer några ytterligare regler som ni kan ta till er. För med största sannolikhet är ni så dåliga förare att ni även gör fel när det gäller följande också.

1. När det blir grönt ljus - Kör! (För faaan!)
2. När ni krypkör och letar parkeringsplats - Ta en titt i backspegeln och antingen höj tempo eller släpp förbi trafik. Och tvärbromsa för helvete inte!
3. När ni kommer till en korsning där bilar och fotgängare står och väntar - Använd blinkers om ni ska svänga.
4. Om ni ska använda mobiltelefon - Se till att ni har koll både framåt och bakåt. Annars lägg ifrån er mobilen och koncentrera er på att köra bil.
5. Bara för att det duggregnar lite måste man inte krypköra.
7. Bara för att det ligger en cm snö på marken måste man inte krypköra.
6. Håll samma tempo på 2-1 väg även när det blir enfiligt. Det är inte svårt att hålla bilen på körbanan bara för att det är ett körfält.
7. Om ni passerar en fartkamera måste ni inte ligga 10km/h under vad det nu står för ur luften tagen siffra på skyltarna.
8. Om ni kör på en motorvägspåfart - Tryck på gasen!
9. Om ni har en bil som knappt kan hålla motorvägsfart - Håll er på 50-vägar eller ta bussen.

Last edited:

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
Kolla in dessa citytraktorchaufförer... den ena lyckades med konststycket att parkera på två handikapparkeringar, (personen var inte handikappad på något vis) och den andra på trottoaren. :dummer
2013-03-30 19.04.46.jpg

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...