BMW (bil) förare = oduglingar.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Jag måste dock skriva av mig angående de idioterna som skall köra om mig som ligger på farthållaren och håller någon km/h fortare än skyltat och gör så att jag måste nita bakom en lastbil för att sedan lägga mig i vänsterfil och accelerera igen.

Måste nog påpeka att jag var djupt ironisk.

Planera din körning eller gasa.
 

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Skogen
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Men man kan ju tex vika in emellan lastbilarna, det tar fan inte många sekunder för mig att ta mig förbi.
Inte förbi sånna som kör enligt förmyndarsamhället iaf.
Jag viker alltid in mellan lastbilar och andra väglusar, vare sig det är någon annan i närheten eller ej. Vänster körfält är till för omkörning, inte övrig slapprunksåkning. :fakta
Visst blir det lite filbyten, men det hör flerfiligvägs-åkning till, annars hade det ju bara funnits en! :7peta

Ofta är det bara en lastbil som skall passeras. Annars brukar det vara kö framför som sölar ner alla. Och självklart aktar man sig om det kommer någon som har lite mer "bråttom" än andra. De som slickar vänsterfil brukar få en ljustuta av mig. Oftast inget "aggressivt" utan mest som en påminnelse. Och då menar jag när man legat och pressat i arslet i 3-5km utan att de fattar.

Måste nog påpeka att jag var djupt ironisk.

Planera din körning eller gasa.

Har inget minne av att jag svarat något av dina inlägg i denna tråd? :va
 
Last edited:

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Ofta är det bara en lastbil som skall passeras. Annars brukar det vara kö framför som sölar ner alla. Och självklart aktar man sig om det kommer någon som har lite mer "bråttom" än andra. De som slickar vänsterfil brukar få en ljustuta av mig. Oftast inget "aggressivt" utan mest som en påminnelse. Och då menar jag när man legat och pressat i arslet i 3-5km utan att de fattar.



Har inget minne av att jag svarat något av dina inlägg i denna tråd? :va

Ber om ursäkt, det var lite långsökt...

Du citerade svaret på ett av mina inlägg.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Ofta är det bara en lastbil som skall passeras. Annars brukar det vara kö framför som sölar ner alla. Och självklart aktar man sig om det kommer någon som har lite mer "bråttom" än andra. De som slickar vänsterfil brukar få en ljustuta av mig. Oftast inget "aggressivt" utan mest som en påminnelse. Och då menar jag när man legat och pressat i arslet i 3-5km utan att de fattar.
Tar det någon betydande mängd tid att ta sig förbi en ensam lastbil kanske man kan tänka om och köra bakom den ist. :va

Hastighet på cruisecontrolen går ju även att reglera, där brukar finnas en par knappar... Går att använda dessa när man tjör om.
Beror lite på vad man kör för bil iofs, pickisen trycker man på plus knappen lite så kickar den ner 2-3 växlar och vrålar lite så är man om på en babianfis. Sist jag var på "långresa" efter mc motor hade jag lånat päronens bil (för stor last för bimmern, pickisen utan soppapump), då fick man vackert lägga cruisen på 135 och förvånas över när det suckar i uppförsbackarna...
Har ingen cruise på min gammle bmw så det är bara att gasa. :p
 

Micke®

konnässör
Gick med
10 Aug 2010
Ort
Nacka
Hoj
999 ml Tysk 249ml Spanjor
Läser…
Nä, måste gå och hämta en påse att andas i en stund..:gnissla
Tillbaka. Få saker gör mig så pubertet upprörd som hur människor beter sig mot andra i trafiken.
Jag kör oftast i den hastighet som förhållandena medger och har inga som helst problem med att bli omkörd (i trafik :)). Men det som stör mig så till den grad att en stroke är nära förestående är vissa bilisters totala avsaknad av inlevelse och respekt för andras (min och din) tid.

Alltså de som stör flytet i trafiken. T.ex trefilig-motorväg, det som ska avgöra bilen placering på vägen är inte DIN hastighet utan bilen framför OCH bilen bakom. Ligg inte i mittfilen i 92 och blockera de som kör i 100, för då behöver dessa gå ut i vänsterfilen och blocka de som åker i 110. Uppsikt bakåt!
Detta har ingenting med skyltad hastighet att göra, utan verkligheten.
Man kan rimligen anta att bilister som har detta egocentriska beteende anser att andras tid är oviktig.
Och säkert att de anser att de har en massa rättigheter, när det i själva verket handlar om SKYLDIGHETER.

Blixtlås, ingen konstig sak men för en del verkar det vara svårt. Att blockera korsningar, rondeller, infarter, tycks ibland vara en sport.
Att underlätta för alla i trafiken för att bibehålla flytet är något som skall ha högt prio.
När jag själv legat i vägen för någon eller blockerat, känner jag mig så dum att jag har god lust att åka efter och be om ursäkt.

Väldigt provocerande när vissa trafikanter uppvisar ett "ego, me, me, me"-beteende.

Ser dock inget samband med "negativt" beteende och vilket märke bilen har.
Kanske är det något av selektiv-varseblivning som gör att man tycker vissa märken utmärker sig.

Mina 0.02 dollars
:)
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
fast norge överlag flyter på rätt långsamt. Så det är väl inte så förvånande.

Nej, jag var förberedd på det. Men att komma från Sverige och legat på gränsen till där de plockar lappen från en tills norska gränsen i strålande solsken och sedan anpassa sig till deras tempo. Då känns det som trafiken står stilla. I bästa fall har de 100 km/h som gräns på motorvägen. Lägg till torra vägar och strålande sol även på norska sidan. Norrmännen låg snällt kvar i led samlade i klungor där ingen bryter sig fri. Körde någon hör och häpna om gick de in strax framför en. De måste allihopa sitta med tvångströjor och må pyton i sina nyare Audi, Mercedes, BMW, Volvo, Porsche eller vad de nu kör för bil. Jag hade gärna lånat en dålig fransk diesel hyrbil med allra klenaste motorn som knappt klarar norskt motorvägstempo på högsta växeln. Vid ett tillfälle var jag uppe i hiskliga 130 km/h (mätarefart) på norska motorvägen bara för ett kort ögonblick innan jag kom på mig och en stund senare blixtrade en kamera till. Jag vill tro att det var vägtullskameran. Någonstans skulle det inte förvåna mig om man även registrerar hastighet och skickar hem en bot för fortkörning.
 

tommi

Guest
Bmw ägare är inte som alla andra det är klart...
 

Bifogat

  • phone 134.jpg
    phone 134.jpg
    249.2 KB · Visningar: 121

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Avesta
Hoj
Mellan två hojjar just nu
Det gäller de flesta nyare bilar, gärna kombi.
Minst 30 över skyltat 50 och 70 finns inte utan det är fri fart.
Nya bilar är även kraftigt överrepresenterade i singelolyckor vad jag observerat under mina 100000+mil. Står det en bil utanför vägen så kan man ge sig fan på att det är en max 5år gammal bil.
Jag har en teori om att ifall folk är så hjärndöda, att dom är villiga att göra en så makalöst dålig affär som det är att köpa ny bil, så begriper man helt enkelt inte hur man kör bil.
:)
 

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Mille
Oftast inget "aggressivt" utan mest som en påminnelse. Och då menar jag när man legat och pressat i arslet i 3-5km utan att de fattar.
Då kanske du kan svara på en liten undring jag har!
Jag kör ibland lite över, ibland lite under hastighetsgränsen. Ibland kör jag även om lastbilar på motorvägen och har vid ett par tillfällen fått någon som kommer upp och blinkar med helljuset, ofta när jag är precis sidan om t.ex. en lastbil. Vad tycker ni att jag ska göra då? Ska jag köra ner i diket, ska jag krascha in i lastbilen eller ska jag lösas upp i atomer?
Är det mitt ansvar att anpassa mig till dig eller har du ett ansvar som omkörande, eventuellt även fortkörande, att anpassa dig till mig?

Jag påstår inte att du blinkar "aggressivt" eller att du har blinkat på mig men jag har som sagt stött på "blinkarna" och alltid undrat vad f-n ni har med min körning att göra...
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Då kanske du kan svara på en liten undring jag har!
Jag kör ibland lite över, ibland lite under hastighetsgränsen. Ibland kör jag även om lastbilar på motorvägen och har vid ett par tillfällen fått någon som kommer upp och blinkar med helljuset, ofta när jag är precis sidan om t.ex. en lastbil. Vad tycker ni att jag ska göra då? Ska jag köra ner i diket, ska jag krascha in i lastbilen eller ska jag lösas upp i atomer?
Är det mitt ansvar att anpassa mig till dig eller har du ett ansvar som omkörande, eventuellt även fortkörande, att anpassa dig till mig?

Jag påstår inte att du blinkar "aggressivt" eller att du har blinkat på mig men jag har som sagt stött på "blinkarna" och alltid undrat vad f-n ni har med min körning att göra...

Dem som kör om en lastbil som håller 90 och själva kör i 93, DEM kan fan lösas upp i atomer. Alternativt skjutas i ansiktet :mad!!!

Andra blinkningar är bara idiotiskt om man inte är på väg till sjukan med ett panikfall i stolen bredvid. Vilket jag iofs erfarit.. hade en tjej som fick nöt-allergichock och hade typ 10 min på oss till akuten med en bra bit kvar. Då var det 200 stumt oavsett om det var väggren för att komma förbi lastbilar kan jag säga. brukar försöka minnas det när folk kommer extremt fort bakifrån, allt är inte bara lek.
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
Ibland kör jag även om lastbilar på motorvägen och har vid ett par tillfällen fått någon som kommer upp och blinkar med helljuset, ofta när jag är precis sidan om t.ex. en lastbil. Vad tycker ni att jag ska göra då? Ska jag köra ner i diket, ska jag krascha in i lastbilen eller ska jag lösas upp i atomer?

Slå ett öga i backspegeln innan man viker ut i vänsterfilen kan ju vara en idé. Men eftersom misstaget redan är skett så kan det vara lämpligt att öka farten.
 
Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Då kanske du kan svara på en liten undring jag har!
Jag kör ibland lite över, ibland lite under hastighetsgränsen. Ibland kör jag även om lastbilar på motorvägen och har vid ett par tillfällen fått någon som kommer upp och blinkar med helljuset, ofta när jag är precis sidan om t.ex. en lastbil. Vad tycker ni att jag ska göra då? Ska jag köra ner i diket, ska jag krascha in i lastbilen eller ska jag lösas upp i atomer?

Elementärt. Du för underarmarna korsvis framför ansiktet samtidigt som du knäpper med fingrarna.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Bland det mest irriterande som finns vid motorvägskörning är någon som går ut precis framför en lastbil eller en kolonn av bilar och påbörjar en seg omkörning. Det är bara att gilla läget och lägga sig lite på behörigt avstånd om man inte vill få hela fronten blästrad när framförvarande vinglar till ut i gruset närmast räcket.

Man kan tycka att det vore enkelt att vänta någon ynka sekund på att bakomvarande passerar om man ser att de närmar sig fort. Nu talar jag inte om några vansinnesfarter utan normalt raskare motorvägstempo. Mätarefart strax under 140 km/h. Motsvarar väl strax över 130 km/h i verklig fart.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Då kanske du kan svara på en liten undring jag har!
Jag kör ibland lite över, ibland lite under hastighetsgränsen. Ibland kör jag även om lastbilar på motorvägen och har vid ett par tillfällen fått någon som kommer upp och blinkar med helljuset, ofta när jag är precis sidan om t.ex. en lastbil. Vad tycker ni att jag ska göra då? Ska jag köra ner i diket, ska jag krascha in i lastbilen eller ska jag lösas upp i atomer?
Är det mitt ansvar att anpassa mig till dig eller har du ett ansvar som omkörande, eventuellt även fortkörande, att anpassa dig till mig?

Jag påstår inte att du blinkar "aggressivt" eller att du har blinkat på mig men jag har som sagt stött på "blinkarna" och alltid undrat vad f-n ni har med min körning att göra...

Jag kör alltid för fort och jag ber trafiken att anpassa sig efter mig MEN jag skulle aldrig få för mig att blinka på en bil som ligger i vägen på ett helt naturligt och lagligt sätt. Skulle vederbörande däremot ligga och blockera utan att veta om det för att han kör så extremt sakta, visst då kanske jag kan blinka en gång.
De få gånger någon har blinkat på mig så har jag varit i upplösningstillstånd, då har jag vid tillfället önskat att jag satt i en bil med stora bullbars och petat vederbörande av vägen.
Visst, som Jonte säger så kan man ju ha bråttom men oftast är det bara ytterligare en idiot i trafiken och oftast i en Merca eller dylikt premiummärke (dit räknar jag inte Bmw).

Ibland funderar jag på om jag borde söka för min road rage men sen kommer jag på bättre tankar och inser att det är alla mottrafikanter som det är fel på.
 

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Mille
Slå ett öga i backspegeln innan man viker ut i vänsterfilen kan ju vara en idé. Men eftersom misstaget redan är skett så kan det vara lämpligt att öka farten.
Tjurig som jag är brukar jag MINSKA farten och tänka onda tankar om personen som blinkar på mig. Vid ett tillfälle bromsade jag mig t.o.m. in bakom lastbilen vilket tog sin tid eftersom jag nästan var förbi. De två unga killarna, med bakåtvända kepsar och BMW, såg inte nöjda ut... Barnsligt? Utan tvekan men som sagt vad förväntas jag göra när jag ligger sidan om en 18 tons långtradare?


Helt ärligt så har jag bra koll bakåt och kastar mig aldrig ut framför andra bilar tvärtom bromsar jag ofta för att det kommer snabba bilar i ytterfilen som jag inte vill störa med resultatet att jag sedan inte kommer ut för att det kommer nya bilar nästan hela tiden. Fast jag kanske ska ligga kvar där ett antal mil så att inte någon lättstressad förare får krupp för att hans resa tar fem-tio sekunder extra?
Men famtum kvarstår att om jag håller 100 och ska om ett par långtradare så tar det lite tid och det måste få vara min rättighet att avgöra vad jag tycker är ok fart med min bil. Den som kör fortare än hastighetsgränsen får antagligen leva med att alla andra inte gör det.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Helt ärligt så har jag bra koll bakåt och kastar mig aldrig ut framför andra bilar tvärtom bromsar jag ofta för att det kommer snabba bilar i ytterfilen som jag inte vill störa med resultatet att jag sedan inte kommer ut för att det kommer nya bilar nästan hela tiden. Fast jag kanske ska ligga kvar där ett antal mil så att inte någon lättstressad förare får krupp för att hans resa tar fem-tio sekunder extra?
Men famtum kvarstår att om jag håller 100 och ska om ett par långtradare så tar det lite tid och det måste få vara min rättighet att avgöra vad jag tycker är ok fart med min bil. Den som kör fortare än hastighetsgränsen får antagligen leva med att alla andra inte gör det.

Nu tror jag att du medvetet försöker provocera lite. Givetvis ska du kunna ge dig ut i en lucka för att köra om en långtradare i ditt eget tempo. Fast omkörning i 100 km/h på en svensk fin motorväg i en modern bil? Då får du nog räkna med att folk bakom blir irriterade. Det är väl inte så att bilar blåser förbi i 30+ i yttre filen precis hela tiden om vi tänker oss att du ligger i 90- 100 km/h efter en långtradare och vill om på motorväg med 110 km/h som begränsning?
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Får jag nån i arslet när jag är ute och cruisar i vänsterfil pga omkörning så trycker jag till lite på gaspedalen och lämnar fri väg, lite grann som i fornstora dar när det ropas "ur spår" i skidspåret :yoparty

Det är kanske bråttom för de bakom och jag är ju inte polis som behöver bry mig om deras orsak till att köra fort. Jag har själv kört max och slalom på Bergan till S:t Göran när lilldraken hade andningssvårigheter. :glömdet
Dessutom behöver jag inte bli irriterad på de bakom med den inställningen. :yoparty
 

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Mille
Nu tror jag att du medvetet försöker provocera lite. Givetvis ska du kunna ge dig ut i en lucka för att köra om en långtradare i ditt eget tempo. Fast omkörning i 100 km/h på en svensk fin motorväg i en modern bil?
Vem har sagt att jag har en modern bil? Har en sunkig Ford Ka som endast med mutor kommer att ta sig igenom besiktningen en gång till. Och med dess ystra 60 hästar (en gång i tiden) så tar det lite tid att komma upp i fart om jag väl saktat in bakom en lastbil. Det är därför jag knappt vågar mig ut i ytterfilen.
(Min förra bil skar för övrigt när jag skulle gasa och flytta mig för lite snabbare trafik. Stort dj-a rökmoln, massor av vibrationer och en stukad bil och förare som fick dra sig mot vägkanten med varningsblinkers på. Inte hannjag hem till maten heller. Jag får dock erkänna att jag och motorer har en "komplicerad relation"!)

Nu vill jag verkligen inte kidnappa den underhållande tråden men jag måste erkänna att jag fortfarande har svårt att fatta blinkandet med helljus. Jag VET om att det finns bilar bakom mig, jag tänker inte ramma en långtradare för att komma ur vägen eller köra ner i diket och helt ärligt så förlorar blinkaren inte så många sekunder på att släppa på gasen.

För övrigt provocerar jag ALLTID!
 

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Ort
08 en stund till
Hoj
KTM LC4
Tjurig som jag är brukar jag MINSKA farten och tänka onda tankar om personen som blinkar på mig. Vid ett tillfälle bromsade jag mig t.o.m. in bakom lastbilen vilket tog sin tid eftersom jag nästan var förbi. De två unga killarna, med bakåtvända kepsar och BMW, såg inte nöjda ut... Barnsligt? Utan tvekan men som sagt vad förväntas jag göra när jag ligger sidan om en 18 tons långtradare?


Helt ärligt så har jag bra koll bakåt och kastar mig aldrig ut framför andra bilar tvärtom bromsar jag ofta för att det kommer snabba bilar i ytterfilen som jag inte vill störa med resultatet att jag sedan inte kommer ut för att det kommer nya bilar nästan hela tiden. Fast jag kanske ska ligga kvar där ett antal mil så att inte någon lättstressad förare får krupp för att hans resa tar fem-tio sekunder extra?
Men famtum kvarstår att om jag håller 100 och ska om ett par långtradare så tar det lite tid och det måste få vara min rättighet att avgöra vad jag tycker är ok fart med min bil. Den som kör fortare än hastighetsgränsen får antagligen leva med att alla andra inte gör det.

Därför:

Its ALL about ME™
 
Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Top