Hepp! Ni som köpt en 1000R. Funderade ni på andra alternativ, och varför gick de bort? Typ Suzuki gsx s1000.
Närmaste konkurrenter i S1000Rs segment skulle jag säga är t ex:
- KTM 1290 Super Duke R
- Aprilia Tuono V4 1100RR
I vissa tester mot dessa upplevs KTMs chassi bättre på bana av somliga. Effektmässigt väldigt lika sägs det. Aprilian har vunnit över BMW:n i flera tester där den upplevs mer sofistikerad i chassi, motor mm. Jag valde främst mellan Aprilian och BMW:n. Andrahandsvärdet vägde tungt för mig när valet föll på BMW och en rimlig försäkring hos Svedea. Aprilian sjunker kännbart. Dock är det inte omöjligt att Aprilian får ta BMW:ns plats när det är dags oavsett för att få lyssna på V4-sång. BMW:ns bröl när spjället öppnas är inte skittråkigt heller . KTM:n gick bort pga försäkringskostnader som var helt orimliga för mig iaf. Annars är den med sin fina V-twin väldigt intressant också, ljudet och känslan av vrid skojar man inte bort där heller. Väljer du mellan dessa tre kan det inte gå fel enligt mig iaf.
Går själv i bytar tankar inför 2017. Och gjort en genomgång som många andra. Hjärtat vill ju köra V4, men får förnuftet välja blir det nog en nedprutad Z1000SX eller en KTM 1050.
Z1000SX,
+Tankstorlek 21,L
+Försäkringskostnad(stockholm)
+Motor modes, traction control
-Typiska kawa motorvibrationer vid över 6000
- Tung
Z1000
-Typiska kawa motorvibrationer vid över 6000
+Försäkringskostnad(stockholm)
-Andrahandsvärdet
-saknar all form av motor styrning, samt traction control.
gsx s1000/f
+2005-2008 gen GSX-R1000 motorn.
+Motor modes, traction control
-Designen 90-talet
-Försäkringskostnad(stockholm)
Aprilia Tuono V4
+Allt
+Motor modes, traction control
-Andrahandsvärdet för italienare i sverige ?
-Försäkringskostnad(stockholm).
- Priset är på smärtgränsen.
S1000R
Se Andreas Brink summering ovanför.
- Priset är på smärtgränsen.
2 jokrar jag slängt som är perfekta för alp-touring:
KTM 1050 (ny 2015)
Triumph tiger 1050 (ny 2016)
Last edited: