BMW S1000R (inte RR) - tråden!

GSV-R 650

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2010
Ort
stockholm
Hoj
VFR800X(-15),Z900 (-20).
Hepp! Ni som köpt en 1000R. Funderade ni på andra alternativ, och varför gick de bort? Typ Suzuki gsx s1000.
Närmaste konkurrenter i S1000Rs segment skulle jag säga är t ex:
- KTM 1290 Super Duke R
- Aprilia Tuono V4 1100RR

I vissa tester mot dessa upplevs KTMs chassi bättre på bana av somliga. Effektmässigt väldigt lika sägs det. Aprilian har vunnit över BMW:n i flera tester där den upplevs mer sofistikerad i chassi, motor mm. Jag valde främst mellan Aprilian och BMW:n. Andrahandsvärdet vägde tungt för mig när valet föll på BMW och en rimlig försäkring hos Svedea. Aprilian sjunker kännbart. Dock är det inte omöjligt att Aprilian får ta BMW:ns plats när det är dags oavsett för att få lyssna på V4-sång. BMW:ns bröl när spjället öppnas är inte skittråkigt heller :rock. KTM:n gick bort pga försäkringskostnader som var helt orimliga för mig iaf. Annars är den med sin fina V-twin väldigt intressant också, ljudet och känslan av vrid skojar man inte bort där heller. Väljer du mellan dessa tre kan det inte gå fel enligt mig iaf. :va

Går själv i bytar tankar inför 2017. Och gjort en genomgång som många andra. Hjärtat vill ju köra V4, men får förnuftet välja blir det nog en nedprutad Z1000SX eller en KTM 1050.


Z1000SX,
+Tankstorlek 21,L
+Försäkringskostnad(stockholm)
+Motor modes, traction control
-Typiska kawa motorvibrationer vid över 6000
- Tung

Z1000
-Typiska kawa motorvibrationer vid över 6000
+Försäkringskostnad(stockholm)
-Andrahandsvärdet
-saknar all form av motor styrning, samt traction control.

gsx s1000/f
+2005-2008 gen GSX-R1000 motorn.
+Motor modes, traction control
-Designen 90-talet
-Försäkringskostnad(stockholm)

Aprilia Tuono V4
+Allt
+Motor modes, traction control
-Andrahandsvärdet för italienare i sverige ?
-Försäkringskostnad(stockholm).
- Priset är på smärtgränsen.

S1000R
Se Andreas Brink summering ovanför.
- Priset är på smärtgränsen.

2 jokrar jag slängt som är perfekta för alp-touring:
KTM 1050 (ny 2015)
Triumph tiger 1050 (ny 2016)
 
Last edited:

heltsonika

Het Potatis
Gick med
13 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono Factory -22
Går själv i bytar tankar inför 2017. Och gjort en genomgång som många andra. Hjärtat vill ju köra V4, men får förnuftet välja blir det nog en nedprutad Z1000SX eller en KTM 1050.


Z1000SX,
+Tankstorlek 21,L
+Försäkringskostnad(stockholm)
+Motor modes, traction control
-Typiska kawa motorvibrationer vid över 6000
- Tung

Z1000
-Typiska kawa motorvibrationer vid över 6000
+Försäkringskostnad(stockholm)
-Andrahandsvärdet
-saknar all form av motor styrning, samt traction control.

gsx s1000/f
+2005-2008 gen GSX-R1000 motorn.
+Motor modes, traction control
-Designen 90-talet
-Försäkringskostnad(stockholm)

Aprilia Tuono V4
+Allt
+Motor modes, traction control
-Andrahandsvärdet för italienare i sverige ?
-Försäkringskostnad(stockholm).
- Priset är på smärtgränsen.

S1000R
Se Andreas Brink summering ovanför.
- Priset är på smärtgränsen.

2 jokrar jag slängt som är perfekta för alp-touring:
KTM 1050 (ny 2015)
Triumph tiger 1050 (ny 2016)

Jag skulle vilja tillägga servicetider och tillgänglighet på reservdelar som minus på Tuonon samt att den saknar handtagsvärmare ;) Blir de bättre på det blir det svårt att inte välja Tuono nästa gång.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Är det någon mening att man lägger pengar på akrapovic slip carbon eller titanium?

Finns ju en hel del billigare slipons av andra märken med såväl bra ljud som utseende och vikt, så jag har själv lite svårt att motivera ett akrapovic. Blev faktiskt förvånad över att ljudet original var så pass bra (åtminstone när man varvar en del) och originalutseendet var helt ok så ett slipon hamnade inte så högt på priolistan för mig som jag trodde det skulle göra.
 

Sharkbait

Ny medlem
Gick med
20 Jan 2012
Ort
Byn
Hoj
BMW S1000R
Hade tänkt att köpa bobbins, tail tidy och radiator and oil cooler guard.

Vilket märke skall man satsa på? R&G eller Evotech?

Behöver man klippa i kablaget till binkers/skyltbelysning eller slipper man det?
 

heltsonika

Het Potatis
Gick med
13 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono Factory -22
Jag körde på Evotech och de är väldigt bra grejer. Yes, man måste klippa två kablar men det är allt.
Vill du bara ha Akra-headers har jag ett nytt set hemma.
 

Sharkbait

Ny medlem
Gick med
20 Jan 2012
Ort
Byn
Hoj
BMW S1000R
Jag körde på Evotech och de är väldigt bra grejer. Yes, man måste klippa två kablar men det är allt.
Vill du bara ha Akra-headers har jag ett nytt set hemma.


Synd att de inte kan göra plug and play med orginal kontakterna. Tyckte R&G hade ett bra klipp där de monterade tidy på en Ninja där man använde orginal kontakterna, inget klippa i kablaget.

Så Evotech är värt de extra slantarna emot R&G?
 

Raderad medlem 51742

Guest
Kör också evotech tail tidy och är väldigt nöjd med den - utmärkt kvalitet och inte speciellt svårt att installera. Enda anmärkningarna är väl möjligen att original LED-blinkers hamnar i en lite utsatt position där ev. passagerare riskerar bryta av dem samt att jag skulle vilja ha hela konstruktionen ännu mindre, men det beror mest på att skyltstorleken i Sverige är som den är.

Vad gäller kylarskydd såg jag nånstans (minns inte var) att det kunde påverka garantin då kylningen inte blev tillräcklig. Kan det stämma? Finns väl en del issues med S1000R när det gäller avdunstning av kylarvätska...
 

heltsonika

Het Potatis
Gick med
13 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono Factory -22
Jag har evotech's kylarskydd och märker ingen direkt skillnad i temp. Fläkten går på vid 102+ grader om man står still och gör sitt jobb. Inte så kul med en pissande kylare. Både dyrt och mindre kul att spraya ner bakdäcket. Efter att ha bytt expansionskärl behåller den även vätskan. Går på garantin.
 

heintz

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2013
Ort
Nacka
Hoj
N/A
Tjena! Hämtade ut en ny S1000R igår och är än så länge helnöjd, även om det känns rätt ovant efter att ha gått från 67hk KTM enstånka till den här...

Har bokat en tvådagars kurs på Gelleråsen för att lära mig hojen ordentligt, är det någon som har haft problem med för högt ljud på bankörning? Efter morgonens 7-milstur till jobbet så blev det raka vägen och köpa öronproppar... Har bara kört på Arlanda TT och där är det ju riktigt kinkigt, men jäkligt kul bana.

Innan jag köpte provkörde jag runt rätt bra, MT-09, MT-10, Monster 1200S/R, Tuono, men föll för den här, passade bäst helt enkelt, även om jag inte tänkt mig en så "stor" maskin. Men men, shit happens ibland.




Sent from my iPhone using Tapatalk
 

heltsonika

Het Potatis
Gick med
13 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono Factory -22
Jag har sålt min hoj och har Evotech bombiner och Akrapovic headers till salu om någon är intresserad.

Kör du originalsystem på bana är det inga som helst problem.
 

Mackist

Ny medlem
Gick med
1 Nov 2014
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki Z1000SX 2014 Silvergrå, ZX-6R 1996 Såld, Er-6n Såld
Hur mycket mer effekt ger akraheaders på S1000R?
 

heltsonika

Het Potatis
Gick med
13 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono Factory -22
Mappning kanske inte ger någon vinst i toppeffekt men du får en motor som går jämnare över hela kurvan. Tror jag hade 157 nånting på hjulet med Akra Shorty och 158.4 med den långa burken. En kompis som har en -16(?) fick 169 på hjulet! Tror det mesta hänger på hojen, det aktuella väderläget och annat som kan påverka bänken. Typ vilka däck du kör med.

Min hade 154 på hjulet original men det är ljudet man vill åt när man byter system.
 

Mackist

Ny medlem
Gick med
1 Nov 2014
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki Z1000SX 2014 Silvergrå, ZX-6R 1996 Såld, Er-6n Såld
Mappning kanske inte ger någon vinst i toppeffekt men du får en motor som går jämnare över hela kurvan. Tror jag hade 157 nånting på hjulet med Akra Shorty och 158.4 med den långa burken. En kompis som har en -16(?) fick 169 på hjulet! Tror det mesta hänger på hojen, det aktuella väderläget och annat som kan påverka bänken. Typ vilka däck du kör med.

Min hade 154 på hjulet original men det är ljudet man vill åt när man byter system.
Hur mycket vill du ha för akrapovic systemet? Har en kompis med en S1000r som kan vara intresserad
 

Tino

Medlem
Gick med
4 Sep 2012
Ort
Göteborg
Hoj
BMW S1000R -17
Har BMW släppt vad som kommer hända med S1000R i nästa model (2017), hittills har det bara varit väldigt små ändringar och nya färger. När tror ni en lite större uppgradering kommer ske?
 

leppek

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2014
Ort
Stockholm
Hoj
2015, BMW S1000R
Har BMW släppt vad som kommer hända med S1000R i nästa model (2017), hittills har det bara varit väldigt små ändringar och nya färger. När tror ni en lite större uppgradering kommer ske?

Inte sett ngt, är nyfiken själv. Förövrigt är det bara färg och barnsjukdomar som förändrats. Annars är 14, 15, 16 samma maskin.
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top