BMW S1000R (inte RR) - tråden!

Raderad medlem 51742

Guest
Har du provat att ta av hjulen med det där? Vingligt eller stabilt?

Inte testat det ännu, men jag skulle inte tveka att göra det. Visst blir det ett visst "svaj" i konstruktionen, så om man t ex håller på med något precisionsarbete där allt måste vara totalt fixerat och inte får röra sig en enda millimeter kanske annan lösning är bättre, men för att ta på och av hjul ser jag inte att det skulle vara några som helst problem.

Stödets hjul går för övrigt att låsa så det inte börjar rulla iväg ofrivilligt.

J_Lillman

Medlem
Gick med
4 Apr 2016
Hoj
Aprilia RS660
Pärlan

Hämtade min -16 för snart 3 veckor sedan.
Hunnit göra inkörningsservicen också för att släppa rpm spärren :yoparty
Samt monterat akropovic slip on, tagit bort passagerar fotpinnar och monterat kåpa istället för passagerar dyna.

s1000r frontside.jpgs1000r side.jpg

BMW Motorrad tankpad, Tech spec- snakeskin grepp, och en "catcover" skall beställas.

Mvh
Lillman

oxyjohan

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2008
Hoj
R1M, Gixxer 1000 K5, XLCH bygge
Jag köpte mig en röd -15 med några hundra mil på mätaren för två månader sedan, har hunnit köra en hel del faktiskt och igår blev det lite banåka på Gelleråsen, helnöjd med hojen så långt! :yoparty

1.jpg

J_Lillman

Medlem
Gick med
4 Apr 2016
Hoj
Aprilia RS660
Japp det stämmer, original del har tyvärr inte artikel nr tillgängligt nu.
Men kan kolla upp det om du vill.

Sharkbait

Ny medlem
Gick med
20 Jan 2012
Hoj
BMW S1000R
Vad gäller angående service på S1000R?

Var 1000 mil men en del skriver att man har gjort första servicen vad 100 mil. Skall det genomföras en service så tidigt? Om vad är priset för den?

Ballistic

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Thrux R
Enligt Probike gäller följande:

100-mila 2810:-
1000-mila 3240:-
2000-mila 2810:-
3000-mila 9399:-
4000-mila 2810:-

2-årsservice tillkommer även byte av bromsvätska á 3143 kr

J_Lillman

Medlem
Gick med
4 Apr 2016
Hoj
Aprilia RS660
Men vad är det som skall göras redan vid 100 mil?

Dels byts oljan så klart, sedan dras styrlagret om med rätt moment om det har satt sig / rört sig något, blir stora påfrestningar där vid wheelie bakhjulsåka och man tar nej den lite hårt.
sedan kontrolleras kylvätska, kedja, övriga lager osv. samt att rpm limitern släpps. (begränsad till 9000rpm fram till inkörnings servicen) det möjliggör då också att man kan aktivera Dynamic Pro efter att man satt i kodnings pluggen.

sedan är det 1000mil's service

Mvh Lillman

J_Lillman

Medlem
Gick med
4 Apr 2016
Hoj
Aprilia RS660
Enligt Probike gäller följande:

100-mila 2810:-
1000-mila 3240:-
2000-mila 2810:-
3000-mila 9399:-
4000-mila 2810:-

2-årsservice tillkommer även byte av bromsvätska á 3143 kr

För att ge en förklaring till 3000-mila servicen varför den skiljer sig i pris mot det övriga är att ventilerna justeras vid den servicen.

Plazmite

Sporthojsnörd
Gick med
4 Jun 2009
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Glöm inte att det är 1000 mil, ELLER 1 år sedan senaste service, vilket som kommer först.

leppek

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2014
Hoj
2015, BMW S1000R
Jag har ett akra-slipon shorty och tecbike cat cover till salu om nån är sugen, nyskick på båda.

PM vid intresse.

Andreas Brink

Medlem
Gick med
17 Jun 2010
Hoj
2018, Aprilia Tuono Factory 1100
Har nu kört med hojen en dryg månad, dagligen till och från jobbet, kryddat med lite extraturer i närheten av Sumpan. En ganska skönt vrål som släpps lös när spjället öppnas fullt. Men för i helsike vad den drar? :yoparty Helt underbart sug när varvnålen kutar iväg :D. Tyvärr tar vägen slut alldeles för fort och jag är också ganska mån om både liv och kort. Får bli en tur till Gelleråsen eller något för att verkligen få lära känna henne. Skulle dock kännas bäst med lite motor- och axelsliders på först. Får börja om med steg1 för jag var hojlös i 3 år. Var brukar ni motionera era S1K:eek:r? :7peta

Närmast för mig är en tail tidy. Kollar dels evotech, dels rizoma. Den sistnämnda känns overkill prismässigt. dock.

RobbanGBG

Medlem
Gick med
26 Oct 2015
Hoj
-53, Matchless G80S; -13 Suzuki Gladius
Hepp! Ni som köpt en 1000R. Funderade ni på andra alternativ, och varför gick de bort? Typ Suzuki gsx s1000.

Andreas Brink

Medlem
Gick med
17 Jun 2010
Hoj
2018, Aprilia Tuono Factory 1100
Hepp! Ni som köpt en 1000R. Funderade ni på andra alternativ, och varför gick de bort? Typ Suzuki gsx s1000.

Närmaste konkurrenter i S1000Rs segment skulle jag säga är t ex:
- KTM 1290 Super Duke R
- Aprilia Tuono V4 1100RR

I vissa tester mot dessa upplevs KTMs chassi bättre på bana av somliga. Effektmässigt väldigt lika sägs det. Aprilian har vunnit över BMW:n i flera tester där den upplevs mer sofistikerad i chassi, motor mm. Jag valde främst mellan Aprilian och BMW:n. Andrahandsvärdet vägde tungt för mig när valet föll på BMW och en rimlig försäkring hos Svedea. Aprilian sjunker kännbart. Dock är det inte omöjligt att Aprilian får ta BMW:ns plats när det är dags oavsett för att få lyssna på V4-sång. BMW:ns bröl när spjället öppnas är inte skittråkigt heller :rock. KTM:n gick bort pga försäkringskostnader som var helt orimliga för mig iaf. Annars är den med sin fina V-twin väldigt intressant också, ljudet och känslan av vrid skojar man inte bort där heller. Väljer du mellan dessa tre kan det inte gå fel enligt mig iaf. :va

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati