BMW S1000RR - tråden

Kommer du köra på bana med din BMW S1000RR ?


  • Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Crime Village
Hoj
.
Hello ! Kändes lite larvigt/skämmigt och ens ta upp att mitt system gick sönder när jag fått höra hur illa det faktiskt gick för dig :-( . Jag lämnade min moppe till stoffe på Probike och som vanligt var han trevlig och förstod att det behövdes göras på en gång och löste uppgiften :banana så nu bär det av till gotland ....

Krya på dig nu och hoppas du hittar lite delar till en rimlig peng till raketen...//M


3 brutna revben och punka på lungan och helvetes ont utan smärtstillande blev resultatet för mig, hojen kommer kräva en hel del snickrande och nya delar...
Imorgon söndag hade jag anmält mig till körning på Sviestad, men fick sälja till Conny. Men jag åker med och tittar iallafall. Börjar så sakta må lite bättre, men har fortfarande ingen aning om vad som hände...

Fick du ordning på ditt avgassytem Sandman?
 

Micke®

konnässör
Gick med
10 Aug 2010
Ort
Nacka
Hoj
999 ml Tysk 249ml Spanjor
Tror du måste göra som Stoner med 2010 års Ducati - kör fortare så du får mer tryck på framhjulet! :D


PS. Jag letar efter en sådant där förlängningsskaft till vanliga hylsor som ser ut som en gammal svängborr. De verkar inte göras längre men är praktiska när man ska justerar fjäderförspänningen i gaffeln istället för att stå med ett spärrskaft o en förlängare. Någon som vet var jag kan köpa ett sådan? DS.

Ha ha, det är där likheterna mellan mig och Stoner slutar:D

Den typen av hyls-skaft :)va) brukar kunna vara ganska långa, blir det inte lite vingligt då?
Jag hade nog satsat på en T-nyckel, och tejpat/målat ena änden på T;et för att lättare räkna varven.

Tänkte byta bromsvätska är det något speciellt att tänka på?
Hittade denna se inlägg #4 http://www.s1000rrforum.com/forum/maintenance/4120-changing-brake-fluid.html
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Ha ha, det är där likheterna mellan mig och Stoner slutar:D

Den typen av hyls-skaft :)va) brukar kunna vara ganska långa, blir det inte lite vingligt då?
Jag hade nog satsat på en T-nyckel, och tejpat/målat ena änden på T;et för att lättare räkna varven.

Tänkte byta bromsvätska är det något speciellt att tänka på?
Hittade denna se inlägg #4 http://www.s1000rrforum.com/forum/maintenance/4120-changing-brake-fluid.html

Inget speciellt. Verkar vara bra beskrivning. Jag brukar suga upp så mycket som möjligt i behållaren med en spruta eller motsvarande och sedan hälla på nytt. Det är så små volymer som ryms i slangarna så det är inget problem att byta ut allt genom att hälla på nytt o bara vara noga med att lufta ordentligt.

Har aldrig luftat huvudcylindern 2 gånger - kanske ska börja med det.... :tungan
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR

Julleruff

EX-Racingwannabe!!
Gick med
1 Aug 2007
Ort
Happyplace
Hoj
ECX125
Vi firar fortfarande Pingst här nere så imorgon bär det av till Salzburgring för första gången.

http://www.youtube.com/watch?v=kb-6XmmIjrM

Verkar vara en rätt snabb bana med enkel layout.

Oooh, den banan är scary......
Körde den 2009 å hade då inte åkt så mycket bana.
Vågade inte hålla fult med 600 på baksidan......:rodnar
Det är en raksträcka som svänger hela tiden så man måste va vaken så man inte missar!
Sen är högern efter rakan ultrasnabb så där vill man heller inte komma fel.
Häftig uplevelse är det i alla fall!:tummenupp
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Vi firar fortfarande Pingst här nere så imorgon bär det av till Salzburgring för första gången.

http://www.youtube.com/watch?v=kb-6XmmIjrM

Verkar vara en rätt snabb bana med enkel layout.

Lycka till o berätta hur det var när du kommer tillbaka! :tummenupp

Själv skall jag o Micke montera Aim Solo DL på hojarna i morgon förmiddag. Det skall bli riktigt intressant o se om det går att fälla in värden direkt i bild som det är gjort på dessa filmer.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Lycka till o berätta hur det var när du kommer tillbaka! :tummenupp

Själv skall jag o Micke montera Aim Solo DL på hojarna i morgon förmiddag. Det skall bli riktigt intressant o se om det går att fälla in värden direkt i bild som det är gjort på dessa filmer.

Du får ursäkta en okunnig men vad är Aim Solo DL för något?

Salzburgring var riktigt cool men tyvärr hade vi otur med vädret och det regnade efter lunch så jag drog hem då. Hann bara tre pass men det var en cool bana, det var en riktig raka och den andra "rakan" var ett gäng riktigt snabba kurvor (250+) som avslutades med en höger med knäskrap i 200+ om man hade nog cojones. "Höjdpunkterna" var att jag var riktigt nära en highsider ut ur lilla chikanen, jag var en bit upp i luften och landade på tanken någonstans. Så går det när man ger gas med för mycket nedlägg. Den andra "höjdpunkten" var en kille som klotade rejält i 200+ knäskraphögern mitt framför mig, såg ut som på TV när han och hojen voltade runt i sdanfållan.

Summa summarum:
+ Däcksvärmarna funkade riktigt bra, skönt att kunna dra på direkt utan att värma däck i två varv
+ Banan var riktigt kul att köra
+ Nya bromsskivorna som eliminerade alla vibrationer i inbromsningar från hög fart

- Vårt budget depåtält från Obi (Tysklands Claes Ohlsson) som blåste sönder efter mindre än en timme måttlig vind
- Vädret eftersom jag fick åka hem efter lunch
- Trafiken på väg hem

Nu är det Superbike på Eurosport Player, hoppas ni tittar och hejar på BMW!
 

asg888

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2008
Ort
Sollentuna
Hoj
BMW S1000RR 2010
kör på pirelli diablo superbike PRO, verkar outslitliga men lite för hårda för min smak. Pirelli diablo superbike som finns i medium/soft verkar dock bara finnas i dimensionen 200 bak istället för 190 som jag är van vid.
Vad är forumets uppfattning om att köra på 200? Eller ska man gå ned till 180?
 

Julleruff

EX-Racingwannabe!!
Gick med
1 Aug 2007
Ort
Happyplace
Hoj
ECX125
Drop/Tiltsensorn som vi fått köpa som tillbehör och installera ska tydligen bli standard från och med hojarna som produceras i augusti. Skönt att BMW tagit åt sig av kritiken, en sån detalj ska vara standard på en sporthoj.

... :hej


Grrrrr....:gnissla
Min hoj har ingen, å har aldrig haft, tiltsensor installerad och när jag skulle lasta om från släp till skåpbil igår ville den inte starta.
Hade felmeddelande VDS och kollade upp detta idag, VDS = Fordonet har kört omkull/Tippskydd saknas eller är defekt.
Cykeln har inte rört sig ur fläcken sedan sista jag lastade upp den på kärran efter senaste körningen.....
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Coolt! Har ni köpt grejer för att koppla in den på ECU:n också?

Monterades idag på hojarna av Magnus Jansson på Allmotorservice! Kopplades direkt in på befintliga kablage framför instrumentet. Mycket proffsigt gjort. Fick en snabb genomgång av funktioner och dataprogram och siktar nu på att testa live och sedan träffa Jansson igen för att arbeta lite mer ingående med programmet och funktioner.

Det här kan bli en riktigt elak mental grej.... :3freak
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
kör på pirelli diablo superbike PRO, verkar outslitliga men lite för hårda för min smak. Pirelli diablo superbike som finns i medium/soft verkar dock bara finnas i dimensionen 200 bak istället för 190 som jag är van vid.
Vad är forumets uppfattning om att köra på 200? Eller ska man gå ned till 180?

Finns det inga däck du kan tänka sig som finns i rätt dimension? Jag har imte riktigt koll vilka däck hos olika tillverkare som motsvarar vilka men jag tycker de originslmonterade Metzelerdäcken funkar kanonbra för bana/gata.
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
kör på pirelli diablo superbike PRO, verkar outslitliga men lite för hårda för min smak. Pirelli diablo superbike som finns i medium/soft verkar dock bara finnas i dimensionen 200 bak istället för 190 som jag är van vid.
Vad är forumets uppfattning om att köra på 200? Eller ska man gå ned till 180?

Inga problem att köra med 200-däck. 180 går bra också men inte riktig lika mycket yta o åka på + att du sabbar nog geometrin mer med 180 än 200 däck....
 

Julleruff

EX-Racingwannabe!!
Gick med
1 Aug 2007
Ort
Happyplace
Hoj
ECX125
kör på pirelli diablo superbike PRO, verkar outslitliga men lite för hårda för min smak. Pirelli diablo superbike som finns i medium/soft verkar dock bara finnas i dimensionen 200 bak istället för 190 som jag är van vid.
Vad är forumets uppfattning om att köra på 200? Eller ska man gå ned till 180?

Att gå upp till 200 ska ju ge dig mer gummi i backen vid nedlägg men kan ändra hojjen geometri något.
Vill du ha pirelli 190 i SC compounds kan du köpa mönstrade, de finns fortfarande i 190/55.
http://grevensmcdelar.com/default.asp?c=shop&cat=80&subcat=82&id=
 

asg888

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2008
Ort
Sollentuna
Hoj
BMW S1000RR 2010
Inga problem att köra med 200-däck. 180 går bra också men inte riktig lika mycket yta o åka på + att du sabbar nog geometrin mer med 180 än 200 däck....

Talade med greven idag 180 är mer för 600cc 200 skiljer sig mycket lite ifrån 190 så det verkar som du har rätt igen.
Det får bli 200 medium bak och soft fram
 

Julleruff

EX-Racingwannabe!!
Gick med
1 Aug 2007
Ort
Happyplace
Hoj
ECX125
Talade med greven idag 180 är mer för 600cc 200 skiljer sig mycket lite ifrån 190 så det verkar som du har rätt igen.
Det får bli 200 medium bak och soft fram

SC1 fram och SC2 bak är en mycket gångbar combo i swe.
Hade man levt i ett land med högre medeltemperatur och nyasfalterade banor hade man kört tvärtom, SC2 fram och SC1 bak.

http://www.pirelli.com/tyre/ww/en/m...bike.html?url=?subtype=track&use=professional

tb_1.jpg
tb_2.jpg
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top