BMW S1000RR - tråden

Kommer du köra på bana med din BMW S1000RR ?


  • Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Nej Peter, nu vill vi se lite filmer med telemetrisk data :fakta:rock

Håller på o lär mig! :) Behöver lite hjälp med att plocka fram all data ur laptimerprogrammet, ska försöka få till ett möte med Magnus Jansson från Allmotorservice där vi köpte allt. Han tyckte det var lämpligt att träffas när vi har loggat våra första egna varv och se vad programmet berättar o hur man tar fram det.
SEN ska jag mixa ihop det - lovar! :tummenupp
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Dags att snacka lite fotpinnar och broms/kopplingsgrepp tycker jag.

Fotpinnar: du som har bytt, har du bytt bara fotpinnarna till något i stil med http://www.rizoma.com/universal/peg-for-oem-mounts/pe630-bpro/en?MOTO=50413543-50462969-R eller kör du med komplett fotpinnesats (eller vad det nu heter). I så fall, vilket märke och hur nöjda är du? Visst vore det coolt med HP-satsen men jag känner inte att jag har några problem med vart fotpinnarna är placerade original så jag kan inte riktigt motivera priset, jag skulle bara vilja ha lite mer grepp på kanterna när man trycker med foten in och ut ur kurvor.

Broms/kopplingsgrepp: Kör ni med vikbara eller fasta? Långa eller korta? Märke? Nöjd?
 

capoeira-R1

Ny medlem
Gick med
20 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
S1000rr
Dags att snacka lite fotpinnar och broms/kopplingsgrepp tycker jag.

Fotpinnar: du som har bytt, har du bytt bara fotpinnarna till något i stil med http://www.rizoma.com/universal/peg-for-oem-mounts/pe630-bpro/en?MOTO=50413543-50462969-R eller kör du med komplett fotpinnesats (eller vad det nu heter). I så fall, vilket märke och hur nöjda är du? Visst vore det coolt med HP-satsen men jag känner inte att jag har några problem med vart fotpinnarna är placerade original så jag kan inte riktigt motivera priset, jag skulle bara vilja ha lite mer grepp på kanterna när man trycker med foten in och ut ur kurvor.

Broms/kopplingsgrepp: Kör ni med vikbara eller fasta? Långa eller korta? Märke? Nöjd?

Har inte bytt fotpinnarna så jag kan inte ge några åsikter där :).
broms och kopplingshandtaget har jag dock bytt det blev lightech http://www.lightech.it/scheda.asp?cod=LEVS012W. De är långa och vikbara. Men det var ett helvete att få till det. Det fanns ingen plats att montera justeringsratten för bromsen (extern och ska sitta på vänster sida) bromsen glappar och kändes svampig så jag fick sätta en extra skruv i handtaget för att bli kvitt glappet. Kopplingen ställde till problem med QS initialt då jag inte hade någon aning och det lilla bläcket under handtaget( tur att det finns kunnig folk här :)). Hur som så fungerar handtagen kanon nu men det var inte problemfritt. Jag har även testat dessa http://www.rideitmoto.com/products_list1.php?id=2 bromshandtaget satt kanon och det var riktigt bra då man kunde förlänga handtaget. Men kopplingen passar inte BMW då handtaget inte kommer åt det lilla bläcket så dessa lämnades åter :(
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Dags att snacka lite fotpinnar och broms/kopplingsgrepp tycker jag.

Fotpinnar: du som har bytt, har du bytt bara fotpinnarna till något i stil med http://www.rizoma.com/universal/peg-for-oem-mounts/pe630-bpro/en?MOTO=50413543-50462969-R eller kör du med komplett fotpinnesats (eller vad det nu heter). I så fall, vilket märke och hur nöjda är du? Visst vore det coolt med HP-satsen men jag känner inte att jag har några problem med vart fotpinnarna är placerade original så jag kan inte riktigt motivera priset, jag skulle bara vilja ha lite mer grepp på kanterna när man trycker med foten in och ut ur kurvor.

Broms/kopplingsgrepp: Kör ni med vikbara eller fasta? Långa eller korta? Märke? Nöjd?

Fotpinnar tror jag för din del ska ha 3 egenskaper;
- Inte fästa i sidostödets fästpunkter, för det vill du ha kvar som gatåkare, eller hur?
- Så få länkage som möjligt så att växlingen inte blir onödigt trög, vilket en del gnällt över.
- Bra fäste, dvs bra o vassa fotpinnar som det är lätt (o billigt) att köpa extra pinnar till.

Skulle jag välja i dag så skulle jag nog titta på BMWs egen lösning som dessutom vänder på växlingen vilket jag tycker är bäst för banåkningen.
Sandman här på tråden har den lösningen och den är väldigt smidig med separat länk från utgående axel ned till växelspaken och separata fotpinnar som är fasta istället för original. Inte massa skruvande med plattor o länkar etc.

Handtag har jag från Alpha racing, långa varianten eftersom jag använder hela handen när jag bromsar o kopplar. Vikbara för att spara dem om jag går omkull. Kikar just nu på handtags-skydd ala MotoGP men har inte hittat några jag gillar som ligger vettigt i pris.
 

jeppelof

Ny medlem
Gick med
20 Sep 2010
Ort
i väst.
Hoj
1981,Honda cb900f boldor.Boldor till salu.Har haft Honda cbr 1000rr 08a. Äger nu Bmw S1000rr 12a som nu mera är såld. Nu äger jag en Aprilia rsv4 Factory
Last edited:

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Fotpinnar tror jag för din del ska ha 3 egenskaper;
- Inte fästa i sidostödets fästpunkter, för det vill du ha kvar som gatåkare, eller hur?
- Så få länkage som möjligt så att växlingen inte blir onödigt trög, vilket en del gnällt över.
- Bra fäste, dvs bra o vassa fotpinnar som det är lätt (o billigt) att köpa extra pinnar till.

Skulle jag välja i dag så skulle jag nog titta på BMWs egen lösning som dessutom vänder på växlingen vilket jag tycker är bäst för banåkningen.
Sandman här på tråden har den lösningen och den är väldigt smidig med separat länk från utgående axel ned till växelspaken och separata fotpinnar som är fasta istället för original. Inte massa skruvande med plattor o länkar etc.

Handtag har jag från Alpha racing, långa varianten eftersom jag använder hela handen när jag bromsar o kopplar. Vikbara för att spara dem om jag går omkull. Kikar just nu på handtags-skydd ala MotoGP men har inte hittat några jag gillar som ligger vettigt i pris.

Du har helt rätt på allt om fotpinnarna utom växelläget, jag vill behålla gatväxling. Just därför funderar jag på att byta bara själva fotpinnarna och inte hela satsen; billigt, ger bättre grepp, enkelt och utan en massa mekande :)

Funkar Alphas handtag för gata också, dvs funkar all funktioner som bromsljus och sådant med de?
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Du har helt rätt på allt om fotpinnarna utom växelläget, jag vill behålla gatväxling. Just därför funderar jag på att byta bara själva fotpinnarna och inte hela satsen; billigt, ger bättre grepp, enkelt och utan en massa mekande :)

Funkar Alphas handtag för gata också, dvs funkar all funktioner som bromsljus och sådant med de?

Jepp, de funkar för gata.

Edit: kolla för säkerhets skull på deras hemsida. Jag vet att de har lite olika produkter för race o för bana(som tex abs). De jag har funkar perfekt.

Edit 2: beställde du stålomspunna bromsslangar?
 
Last edited:

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Jepp, de funkar för gata.

Edit: kolla för säkerhets skull på deras hemsida. Jag vet att de har lite olika produkter för race o för bana(som tex abs). De jag har funkar perfekt.

Edit 2: beställde du stålomspunna bromsslangar?

Jag kunde inte hitta några grepp för gata, alla de hade heter "race" så jag beställde de, korta på bägge sidorna. De verkar inte vara typgodkända för gatbruk i Tyskland så vi får se hur de funkar. Det stod något om att de ersätter originalhandtagen så jag håller tummarna...

Jag beställda inga slangar, jag mailväxlade med Alpha och de sa att om man inte tar bort ABS:en så gör inte slangarna någon skillnad för känslan.

EDIT: Fick också bli några fler skyddsatteraljer från R&G när jag ändå hade kortet framme...
 
Last edited:

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Jag kunde inte hitta några grepp för gata, alla de hade heter "race" så jag beställde de, korta på bägge sidorna. De verkar inte vara typgodkända för gatbruk i Tyskland så vi får se hur de funkar. Det stod något om att de ersätter originalhandtagen så jag håller tummarna...

Jag beställda inga slangar, jag mailväxlade med Alpha och de sa att om man inte tar bort ABS:en så gör inte slangarna någon skillnad för känslan.

EDIT: Fick också bli några fler skyddsatteraljer från R&G när jag ändå hade kortet framme...

Hmm, ingen skillnad? I slutet av ett pass så är mina bromsar ganska mjuka och jag trodde att det var slangar o bromsvätska som påverkades av värmen. Då borde stålslangar göra skillnad eftersom ABS inte griper in när jag åker i alla fall...
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Hmm, ingen skillnad? I slutet av ett pass så är mina bromsar ganska mjuka och jag trodde att det var slangar o bromsvätska som påverkades av värmen. Då borde stålslangar göra skillnad eftersom ABS inte griper in när jag åker i alla fall...

Vad jag förstått så beror känslan i bromsarna på hur mycket flex man har i systemet, alltså hur mycket handtag, slangar, packningar, bromsbelägg osv komprimerar/expanderar när man trycker in bromshandtaget. Ju mer flex man har, desto mjukare blir känslan och därför är stålspunna slangar bättre än gummi eftersom stålet flexar mindre. Då kan det ligga något i det de säger eftersom det redan sitter stålspunna slangar på hojen och kanske flexet kommer från någon koppling som har med ABS:en att göra. I så fall spelar det ju ingen roll hur bra slangar man har.

Mina är mjuka både före, efter och under passet, ganska oförändrad känsla faktiskt. Om känslan förändras och blir mjukare under ett pass så kanske det beror på att du har lite luft eller fukt i bromsvätskan?
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Vad jag förstått så beror känslan i bromsarna på hur mycket flex man har i systemet, alltså hur mycket handtag, slangar, packningar, bromsbelägg osv komprimerar/expanderar när man trycker in bromshandtaget. Ju mer flex man har, desto mjukare blir känslan och därför är stålspunna slangar bättre än gummi eftersom stålet flexar mindre. Då kan det ligga något i det de säger eftersom det redan sitter stålspunna slangar på hojen och kanske flexet kommer från någon koppling som har med ABS:en att göra. I så fall spelar det ju ingen roll hur bra slangar man har.

Mina är mjuka både före, efter och under passet, ganska oförändrad känsla faktiskt. Om känslan förändras och blir mjukare under ett pass så kanske det beror på att du har lite luft eller fukt i bromsvätskan?

Låter logiskt. Men sitter det verkligen stålomspunnet original? Jag har hört både och.

Sen skall jag inte svära på att jag inte har luft i systemet, men jag är alltid noga med att lufta så det borde inte vara luft.
Iof så fick jag nyligen lära mig att man alltid skall böra o sluta med att lufta huvudcylinder, och det har jag aldrig gjort. Jag brukar börja med den. Sen finns det tydligen en ordning vilken av oken man ska ta först också.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Låter logiskt. Men sitter det verkligen stålomspunnet original? Jag har hört både och.

Sen skall jag inte svära på att jag inte har luft i systemet, men jag är alltid noga med att lufta så det borde inte vara luft.
Iof så fick jag nyligen lära mig att man alltid skall böra o sluta med att lufta huvudcylinder, och det har jag aldrig gjort. Jag brukar börja med den. Sen finns det tydligen en ordning vilken av oken man ska ta först också.

Jag vet inte vart man hittar 100% tillförlitlig information men en snabbkoll på s1000rrforum.com gav tre trådar som alla säger att det sitter stålspunnet original. Jag har hört tidigare (inte specifikt om BMW dock) att stålspunna slangar som sitter på original brukar inte ha riktigt samma kvalité som bra eftermarknadsgrejer. Jag hade gamla spunna slangar på en Ducce jag hade för många år sedan och när jag bytte till nya fräscha slangar var det som natt och dag i känsla.

http://www.s1000rrforum.com/forum/b...5-does-s1000rr-comes-braided-brake-lines.html

http://www.s1000rrforum.com/forum/s1000rr-tech-performance-chat/1421-steel-braded-brake-lines.html

http://www.s1000rrforum.com/forum/b...scussion/13333-steal-braided-brake-lines.html

En av trådarna säger att man ska få bättre känsla om man byter till eftermarknadspump men när jag frågade Alpha sa de att eftersom pumpen inte påverkar mängden bromsvätska i systemet så har den ingen direkt inverkan på känslan. De föreslog att räjsigare belägg skulle hjälpa mer. Dröjer dock lite innan jag orkar prova det eftersom jag har halvbra belägg på och en helt uppsättning originalbelägg i kartong som också måste slitas ut innan jag orkar köpa nya igen.
 
Last edited:

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Jag vet inte vart man hittar 100% tillförlitlig information men en snabbkoll på s1000rrforum.com gav tre trådar som alla säger att det sitter stålspunnet original. Jag har hört tidigare (inte specifikt om BMW dock) att stålspunna slangar som sitter på original brukar inte ha riktigt samma kvalité som bra eftermarknadsgrejer. Jag hade gamla spunna slangar på en Ducce jag hade för många år sedan och när jag bytte till nya fräscha slangar var det som natt och dag i känsla.

http://www.s1000rrforum.com/forum/b...5-does-s1000rr-comes-braided-brake-lines.html

http://www.s1000rrforum.com/forum/s1000rr-tech-performance-chat/1421-steel-braded-brake-lines.html

http://www.s1000rrforum.com/forum/b...scussion/13333-steal-braided-brake-lines.html

En av trådarna säger att man ska få bättre känsla om man byter till eftermarknadspump men när jag frågade Alpha sa de att eftersom pumpen inte påverkar mängden bromsvätska i systemet så har den ingen direkt inverkan på känslan. De föreslog att räjsigare belägg skulle hjälpa mer. Dröjer dock lite innan jag orkar prova det eftersom jag har halvbra belägg på och en helt uppsättning originalbelägg i kartong som också måste slitas ut innan jag orkar köpa nya igen.

Kan tänka mig prova andra belägg men jag kan inte tänka mig att det bättrar "svampigheten" i handtaget. Sen vet jag iof att byte av skivor kan göra stor skillnad. Hade en 1098S innan denna o bytte till ISR-skivor vilket gav otroligt bra känsla i bromsningen, och det med originalbelägg.
Ska se om vi inte har något svensk tävlingsförare som testat allt detta redan, så slipper vi gå över ån efter vatten...
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Kan tänka mig prova andra belägg men jag kan inte tänka mig att det bättrar "svampigheten" i handtaget. Sen vet jag iof att byte av skivor kan göra stor skillnad. Hade en 1098S innan denna o bytte till ISR-skivor vilket gav otroligt bra känsla i bromsningen, och det med originalbelägg.
Ska se om vi inte har något svensk tävlingsförare som testat allt detta redan, så slipper vi gå över ån efter vatten...

Vi har ju en IDM hoj i tråden, den lär ju ha lite andra doningar.

Cue Tob3 som kanske kan berätta vad du har för grejer och hur de funkar?
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top