Nej Peter, nu vill vi se lite filmer med telemetrisk data![]()
Håller på o lär mig!
SEN ska jag mixa ihop det - lovar!
![Tummen upp :tummenupp :tummenupp](/img/smilies/thumbup.gif)
Nej Peter, nu vill vi se lite filmer med telemetrisk data![]()
Kanon tänk på att jag har vittnen på det du lovar![]()
Ha, ha - jag ska tänka på det!Håll till godo med mitt försök att hänga med Cajback så länge. Tanken är att klippa in laptimerns uppgifter i denna film sen som första försök;
Dags att snacka lite fotpinnar och broms/kopplingsgrepp tycker jag.
Fotpinnar: du som har bytt, har du bytt bara fotpinnarna till något i stil med http://www.rizoma.com/universal/peg-for-oem-mounts/pe630-bpro/en?MOTO=50413543-50462969-R eller kör du med komplett fotpinnesats (eller vad det nu heter). I så fall, vilket märke och hur nöjda är du? Visst vore det coolt med HP-satsen men jag känner inte att jag har några problem med vart fotpinnarna är placerade original så jag kan inte riktigt motivera priset, jag skulle bara vilja ha lite mer grepp på kanterna när man trycker med foten in och ut ur kurvor.
Broms/kopplingsgrepp: Kör ni med vikbara eller fasta? Långa eller korta? Märke? Nöjd?
Dags att snacka lite fotpinnar och broms/kopplingsgrepp tycker jag.
Fotpinnar: du som har bytt, har du bytt bara fotpinnarna till något i stil med http://www.rizoma.com/universal/peg-for-oem-mounts/pe630-bpro/en?MOTO=50413543-50462969-R eller kör du med komplett fotpinnesats (eller vad det nu heter). I så fall, vilket märke och hur nöjda är du? Visst vore det coolt med HP-satsen men jag känner inte att jag har några problem med vart fotpinnarna är placerade original så jag kan inte riktigt motivera priset, jag skulle bara vilja ha lite mer grepp på kanterna när man trycker med foten in och ut ur kurvor.
Broms/kopplingsgrepp: Kör ni med vikbara eller fasta? Långa eller korta? Märke? Nöjd?
Är det någon som har tips på snygga led blinker?
Då jag får min 2012 på onsdag och kan inte bestämma mig vilka bliker jag vill ha.
Funderar på dessa http://www.motoaction.se/mc/lampor/blinkers/rizoma-action-svart-nyhet-2012-fr028b är det någon som har andvänt dom ?
Fotpinnar tror jag för din del ska ha 3 egenskaper;
- Inte fästa i sidostödets fästpunkter, för det vill du ha kvar som gatåkare, eller hur?
- Så få länkage som möjligt så att växlingen inte blir onödigt trög, vilket en del gnällt över.
- Bra fäste, dvs bra o vassa fotpinnar som det är lätt (o billigt) att köpa extra pinnar till.
Skulle jag välja i dag så skulle jag nog titta på BMWs egen lösning som dessutom vänder på växlingen vilket jag tycker är bäst för banåkningen.
Sandman här på tråden har den lösningen och den är väldigt smidig med separat länk från utgående axel ned till växelspaken och separata fotpinnar som är fasta istället för original. Inte massa skruvande med plattor o länkar etc.
Handtag har jag från Alpha racing, långa varianten eftersom jag använder hela handen när jag bromsar o kopplar. Vikbara för att spara dem om jag går omkull. Kikar just nu på handtags-skydd ala MotoGP men har inte hittat några jag gillar som ligger vettigt i pris.
Du har helt rätt på allt om fotpinnarna utom växelläget, jag vill behålla gatväxling. Just därför funderar jag på att byta bara själva fotpinnarna och inte hela satsen; billigt, ger bättre grepp, enkelt och utan en massa mekande
Funkar Alphas handtag för gata också, dvs funkar all funktioner som bromsljus och sådant med de?
Jepp, de funkar för gata.
Edit: kolla för säkerhets skull på deras hemsida. Jag vet att de har lite olika produkter för race o för bana(som tex abs). De jag har funkar perfekt.
Edit 2: beställde du stålomspunna bromsslangar?
Jag kunde inte hitta några grepp för gata, alla de hade heter "race" så jag beställde de, korta på bägge sidorna. De verkar inte vara typgodkända för gatbruk i Tyskland så vi får se hur de funkar. Det stod något om att de ersätter originalhandtagen så jag håller tummarna...
Jag beställda inga slangar, jag mailväxlade med Alpha och de sa att om man inte tar bort ABS:en så gör inte slangarna någon skillnad för känslan.
EDIT: Fick också bli några fler skyddsatteraljer från R&G när jag ändå hade kortet framme...
Hmm, ingen skillnad? I slutet av ett pass så är mina bromsar ganska mjuka och jag trodde att det var slangar o bromsvätska som påverkades av värmen. Då borde stålslangar göra skillnad eftersom ABS inte griper in när jag åker i alla fall...
Vad jag förstått så beror känslan i bromsarna på hur mycket flex man har i systemet, alltså hur mycket handtag, slangar, packningar, bromsbelägg osv komprimerar/expanderar när man trycker in bromshandtaget. Ju mer flex man har, desto mjukare blir känslan och därför är stålspunna slangar bättre än gummi eftersom stålet flexar mindre. Då kan det ligga något i det de säger eftersom det redan sitter stålspunna slangar på hojen och kanske flexet kommer från någon koppling som har med ABS:en att göra. I så fall spelar det ju ingen roll hur bra slangar man har.
Mina är mjuka både före, efter och under passet, ganska oförändrad känsla faktiskt. Om känslan förändras och blir mjukare under ett pass så kanske det beror på att du har lite luft eller fukt i bromsvätskan?
Låter logiskt. Men sitter det verkligen stålomspunnet original? Jag har hört både och.
Sen skall jag inte svära på att jag inte har luft i systemet, men jag är alltid noga med att lufta så det borde inte vara luft.
Iof så fick jag nyligen lära mig att man alltid skall böra o sluta med att lufta huvudcylinder, och det har jag aldrig gjort. Jag brukar börja med den. Sen finns det tydligen en ordning vilken av oken man ska ta först också.
Jag vet inte vart man hittar 100% tillförlitlig information men en snabbkoll på s1000rrforum.com gav tre trådar som alla säger att det sitter stålspunnet original. Jag har hört tidigare (inte specifikt om BMW dock) att stålspunna slangar som sitter på original brukar inte ha riktigt samma kvalité som bra eftermarknadsgrejer. Jag hade gamla spunna slangar på en Ducce jag hade för många år sedan och när jag bytte till nya fräscha slangar var det som natt och dag i känsla.
http://www.s1000rrforum.com/forum/b...5-does-s1000rr-comes-braided-brake-lines.html
http://www.s1000rrforum.com/forum/s1000rr-tech-performance-chat/1421-steel-braded-brake-lines.html
http://www.s1000rrforum.com/forum/b...scussion/13333-steal-braided-brake-lines.html
En av trådarna säger att man ska få bättre känsla om man byter till eftermarknadspump men när jag frågade Alpha sa de att eftersom pumpen inte påverkar mängden bromsvätska i systemet så har den ingen direkt inverkan på känslan. De föreslog att räjsigare belägg skulle hjälpa mer. Dröjer dock lite innan jag orkar prova det eftersom jag har halvbra belägg på och en helt uppsättning originalbelägg i kartong som också måste slitas ut innan jag orkar köpa nya igen.
Kan tänka mig prova andra belägg men jag kan inte tänka mig att det bättrar "svampigheten" i handtaget. Sen vet jag iof att byte av skivor kan göra stor skillnad. Hade en 1098S innan denna o bytte till ISR-skivor vilket gav otroligt bra känsla i bromsningen, och det med originalbelägg.
Ska se om vi inte har något svensk tävlingsförare som testat allt detta redan, så slipper vi gå över ån efter vatten...
![]() |
MV Agusta kör vidare på egen hand
MV Agusta har bekräftat att... |
![]() |
MV Agusta återtar full kontroll
MV Agusta har bekräftat att... |
![]() |
2025 års Ducati Riding Academy
Registreringen för 2025 års... |
![]() |
Uppdaterad KTM 790 Duke
KTM 790 DUKE, även kallad ”... |
![]() |
Vinn vårt testvinnande mc-lås!
Genom att svara på några fr... |
![]() |
MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026
Den etablerade MC-Mässan ta... |
![]() |
Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen
Registreringen för 2025 års... |
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari
2024,fim,isg,ice speedway,i... |
|
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Tran... |
|
![]() |
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister
Pressmeddelande, Mattighofe... |