BMW S1000RR - tråden

Kommer du köra på bana med din BMW S1000RR ?

• Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

sportbike

Guest
iPhone 4s 2012-06-19 043.jpg

Jaha, en liten recension efter tre timmar på Bumse Blå.

Saker jag gillade:

-Körställningen, bra benslut runt tank/ram.

-Bromsarna, mycket effektiva.

-Motorn, efter 12000 rpm är det precis som Johansson skrev, håll i hatten.

-Jämnt och fint register utan ryck.

-Balansen, mycket spårsäker, lätt och trivsam.

Saker jag inte gillade:

-Vibrationer i styret runt 4000 rpm, c:a 95-100 blås, lagom Essingeledsfart alltså.

-Wirekopplingen, eftersom jag är lite kinkig med tryckkänslan i reglagen när jag kör hoj var det rätt irriterande att kopplingsgreppet tog längre och längre in, bara att justera vid rödljusen, men jag är van vid hydraulisk som har konstant tryckpunkt.

-Quickshiften, inget för mig, jag orkar inte sitta och tänka på om det var vid upp eller nedväxling den funkar, dessutom blir det ett irriterande ryck i maskin när man stampar i näste spett, den går bort.

-Clipon:et har en mysko vinkel för mig.

-Gaffeln var lite mjuk, nu e ju jag rätt så fet med mina 98 kilo.

-Den vita lampan som blinkade konstant med texten "!SPEED", var väl inställd på 110 eller nåt.

På det hela en mycket trevlig cykel som går ruskigt fort, fanns inte en chans att prova hur.
Nu kan jag bocka av i listan "har" och "skaffa"

Har:

Stålar "check"
Garage "check"

Skaffa:

Handleder som pallar.
Magmuskler.
Den riktiga gnistan, soon.

Över och ut från farbror sporto :tummenupp

Last edited:

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
View attachment 363876

Jaha, en liten recension efter tre timmar på Bumse Blå.

Bra och saklig recension!

Och du har inte testat det hojen gör överlägset bäst: banåkning!

Jag håller med om quickshiften, jag använder den inte heller på gata men på bana är den perfekt då det bara är att hålla fullt och peta i kugg efter kugg.

Det är också på bana som slirkopplingen gör nytta, på gata är den lite overkill tycker jag.

sportbike

Guest
Bra och saklig recension!

Och du har inte testat det hojen gör överlägset bäst: banåkning!

Jag håller med om quickshiften, jag använder den inte heller på gata men på bana är den perfekt då det bara är att hålla fullt och peta i kugg efter kugg.

Det är också på bana som slirkopplingen gör nytta, på gata är den lite overkill tycker jag.
Skulle mer än gärna prova den på bana, gärna långa snabba svängar, fick omgående förtroende för hojen.
Finns det nåt roligare än att hänga och dingla på sidan med knäskrap i 200+ ?

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Skulle mer än gärna prova den på bana, gärna långa snabba svängar, fick omgående förtroende för hojen.
Finns det nåt roligare än att hänga och dingla på sidan med knäskrap i 200+ ?

Den kan vara lite trög i svängar med riktigt hög fart ("rakorna" på Hockenheim och Salzburgring i 250+) men jag har inte provat några andra hojar där så det kan bero på farten att det går lite trögt. Annars är det som du säger, man får förtroende för chassit efter ungefär en meter; neutralt, stabilt och förutsägbart, gör som man vill. Och det är rätt skönt med tanke på hur motorn kan sparka bakut vid rätt varvtal.

Salzburgring har en kurva med knäskrap i nästan 200 och där kändes den hur stabil och förtroendeingivande som helst, inga problem att hålla spåret eller byta om man ville det.

sportbike

Guest
Just det, glömde en grej, det var kul att panga på och sen bara kasta sig på bromsgreppet, helt odramatisk jävlaranammabromsning.
Ovant, men kul :tummenupp

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
S1000RR
Just det, glömde en grej, det var kul att panga på och sen bara kasta sig på bromsgreppet, helt odramatisk jävlaranammabromsning.
Ovant, men kul :tummenupp

Erkänn att du e lite sugen! :) Men för att vara ärlig så är det inte bästa hojen på gatan, bana är nästan ett måste som delmål om man skall lägga pengarna på den här hojen. Du har rattat bland det bästa som finns på gatan så jag vet att du vet. Men "farbror" kanske skulle kunna tänka sig lite bana tillsammans med andra farbröder på gamla dar? :tungan

Bifogat

• 7262903080_84c1d7a582_b.jpg
    7262903080_84c1d7a582_b.jpg
    77.6 KB · Visningar: 98
Last edited:

sportbike

Guest
Erkänn att du e lite sugen! :) Men för att vara ärlig så är det inte bästa hojen på gatan, bana är nästan ett måste som delmål om man skall lägga pengarna på den här hojen. Du har rattat bland det bästa som finns på gatan så jag vet att du vet. Men "farbror" kanske skulle kunna tänka sig lite bana tillsammans med andra farbröder på gamla dar? :tungan
Plötsligt händer det :hej

niohundrasexton

Jag har aldrig haft någon hoj från Asien
Gick med
9 Jun 2004
Hoj
Triumph Daytona 675R -13
Tänkte åka o kolla på denna imorgon http://www.blocket.se/helsingborg/Bmw_s1000rr_1ars_gar_fri_frakt_41120214.htm?ca=23_10&w=1

Tips på vad som bör kollas extra osv?
Den är import men recalls försäkring osv kommer vara samma alternativ som en svensksåld enligt försäljaren.

Jag har begränsade kunskaper i ämnet, jag har bara åkt 200 mil med min, men - bara för att nån ska svara dig:
Utöver däck å kedja å bromsbelägg(1500:) å sånt, så kan du
kolla så att "SlickNyckeln" finns, att frambromsskivorna är raka dvs ej skeva och
att KvickSkiftern funkar bra, även i oskadat och nytt skick har den ibland tveksam funktion.

Tänk på att provköra försiktigt. Den är som en stadsmoppe, smidig och vig, i låga farter, men förvandlas till en misil över 9000 (eller vad fan det är). :tummenupp

Du får säkert fler svar om en stund. :)

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
S1000RR
Tänkte åka o kolla på denna imorgon http://www.blocket.se/helsingborg/Bmw_s1000rr_1ars_gar_fri_frakt_41120214.htm?ca=23_10&w=1

Tips på vad som bör kollas extra osv?
Den är import men recalls försäkring osv kommer vara samma alternativ som en svensksåld enligt försäljaren.

Visst va det ett par recalls som vi har åtgärdat vi som har 2010:eek:r? Va de inte byte av slangen till vevhusventilationen + något mer. Det finns i tråden någonstans.....:va Någon som minns?
Hur står den sig i pris till Sverigesålda ?, mycket mer pengar än så borde du inte behöva betala för en 2010.

Snygg färg! :tummenupp

gr0dan

Radical Riders
Gick med
28 Jun 2010
Hoj
Ktm sxf 250 2011
I pris mot svensksålda så står den lite väl högt, ska kolla på den imorgon och se vilket pris den hamnar på.
Skummat igenom tråden och verkar vara vevhusventilationen, tippsensorn och på dem tidiga 2010orna kamaxeln :confused:

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
S1000RR
I pris mot svensksålda så står den lite väl högt, ska kolla på den imorgon och se vilket pris den hamnar på.
Skummat igenom tråden och verkar vara vevhusventilationen, tippsensorn och på dem tidiga 2010orna kamaxeln :confused:

Tror inte du behöver oroa dig för kamaxeln. Som jag förstod det handlade det mest om 09:eek:r, vilka knappt finns i Sverige om ens någon.
Men visst, kolla när den är tillverkad.

jeppelof

Ny medlem
Gick med
20 Sep 2010
Hoj
1981,Honda cb900f boldor.Boldor till salu.Har haft Honda cbr 1000rr 08a. Äger nu Bmw S1000rr 12a som nu mera är såld. Nu äger jag en Aprilia rsv4 Factory
Hej tänkte bara höra om det finns någon som har, typ verkstadsbok. Så man kan få på pdf fil eller något.
Hade varit grymt och få tag i det så man vet vilket moment alla bult ska dras i.
Om någon har detta så får han/hon gärna lägga upp det.
Tack på förhand om någon har detta.:tummenupp

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
S1000RR
Hej tänkte bara höra om det finns någon som har, typ verkstadsbok. Så man kan få på pdf fil eller något.
Hade varit grymt och få tag i det så man vet vilket moment alla bult ska dras i.
Om någon har detta så får han/hon gärna lägga upp det.
Tack på förhand om någon har detta.:tummenupp

Jag har verkstadshandboken och det finns en avdelning med just bara momenten. Jag kan ev skriva ut, skanna o pdf:a åt dig, men inte just idag. Lättare på jobbet på måndag.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati