BMW S1000RR - tråden

Kommer du köra på bana med din BMW S1000RR ?


  • Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Enligt uppgift så skall det gå att köpa 2012:ans övre gaffelkrona till 10:eek:r o 11:eek:r för att få till det nya "försprånget" med bättre geometri som 12:an har.
Intressant om det stämmer.

Hojen skall också uppföra sig bättre på svenska banor (läs mindre o krokiga banor än i övriga världen) om måttet mellan svingbult o bakaxel minskas från 600 mm till ca 595 mm.

Att höja S1000RR fram gör den kvickare in i kurvor.

Sug på detta mina vänner! :fakta Sanning eller konka?
 

niohundrasexton

Jag har aldrig haft någon hoj från Asien
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675R -13
Enligt uppgift så skall det gå att köpa 2012:ans övre gaffelkrona till 10:eek:r o 11:eek:r för att få till det nya "försprånget" med bättre geometri som 12:an har.
Intressant om det stämmer.

Hojen skall också uppföra sig bättre på svenska banor (läs mindre o krokiga banor än i övriga världen) om måttet mellan svingbult o bakaxel minskas från 600 mm till ca 595 mm.

Att höja S1000RR fram gör den kvickare in i kurvor.

Sug på detta mina vänner! :fakta Sanning eller konka?

1.Om man bara byter övre krona så blir det väl lite knepiga brytningar i den undre. Eller?

2.Ska man korta-av kedjan eller ska man sätta på ett större drev bak?

3.Jag trodde att den blir kvickare om man höjer bak?

Kommentera!!
 

Zacke

Medlem
Gick med
25 Jul 2006
Ort
Nacka
Hoj
Yamaha YZF R1 -07, Yamaha FZ6s -04, GasGas 300 TXT Pro -12
Enligt uppgift så skall det gå att köpa 2012:ans övre gaffelkrona till 10:eek:r o 11:eek:r för att få till det nya "försprånget" med bättre geometri som 12:an har.
Intressant om det stämmer.

Hojen skall också uppföra sig bättre på svenska banor (läs mindre o krokiga banor än i övriga världen) om måttet mellan svingbult o bakaxel minskas från 600 mm till ca 595 mm.

Att höja S1000RR fram gör den kvickare in i kurvor.

Sug på detta mina vänner! :fakta Sanning eller konka?

Om man köper en Aprilia RSV 4 så är det justerbart redan orginal:hihi:hihi:hihi:hihi

Att höja S1000RR fram gör den kvickare in i kurvor = borde vara konka. Men det är ju BMW så man vet ju aldrig, plus att du ställer frågan:confused:

Intressant att TGP kommer med efterrmarknadstillbehör till BMW:n för att förändra geometrin....
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
1.Om man bara byter övre krona så blir det väl lite knepiga brytningar i den undre. Eller?

2.Ska man korta-av kedjan eller ska man sätta på ett större drev bak?

3.Jag trodde att den blir kvickare om man höjer bak?

Kommentera!!

1. Håller med. Fick informationen av duktigt folk på plats som höll på att labba fram inställningar till en ProSuperbikehoj. Ska försöka hitta mer info om detta om det går att göra.

2. Skaffa den utväxling du vill ha först, med rätt drev osv, och anpassa sedan kedjans längd för en hjulbas med 595 mm mellan svingbult o bakaxel.
Ska själv montera på 16 kugg fram o behålla orginaldrevning bak till att börja med. Få se vad det blir för längd.

3. Jag är också uppfostrad med den "sanningen". Jag fick detta från samma Öhlins/K-tech tekniker som meckade Pro-hojen och de hade hållt på o labbat hela dagen. Jag stod med min cykel bredvid och fick denna uppmaning (efter att de kikat på mina inställningar) och föraren intygade att så var fallet. Jag skall i alla fall prova, det är lätt att justera tillbaka. Jag har ett uppstick på 11 mm idag och kommer gå ned till 7 respektive 4 mm i två omgångar o ser vad som händer.
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Om man köper en Aprilia RSV 4 så är det justerbart redan orginal:hihi:hihi:hihi:hihi

Att höja S1000RR fram gör den kvickare in i kurvor = borde vara konka. Men det är ju BMW så man vet ju aldrig, plus att du ställer frågan:confused:

Intressant att TGP kommer med efterrmarknadstillbehör till BMW:n för att förändra geometrin....

Det är som sagt lätt att prova o ändra tillbaka, och jag håller med, det är rakt emot allt man hört hittills. Sen skall man ha klart för sig att den föraren kanske har gjort andra saker också som påverkar resultatet. Summa summarum så fattar jag inte matematiken men jag skall prova så får jag se hur det känns! :)

Hmm, Aprillia, det tar emot o säga det men jag misstänker att den är kvickstyrd den rackaren. Får väl prova en någon dag...:tungan
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Intressant att TGP kommer med efterrmarknadstillbehör till BMW:n för att förändra geometrin....

Attack Performance har ju redan ett styrkronekit (övre och undre tror jag det är) för att förändra geometrin. Från vad jag sett på forum så är 12:ans geometri identisk med den man får med Attack Performance-kronan.

Jag har inte tittat närmare på vad man får för geometri med TGP men de verkar vilja att man även köper deras kit som justerar svingaxelinfästningen.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Det är som sagt lätt att prova o ändra tillbaka, och jag håller med, det är rakt emot allt man hört hittills. Sen skall man ha klart för sig att den föraren kanske har gjort andra saker också som påverkar resultatet. Summa summarum så fattar jag inte matematiken men jag skall prova så får jag se hur det känns! :)

Hmm, Aprillia, det tar emot o säga det men jag misstänker att den är kvickstyrd den rackaren. Får väl prova en någon dag...:tungan

Tycker du alltså att hojen är för trögstyrd original?

Jag kör med bakdämparexcentern i högre läget (alltså baken högre upp), fjädringen inställd i hårdaste läget enligt manualen med något/några (minns inte riktigt) extra klick lågfartskompa bak eftersom jag tyckte den satte sig lite för mycket bak vid acceleration (förmodligen snarare för mjuk fjäder men det funkar för mig) och jag tycker absolut den styr snabbt nog om man ligger kvar lite på frambromsen in i kurvan så man håller gaffeln en aning ihoppressad på vägen in. Vill man ha lite extra styrsnabbhet så trycker jag till lite på inre styrhalvan och då brukar den dyka fint in i kurvorna.

Jag skulle vara rädd att om den vore ännu mer snabbstyrd så skulle den skaka ännu mer på styret på vägen ut ur kurvorn och jag byter gärna lite långsammare styrning på väg in mot mer stabilititet på vägen ut.

Ang. vad mer Pro-SBK killen kanske har gjort på hojen: har han ändrat på svingaxelinfästningen? Det kan väl också påverka geometrin och kanske fungerar tillsammans med styrkronan eftersom TGP t.ex. ville att man köper deras svingaxelinfästningskit när man köper styrkronan. Har 12:an samma svingaxelinfästning som 10/11?
 
Last edited:

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Tycker du alltså att hojen är för trögstyrd original?

Jag kör med bakdämparexcentern i högre läget (alltså baken högre upp), fjädringen inställd i hårdaste läget enligt manualen med något/några (minns inte riktigt) extra klick lågfartskompa bak eftersom jag tyckte den satte sig lite för mycket bak vid acceleration (förmodligen snarare för mjuk fjäder men det funkar för mig) och jag tycker absolut den styr snabbt nog om man ligger kvar lite på frambromsen in i kurvan så man håller gaffeln en aning ihoppressad på vägen in. Vill man ha lite extra styrsnabbhet så trycker jag till lite på inre styrhalvan och då brukar den dyka fint in i kurvorna.

Jag skulle vara rädd att om den vore ännu mer snabbstyrd så skulle den skaka ännu mer på styret på vägen ut ur kurvorn och jag byter gärna lite långsammare styrning på väg in mot mer stabilititet på vägen ut.

Ang. vad mer Pro-SBK killen kanske har gjort på hojen: har han ändrat på svingaxelinfästningen? Det kan väl också påverka geometrin och kanske fungerar tillsammans med styrkronan eftersom TGP t.ex. ville att man köper deras svingaxelinfästningskit när man köper styrkronan. Har 12:an samma svingaxelinfästning som 10/11?

Jag har också bakdämpen i det lägre fästet, dvs hojen e högre bak, men jag har även K-Tech fjädring bak o deras cartridge fram.
Håller med dig överlag i det du skriver och jag kan mycket väl hitta brister i min körning som hjälper mig. Jag har utvecklats mycket som förare enligt egen bedömning sedan Mugello och arbetar aktivt med att bromsa mig in i kurvor och gå på avslag för att få bättre styrgeometri in i böjen, men tycker kanske att jag har lite svårt att hålla linjen vid gaspåslag, och då är jag ändå en försiktig general...

Därav dök frågan upp och så kom råden från fjädringsteknikern som jag skrev om.

Jag tror du har rätt när det gäller Proföraren - han hade en annan sving, den var i alla fall matt i ytan inte polerad alu som vi har. Vet inte om det betyder något men de har väl restriktioner hur mycket de får ändra. Kan inte reglementet som de kör på.

Vet inte om infästningen för svingen är lika på 10 o 12 års modeller...
 
Last edited:

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Jag har också bakdämpen i det lägre fästet, dvs hojen e högre bak, men jag har även K-Tech fjädring bak o deras cartridge fram.
Håller med dig överlag i det du skriver och jag kan mycket väl hitta brister i min körning som hjälper mig. Jag har utvecklats mycket som förare enligt egen bedömning sedan Mugello och arbetar aktivt med att bromsa mig in i kurvor och gå på avslag för att få bättre styrgeometri in i böjen, men tycker kanske att jag har lite svårt att hålla linjen vid gaspåslag, och då är jag ändå en försiktig general...

Därav dök frågan upp och så kom råden från fjädringsteknikern som jag skrev om.

Jag tror du har rätt när det gäller Proföraren - han hade en annan sving, den var i alla fall matt i ytan inte polerad alu som vi har. Vet inte om det betyder något men de har väl restriktioner hur mycket de får ändra. Kan inte reglementet som de kör på.

Vet inte om infästningen för svingen är lika på 10 o 12 års modeller...

Det håller jag absolut med om, när man slår på gas så går hojen direkt på en vidare linje. Det var något jag verkligen såg på Brno eftersom jag gick in för långsamt i kurvorna, slog på lite gas innan apex och då missade jag varenda apex eftersom hojen gick vidare i kurvan än vad jag ursprungligen tänkt.

Jag vet inte hur mycket de får fixa med svingen men i WSBK kör de inte med originalsvingar i alla fall, de brukar ha specialtillverkade. Vet inte hur mycket de ändrar, vissa vinklar och dimensioner måste säkert vara oförändrade. Men de lär väl också pilla på både med svingaxelinfästningen, stötdämparlänkage och hjulets position i svingen.

Jag menade absolut inte att antyda att det är dig det är fel på och inte hojen :) Jag bara reflekterade över att vi hade olika syn på hojens egenskaper :)
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Det håller jag absolut med om, när man slår på gas så går hojen direkt på en vidare linje. Det var något jag verkligen såg på Brno eftersom jag gick in för långsamt i kurvorna, slog på lite gas innan apex och då missade jag varenda apex eftersom hojen gick vidare i kurvan än vad jag ursprungligen tänkt.

Jag vet inte hur mycket de får fixa med svingen men i WSBK kör de inte med originalsvingar i alla fall, de brukar ha specialtillverkade. Vet inte hur mycket de ändrar, vissa vinklar och dimensioner måste säkert vara oförändrade. Men de lär väl också pilla på både med svingaxelinfästningen, stötdämparlänkage och hjulets position i svingen.

Jag menade absolut inte att antyda att det är dig det är fel på och inte hojen :) Jag bara reflekterade över att vi hade olika syn på hojens egenskaper :)

Ha, ha - ingen fara, jag har stor självinsikt och vet att jag har mycket att träna på än. Som exempel slipar jag puckarna helt olika, det verkar som om jag lägger ned mer och lättare åt höger, bara en sån sak är ju lite teknik/nybörjarvarning och vilken duktig tävlingsförare som helst kan åka många sekunder fortare med min hoj utan att de ändrar något från mina inställningar.

MEN - sen är man ju teknik intresserad också, och vill gärna skruva o kitta upp hojen och då kommer dessa tankar. Finns ju ingen anledning att INTE justera in hojen för det perfekta WSBK-loppet bara för att jag är en amatör! :D Nä - påt igen bara!

Nu ska det betalas in anmälningsavgiften till Sachsenring och när jag vrider fullt ned i den långa vänsterböjen då vill det till att det är injusterat - för jag har ingen jävla aning hur jag skall lösa den skarpa vänstern upp för backen som kommer efter det. Det måste hojen fixa! :D

Sachsenring MotoGP race!.jpg
 
Last edited:

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Liten anekdot från eftermiddagen;

Jag står utanför garaget och monterar av racekåporna på hojen. Tjejen kommer hem, kliver ur bilen och slänger en blick på mitt meckande.
Och säger: - ska du byta fodral på hojen?

Byta fodral!? Suck...
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Nu ska det betalas in anmälningsavgiften till Sachsenring och när jag vrider fullt ned i den långa vänsterböjen då vill det till att det är injusterat - för jag har ingen jävla aning hur jag skall lösa den skarpa vänstern upp för backen som kommer efter det. Det måste hojen fixa! :D

View attachment 366181

Jo jävlar, på Sachsenring kommer du få träna på väntersvängar! :)

Är det den där blinda vänstern över krönet du tänker på? Den ser svettig ut...
 
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

Top