BMW S1000RR - tråden

Kommer du köra på bana med din BMW S1000RR ?

• Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

Syster-Tysk

Fullgasförespråkare.
Gick med
3 Jan 2008
Hoj
KTM RC8R -11, BMW S1000RR -10 (såld), BMW HP2 Sport -08 (Skrotad -09), BMW R1200S -06 (Såld), Honda VFR 800 -06 (Såld)
Har du koll på hur mycket olja man för fylla fram gafflarna med?

Tror vi talar om någonstans mellan 3 - 5 ml initialt, du borde messa "Niklas i Norr" för generella dämpar frågor.

Syster-Tysk

Fullgasförespråkare.
Gick med
3 Jan 2008
Hoj
KTM RC8R -11, BMW S1000RR -10 (såld), BMW HP2 Sport -08 (Skrotad -09), BMW R1200S -06 (Såld), Honda VFR 800 -06 (Såld)
Motorn verkar vara original förutom en slip-on...
Jag tycker det ser ut som det inte endast är en slipon utan en ny katalysator åxå. Vilket betyder ett nytt fullflödessystem med katt!?

Jag tycker det är svagt att inte montera rearsets som på HP2S samt D2 displayen. Å andra sidan vet vi väl inte priset än heller.

http://image.sportrider.com/f/10011123/146_0804_06_z+bmw_hp2_sport+2D_dashboard.jpg

http://www.gillestooling.com/archive/image/content/1-hp/1-HP_400x300.jpg

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Jag tycker det ser ut som det inte endast är en slipon utan en ny katalysator åxå. Vilket betyder ett nytt fullflödessystem med katt!?

Jag tycker det är svagt att inte montera rearsets som på HP2S samt D2 displayen. Å andra sidan vet vi väl inte priset än heller.

http://image.sportrider.com/f/10011123/146_0804_06_z+bmw_hp2_sport+2D_dashboard.jpg

http://www.gillestooling.com/archive/image/content/1-hp/1-HP_400x300.jpg

Du har rätt, det ser ut som en mycket mindre katt på den, inte samma klump som vi har. Systemet verkar ju inte överdrivet effektivt eftersom effekten ligger kvar på 193hk men med förbättrat mellanregister.

Vad gäller rearsets så håller jag med att det verkar konstigt att den inte skulle ha HP-grejerna. Men som sagt så har denHP-grejer på den stor bilden men inte på de mindre bilderna.

Rootofevil

Guru
Gick med
21 Mar 2009
Hoj
BMW S1000RR
Du har rätt, det ser ut som en mycket mindre katt på den, inte samma klump som vi har. Systemet verkar ju inte överdrivet effektivt eftersom effekten ligger kvar på 193hk men med förbättrat mellanregister.

Vad gäller rearsets så håller jag med att det verkar konstigt att den inte skulle ha HP-grejerna. Men som sagt så har denHP-grejer på den stor bilden men inte på de mindre bilderna.

Om man läser lite mer på länken jag postade så skriver de:
For riders not content with race track performance alone, there is the HP4 with Competition Package. With its additional HP components it makes a striking impression: HP brake lever, HP clutch lever and HP rider footrest system. The long, closed HP engine spoiler, the HP plate holder and the HP fuel tank trim are made entirely of carbon. Its most conspicuous hallmarks are the aluminium forged wheels in Racing blue and the sponsor sticker kit - so its unique quality lies not just in its performance but in its design, too, making it a perfect synthesis of quality that is impossible to miss.

Om man då filtrerar bort marknadssnacket så antar jag att det är därför bilderna diffar, de skulle väl ha som biltillverkarna "Fordonet på bilden är extrautrustat".

Frågan är ju då om de där systemen med bättre kat letar sig ut men det är säkert hiskeligt dyrt.

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Om man läser lite mer på länken jag postade så skriver de:
For riders not content with race track performance alone, there is the HP4 with Competition Package. With its additional HP components it makes a striking impression: HP brake lever, HP clutch lever and HP rider footrest system. The long, closed HP engine spoiler, the HP plate holder and the HP fuel tank trim are made entirely of carbon. Its most conspicuous hallmarks are the aluminium forged wheels in Racing blue and the sponsor sticker kit - so its unique quality lies not just in its performance but in its design, too, making it a perfect synthesis of quality that is impossible to miss.

Om man då filtrerar bort marknadssnacket så antar jag att det är därför bilderna diffar, de skulle väl ha som biltillverkarna "Fordonet på bilden är extrautrustat".

Frågan är ju då om de där systemen med bättre kat letar sig ut men det är säkert hiskeligt dyrt.

Du har helt rätt, jag missade den fliken! :rodnar Undrar om man ens vågar fråga vad det kittet kostar om det dessutom innehåller fälgar? Runt 50k?

Och det står faktiskt ovan till höger om bilden; "the pictures may include optional equipment" :)

Jag läste lite mer och det verkar som att geometrin är lite annorlunda också med kortare hjulbas, flackare gaffelvinkel och längre försprång. Det verkar även sitta en 200-sula bak.

Rätt koNstigt att våtvikten de uppger är 199kg vs. 206.5 kg men torrvikten är 169kg vs. 183kg men med samma tankvolym.

Last edited:

capoeira-R1

Ny medlem
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
S1000rr
Tror vi talar om någonstans mellan 3 - 5 ml initialt, du borde messa "Niklas i Norr" för generella dämpar frågor.
Tack ska börja med SAG så får vi se om det behövs mer, De billigaste sättet är väl att banta ner till Pedrosa vikt :tungan.

Funderade på pipe link men det låter som det får bli en vinter projekt :). Följde det med anvisningar var och hur man ska kapa ?

Syster-Tysk

Fullgasförespråkare.
Gick med
3 Jan 2008
Hoj
Tack ska börja med SAG så får vi se om det behövs mer, De billigaste sättet är väl att banta ner till Pedrosa vikt :tungan.

Funderade på pipe link men det låter som det får bli en vinter projekt :). Följde det med anvisningar var och hur man ska kapa ?
Jepp, mäta hänget ger ruskigt mycket. mätte mitt igen efter fyra dagar på Kemora (hade skruvat lite väl mycket och testat) och att jag ens lyckats få schyssta tider innan vi mätade hänget, är svårt att förstå! Vilken skillnad det blev.

Huuuu banta! Det låter farligt! ;-)
Nix, inga anvisningar alls. Passformen i övrigt var mycket bra, förutom fästet mot chassit (vid svingen) som inte alls verkar vara svetsat på rätt ställe, det är för långt i från. men det är en bagatell. Är nöjd med linkpipen!:banana

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
S1000RR
Drar till Gälleråsen med familjen i morgon för att stötta ett par polare i BoTT:en mm. Någon mer som ska dit?

Micke®

konnässör
Gick med
10 Aug 2010
Hoj
999 ml Tysk 249ml Spanjor
Tänkte ett tag att jag skulle ta hojen dit, men vete fan. Tror "transporten" dit skulle bli det tråkigaste man gjort på hojen.

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
S1000RR
Ah, en nattsuddare till! :) Om det blir en plats kvar i bilen vill du haka på då? Vi åker 11.00 ca från Värmdö o landar senast 14.00 tänkte vi. Vill framför allt se Superbike o BoTT o hinna mingla lite :)

Micke®

konnässör
Gick med
10 Aug 2010
Hoj
999 ml Tysk 249ml Spanjor
Tack för erbjudandet Peter! Men jag kommer att bestämma mig först imorrn förmiddag.
Ser framför mig hur du smyger runt i depåerna med kamera och anteckningsblock...
-Hmm, bara 6mm uppstick på benen.. och såpass snålt med retur på dämparen..ska bara räkna kuggarna på bakdrevet, 1 2 3 4 5. Åme nu tappade jag bort mig 1 2 3 4 5 6....
:D:D

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Tack för erbjudandet Peter! Men jag kommer att bestämma mig först imorrn förmiddag.
Ser framför mig hur du smyger runt i depåerna med kamera och anteckningsblock...
-Hmm, bara 6mm uppstick på benen.. och såpass snålt med retur på dämparen..ska bara räkna kuggarna på bakdrevet, 1 2 3 4 5. Åme nu tappade jag bort mig 1 2 3 4 5 6....

:rofl

Men det hjälper inte, Peters nya HP4 kommer ju ha annan geometri och fjädring än pöbelmaskinerna i depån :)

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
S1000RR

Fotar allt o räknar hemma - pucko! :hihi

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
S1000RR
Jo, man vill ju gärna inte få skit under naglarna från att byta fälgar om det börjar regna :)

Skönt att du förstår mig! :tummenupp

Lyckades få med mig hela familjen för första gången till Gälleråsen idag för att kolla rr, spännande! :banana

När vi kom dit började det regna o det utvecklades till full storm med regn på tvären. Vi åkte ifrån sommarens varmaste dag hemma på Värmdö o satt blöta o frusna i ösregnet o kollade på Pro Superbike o BoTT.

Superbiken var enkel, i alla fall för Backlund som körde som om någon hade lurat honom att tro att det var ett speedway-race. Ut från depåböjen med ställ o på 2000 varv mer än alla andra... Vilken kille! Respekt.

BoTT var desto mer underhållande, full fajt både i toppen o mellangänget, under upptorkande dessutom. Bra racing! :tummenupp
Vår undercover-agent i BoTT-ligan, från Team Lv 222 RR, nr 28 Conny Sundberg, gjorde en snygg uppkörning från 12 plats till 8:e men tappade en position på sista varvet när regndäcken började brinnna.

Sen åkte vi hem o värmde oss.

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Skönt att du förstår mig! :tummenupp

Lyckades få med mig hela familjen för första gången till Gälleråsen idag för att kolla rr, spännande! :banana

När vi kom dit började det regna o det utvecklades till full storm med regn på tvären. Vi åkte ifrån sommarens varmaste dag hemma på Värmdö o satt blöta o frusna i ösregnet o kollade på Pro Superbike o BoTT.

Superbiken var enkel, i alla fall för Backlund som körde som om någon hade lurat honom att tro att det var ett speedway-race. Ut från depåböjen med ställ o på 2000 varv mer än alla andra... Vilken kille! Respekt.

BoTT var desto mer underhållande, full fajt både i toppen o mellangänget, under upptorkande dessutom. Bra racing! :tummenupp
Vår undercover-agent i BoTT-ligan, från Team Lv 222 RR, nr 28 Conny Sundberg, gjorde en snygg uppkörning från 12 plats till 8:e men tappade en position på sista varvet när regndäcken började brinnna.

Sen åkte vi hem o värmde oss.

Jag har efter gedigna empiriska studier (jag har läst några av Mattias racerapporter i race-forumet) dragit slutsatsen att det alltid regnar på svenska rr-tävingar och nu har du stärkt den sanningen ytterligare!

maxximus

En stor s(t)ake!
Gick med
25 Sep 2003
Hoj
Dniepr
Kan någon ge mig konkreta fjädringstips?

Mina funderingar/valmöjligheter/tanke exempel är (Billigaste överst, dyraste längs ner):

Fram, byta till Öhlins eller Wilbers linjära fjädrar, ta bort hydraulstoppet annan olja
Bak, vända på orginalfjdern

Lämna in hela framgaffeln till KTech, Torsten Durbahn eller likn och få den ombyggd för race.

Eller köpa en Öhlins framgaffel och en TTX bakdämp??

Tankar? Tips? Hur har ni gjort? Hur gör de som kör race?

Rootofevil

Guru
Gick med
21 Mar 2009
Hoj
BMW S1000RR
Kan någon ge mig konkreta fjädringstips?

Mina funderingar/valmöjligheter/tanke exempel är (Billigaste överst, dyraste längs ner):

Fram, byta till Öhlins eller Wilbers linjära fjädrar, ta bort hydraulstoppet annan olja
Bak, vända på orginalfjdern

Lämna in hela framgaffeln till KTech, Torsten Durbahn eller likn och få den ombyggd för race.

Eller köpa en Öhlins framgaffel och en TTX bakdämp??

Tankar? Tips? Hur har ni gjort? Hur gör de som kör race?

Tjena och välkommen! Jag har inte helt koll på hur alla som kör race göra men fjädringen är ju en av de svaga länkarna på hojen. En del har bytt gaffel och andra kör cartridge, använd den lilla sökfunktionen högst upp i tråden och sedan kan man säkert bena ut de frågor du inte fått svar på den vägen.

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
En liten reflektion från en som inte själv kör tyskt men som provat en del kanske kan vara välkommen?

Mjo, det jag sett av S1000RR i stdutf är att returen verkar ha för liten justeringsmån och är för snabb fram även med dämpningen helt stängd. För fullvuxna (över 80 kg) verkar även fjäder både bak men framför allt fram vara för klen. Möjligen är det kombinationen av för klen fjäder fram i kombination med hög kompressionsdämpning fram (för att undvika genomslag) som får framändan att kännas lite okänslig och med låg feedback? Jag har däremot aldrig provat en 2012 och vet inte om de komponenterna är av högre klass?

Det vore kanske möjligt att prova med ett steg trögare olja i gaffel, oljenivån påverkar ju som bekant mest progressiviteten längst ner i slaget...

Erfarenheten förvånar mig något, speciellt i f t konkurrenternas standard - numera är de flesta nya maskiner bestyckade med komponenter som svarar bättre på justeringar. Just fjädringen känns som ett av få förbättringsområden för Bumsen.

Nu påverkar det uppträdandet på bana mindre än man kan tro, kanske tack vare det styva och bergfasta chassit som hojen begåvats med? Tyvärr har jag aldrig haft möjligheten att testa en kittad S1000, men jag misstänker att det måste vara en svårslagen upplevelse, med tanke på hojens övriga egenskaper:)

Mina 2p

Last edited:
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll