En liten reflektion från en som inte själv kör tyskt men som provat en del kanske kan vara välkommen?
Mjo, det jag sett av S1000RR i stdutf är att returen verkar ha för liten justeringsmån och är för snabb fram även med dämpningen helt stängd. För fullvuxna (över 80 kg) verkar även fjäder både bak men framför allt fram vara för klen. Jag har däremot aldrig provat en 2012 och vet inte om de komponenterna är av högre klass?
Det förvånar mig något, speciellt i f t konkurrenternas standard - numera är de flesta nya maskiner bestyckade med komponenter som svarar bättre på justeringar. Just fjädringen känns som ett av få förbättringsområden för Bumsen.
Nu påverkar det uppträdandet på bana mindre än man kan tro, kanske tack vare det styva och bergfasta chassit som hojen begåvats med? Tyvärr har jag aldrig haft möjligheten att testa en kittad S1000, men jag misstänker att det måste vara en svårslagen upplevelse, med tanke på hojens övriga egenskaper
Mina 2p
Jag har också läst testerna om att 10/11 ska ha rätt kass fjädring jämfört med konkurrenterna, den ska vara för mjuk fram (dyker mycket vid bromsningar) utan att för den delen vara speciellt följsam. Detta ska vara betydligt bättre på 12
Det var testerna det
I instruktionsboken finns det en översikt av fjädringsinställningar för komfort, sportig gatåkning och bana.
Jag tyckte att den styrde lite långsamt original så jag vände på excentern i stötdämparfästet bak vilket gör baken högre och den styr snabbare. Jag körde med gatinställningarna enligt instruktionsboken på gata och det funkade bra, kanske inte 100% bekväm på ojämna vägar men stabil och säker på autobahn i 250+ så det kanske säger en del om prioriteringarna
I år har jag mest åkt bana så jag ställde den i banlägena enligt boken i våras men den satte sig lite väl mycket bak vid acceleration ut ur kurvorna vilket åtgärdades med lite mer lågfartskompa bak, det gjorde stor skillnad och den blev betydligt bättre. Det var i mars och sedan dess har jag inte rört inställningarna och inte heller kännt vid något tillfälle att fjädringen varit den felande länken (ingen annan del på hojen heller för den delen), det är alltid jag som sätter gränserna. jag har fjädringen helt original vad gäller fjädrar och shimsning vilket förmodligen är för mjukt för mig eftersom min tid som 80kg utan utrustning är förbi, jag är nog närmare 90-strecket även om det svider att erkänna det såhär offentligt
Jag kan tillägga att jag inte är någon rejserförare och jag kör på originaldäck. Av de fyra grupperna de kör här i Tyskland på bandagar brukar jag ligga mellan grupp 2-3 i varvtider. Skulle jag få för mig att hojen är för långsam för mig skulle jag byta däck till kletigare gatgodkända däck, typ superstockdäck (eftersom jag är lite rädd för slicks...) och skaffa cartridge/bakdämpare i superstock-spec men förmodligen med mindre aggressiv shimsning. Jag vet inte om det är värt att byta bara däck eller fjädring utan den andra eftersom jag har fått för mig att det kan bli obalans. Men det ligger en bit i framtiden än tror jag, jag har många sekunder per varv kvar innan jag kan säga att hojen är för långsam för mig
En sak jag lade märke till är att 10/11 (12:an vet jag inte) är känslig för om hänget är riktigt justerat eller inte. Det gjorde väldigt stor skillnad på min hoj när jag justerade till rätt häng, både för stabilitet, hur bra den håller spår i kurvor och hur väl den hanterar ojämnheter. Jag tror helt enkelt det hjälper om fjädringen jobbar i rätt läge till att börja med vilket man ju justerar med hänget.
Generellt om hojen på bana är att den älskar kurvhastighet och blir lite tjurig om man, som mig, går för långsamt in i kurvan och ger lite gas innan apex. Då kommer den drifta ut och missa apex. Det verkar som att man ska bromsa senare och längre in i kurvan än man egentligen vill, dyka in i kurvan åtminstone 10km/h snabbare än vad man egentligen vågar, njuta av hur den träffar apex som en kryssningsmissil och accelererar som få andra hojar ut ur kurvan.
Så vad vill jag då ha sagt med allt detta babblande; jag är inte det minsta oroad för att fjädringen inte skulle vara tillräcklig för mig, jag är inte snabb nog. Vore jag snabb nog skulle jag nog få byta fjädring på hojen oavsett märke på hoj
Jag kan tillägga att jag inte kört någon av de moderna konkurrenterna eller 12:an.
Last edited: