BMW S1000RR - tråden

Kommer du köra på bana med din BMW S1000RR ?


  • Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
En liten reflektion från en som inte själv kör tyskt men som provat en del kanske kan vara välkommen?

Mjo, det jag sett av S1000RR i stdutf är att returen verkar ha för liten justeringsmån och är för snabb fram även med dämpningen helt stängd. För fullvuxna (över 80 kg) verkar även fjäder både bak men framför allt fram vara för klen. Jag har däremot aldrig provat en 2012 och vet inte om de komponenterna är av högre klass?

Det förvånar mig något, speciellt i f t konkurrenternas standard - numera är de flesta nya maskiner bestyckade med komponenter som svarar bättre på justeringar. Just fjädringen känns som ett av få förbättringsområden för Bumsen.

Nu påverkar det uppträdandet på bana mindre än man kan tro, kanske tack vare det styva och bergfasta chassit som hojen begåvats med? Tyvärr har jag aldrig haft möjligheten att testa en kittad S1000, men jag misstänker att det måste vara en svårslagen upplevelse, med tanke på hojens övriga egenskaper:)

Mina 2p

Jag har också läst testerna om att 10/11 ska ha rätt kass fjädring jämfört med konkurrenterna, den ska vara för mjuk fram (dyker mycket vid bromsningar) utan att för den delen vara speciellt följsam. Detta ska vara betydligt bättre på 12:eek:rna med mer följsam fjädring. Vad gäller justeringarna så ska både gamla och nya modellen svara på justeringar men 10/11 har helt enkelt fel grundbestyckning vad gäller fjädrar och shims/ventiler för att kunna justeras till tillfredsställande fjädring.

Det var testerna det :)

I instruktionsboken finns det en översikt av fjädringsinställningar för komfort, sportig gatåkning och bana.

Jag tyckte att den styrde lite långsamt original så jag vände på excentern i stötdämparfästet bak vilket gör baken högre och den styr snabbare. Jag körde med gatinställningarna enligt instruktionsboken på gata och det funkade bra, kanske inte 100% bekväm på ojämna vägar men stabil och säker på autobahn i 250+ så det kanske säger en del om prioriteringarna :)

I år har jag mest åkt bana så jag ställde den i banlägena enligt boken i våras men den satte sig lite väl mycket bak vid acceleration ut ur kurvorna vilket åtgärdades med lite mer lågfartskompa bak, det gjorde stor skillnad och den blev betydligt bättre. Det var i mars och sedan dess har jag inte rört inställningarna och inte heller kännt vid något tillfälle att fjädringen varit den felande länken (ingen annan del på hojen heller för den delen), det är alltid jag som sätter gränserna. jag har fjädringen helt original vad gäller fjädrar och shimsning vilket förmodligen är för mjukt för mig eftersom min tid som 80kg utan utrustning är förbi, jag är nog närmare 90-strecket även om det svider att erkänna det såhär offentligt :) Det är säkert därför jag aldrig haft problem med för lite returdämpning, fjädrarna är för mjuka för mig.

Jag kan tillägga att jag inte är någon rejserförare och jag kör på originaldäck. Av de fyra grupperna de kör här i Tyskland på bandagar brukar jag ligga mellan grupp 2-3 i varvtider. Skulle jag få för mig att hojen är för långsam för mig skulle jag byta däck till kletigare gatgodkända däck, typ superstockdäck (eftersom jag är lite rädd för slicks...) och skaffa cartridge/bakdämpare i superstock-spec men förmodligen med mindre aggressiv shimsning. Jag vet inte om det är värt att byta bara däck eller fjädring utan den andra eftersom jag har fått för mig att det kan bli obalans. Men det ligger en bit i framtiden än tror jag, jag har många sekunder per varv kvar innan jag kan säga att hojen är för långsam för mig :)

En sak jag lade märke till är att 10/11 (12:an vet jag inte) är känslig för om hänget är riktigt justerat eller inte. Det gjorde väldigt stor skillnad på min hoj när jag justerade till rätt häng, både för stabilitet, hur bra den håller spår i kurvor och hur väl den hanterar ojämnheter. Jag tror helt enkelt det hjälper om fjädringen jobbar i rätt läge till att börja med vilket man ju justerar med hänget.

Generellt om hojen på bana är att den älskar kurvhastighet och blir lite tjurig om man, som mig, går för långsamt in i kurvan och ger lite gas innan apex. Då kommer den drifta ut och missa apex. Det verkar som att man ska bromsa senare och längre in i kurvan än man egentligen vill, dyka in i kurvan åtminstone 10km/h snabbare än vad man egentligen vågar, njuta av hur den träffar apex som en kryssningsmissil och accelererar som få andra hojar ut ur kurvan.


Så vad vill jag då ha sagt med allt detta babblande; jag är inte det minsta oroad för att fjädringen inte skulle vara tillräcklig för mig, jag är inte snabb nog. Vore jag snabb nog skulle jag nog få byta fjädring på hojen oavsett märke på hoj :)

Jag kan tillägga att jag inte kört någon av de moderna konkurrenterna eller 12:an.
 
Last edited:

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Kan någon ge mig konkreta fjädringstips?

Mina funderingar/valmöjligheter/tanke exempel är (Billigaste överst, dyraste längs ner):

Fram, byta till Öhlins eller Wilbers linjära fjädrar, ta bort hydraulstoppet annan olja
Bak, vända på orginalfjdern

Lämna in hela framgaffeln till KTech, Torsten Durbahn eller likn och få den ombyggd för race.

Eller köpa en Öhlins framgaffel och en TTX bakdämp??


Tankar? Tips? Hur har ni gjort? Hur gör de som kör race?

Du berättar inte hur du kör, eller vill köra med hojen?

Egentligen så har Dr Zäta här ovan sammanfattat fjädringen på hojen rätt bra, i alla fall enligt mig. Jag har dessutom haft förmånen att köra samtidigt som Doktorn och han kör bra, i Sverige skulle han hävda sig bra i snabbaste gruppen på en bandag. Så originalfjädringen fungerar hyfsat om du inte är för tung och inte skall tävla.

Om du nu vill köra lite fortare framöver och/eller är för tung så håller jag med kritikerna - hojens fjädring är för klen, framför allt fram, och den svarar för dåligt på justeringar. Detta har den dock gemensamt med i stort sett alla standardhojar. Vill du bättra det så blir det till att byta fjädringskomponenter.

Om du vill göra det bästa av originalfjädringen så börja med hänget. Får du inte till det så tror jag du behöver en kraftigare fjäder fram först av allt. (Jag har ett par Öhlins liggande för 500 kr :) )

Får du till hänget men tycker det är för mjukt fram så justera oljemängden först o främst.

Om detta inte räcker så blir det till att investera, jag har själv köpt K-Tech Cartridge fram o en K-Tech bakdämpare, båda för racebruk, även om jag själv betecknar mig som en snabb bandagsåkare. Det blev skillnand, definitivt.

Observera att allt ovan endast gäller om du gör det rätt, att du vet vad du gör, annars är det lätt att skruva bort sig.

Kom igen med mer frågor så försöker vi hjälpas åt här på tråden! :tummenupp
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Går det att få hyfsade resultat med byte av fjädrar och shimsa om originalgaffel och stötdämpare eller är det cartridge & ny dämpare som gäller om man vill göra något? Nya fjädrar och shimsning vore ju annars ett budgetalternativt om man vill jobba lite med originalgrejerna men inte lägga ut 20-25k på nästa steg.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
För att börja längst ner i kostnadsskalan är rätt fjädrar fram säkert det mest effektiva sättet att börja, då har man i varje fall häng på rätt nivå. Jag tror även att det kunde vara intressant att prova framändan med ett steg trögare olja, det kan möjligen förbättra returegenskaperna och bespara ägaren kostnaderna för omshimsning eller nytt cartridge. Har man problem med att få fjädringsvägen att räcka till under inbromsning trots högre viskositet och rätt fjädrar kan man minska luftspalten i gaffeln något för högre progressivitet.

När ovanstående inte räcker till är det nog läge för att låta något proffs shimsa om, alternativt handa in nytt cartridge. Du får säkert bra råd av det folk som jobbat med hojarna förut.

Själv tycker jag det ligger en tjusning i att få standardgrejorna att funka så bra som möjligt, om inte annat så för att rätt kunna utvärdera och uppskatta de förbättringar som state-of-the-art-prylarna ger om och när man nu skaffar dom:)

Men Peter har ju alldeles rätt i att standardprylarna räcker långt, börjar man leka bland de snabbaste i snabba gruppen på kurs- och bandagar torde man nog ha nytta av de modifieringar vi nu diskuterar...
 
Last edited:

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Helt klart intressant om någon ger sig på och shimsar om originalgaffeln mm och får den att funka bra. Ett sådant recept vore kul att skriva in här på tråden!
 

niohundrasexton

Jag har aldrig haft någon hoj från Asien
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675R -13
- Hur skulle det vara om ni lärde er att sitta längre bak på hojen å knipa-åt årdentligt med knäna när ni bromsar?
Tror att tyngdpunkten kommer lägre och armar och handleder belastas mindre, dvs mindre vikt på framgaffeln.
Är jag bara dum nu, eller?

Komentarer emotses.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
- Hur skulle det vara om ni lärde er att sitta längre bak på hojen å knipa-åt årdentligt med knäna när ni bromsar?
Tror att tyngdpunkten kommer lägre och armar och handleder belastas mindre, dvs mindre vikt på framgaffeln.
Är jag bara dum nu, eller?

Komentarer emotses.

Jag har inget vetenskapligt belägg för det jag säger utan det är bara vad jag tycker och rena spekulationer;
- När jag sitter längre bak så sitter jag mer framåtlutad och har mer vikt på armarna. Jag tycker också det är svårare att använda ryggen för att hålla upp överkroppen under inbromsningar eftersom jag har mer böj på den.
- När jag sitter längre fram tycker jag att jag får bättre grepp med benen om tanken och med rakare rygg tycker jag det är enklare att använda ryggen som stöd. Med längre fram menar jag inte kulorna mot tanken utan med avstånd som en tennisboll ungefär.

Jag tycker nog också att det är lite enklare att gå in i kurvan om jag satt lite längre fram i inbromsningen eftersom jag redan har vikten där jag vill ha den, behöver bara flytta i sidled.

Dock kan det ju hjälpa att hålla ned bakhjulet i inbromsningar i nedåtlut om man sitter längre bak.

Jag tycker i och för sig sällan att jag har problem med trötthet i armarna när jag kör på bana, det är värre med benen :)

Men nu är det WUP för MotoGP så vi kan se hur de stora pojkarna gör!
 
Last edited:

jandreas

Ant's in the pant's
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Luleå
Hoj
Hojlös
Nu har jag beställt Akra helsystem, K/N filter och en PC 5 till min nyinförskaffade BMW. Är det nått speciellt man bör veta innan montering, luftfiltret och PC:n lär väl vara relativt enkelt att montera men hur är det med avgassystemet? Hur gör man med avgasventilen, lambdan och andra ev avgasgivare?

Mappa har jag tänkt lämna in på MC Xpress när dom har tid, har tänkt köra färdig mapp från Dynojets hemsida avsett för mitt avgassystem till jag får tid för en riktig mappning.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Nu har jag beställt Akra helsystem, K/N filter och en PC 5 till min nyinförskaffade BMW. Är det nått speciellt man bör veta innan montering, luftfiltret och PC:n lär väl vara relativt enkelt att montera men hur är det med avgassystemet? Hur gör man med avgasventilen, lambdan och andra ev avgasgivare?

Mappa har jag tänkt lämna in på MC Xpress när dom har tid, har tänkt köra färdig mapp från Dynojets hemsida avsett för mitt avgassystem till jag får tid för en riktig mappning.

Jag har ingen aning om montering osv men grattis till ett ännu värre monster! :)

Vilket Acra-helsystem blev det?
 

jandreas

Ant's in the pant's
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Luleå
Hoj
Hojlös
Jag har ingen aning om montering osv men grattis till ett ännu värre monster! :)

Vilket Acra-helsystem blev det?

De blev titansystemet med den långa burken, ropade hem ett på engelska Ebay :tummenupp

Stoppade även på ett 16 kuggs framdrev igår, blev grymt mycket rappare!
 

niohundrasexton

Jag har aldrig haft någon hoj från Asien
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675R -13
Jag har inget vetenskapligt belägg för det jag säger utan det är bara vad jag tycker och rena spekulationer
- Ja, så är det nog för oss alla.
Vi tror och tycker att vi sitter OK men det beror nog mycket på att vi är otränade och stela i många leder och muskler.
Jag kan tänka mig att man behöver träna, både kondition och styrka, för att sitta rätt så att man kan styra och behandla hojen optimalt.
Jag har nästan ALLTID träningsvärk någonstans i kroppen när jag genomlidit (!) en bandag.

Numera sitter jag längre bak på hojen för att få fler och större kontaktpunkter mellan mig och hoj, hela sträckan mellan skinkor till knäskålar. Det gör knipet runt tanken/sadeln bättre, framför allt vid broms hjälper det men oxå genom hela böjen. Burkar gör jag egentligen bara med min låååååånga överkropp.
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
- Ja, så är det nog för oss alla.
Vi tror och tycker att vi sitter OK men det beror nog mycket på att vi är otränade och stela i många leder och muskler.
Jag kan tänka mig att man behöver träna, både kondition och styrka, för att sitta rätt så att man kan styra och behandla hojen optimalt.
Jag har nästan ALLTID träningsvärk någonstans i kroppen när jag genomlidit (!) en bandag.

Numera sitter jag längre bak på hojen för att få fler och större kontaktpunkter mellan mig och hoj, hela sträckan mellan skinkor till knäskålar. Det gör knipet runt tanken/sadeln bättre, framför allt vid broms hjälper det men oxå genom hela böjen. Burkar gör jag egentligen bara med min låååååånga överkropp.

Jag har labbat rätt mycket och det som känns bäst nu är att sitta långt bak o knipa med knän precis som du beskriver, när jag bromsar, och glider fram i slutet av inbromsningen och ingången av kurvan. Det var lite bökigt att få till i början men nu känns det ok.
Sen känns det som att det blir lättare o lättare att åka och jag tror inte det är styrka o kondition, inte i mitt fall i alla fall, utan det är nog att man förfinar tekniken.
Det är ju tyvärr inte helt ovanligt att man blir omkörd av någon gammal pensionerad raceförare i betydligt sämre fysiskt skick än en själv... :(
 

capoeira-R1

Ny medlem
Gick med
20 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
S1000rr
Grattis, tips från mig som förmodligen fick måndags ex på PCV vulca TPS kontakten och Jorda direkt på batteriet. Jag vulcade även kontakterna till injectorerna. Original så sitter det billig eltejp som lossnar i skarvarna. Kontakterna till Injectorerna verkar vara av gammal taiwan standard( läs kass). Annars tar det 15 min att installera den. O2 sensorerna är bara att koppla loss och du behöver inte loopa de ( ingen felmeddelande.
Här har du en video länk för installationen. Rekommenderar även att köpa tillverka en Pair valv block inför bänkningen.
 

jandreas

Ant's in the pant's
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Luleå
Hoj
Hojlös
Grattis, tips från mig som förmodligen fick måndags ex på PCV vulca TPS kontakten och Jorda direkt på batteriet. Jag vulcade även kontakterna till injectorerna. Original så sitter det billig eltejp som lossnar i skarvarna. Kontakterna till Injectorerna verkar vara av gammal taiwan standard( läs kass). Annars tar det 15 min att installera den. O2 sensorerna är bara att koppla loss och du behöver inte loopa de ( ingen felmeddelande.
Här har du en video länk för installationen. Rekommenderar även att köpa tillverka en Pair valv block inför bänkningen.

Tack för tipsen och länken!

Vad menar du med en pair valv block, vart sätter man den och till vilken funktion?
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Pair valve block plates monterar man ovanpå ventilkåpan när man demonterar och avlägsnar den utrustning som tillför friskluft i avgassystemet under motorbroms. Oftast måste ett motstånd monteras i kontakten till PAIR-systemet för att undvika felkod.

Systemet blockeras för att inte ge felaktiga avläsningar på bredbandslambdan vid mappning och reducerar dessutom avgassmällar vid motorbroms (se syster-tysks video:) )

Om man inte vill tjäna det kilo som utrustningen väger kan man med fördel i stället blockera slangen som går mellan luftburken och systemet. Det brukar gå att lösa med en öronpropp, billigt blir det också:)
 

Syster-Tysk

Fullgasförespråkare.
Gick med
3 Jan 2008
Ort
Umeå
Hoj
KTM RC8R -11, BMW S1000RR -10 (såld), BMW HP2 Sport -08 (Skrotad -09), BMW R1200S -06 (Såld), Honda VFR 800 -06 (Såld)
Nu har jag beställt Akra helsystem.... klipp ... att montera men hur är det med avgassystemet? Hur gör man med avgasventilen, lambdan och andra ev avgasgivare?

Avgasventilerna kommer du ju ta bort i och med att du byter ut hela systemet. lambda sonderna (2st) låter du sitta kvar på systemet du tar bort, och kopplar bort dem från kontakterna, en på höger sida och en på vänster vid vardera sida av motorblocket.

Detta är en av anledningarna till varför jag valde att montera en linkpipe istället för ett helsystem. I och med att grenröret med avgasventilen sitter kvar så får jag bättre låg/mellan register, men förlorar möjligen ett par hästkrafter på topp. Topp effekten är för mig inte ett problem, så därav denna lösning.

bmw-s1000rr-carbon-e-3_460x0w.jpg

Enligt min teori så är puckeln mellan 3500-5000rpm på den blå linjen på diagrammet (original) vara avgasventilens förtjänst. Denna borde man då kunna infoga på den röda linjen, som i teori blir väldigt flack och fin.

IOFS så har jag inga data som talar för eller emot denna min teori, men jag talade med en förnuftig bonde som med sitt bondförnuft sa att det var så! ;-)

När Northbike Umeå får i gång sin dyno, så kommer jag köra en mätning där. troligen i vinter.

Lycka till, den kommer att gå grymt när du är klar!

Med min linkpipe och Bazzaz, samt en kugg ner fram så powerwheelar den betydligt lättare än tidigare, och även trean numera.

Jag tycker även att det blivit lättare att hålla framhjulet i luften, eftersom Bazzaz gjorde gasresponsen på mellanregistret mjukare.

(mina två norrlänska blåbär)

mvh Jonas
 
Last edited:
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

Top