BMW S1000RR - tråden

Kommer du köra på bana med din BMW S1000RR ?


  • Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
- Femtiåtta har jag blivit å bor i Göteborgs kommun. :)
Men har du en av-å-påställningsbar försäkring då?

Om jag kör i 179 dagar/år så kommer jag upp i 24 000:-........med din premie alltså.
Så mycket kör inte jag. Det blir kanske 10-15 dagar på allmän väg/år. 15x134:-=2000:-
Garageförsäkringen kostar 300:-x12mån=3600:- ........Plus 2000:- de dagar jag kör.

Summa:5600:- per år.

Finns det någon begränsning hur många gånger du kan ställa av o på den?
 

niohundrasexton

Jag har aldrig haft någon hoj från Asien
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675R -13
Finns det någon begränsning hur många gånger du kan ställa av o på den?

-Enligt vad jag kommer ihåg från telefonsamtalet, tror t.o.m. att jag frågade, så var det inga sådana begränsningar. De tar inte ut nån avgift för det. Tillkommer gör registerhållningsavgift, 65:- per gång, och vägtrafikskatt. Jag trooooor att man får betala skatt månadsvis, dvs 180/12=15:-, per gång.

En sak som jag glömde fråga är; gäller garageförsäkring när man transporterar hojen på kärra till en bandag t.ex?
Det kaaaanske är lämpligt att ställa-på hojen vid transport.
 

Zebbh

woop woop
Gick med
11 Apr 2012
Ort
Katrineholm
Hoj
Kawasaki ZX10R 2011 BMW S1000RR 2011 Yamaha YZF R1 2009 Suzuki GSXR 600 2009
-Enligt vad jag kommer ihåg från telefonsamtalet, tror t.o.m. att jag frågade, så var det inga sådana begränsningar. De tar inte ut nån avgift för det. Tillkommer gör registerhållningsavgift, 65:- per gång, och vägtrafikskatt. Jag trooooor att man får betala skatt månadsvis, dvs 180/12=15:-, per gång.

En sak som jag glömde fråga är; gäller garageförsäkring när man transporterar hojen på kärra till en bandag t.ex?
Det kaaaanske är lämpligt att ställa-på hojen vid transport.

Jag använder Folksams av/på försäkring. Avgift tas ut på 50kr PÅ och AV och ungefär 129kr/dag till min GSXR 600 2009.

Jag ringde IF i förrgår och frågade om en s1krr 2011 fick 15700 hel/år, nämndes inget om några förändringar.
 

Zebbh

woop woop
Gick med
11 Apr 2012
Ort
Katrineholm
Hoj
Kawasaki ZX10R 2011 BMW S1000RR 2011 Yamaha YZF R1 2009 Suzuki GSXR 600 2009
Hmm, konstigt, jag ställer om till halvförsäkring på vintern o har IFs märkesförsäkring. Är visserligen nästan dubbelt så gammal som du :crash men det borde inte göra skillnad på det sättet. Betalar ca 9000 kr helförsäkring/ helår, men kan som sagt dra ned till halv när säsongen är slut o det kostar mig då ca 400 kr i månaden. Det blir väl ändring på det när ni småpojkar har kraschat era S1KRR tillräckligt många gånger... :tungan

Nu är du hård mot oss ungdomar Peter!:7peta vi vill också leka!
 

Zebbh

woop woop
Gick med
11 Apr 2012
Ort
Katrineholm
Hoj
Kawasaki ZX10R 2011 BMW S1000RR 2011 Yamaha YZF R1 2009 Suzuki GSXR 600 2009
Jo tyvärr ligger den ute pga husköp, fyf*n va dyrt de är! Avståndet är inga problem, min sambos päron äger Lindroths MC och levererar hojjar till hela landet varje vecka så det går att ordna hemleverans. Känner du nån här uppe så är det bara att be dom komma och göra en besiktning, hojjen är i de närmaste nyskick och går som en oljad kula! :)
Tänkte att jag ska byta in min GSXR i samma sväng och fick ett bra inbytespris. Dessutom är ju finansiering ett krav för min del.. :va
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Man måste ju bara gilla Melandris flickvän:kär

Forza! We are in ze lead!

Och jag gillar de bägge, av helt olika anledningar :)

Om de vinner får man hoppas att det kommer en HP4 Melandri Edition. Då blir det svårt att hålla i pengarna...
 

Zebbh

woop woop
Gick med
11 Apr 2012
Ort
Katrineholm
Hoj
Kawasaki ZX10R 2011 BMW S1000RR 2011 Yamaha YZF R1 2009 Suzuki GSXR 600 2009
Sisådär, en S1000RR 2011 beställd ;)

Helt omöjligt att klara db gränsen med Akra helsystem + db killer?
 

Tob3

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2009
Ort
Alingsås
Hoj
BMW S1000RR 2011 Superbike
Sisådär, en S1000RR 2011 beställd ;)

Helt omöjligt att klara db gränsen med Akra helsystem + db killer?

Grattis, jag kör Akra race EVO och vid tävling klarar jag mig när jag kör utan db-killer.
Klarar mig även på träningar och bandagar, det systemet är perfekt. Mycket effekt och klarar ljudkraven utan db-killer. :)
 

niohundrasexton

Jag har aldrig haft någon hoj från Asien
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675R -13
Undrar om If ljög för mig de sa till mig att jag skulle ha 7.700 hel/hel från Okt då min gratis försäkring går ut. Det känns ju som en lotteri, skulle ha spelat in samtalet :)

- Jag talade med en tillmötesgående människa idag på IF. Han sa att min märkesförsäkring kommer att kosta 6946:- efter att gratisförsäkringen löper ut i oktober. Det låter ju ganska bra, nästan bättre än att hålla på å ställa av å på. Blir nog en sådan försäkring.

Jag har oxå en Honda CBR1000rr -04. För den tar han 13 000:- /år, märkesförsäkring. Jag ifrågasatte varför den gamla Hondan är dyrare än den nya snabba BMW:n.
Han förklarade det med att BMW:s avtal är bättre tack vare att BMW-åkare är äldre och kör därmed lugnare! (?):fakta

Sedan tycker jag att det är jäääävvvlitt dåligt drag i tråden nu !!
 

Try

Snabb tysk!
Gick med
16 May 2011
Ort
Nacka
Hoj
BMW S1000RR -15
- Jag talade med en tillmötesgående människa idag på IF. Han sa att min märkesförsäkring kommer att kosta 6946:- efter att gratisförsäkringen löper ut i oktober. Det låter ju ganska bra, nästan bättre än att hålla på å ställa av å på. Blir nog en sådan försäkring.

Jag har oxå en Honda CBR1000rr -04. För den tar han 13 000:- /år, märkesförsäkring. Jag ifrågasatte varför den gamla Hondan är dyrare än den nya snabba BMW:n.
Han förklarade det med att BMW:s avtal är bättre tack vare att BMW-åkare är äldre och kör därmed lugnare! (?):fakta

Sedan tycker jag att det är jäääävvvlitt dåligt drag i tråden nu !!

Många gubbar i denna tråd och några få pojkspolingar ;) men det är härligt, pratade med en skön gubbe i 70 års åldern på Rosenhill för några månader sen ;) snabb var han också, körde många bandagar och reste ner till Europa för att köra på Ringen bla. Han styrde en Yamaha R1:a ;) sådan vill jag också bli när jag blir gammal.
 

niohundrasexton

Jag har aldrig haft någon hoj från Asien
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675R -13
-Anmält mig till Anderstorp på lördag 8/9. Någon mer som ska dit?

Jag har tolv år kvar tills jag blir lika snabb som den gubben. :tummenupp
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Hemma igen efter två dagar på Ringen Motorrad. Tyvärr hade vi lite osis med vädret i år, bra väder på torsdagen och uppehåll hela dagen men regn hela fredagen.

I år var det den mer avancerade "Verschärft" (ung. Vässad) där det skulle vara mer friåkning utan instruktör jämfört med tidigare år där det endast var åkning med instruktör.

Tyvärr måste jag säga att det funkade sådär. Avsikten från tyska Motorrad är att den här kursen är för deltagare som har varit med ett par gånger tidigare på Ringen för att få en jämnare och högre fart på banan mellan deltagarna. Det finns andra arrangemang riktade mot nybörjare. Vad jag kunde se så var inte det speciellt tydligt eller ett krav från svenska Motorrad vid anmälningen och det verkar inte ha varit fallet för engelsmännen heller. Resultatet blev att det var en hel del nybörjare på banan blandat med riktigt avancerade (snabba) deltagare vilket inte är helt lyckat, speciellt inte med tanke på hur banan (smal, lång och tar tid att lära sig) är och att det inte är någon gruppindelning som vid en vanlig bandag.

Det började med en timmes gruppåkning med instruktör på torsdagmorgon för att värma upp och komma igång. Tyvärr var gruppen ojämnt indelad med snabba förare och nybörjare så tempot blev tillslut långsammare än fjolårets "medelgrupp" och väldigt utdragen grupp.

Nåväl, det var i alla fall bra för att fräscha upp minnet av bansträckningen och lite spårval. Efter en timme var det äntligen dags för första fria varvet på Ringen för mig. Hurra! Det gick bättre än jag trodde, jag kom ihåg mer av banan än jag trodde jag skulle och det kändes bättre att få välja tempo och körstil själv. Jag hinner halva varvet ungefär till den snabba sektionen innan Karussellen och en av de snabbare svenska deltagarna kommer springande längs bankanten med hjälmen i vädret; signalen på Ringen för en olycka! Ingen svensk är inblandad utan det är en italienare som lyckats med konststycket att krascha på första varvet och det rejält. Det gick enligt uppgift en bit över 200 och han ska vara glad att han fick åka till sjukhus med lindriga skador istället för direkt till bårhuset. Resultat för oss andra; rödflagg och banan stängd i en timme.

För att lugna ned deltagarna blir det sedan en halvtimmes gruppåkning igen så det dröjer till klockan elva innan jag kan lägga mitt första hela fria varv på Ringen. Det är riktigt, riktigt kul! Efter ett par fria varv på egen hand åker jag några varv med en grupp andra svenska deltagare innan jag avslutar med några varv på egen hand igen eftersom jag har ett mål med årets besök: ett varv under nio minuter. Eftersom jag sett att det ska regna på fredag så börjar det bli bråttom att hinna med innan torsdagens åkning stänger. Jag har tidigare aldrig ens tittat på klockan under ett varv så jag har ingen aning om jag kör på elva minuter eller åtta minuter.

Eftersom det varit mycket krascher under dagen så öppnar de aldrig långa rakan och eftersom jag har programmerat min GPS-laptimer med start/mål mitt på rakan så den kommer förmodligen inte att funka för varvtider. Hmmm... vad göra? Jag kör första varvet med väldigt avancerade medel: jag tittar på klockan när jag passerar första bron, som då star på 15:45, och sedan igen när jag passerar "Audi-bron" i slutet på rakan, där den star på 15:54. Hoppet om nio minuter lever! Tanken slår mig helt plötsligt att det finns ju en laptimer i instrumenten! Eftersom sista utsläpp på banan är 16:15 och jag måste tanka emellan så har jag inte tid att läsa mig till hur laptimern funkar (jag har aldrig använt den tidigare) så jag saktar istället ned på rakan efter bron, håller väl till höger och börjar fippla med alla knappar jag kan komma åt för att försöka få laptimern att funka. Tillslut listar jag ut att jag ska börja med ett helljusblink och sedan använda det vid varje passering för att få varvtiderna. Lycka!

Iväg till macken och en tankning i samma tempo som IoM TT, tillbaka till banan igen och ut på första fria varvet. Det är en helt annan känsla att få köra banan helt själv, när man får bestämma farten och spåren själv får man ett helt annat flyt och banan blir mer levande och verklig, det är skillnad på att köra bakom någon och att styra allt själv! Några sektioner blir också helt annorlunda när man kör själv, bland manga andra blir Fuchsröhre och det snabba partiet innan Karrusselen mycket roligare med lite mer fart. Det känns som man kör partierna mer som de är avsedda och man hamnar mer naturligt i rätt spår när man har lite mer tempo, man får bättre flyt och mer harmoni. Jag kör ingalunda på gränse; med undantag för några snabbare partier kör jag uteslutande på trean och fyrans växel och jag motorbromsar mer än jag använder frambromsarna, jag försöker få flyt och spårval istället för att bromsa så sent som möjligt och gasa på tvåan med hjullyft ur svängarna. Jag är här för att ha kul och det är fortfarande ett par sektioner där jag tänker "visst var det vänster bakom det där krönet?" och det är ingen bra situation att ligga på gränsen i.

För att göra en lång historia kort; 8:47 på första (kommer ut på banan igen vid 16:14, en hel minut tillgodo för sista varvet) och med lite draghjälp av en R1:a blir det 8:42 på sista varvet. Tillfredsställelse!

Summa summarum: jag gillar nog trots allt kortbana mer än Ringen och jag hade nog lite för höga förväntningar på den här kursen, jag hade föreställt mig en tvådagars bandag på Ringen med massor av fria varv. Vädret kan förstås ingen rå för men på torsdagen var det som sagt en times gruppåkning, en timme missad åktid under rödflagg och nästan alla varv hade gulflagg på olika sektioner, det var mycket olyckor tyvärr. Det blev också en del frustration bland deltagarna med snabba förare som ville ta chansen att för en gångs skull kunna lägga snabba varv utan familjebilar, olja och annat på banan, som under turiståkningen. Bland dessa förare låg det rena nybörjare i långsamt tempo som blev stressade av mer eller mindre hänsynsfulla omkörningar. Och börjar jag räkna på hur mycket jag betalade per fritt varv i torrt blir det rätt skrämmande. Deltagarvgiften på 12 000 deltat på 10-15 torra fria varv... Som sagt, vädret kan nu ingen rå för, det är alltid en riskvid arrangemang utomhus. Man kan också se det på ett annat sätt: med ett snitt på nio minutor så är ju 15 varv trots allt 135 minuters effektiv åktid vilket inte är så illa. Inte så konstigt att jag var rejält trött efter första dagen.

Åker jag nästa år också? Kanske. I så fall vill jag ha en garanti från Motorrad att det inte är några rena nybörjare på kursen. Det låter kanske arrogant men jag är glad att jag åkte på nybörjarversionen ifjol. Jag hade inte velat vara på årets arrangemang som nybörjare som inte hittar runt banan. Ringen är inte en bana man lär sig på en halvdag med andan i halsen och andra förare som ständigt ligger bakom och blinkar för omkörning genom sektioner man inte kommer ihåg om den går åt höger eller vänster. Avåkningszonen består i ett stålräcke, inte mjuka lecakulor eller sand. Det är helt enkelt inte maximal njutning för pengarna på samma sätt man kan få i ett arrangemang avsett för ens egen nivå. Det gick att få åka med instruktör på arrangemanget i år också men... varför åka på arrangemanget med friåkning för att åka med instruktör?
 
Last edited:

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Första recension av HP-pinnarna efter besöker på Ringen: bra grejer!

Växlingarna känns mycket bättre och mer distinkta, inga mer neutraler mellan växlarna, ingen tvekan mellan växlingarna med QS:en som jag hade tidigare ibland (att det tar en sekund innan den ger gas igen vid fullgasväxling) och mycket bättre känsla för hojen med pinnarna 2cm upp och 1cm längre bak. Känns som att jag kan styra hojen bättre med pinnarna i det läget än original. Naturligtvis är det ju inte direkt gynnsamt vid touring...

Hur mycket av förbättringen av QS:n är pga justering vid monteringen av BMW och hur mycket är en förtjänst av fotpinnarna vet jag inte.

Jag tillägger att jag inte har provat några andra eftermarknadspinnar så jag kan bara jämföra med original.

Mer omdömen kommer efter Sachsenring nästa vecka då jag provar samma bana med nya pinnar bara några veckor efter förra besöket där.
 
Last edited:

capoeira-R1

Ny medlem
Gick med
20 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
S1000rr
Grattis DR till kanontid. :rock Jag vet inte vad du jobbar med men är beredd att byta jobb med dig på stående fot :hihi hur mycket semester har du ??
 

capoeira-R1

Ny medlem
Gick med
20 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
S1000rr
Är det bara alpha racings snabbgas som gäller för oss eller finns det andra möjligheter. Trodde ett tag att jag skulle bryta handleden när jag gick på gas ur mjölby kurvan på Mantorp. :3freak
 

sportbike

Guest
Någon som har en aning om vad försäkringen hamnar på till 2013?
 

niohundrasexton

Jag har aldrig haft någon hoj från Asien
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675R -13
Någon som har en aning om vad försäkringen hamnar på till 2013?

- Jag talade med en tillmötesgående människa idag på IF. Han sa att min märkesförsäkring kommer att kosta 6946:- efter att gratisförsäkringen löper ut i oktober.

Då ska du oxå veta att jag är 58 år å bor i Göteborg.:tummenupp
 

sportbike

Guest
- Jag talade med en tillmötesgående människa idag på IF. Han sa att min märkesförsäkring kommer att kosta 6946:- efter att gratisförsäkringen löper ut i oktober.

Då ska du oxå veta att jag är 58 år å bor i Göteborg.:tummenupp
Flott, både Götet och Stockholm är väl zon 1?
 
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

Top