BMW S1000RR - tråden

Kommer du köra på bana med din BMW S1000RR ?


  • Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Körde för första gången sedan i mars på allmän väg idag. Med fjädringen i sportläget är den inte så tokig på gata för mitt måttliga tempo bland kurvorna. Men motorn... känns ju som att köra en sexhundra när man måste tänka på vilken växel man har i för att få lite drag. Ska det vara så med en literhoj?

I vilket fall som helst, när man väl får upp varven så går det ju undan. Så pass undan att när väl sexan kommer i på autobahn så hänger inte ens nya ZX-10:an med :hihi Det var inte gigantisk skillnad men det var inget snack om vilken som var drog ifrån. Upp till femman var det hugget som stucket tycker jag.

image.jpg
 
Last edited:

Pirate

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
En fråga till er som vart med ett tag.
Har en S1000RR -10 som rullat 800 mil.
Servad precis som den skall givetvis.
Har ett lustigt tickande ljud från främre delen av hojen när jag är ute och åker.
Ökar i takt med farten. Försvinner vid högre varv och fart.
Hörs typ enbart vid låga varv.

Var inne på service nu i dagarna och de sa inget om nått problem från Bike Göteborg.
Den har varit inne på återkallelse som alla andra hojar varit om jag inte kommer ihåg fel.

Nån som känner igen det tickande ljudet? Kommer och går.
Skumt.
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
En fråga till er som vart med ett tag.
Har en S1000RR -10 som rullat 800 mil.
Servad precis som den skall givetvis.
Har ett lustigt tickande ljud från främre delen av hojen när jag är ute och åker.
Ökar i takt med farten. Försvinner vid högre varv och fart.
Hörs typ enbart vid låga varv.

Var inne på service nu i dagarna och de sa inget om nått problem från Bike Göteborg.
Den har varit inne på återkallelse som alla andra hojar varit om jag inte kommer ihåg fel.

Nån som känner igen det tickande ljudet? Kommer och går.
Skumt.

Måste nästan höra det själv för att våga sig på en gissning. Vet att jag själv tycker den rasslar rätt mycket om jag kör utan öronproppar o speciellt om jag lutar mig fram bakom kåpan.

Går den som den ska?
 

mbracing

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2010
Ort
Nynäshamn
Hoj
BMW S1000RR -11
Är det någon som har en HP race ECU eller som vet vad man får för mjukvara med den? Alltså inte mjukvara till datorn utan i ECU:n.......

Vi kör med BMW ECU
Man uppdaterar den i 2 steg kan man säga, första steget så köper du själva ECUn + en aktiveringskod som vi säljer via alpha racing för 8790:-
Bränslemappen är förinställd för helsystem (Arrow & Acrapovic)
I alla 4 lägen, Rain, Sport, Race & Slick är full effekt aktiverad
ABS inställningen för Sport, Race & Slick matchar Slick läget i standard ECUn, alla 3 är alltså identiska, och Rain är samma som Race i standard ECUn
DTC är olika i alla lägen men är inställda för användning av slicks

I steg 2 låser man upp ECUn med ett kalibration kit som tillåter dig att ställa in ECUn precis som du vill, även den säljer vi via alpha racing för 8490:-
Då kan du fritt mappa hojen, ställa tändningen, göra inställningar på quickshift, tuna DTC, ställa pitlimit samt radera adaption values, i det kitet ingår mjukvara som du installerar på din dator där du gör alla inställningar

Det är klart dyrare än en powercommander, men du får riktigt schysta grejer också!
Det pratas även om att det kommer att komma en uppdatering på kalibrationkitet med lite nya funktioner, bla eventuellt att du ska kunna göra setings på ABSen
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Vi kör med BMW ECU
Man uppdaterar den i 2 steg kan man säga, första steget så köper du själva ECUn + en aktiveringskod som vi säljer via alpha racing för 8790:-
Bränslemappen är förinställd för helsystem (Arrow & Acrapovic)
I alla 4 lägen, Rain, Sport, Race & Slick är full effekt aktiverad
ABS inställningen för Sport, Race & Slick matchar Slick läget i standard ECUn, alla 3 är alltså identiska, och Rain är samma som Race i standard ECUn
DTC är olika i alla lägen men är inställda för användning av slicks

I steg 2 låser man upp ECUn med ett kalibration kit som tillåter dig att ställa in ECUn precis som du vill, även den säljer vi via alpha racing för 8490:-
Då kan du fritt mappa hojen, ställa tändningen, göra inställningar på quickshift, tuna DTC, ställa pitlimit samt radera adaption values, i det kitet ingår mjukvara som du installerar på din dator där du gör alla inställningar

Det är klart dyrare än en powercommander, men du får riktigt schysta grejer också!
Det pratas även om att det kommer att komma en uppdatering på kalibrationkitet med lite nya funktioner, bla eventuellt att du ska kunna göra setings på ABSen

Tack för ett informativt svar! Hur pass stor är skillnaden på standard DTC och den som är anpassad för slicks om man inte har kalibreringskittet?

Och det är alltså ingen skillnad på trottelresponsen?

Jag är lite skeptisk till att skaffa kalibreringskittet eftersom jag inte har en aning om hur det funkar, inte riktigt har tid och tålamod att lära mig och känner ingen som kan hjälpa till. Med andra ord, stor risk att jag chansar med inställningrna och hamnar i sandfållan :)

Jag kör dessutom med originalsystem så jag vet inte om bränslemapparna funkar?

Vet du vad de kör med för elektronik i Superstock? Får de byta eller flasha om ECU:n?

Det bästa vore ju om man kunde flasha om original-ECU:n och få DTC och trottelrespons från 2012:an men behålla resten :)
 
Last edited:

Pirate

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Måste nästan höra det själv för att våga sig på en gissning. Vet att jag själv tycker den rasslar rätt mycket om jag kör utan öronproppar o speciellt om jag lutar mig fram bakom kåpan.

Går den som den ska?

Den går så in i h-e ! Precis som den ska alltså :)
Läste precis på ett annat forum att det är avgasspjäll ( exhaust header butterflies ) som öppnar och stänger sig vid låga varv. Fullständigt normalt enligt BMW USA.

Jag pustar ut..
 

Pirate

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
En annan fråga.
Finns det kina kåpor för S1000RR ?
Alltså inte race eller carbon grejjer utan redigt lackade kåpor för gatan.
Har inte hittat nått själv genom sökning. Nån annan som haft mer tur?
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
En annan fråga.
Finns det kina kåpor för S1000RR ?
Alltså inte race eller carbon grejjer utan redigt lackade kåpor för gatan.
Har inte hittat nått själv genom sökning. Nån annan som haft mer tur?

Vet att Zacke som är här o gästar på tråden ibland har hittat kinakåpor till S1000RR. Kolla m honom. Men vänta ett par dagar, han kör Aprilia o han e rätt jobbig just nu när Biaggi kört hem WSBK-titeln precis... Att ringa nu o be om hjälp med delar från Kina kan kosta en hel del smädelse... :)
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Vet att Zacke som är här o gästar på tråden ibland har hittat kinakåpor till S1000RR. Kolla m honom. Men vänta ett par dagar, han kör Aprilia o han e rätt jobbig just nu när Biaggi kört hem WSBK-titeln precis... Att ringa nu o be om hjälp med delar från Kina kan kosta en hel del smädelse... :)

Appappapp, Melandri kraschade bort den! :fakta

Melandri kom imål en gång på de sista sex racen och kom ändå trea. Det är klart, andra racet i Portugal startade han aldrig...
 
Last edited:

mbracing

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2010
Ort
Nynäshamn
Hoj
BMW S1000RR -11
Jag är osäker på hur det blir med standard systemet faktiskt... men jag har svårt att tro att det inte skulle funka..
Nu vet inte jag hur intressant det är för dig, men under våren kommer vi att ta fram färdiga bränsle mappar för olika boxar och avgassystem som vi har för avsikt att sälja till våra kunder, och förmodligen kommer vi ta fram en mapp för original systemet också..
Eftersom vi kör med loging system så mappar vi efter lambda värden under verkliga körförhållanden så mappen blir riktigt fin
Jag vet inte riktigt hur 2012 ECUn är som standard, men jag är lite skeptisk till att den är SÅ mycket bättre..
vi fick ställa om tändningen i början när du öppnar trotteln för att den inte skulle gå så ryckigt precis när man börjar lägga på gas

Du får snabbare respons på gasen med race ECUn i alla lägen
det är ju ganska mycket delay på gasen när den är standard i rain och sport framför allt
Hur mycket senare DTC går in är jag lite osäker på då vi körde utan traction i år, men nästa år ska vi eventuellt köra lite tester med traction och se hur det funkar

jag har svårt att tro att dom inte får mappa hojarna i superstock så antar att dom får låsa upp ECUn
 

Pirate

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Vet att Zacke som är här o gästar på tråden ibland har hittat kinakåpor till S1000RR. Kolla m honom. Men vänta ett par dagar, han kör Aprilia o han e rätt jobbig just nu när Biaggi kört hem WSBK-titeln precis... Att ringa nu o be om hjälp med delar från Kina kan kosta en hel del smädelse... :)

Ok :)
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Jag är osäker på hur det blir med standard systemet faktiskt... men jag har svårt att tro att det inte skulle funka..
Nu vet inte jag hur intressant det är för dig, men under våren kommer vi att ta fram färdiga bränsle mappar för olika boxar och avgassystem som vi har för avsikt att sälja till våra kunder, och förmodligen kommer vi ta fram en mapp för original systemet också..
Eftersom vi kör med loging system så mappar vi efter lambda värden under verkliga körförhållanden så mappen blir riktigt fin
Jag vet inte riktigt hur 2012 ECUn är som standard, men jag är lite skeptisk till att den är SÅ mycket bättre..
vi fick ställa om tändningen i början när du öppnar trotteln för att den inte skulle gå så ryckigt precis när man börjar lägga på gas

Du får snabbare respons på gasen med race ECUn i alla lägen
det är ju ganska mycket delay på gasen när den är standard i rain och sport framför allt
Hur mycket senare DTC går in är jag lite osäker på då vi körde utan traction i år, men nästa år ska vi eventuellt köra lite tester med traction och se hur det funkar

jag har svårt att tro att dom inte får mappa hojarna i superstock så antar att dom får låsa upp ECUn

Tusen tack för ytterligare ett väldigt informativt svar!

Det verkar inte som att race-ECU:n är den plug n play lösning jag hoppades att den skulle vara, i alla fall inte utan kalibreringskittet. Jag hade hoppats på att man kunde få 12:ans eller ännu hellre HP4:ans elektronik (främst DTC, ABS och trottel. Mer effekt är jag inte så intresserad av). Och jag vågar inte ge mig på att leka med inställningarna själv med kalibreringskittet så det kanske får bli att köra med DTC:n avstängd nästa år.
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Jag är osäker på hur det blir med standard systemet faktiskt... men jag har svårt att tro att det inte skulle funka..
Nu vet inte jag hur intressant det är för dig, men under våren kommer vi att ta fram färdiga bränsle mappar för olika boxar och avgassystem som vi har för avsikt att sälja till våra kunder, och förmodligen kommer vi ta fram en mapp för original systemet också..
Eftersom vi kör med loging system så mappar vi efter lambda värden under verkliga körförhållanden så mappen blir riktigt fin
Jag vet inte riktigt hur 2012 ECUn är som standard, men jag är lite skeptisk till att den är SÅ mycket bättre..
vi fick ställa om tändningen i början när du öppnar trotteln för att den inte skulle gå så ryckigt precis när man börjar lägga på gas

Du får snabbare respons på gasen med race ECUn i alla lägen
det är ju ganska mycket delay på gasen när den är standard i rain och sport framför allt
Hur mycket senare DTC går in är jag lite osäker på då vi körde utan traction i år, men nästa år ska vi eventuellt köra lite tester med traction och se hur det funkar

jag har svårt att tro att dom inte får mappa hojarna i superstock så antar att dom får låsa upp ECUn

När och var öppnar MBracing sin verkstad? (kommer det heta så?)
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Bästa sättet att fästa kolfiberskydd på ramen? Med silikon direkt på ramen eller tejpa ramen först? Handlar väl mest om man behöver ta bort det en dag...
 

mbracing

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2010
Ort
Nynäshamn
Hoj
BMW S1000RR -11
Våran verksamhet heter Bactor MC :)
Den är väl mer eller mindre igång, vi har fått in första jobben redan, faktist en race hoj bla som vi ska bygga från ramen och sen med komponenter och seting efter kundens önskemål
Vi håller till i Soruna i sunnerby industriområde
Webshoppen är väl nästan klar den också och kommer att komma upp inom en vecka eller så
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Våran verksamhet heter Bactor MC :)
Den är väl mer eller mindre igång, vi har fått in första jobben redan, faktist en race hoj bla som vi ska bygga från ramen och sen med komponenter och seting efter kundens önskemål
Vi håller till i Soruna i sunnerby industriområde
Webshoppen är väl nästan klar den också och kommer att komma upp inom en vecka eller så

Kul - hörde att grabbar o tjejer som hänger på S1000RR-tråden får kraftiga rabatter och förtur i kön, stämmer det? :D
Skämt o sido, lycka till med verksamheten, kommer och tittar till er när vädret tillåter.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Tusen tack för ytterligare ett väldigt informativt svar!

Det verkar inte som att race-ECU:n är den plug n play lösning jag hoppades att den skulle vara, i alla fall inte utan kalibreringskittet. Jag hade hoppats på att man kunde få 12:ans eller ännu hellre HP4:ans elektronik (främst DTC, ABS och trottel. Mer effekt är jag inte så intresserad av). Och jag vågar inte ge mig på att leka med inställningarna själv med kalibreringskittet så det kanske får bli att köra med DTC:n avstängd nästa år.

Fast nu fick jag lite mer intressant info i en tråd på s1000rrforum.com och jag läste även att man får mindre motorbroms med HP ECU:n, något jag gärna skulle ha. Hmmmm... nu börjar det bli intressant igen...
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Jag tror jag har frågat tidigare men jag frågar igen; vad kör ni på för däck på bana? Har ni hittat något som håller en tre-fyra dagar i alla fall på ett bakdäck och som funkar med DTC:n? Jag har för mig att den kan bli upprörd om man kör däck med en annan profil eller slänger på en 200-sula bak.

Jag är som sagt sugen att prova Pirelli Diablo Superbike Pro nästa år som ska vara ett bandagsslicks med en gummiblandning inriktad på hållbarhet. Kanske är en bra idé att köra med ett sådant bakdäck och ett mjukare framdäck? Någon som har provat och har alla Pirellis slicks samma profil så länge man håller sig till samma dimensioner som standardsulorna?
 
Last edited:
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top