BMW S1000RR - tråden

Kommer du köra på bana med din BMW S1000RR ?


  • Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
30 minuter för att ta bort bakhjulet!? :va Hur gör du då?

Tydligen inte rätt :) 30 min bort och dit igen om jag har en bra dag, inkl. justering av kedjan. Jag hatar alla distanser, drev, kedja o annat helvete som ska dit på en och samma gång men helst av allt bara vill ramla ned på golvet!
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Montera av och på bakhjul på BMW S1000RR

Tydligen inte rätt :) 30 min bort och dit igen om jag har en bra dag, inkl. justering av kedjan. Jag hatar alla distanser, drev, kedja o annat helvete som ska dit på en och samma gång men helst av allt bara vill ramla ned på golvet!

Nej, nej, nej! Gör så här;

1. Upp med hojen på depåstöd bak o skruva bort muttern på hjulaxeln bak.
2. Ryck lite bakåt i hjulet så du kan lyfta ut distansbrickan på vänster sida som kedjespännaren tar spjärn mot.
3. Knuffa hjulet framåt så kedjan slackar, lyft ut kedjan från drevet o rulla hjulet så kedjan rullar av. Lägg upp kedjan på svingen så mycket det går.
4. Stöd bakhjulet med knät undertill bakifrån så du kan dra ut hjulaxeln på höger sida. Hjulet dråsar ned, lirka lite så du kommer ut från bromsok o fångar hubben som trillar ut.

A. Tryck dit hubben o distanserna på båda sidor om hjulnavet. Pressa isär bromsbeläggen med en mejsel så mycket det går.
B. Rulla in bakhjulet försiktigt mellan svingen o håll ordning på hubb o vänstra distansen som kan hoppa snett.
C. Här kommer det bökiga: rulla in bakhjulet lite längre än det ska, stöd med knät bakom hjulet o dra hjulet bakåt upp mot ditt knä så du får höjd på hjulet. Med lite träning så glider skivan upp mellan beläggen o du kan hålla den där medans du lirkar in hjulaxeln genom sving, ok och nav.
D. Stoppa upp o rätta till distansen för kedjespännaren på höger sida o tryck den rätt mot svingen. Rätta till distansen på vänster sida mellan hubb o sving. Den åker alltid på sniskan.
E. Stöd med knät o lirka in axeln restan av vägen.
F. Gör momenten 1-3 baklänges så är allt på plats igen!

Och klockan stannar på typ 6 minuter! :tummenupp

PS. Trampa upp bromstycket i bakbromsen.... DS.
 
Last edited:

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Nej, nej, nej! Gör så här;

1. Upp med hojen på depåstöd bak o skruva bort muttern på hjulaxeln bak.
2. Ryck lite bakåt i hjulet så du kan lyfta ut distansbrickan på vänster sida som kedjespännaren tar spjärn mot.
3. Knuffa hjulet framåt så kedjan slackar, lyft ut kedjan från drevet o rulla hjulet så kedjan rullar av. Lägg upp kedjan på svingen så mycket det går.
4. Stöd bakhjulet med knät undertill bakifrån så du kan dra ut hjulaxeln på höger sida. Hjulet dråsar ned, lirka lite så du kommer ut från bromsok o fångar hubben som trillar ut.

A. Tryck dit hubben o distanserna på båda sidor om hjulnavet. Pressa isär bromsbeläggen med en mejsel så mycket det går.
B. Rulla in bakhjulet försiktigt mellan svingen o håll ordning på hubb o vänstra distansen som kan hoppa snett.
C. Här kommer det bökiga: rulla in bakhjulet lite längre än det ska, stöd med knät bakom hjulet o dra hjulet bakåt upp mot ditt knä så du får höjd på hjulet. Med lite träning så glider skivan upp mellan beläggen o du kan hålla den där medans du lirkar in hjulaxeln genom sving, ok och nav.
D. Stoppa upp o rätta till distansen för kedjespännaren på höger sida o tryck den rätt mot svingen. Rätta till distansen på vänster sida mellan hubb o sving. Den åker alltid på sniskan.
E. Stöd med knät o lirka in axeln restan av vägen.
F. Gör momenten 1-3 baklänges så är allt på plats igen!

Och klockan stannar på typ 6 minuter! :tummenupp

PS. Trampa upp bromstycket i bakbromsen.... DS.

Låter onekligen enkelt när du skriver det sådär.

För mig ser det mer ut såhär;
1. Lasta alla verktygen i bilen, tre vändor upp och ned till källarförrådet.
2. Kör till garaget, 30min enkel väg. Vänd efter 5min för att hämta garagenyckeln som ligger på köksbänken.
3. Lås upp hojen, rulla den från parkeringsplatsen jag delar med två andra hojar till tvättplatsen där det finns utrymme för professionellt mekande.
4. Lasta ur verktygen
5. Palla upp hojen på depåstöden
6. Leta febrilt igenom alla lådor och hela bilen två gånger i jakt på 34-mm nyckeln
7. Konstatera att 34-mm nyckeln ligger kvar hemma, en timmes bilväg tur och retur.
8. Drabbas av panik.
9. Lasta i verktygen igen (håller till i allmänt garage och allmänheten kan man i allmänhet inte lita på), kör till Obi, tyska mptsvarigheten till K-Rauta, och köp en 34mm-nyckel. Kan ju vara bra att ha två, typ.
10. Lasta ur verktygen igen.
11. Svär över att jag alltid drar åt muttern på bakaxeln så innihelvete att hojen nästan ramlar av depåstödet när jag försöker få upp den igen. Momentnyckel är för pussies!
12. Knacka ur bakaxeln
13. Inse i samma sekund som bakhjulet faller med att kedjan fortfarande sitter på och att den nu kilat fast mellan svingen och hjulet, precis som förra gången, så att det blir ett utdraget lirkande att få upp hjulet igen.
14. Förbanna kedjeeländet samtidigt som jag försöker hålla upp bakhjulet och få in axeln igen.
15. Lossa på muttrarna som säkrar kedjespännarna, flytta fram hjulet, ta av kedjan, knacka ur axeln igen
16. Drev och distanser exploderar över hela golvet när hjulet äntligen är löst, förbanna den jäveln på BMW som bestämde att de skulle ha så många lösa delar som möjligt i bakhjulet. Varför kan inte distanserna sitta fast???

Och så fortsätter det. Som du ser kan det lätt ta en förmiddag att ta bort och sätta dit hjulet :)
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Låter onekligen enkelt när du skriver det sådär.

För mig ser det mer ut såhär;
1. Lasta alla verktygen i bilen, tre vändor upp och ned till källarförrådet.........
............................

16. Drev och distanser exploderar över hela golvet när hjulet äntligen är löst, förbanna den jäveln på BMW som bestämde att de skulle ha så många lösa delar som möjligt i bakhjulet. Varför kan inte distanserna sitta fast???

Och så fortsätter det. Som du ser kan det lätt ta en förmiddag att ta bort och sätta dit hjulet :)

:hihi :D :rofl :lol - helt underbart!
 
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Crime Village
Hoj
.
....ha ha du är skön du :) ! Har man pysslat med bilar i dryga 20 år så brukar det alltid finnas någon med färg i sprutan i min omgivning i utbyte mot lite dryckjom etc.... *gammal byteshandel* /G.ottstältare and proud of it *Alltid retar det någon*:D:D

VA! lämna bort lackjobbet!? Vi har bestämt en Gottställtare i tråden:D

-Upp till kamp emot kvalen...

:D:D
 
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Crime Village
Hoj
.
....ha ha ! Fy fan va bra, sitter och garvar på jobbet för något liknande har man jue aldrig upplevt *visslar och tittar i taket* Frånsett det du skriver så låter 3-5 min annars som en rimlig tid när man står på bana med verktygen bredvid sig, men jag har varit där du är också och när jag läste punkt 16 då kom kollegan och undrade om jag var ledsen för tårarna rann..... han såg inte att jag suttit och garvat ! Kan du inte lägga upp en "manual" på youtube där någon filmar dig :D:D/M

Låter onekligen enkelt när du skriver det sådär.

För mig ser det mer ut såhär;
1. Lasta alla verktygen i bilen, tre vändor upp och ned till källarförrådet.
2. Kör till garaget, 30min enkel väg. Vänd efter 5min för att hämta garagenyckeln som ligger på köksbänken.
3. Lås upp hojen, rulla den från parkeringsplatsen jag delar med två andra hojar till tvättplatsen där det finns utrymme för professionellt mekande.
4. Lasta ur verktygen
5. Palla upp hojen på depåstöden
6. Leta febrilt igenom alla lådor och hela bilen två gånger i jakt på 34-mm nyckeln
7. Konstatera att 34-mm nyckeln ligger kvar hemma, en timmes bilväg tur och retur.
8. Drabbas av panik.
9. Lasta i verktygen igen (håller till i allmänt garage och allmänheten kan man i allmänhet inte lita på), kör till Obi, tyska mptsvarigheten till K-Rauta, och köp en 34mm-nyckel. Kan ju vara bra att ha två, typ.
10. Lasta ur verktygen igen.
11. Svär över att jag alltid drar åt muttern på bakaxeln så innihelvete att hojen nästan ramlar av depåstödet när jag försöker få upp den igen. Momentnyckel är för pussies!
12. Knacka ur bakaxeln
13. Inse i samma sekund som bakhjulet faller med att kedjan fortfarande sitter på och att den nu kilat fast mellan svingen och hjulet, precis som förra gången, så att det blir ett utdraget lirkande att få upp hjulet igen.
14. Förbanna kedjeeländet samtidigt som jag försöker hålla upp bakhjulet och få in axeln igen.
15. Lossa på muttrarna som säkrar kedjespännarna, flytta fram hjulet, ta av kedjan, knacka ur axeln igen
16. Drev och distanser exploderar över hela golvet när hjulet äntligen är löst, förbanna den jäveln på BMW som bestämde att de skulle ha så många lösa delar som möjligt i bakhjulet. Varför kan inte distanserna sitta fast???

Och så fortsätter det. Som du ser kan det lätt ta en förmiddag att ta bort och sätta dit hjulet :)
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Gick lite bättre idag, nu har kattguldet som sitter där fram original bytts mot äkta svensk vara.

Nu återstår bara stötdämparen så är vi redo för nya personliga rekord! :)

image.jpg
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
....ha ha ! Fy fan va bra, sitter och garvar på jobbet för något liknande har man jue aldrig upplevt *visslar och tittar i taket* Frånsett det du skriver så låter 3-5 min annars som en rimlig tid när man står på bana med verktygen bredvid sig, men jag har varit där du är också och när jag läste punkt 16 då kom kollegan och undrade om jag var ledsen för tårarna rann..... han såg inte att jag suttit och garvat ! Kan du inte lägga upp en "manual" på youtube där någon filmar dig :D:D/M

Kul att du gillar det :) Kanske ska göra en sådan där time lapse film nästa gång. Jag tror att stötdämparbytet som kommer snart kan bli spektakulärt, speciellt när hojen åker i backen i samma sekund som bakhjulet lossnar...

Har vi haft något utbyte av pinsamma mekminnen i tråden än? Mitt får nog bli när jag fick lov att lämna in toppen på min cross för att byta fyra ventiler och slipa alla ventilsäten pga en blyertspenna.
 

niohundrasexton

Jag har aldrig haft någon hoj från Asien
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675R -13
Tydligen inte rätt :) 30 min bort och dit igen om jag har en bra dag, inkl. justering av kedjan. Jag hatar alla distanser, drev, kedja o annat helvete som ska dit på en och samma gång men helst av allt bara vill ramla ned på golvet!


-Skärpning !! Amatörer!! Jag hinner även byta däck på den tiden. Manuellt !!

Jag använder en preciiiis lagom tjock planka under hjulet som stöd för detta. Det underlättar väsentligt då man slipper lyfta å sikta osv. Det kan vara det som gör skillnad.

:tummenupp
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Jag använde de här guiderna för att byta styrdämpare och gaffel. Bra grejer!

http://www.s1000rrforum.com/forum/s1000rr-hp4-do-yourself/11584-installing-ohlins-damper.html

http://www.s1000rrforum.com/forum/b...tock-forks-frt-wheel-setting-sag-all-one.html

Är det någon annan här som har öhlinsgaffel eller som vet hur högt den ska sitta i styrkronan? Jag måttade in min genom att använda samma position på hjulaxeln som originalgaffeln satt och då hamnade den rätt högt (se bild). Jag har hört att de ska sitta så lågt som jämnt med styrkronan, någon som vet vad som är en bra och neutral utgångspunkt?

Ni som har öhlinsdämpare (bm888), vilken längd kör ni med? Verkar vara 314mm som standard och jag antar att man ska ha excentern i det högre läget (så att man har mindre ride height)?

image.jpg
 
Last edited:

Micke®

konnässör
Gick med
10 Aug 2010
Ort
Nacka
Hoj
999 ml Tysk 249ml Spanjor
Nej, nej, nej! Gör så här;

1. Upp med hojen på depåstöd bak o skruva bort muttern på hjulaxeln bak.
2. Ryck lite bakåt i hjulet så du kan lyfta ut distansbrickan på vänster sida som kedjespännaren tar spjärn mot.
3. Knuffa hjulet framåt så kedjan slackar, lyft ut kedjan från drevet o rulla hjulet så kedjan rullar av. Lägg upp kedjan på svingen så mycket det går.
4. Stöd bakhjulet med knät undertill bakifrån så du kan dra ut hjulaxeln på höger sida. Hjulet dråsar ned, lirka lite så du kommer ut från bromsok o fångar hubben som trillar ut.

A. Tryck dit hubben o distanserna på båda sidor om hjulnavet. Pressa isär bromsbeläggen med en mejsel så mycket det går.
B. Rulla in bakhjulet försiktigt mellan svingen o håll ordning på hubb o vänstra distansen som kan hoppa snett.
C. Här kommer det bökiga: rulla in bakhjulet lite längre än det ska, stöd med knät bakom hjulet o dra hjulet bakåt upp mot ditt knä så du får höjd på hjulet. Med lite träning så glider skivan upp mellan beläggen o du kan hålla den där medans du lirkar in hjulaxeln genom sving, ok och nav.
D. Stoppa upp o rätta till distansen för kedjespännaren på höger sida o tryck den rätt mot svingen. Rätta till distansen på vänster sida mellan hubb o sving. Den åker alltid på sniskan.
E. Stöd med knät o lirka in axeln restan av vägen.
F. Gör momenten 1-3 baklänges så är allt på plats igen!

Och klockan stannar på typ 6 minuter! :tummenupp

PS. Trampa upp bromstycket i bakbromsen.... DS.

Grym "write up":tummenupp

Låter onekligen enkelt när du skriver det sådär.

För mig ser det mer ut såhär;
1. Lasta alla verktygen i bilen, tre vändor upp och ned till källarförrådet.
2. Kör till garaget, 30min enkel väg. Vänd efter 5min för att hämta garagenyckeln som ligger på köksbänken.
3. Lås upp hojen, rulla den från parkeringsplatsen jag delar med två andra hojar till tvättplatsen där det finns utrymme för professionellt mekande.
4. Lasta ur verktygen
5. Palla upp hojen på depåstöden
6. Leta febrilt igenom alla lådor och hela bilen två gånger i jakt på 34-mm nyckeln
7. Konstatera att 34-mm nyckeln ligger kvar hemma, en timmes bilväg tur och retur.
8. Drabbas av panik.
9. Lasta i verktygen igen (håller till i allmänt garage och allmänheten kan man i allmänhet inte lita på), kör till Obi, tyska mptsvarigheten till K-Rauta, och köp en 34mm-nyckel. Kan ju vara bra att ha två, typ.
10. Lasta ur verktygen igen.
11. Svär över att jag alltid drar åt muttern på bakaxeln så innihelvete att hojen nästan ramlar av depåstödet när jag försöker få upp den igen. Momentnyckel är för pussies!
12. Knacka ur bakaxeln
13. Inse i samma sekund som bakhjulet faller med att kedjan fortfarande sitter på och att den nu kilat fast mellan svingen och hjulet, precis som förra gången, så att det blir ett utdraget lirkande att få upp hjulet igen.
14. Förbanna kedjeeländet samtidigt som jag försöker hålla upp bakhjulet och få in axeln igen.
15. Lossa på muttrarna som säkrar kedjespännarna, flytta fram hjulet, ta av kedjan, knacka ur axeln igen
16. Drev och distanser exploderar över hela golvet när hjulet äntligen är löst, förbanna den jäveln på BMW som bestämde att de skulle ha så många lösa delar som möjligt i bakhjulet. Varför kan inte distanserna sitta fast???

Och så fortsätter det. Som du ser kan det lätt ta en förmiddag att ta bort och sätta dit hjulet :)

Ha ha ha! Priceless:lol
Tycker Peters sätt verkar lite smidigare, men ditt sätt funkar ju också:D

Tittade på Fivers köralängehoj på mässan, och fick demonstrerat hur ett bakhjulsbyte går till. Riktigt ballt, mässans höjdpunkt:)
Ett sådant system
 

Apis

Medlem
Gick med
9 Feb 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Hamamatsu
Kanske varit uppe här inne, och då ber jag om ursäkt, men det är trots allt fredag - enjoy! :tummenupp Världens snabbaste kvinna - på världens bästa hoj!
leslie-porterfield-m-7_600x0w.jpg
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Bandag för BMW S1000RR-tråden - Nuläget 130209

Uppföljningsmöte skall tas med BMW Sverige för att berätta hur evenemanget kommer se ut i slutskedet!
En "prototyp" till tröja för eventet har tagits fram som kommer visas för samarbetspartner och tilltänkta sponsorer.
Peter Lindén har sagt ja till att medverka under bandagarna som föreläsare och mentor. Får vi se honom på en S1000RR kanske? :)
Uppslutningen ser bra ut! 37 man och en övervägande del har mailat in uppgifter för utskick när det är dags för mer detaljerad info samt delbetalning.
De riktade pm:en som jag lovat er har dröjt lite då det visade sig att alla mina PM/mail inte hade nått fram till alla registrerade S1000RR-ägare här på SH. Kommer inom kort. Där kommer jag be om direkta mailadresser till er alla för att kunna göra massutskick när det är dags att anmäla sig och betala.

OBS: Ni som läser detta kan pm:a mig (Peter Pan) redan nu med 1. Namn 2. Nick på SH 3. Epostadress. Alla som anmäler sig på tråden får en veckas förtur/ jag håller platser när väl stora utskicket går ut och det är dags att anmäla sig o betala. Skriv in er här i detta inlägg också, det peppar lite! :musik

PM:en börjar redan rulla in - ca 25 st redan Det ser riktigt bra ut!

Skriv upp er nedan om ni är seriöst intresserade av en bandag med S1000RR som tema. Det är inte bindande men seriöst intresse skall finnas. Alla med S1000RR är välkomna!

UPPLÄGG:
Gelleråsen 13-14 augusti i samarbete med Cashback Racing. Allt spikat o klart!
Alla S1000RR ägare kan delta oavsett vana av bankörning.
Transponder till 30 förare finns tillgängligt. (Flera vet jag har Laptimers så det kommer räcka långt)
2 dagar, ink grillning och föreläsningar relaterat till S1000RR under dagarna.
Niklas Cajback och Mats Backman från Pro Superbike, Peter Lindén samt flera vassa förare på plats för med råd om körteknik, utrustning och spårval.
Däckservice och tillbehör från Apha Racing till S1000RR på plats via Bactor (Backman racing).
Möjligt till sprintrace utreds.
MERVÄRDE - dvs föreläsare, instruktörer, mekaniker/råd och tävlingsförare med erfarenhet på S1000RR som kan hjälpa både de som är första gången på bana o de som är Melandri-wannabee. Föreläsare blir Peter Lindén, jag själv när det gäller att bygga om från gata till bana och vi inväntar även fler förslag på föreläsare från samarbetspartners.

Pris blir 2500 kr för 2 dagar, inkl grillning, föreläsningar mm. Anmälningsavgift 1000 kr när det är dags.

Leta upp senaste svaret på detta inlägg, skriv in ditt nick i listan nedan, klipp bort "Quote" före o efter denna text i ditt svar så all text blir kvar.

Mvh Peter

1. Peter Pan
2. Tob3
3. Weber
4. Galne Dansken
5. S.an.d.m.a.n.
6. 2hjulkul
7. Capoeira-R1
8. Bo Backman
9. Björn Enghag
10.Try
11.Micke "Hilding"
12.MickeR---------------Bekräftad
13.Captain slow
14.Rootofevil
15.#21
16.Mats Backman
17. The Knight
18. Molzzon
19. Yusse
20.Dfused
21.Zacke
22.Andre_A
23.TeddyTwoFace
24.Zebbh
25.TV
26.Michey
27.asg888
28.John
29.Kent
30.Thomas
31.PeBro
32.Iridium
33.Killersnail
34.Niohundrasexton
35.Cadludde
36 PXX
37.Neonman
38.
39.
40.
41.
42.
43.
44.
45.
 
Last edited:
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top