Kolla, vi får riktad reklam mellan inläggen! Det betyder att vi är betydelsefulla! (positiv tolkning kallas det...)
Det betyder att våra plånböcker bedöms vara stora nog för att vi ska vara betydelsefulla
Kolla, vi får riktad reklam mellan inläggen! Det betyder att vi är betydelsefulla! (positiv tolkning kallas det...)
30 minuter för att ta bort bakhjulet!? Hur gör du då?
Tydligen inte rätt 30 min bort och dit igen om jag har en bra dag, inkl. justering av kedjan. Jag hatar alla distanser, drev, kedja o annat helvete som ska dit på en och samma gång men helst av allt bara vill ramla ned på golvet!
Nej, nej, nej! Gör så här;
1. Upp med hojen på depåstöd bak o skruva bort muttern på hjulaxeln bak.
2. Ryck lite bakåt i hjulet så du kan lyfta ut distansbrickan på vänster sida som kedjespännaren tar spjärn mot.
3. Knuffa hjulet framåt så kedjan slackar, lyft ut kedjan från drevet o rulla hjulet så kedjan rullar av. Lägg upp kedjan på svingen så mycket det går.
4. Stöd bakhjulet med knät undertill bakifrån så du kan dra ut hjulaxeln på höger sida. Hjulet dråsar ned, lirka lite så du kommer ut från bromsok o fångar hubben som trillar ut.
A. Tryck dit hubben o distanserna på båda sidor om hjulnavet. Pressa isär bromsbeläggen med en mejsel så mycket det går.
B. Rulla in bakhjulet försiktigt mellan svingen o håll ordning på hubb o vänstra distansen som kan hoppa snett.
C. Här kommer det bökiga: rulla in bakhjulet lite längre än det ska, stöd med knät bakom hjulet o dra hjulet bakåt upp mot ditt knä så du får höjd på hjulet. Med lite träning så glider skivan upp mellan beläggen o du kan hålla den där medans du lirkar in hjulaxeln genom sving, ok och nav.
D. Stoppa upp o rätta till distansen för kedjespännaren på höger sida o tryck den rätt mot svingen. Rätta till distansen på vänster sida mellan hubb o sving. Den åker alltid på sniskan.
E. Stöd med knät o lirka in axeln restan av vägen.
F. Gör momenten 1-3 baklänges så är allt på plats igen!
Och klockan stannar på typ 6 minuter!
PS. Trampa upp bromstycket i bakbromsen.... DS.
Låter onekligen enkelt när du skriver det sådär.
För mig ser det mer ut såhär;
1. Lasta alla verktygen i bilen, tre vändor upp och ned till källarförrådet.........
............................
16. Drev och distanser exploderar över hela golvet när hjulet äntligen är löst, förbanna den jäveln på BMW som bestämde att de skulle ha så många lösa delar som möjligt i bakhjulet. Varför kan inte distanserna sitta fast???
Och så fortsätter det. Som du ser kan det lätt ta en förmiddag att ta bort och sätta dit hjulet
VA! lämna bort lackjobbet!? Vi har bestämt en Gottställtare i tråden
-Upp till kamp emot kvalen...
Låter onekligen enkelt när du skriver det sådär.
För mig ser det mer ut såhär;
1. Lasta alla verktygen i bilen, tre vändor upp och ned till källarförrådet.
2. Kör till garaget, 30min enkel väg. Vänd efter 5min för att hämta garagenyckeln som ligger på köksbänken.
3. Lås upp hojen, rulla den från parkeringsplatsen jag delar med två andra hojar till tvättplatsen där det finns utrymme för professionellt mekande.
4. Lasta ur verktygen
5. Palla upp hojen på depåstöden
6. Leta febrilt igenom alla lådor och hela bilen två gånger i jakt på 34-mm nyckeln
7. Konstatera att 34-mm nyckeln ligger kvar hemma, en timmes bilväg tur och retur.
8. Drabbas av panik.
9. Lasta i verktygen igen (håller till i allmänt garage och allmänheten kan man i allmänhet inte lita på), kör till Obi, tyska mptsvarigheten till K-Rauta, och köp en 34mm-nyckel. Kan ju vara bra att ha två, typ.
10. Lasta ur verktygen igen.
11. Svär över att jag alltid drar åt muttern på bakaxeln så innihelvete att hojen nästan ramlar av depåstödet när jag försöker få upp den igen. Momentnyckel är för pussies!
12. Knacka ur bakaxeln
13. Inse i samma sekund som bakhjulet faller med att kedjan fortfarande sitter på och att den nu kilat fast mellan svingen och hjulet, precis som förra gången, så att det blir ett utdraget lirkande att få upp hjulet igen.
14. Förbanna kedjeeländet samtidigt som jag försöker hålla upp bakhjulet och få in axeln igen.
15. Lossa på muttrarna som säkrar kedjespännarna, flytta fram hjulet, ta av kedjan, knacka ur axeln igen
16. Drev och distanser exploderar över hela golvet när hjulet äntligen är löst, förbanna den jäveln på BMW som bestämde att de skulle ha så många lösa delar som möjligt i bakhjulet. Varför kan inte distanserna sitta fast???
Och så fortsätter det. Som du ser kan det lätt ta en förmiddag att ta bort och sätta dit hjulet
....ha ha ! Fy fan va bra, sitter och garvar på jobbet för något liknande har man jue aldrig upplevt *visslar och tittar i taket* Frånsett det du skriver så låter 3-5 min annars som en rimlig tid när man står på bana med verktygen bredvid sig, men jag har varit där du är också och när jag läste punkt 16 då kom kollegan och undrade om jag var ledsen för tårarna rann..... han såg inte att jag suttit och garvat ! Kan du inte lägga upp en "manual" på youtube där någon filmar dig /M
Tydligen inte rätt 30 min bort och dit igen om jag har en bra dag, inkl. justering av kedjan. Jag hatar alla distanser, drev, kedja o annat helvete som ska dit på en och samma gång men helst av allt bara vill ramla ned på golvet!
Nej, nej, nej! Gör så här;
1. Upp med hojen på depåstöd bak o skruva bort muttern på hjulaxeln bak.
2. Ryck lite bakåt i hjulet så du kan lyfta ut distansbrickan på vänster sida som kedjespännaren tar spjärn mot.
3. Knuffa hjulet framåt så kedjan slackar, lyft ut kedjan från drevet o rulla hjulet så kedjan rullar av. Lägg upp kedjan på svingen så mycket det går.
4. Stöd bakhjulet med knät undertill bakifrån så du kan dra ut hjulaxeln på höger sida. Hjulet dråsar ned, lirka lite så du kommer ut från bromsok o fångar hubben som trillar ut.
A. Tryck dit hubben o distanserna på båda sidor om hjulnavet. Pressa isär bromsbeläggen med en mejsel så mycket det går.
B. Rulla in bakhjulet försiktigt mellan svingen o håll ordning på hubb o vänstra distansen som kan hoppa snett.
C. Här kommer det bökiga: rulla in bakhjulet lite längre än det ska, stöd med knät bakom hjulet o dra hjulet bakåt upp mot ditt knä så du får höjd på hjulet. Med lite träning så glider skivan upp mellan beläggen o du kan hålla den där medans du lirkar in hjulaxeln genom sving, ok och nav.
D. Stoppa upp o rätta till distansen för kedjespännaren på höger sida o tryck den rätt mot svingen. Rätta till distansen på vänster sida mellan hubb o sving. Den åker alltid på sniskan.
E. Stöd med knät o lirka in axeln restan av vägen.
F. Gör momenten 1-3 baklänges så är allt på plats igen!
Och klockan stannar på typ 6 minuter!
PS. Trampa upp bromstycket i bakbromsen.... DS.
Låter onekligen enkelt när du skriver det sådär.
För mig ser det mer ut såhär;
1. Lasta alla verktygen i bilen, tre vändor upp och ned till källarförrådet.
2. Kör till garaget, 30min enkel väg. Vänd efter 5min för att hämta garagenyckeln som ligger på köksbänken.
3. Lås upp hojen, rulla den från parkeringsplatsen jag delar med två andra hojar till tvättplatsen där det finns utrymme för professionellt mekande.
4. Lasta ur verktygen
5. Palla upp hojen på depåstöden
6. Leta febrilt igenom alla lådor och hela bilen två gånger i jakt på 34-mm nyckeln
7. Konstatera att 34-mm nyckeln ligger kvar hemma, en timmes bilväg tur och retur.
8. Drabbas av panik.
9. Lasta i verktygen igen (håller till i allmänt garage och allmänheten kan man i allmänhet inte lita på), kör till Obi, tyska mptsvarigheten till K-Rauta, och köp en 34mm-nyckel. Kan ju vara bra att ha två, typ.
10. Lasta ur verktygen igen.
11. Svär över att jag alltid drar åt muttern på bakaxeln så innihelvete att hojen nästan ramlar av depåstödet när jag försöker få upp den igen. Momentnyckel är för pussies!
12. Knacka ur bakaxeln
13. Inse i samma sekund som bakhjulet faller med att kedjan fortfarande sitter på och att den nu kilat fast mellan svingen och hjulet, precis som förra gången, så att det blir ett utdraget lirkande att få upp hjulet igen.
14. Förbanna kedjeeländet samtidigt som jag försöker hålla upp bakhjulet och få in axeln igen.
15. Lossa på muttrarna som säkrar kedjespännarna, flytta fram hjulet, ta av kedjan, knacka ur axeln igen
16. Drev och distanser exploderar över hela golvet när hjulet äntligen är löst, förbanna den jäveln på BMW som bestämde att de skulle ha så många lösa delar som möjligt i bakhjulet. Varför kan inte distanserna sitta fast???
Och så fortsätter det. Som du ser kan det lätt ta en förmiddag att ta bort och sätta dit hjulet
Tittade på Fivers köralängehoj på mässan, och fick demonstrerat hur ett bakhjulsbyte går till. Riktigt ballt, mässans höjdpunkt
Ett sådant system
Kanske varit uppe här inne, och då ber jag om ursäkt, men det är trots allt fredag - enjoy! Världens snabbaste kvinna - på världens bästa hoj!
Leslie Porterfield, platsar helt klart på en S1000RR och i vår tråd!
Kunde inte låta bli att stjäla en bild från MickeR:s garage - sjukt läcker!
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |