BMW S1000RR - tråden

Kommer du köra på bana med din BMW S1000RR ?


  • Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

mbracing

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2010
Ort
Nynäshamn
Hoj
BMW S1000RR -11
Halloj alla beemer pro's.
Eftersom banracingen går framåt så är det nu dags att göra nått åt Bettans förskräckliga mappning, men jag kan inte riktigt ursklija för/nackdelar med hur jag skall gå tillväga..
PowercommanderV VS HP Race Calibration Kit?

Det hänger helt och hållet på vad du vill ha ut av din uppgradering, en PC-V är som sagt ett riktigt prisvärt alternativ där du har möjlighet att få bra ordning på bränsle mappen, men thats it

HP kiten är uppdelade i 2 steg där du i första steget köper själva race ECU ihop med en upplåsningskod vilket gör följande:

Förinställd bränslemapp för helsystem (Arrow & Acrapovic)
Modifierad inställning för ABS/DTC ingår
- I alla 4 lägen, Rain, Sport, Race & Slick är full effekt aktiverad
- ABS inställningen för Sport, Race & Slick matchar Slick läget i standard ECUn, alla 3 är alltså identiska, och Rain är samma som Race i standard ECUn

I det andra steget låser man upp funktionen för calibration kit, då får du möjligheten att fullt ställa in bränslemappen, tändning, quickshifter, DTC samt radera adaption values

Hela detta kalaset tar vi 20,880:- för kontra en PC-V som ligger på 3395:-

Så det är ju helt upp till användaren vad man är ute efter
Vi använder själva race ecu med calibration och i vår tävlingsverksamhet är det sjukt bra, men det är inte det billigaste som sagt...

Ska jag vara ärlig så är det nog inte många i sverige som rattar på sin DTC i calibration kitet på egen hand, det låter enklare än det är, och vill man inte lära sig det så åker man på att köpa en fil från tex alpha racing med en färdig seting, och då får man lägga på en peng på priset

Hoppas det klarnade lite
 

Michey

VetInteVadJagSkaSkrivaHär
Gick med
21 May 2006
Ort
Norrköping
Hoj
Nån gammal skräphög..
Wall of text crits you for 500 HP

Kanon! Tackar för ett informativt svar. :tummenupp

Har fått tag på en PC-V för 1500 riksdaler, så jag börjar där helt enkelt.. Och så får ja se om jag har behov av race ECU'n.. Antagligen kör jag ändå för sakta för att behöva justera dtc'n etc.

Cheers.
 

Apis

Medlem
Gick med
9 Feb 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Hamamatsu
Önskar anmäla mig att jag nu, snart ivf, tillhör denna - tappra - skara av S1000RR:are! Ett riktigt stort tack riktas till Peter Pan, som fick mig att inse att det inte finns några andra alternativ än S1000RR.

Vi ses i sommar!
 
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Crime Village
Hoj
.
...Tröttnade på att leta efter kraschisar och behöva lämna bort för lack som jag gjort på alla andra cyklar under åren och så kom jag över dess original inklusive lysen, blinkers mm för "tjyvens pris" så det blev dom eftersom jag fortfarande tar en och annan fikatur och sen kör jue sambon själv med....

*Hade helt enkelt en jävla tur.....*/M


Var hittade du dessa till synes färdiglackade "kraschisar"? :7peta

/Peter
 

spurthoj

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2010
Ort
Ängelholm
Hoj
2012 BMW S1000RR
Hej,

jag har diverse Polidom-kåpset till salu. Från helt nya lackerade och aldrig monterade till mer eller mindre använda.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Första gången tar det 2 man 2 timmar att göra det.
Andra gången tar det 1 man 2 timmar att göra det.
Tredje gången tar det 1 man 30 minuter att ta bort o sätta dit en ny.

Lycka till!

Jag ska prova din utmärkta beskrivning om några dagar, idag fick det räcka med att byta styrdämparen och imorgon ska jag ge mig på gaffeln tänkte jag.

Men dina tidsuppskattningar, 30 min tredje gången? Det tar mig 30 min att ta bort bakhjulet och det har jag gjort mer än tre gånger. Extraknäcker du som wsbk-mek? :)

image.jpg
 

Micke®

konnässör
Gick med
10 Aug 2010
Ort
Nacka
Hoj
999 ml Tysk 249ml Spanjor
...Tröttnade på att leta efter kraschisar och behöva lämna bort för lack som jag gjort på alla andra cyklar under åren och så kom jag över dess original inklusive lysen, blinkers mm för "tjyvens pris" så det blev dom eftersom jag fortfarande tar en och annan fikatur och sen kör jue sambon själv med....

*Hade helt enkelt en jävla tur.....*/M
VA! lämna bort lackjobbet!? Vi har bestämt en Gottställtare i tråden:D

-Upp till kamp emot kvalen...

:D:D
 

Micke®

konnässör
Gick med
10 Aug 2010
Ort
Nacka
Hoj
999 ml Tysk 249ml Spanjor
Någon som vet hur passformen är på de här och hur mycket man behöver skära för att catten ska passa?

http://www.ebay.de/itm/Gfk-Rennverk...raftradteile&hash=item35c418e06d#ht_500wt_689

Priset var helt klart acceptabelt tycker jag och skönt att stöka med att lacka de.

Nu gissar jag. Ifall plasten är utformad för helsystem så behöver man nog kapa bort en hel del av "båten" för att få det att funka. Och då är det säkert svårt att möta kraven för mängden vätska den ska kunna hålla (vill minnas att 50% av motorns vätskor ska rymmas).
Har ju sett dig köra, och det är ju bara en tidsfråga tills hojen behöver ha race spec för STK 1000:)
 
Last edited:

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Nu gissar jag. Ifall plasten är utformad för helsystem så behöver man nog kapa bort en hel del av "båten" för att få det att funka. Och då är det säkert svårt att möta kraven för mängden vätska den ska kunna hålla (vill minnas att 50% av motorns vätskor ska rymmas).
Har ju sett dig köra, och det är ju bara en tidsfråga tills hojen behöver ha race spec för STK 1000:)

Med smicker kommer man långt men... det blir inge race för mig så hojen behöver inte klara något reglemente :)

En annan dum fråga men hur kapar man i glasfiber? Kan man använda fintandad bågfil och slipa kanterna med sandpapper?
 

capoeira-R1

Ny medlem
Gick med
20 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
S1000rr
Med smicker kommer man långt men... det blir inge race för mig så hojen behöver inte klara något reglemente :)

En annan dum fråga men hur kapar man i glasfiber? Kan man använda fintandad bågfil och slipa kanterna med sandpapper?
Gör livet lätt för dig och använd en dremel med höga varv det går fort och smidigt. Glöm inte att använda munskydd de är inte roliga de små glasfiber vännerna att ha i lungan:tungan
 

Micke®

konnässör
Gick med
10 Aug 2010
Ort
Nacka
Hoj
999 ml Tysk 249ml Spanjor
Med smicker kommer man långt men... det blir inge race för mig så hojen behöver inte klara något reglemente :)

En annan dum fråga men hur kapar man i glasfiber? Kan man använda fintandad bågfil och slipa kanterna med sandpapper?

:)
Det går alldeles utmärkt. Om du besväras av glasfiber, är det en god idé att använda handskar. Och om du väljer att såga med elverktyg typ Dremel, sticksåg, eller tigersåg så är det trevligt med andningsskydd.


Oj, vad långsam jag var, igen.
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Jag ska prova din utmärkta beskrivning om några dagar, idag fick det räcka med att byta styrdämparen och imorgon ska jag ge mig på gaffeln tänkte jag.

Men dina tidsuppskattningar, 30 min tredje gången? Det tar mig 30 min att ta bort bakhjulet och det har jag gjort mer än tre gånger. Extraknäcker du som wsbk-mek? :)

View attachment 377920

30 minuter för att ta bort bakhjulet!? :va Hur gör du då?
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Kolla, vi får riktad reklam mellan inläggen! Det betyder att vi är betydelsefulla! (positiv tolkning kallas det...)
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top