Halloj alla beemer pro's.
Eftersom banracingen går framåt så är det nu dags att göra nått åt Bettans förskräckliga mappning, men jag kan inte riktigt ursklija för/nackdelar med hur jag skall gå tillväga..
PowercommanderV VS HP Race Calibration Kit?
Det hänger helt och hållet på vad du vill ha ut av din uppgradering, en PC-V är som sagt ett riktigt prisvärt alternativ där du har möjlighet att få bra ordning på bränsle mappen, men thats it
HP kiten är uppdelade i 2 steg där du i första steget köper själva race ECU ihop med en upplåsningskod vilket gör följande:
Förinställd bränslemapp för helsystem (Arrow & Acrapovic)
Modifierad inställning för ABS/DTC ingår
- I alla 4 lägen, Rain, Sport, Race & Slick är full effekt aktiverad
- ABS inställningen för Sport, Race & Slick matchar Slick läget i standard ECUn, alla 3 är alltså identiska, och Rain är samma som Race i standard ECUn
I det andra steget låser man upp funktionen för calibration kit, då får du möjligheten att fullt ställa in bränslemappen, tändning, quickshifter, DTC samt radera adaption values
Hela detta kalaset tar vi 20,880:- för kontra en PC-V som ligger på 3395:-
Så det är ju helt upp till användaren vad man är ute efter
Vi använder själva race ecu med calibration och i vår tävlingsverksamhet är det sjukt bra, men det är inte det billigaste som sagt...
Ska jag vara ärlig så är det nog inte många i sverige som rattar på sin DTC i calibration kitet på egen hand, det låter enklare än det är, och vill man inte lära sig det så åker man på att köpa en fil från tex alpha racing med en färdig seting, och då får man lägga på en peng på priset
Hoppas det klarnade lite