BMW S1000RR - tråden

Kommer du köra på bana med din BMW S1000RR ?


  • Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

Lehtonen

Total badass!
Gick med
13 Sep 2012
Ort
Borås
Hoj
Rc8 x2, Cbr 1000
På landsväg tycker jag personligen inte det är värt pengarna att leka med fjädringen, originalgrejerna duger gott om man inte är väldigt långt ifrån vikten de är konfigurerade för.

Eftersom du inte kört så mycket skulle jag rekommendera dig att prova den som den är på bana några gånger först. Ställ in hänget efter din egen vikt och börja med fjädringsinställningarna för bana som du har i manualen. Känner du då att fjädringen inte hänger med så finns det som sagt gott om alternativ för uppgradering :)

Får ta och titta lite närmare på det i helgen!
Lilla listan då:
-Styrdämpare
-Drev, fram, 16 kuggars
-Titta närmare på fjädring
-Högre kåpglas
:rofl
 
Last edited:

CAD-Ludde

Ny medlem
Gick med
19 May 2010
Ort
Sigtuna
Hoj
S1000 RR, Yamaha R1
Får ta och titta lite närmare på det i helgen!
Lilla listan då:
-Styrdämpare
-Drev, fram, 16 kuggars
-Titta närmare på fjädring
-Högre kåpglas
:rofl

Jag har också nyligen bytt till BMW så jag kopierar din lista :)
Sedan tycker jag ställbara fotpinnar gör en stor skillnad för förankring o sittställning, en investering värd pengarna! Snakeskins eller stomps gör också stor skillnad om du inte redan har.. :)
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Jag har också nyligen bytt till BMW så jag kopierar din lista :)
Sedan tycker jag ställbara fotpinnar gör en stor skillnad för förankring o sittställning, en investering värd pengarna! Snakeskins eller stomps gör också stor skillnad om du inte redan har.. :)

+1 på bägge dessa så +2 totalt :)
 

Tob3

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2009
Ort
Alingsås
Hoj
BMW S1000RR 2011 Superbike
AKUT!!!!

Jag är på jakt efter STOMP GRIP (genomskinliga) till BMW S1000RR!
Någon som har liggandes till salu, dem är nämligen slut på lager i hela Sverige.
Behöver ha dem senast fredag!
 

CAD-Ludde

Ny medlem
Gick med
19 May 2010
Ort
Sigtuna
Hoj
S1000 RR, Yamaha R1
Kolla på snakeskin sliter inte lika mycket på stället, tror bactor har dom

Jag köpte TechSpecs genom Bactor (Snakeskins) och är jättenöjd med dem. De ska ju dessutom gå att ta av hyfsat enkelt om man så önskar, (kanske kan va bra om man har dem på originaltanken o ska sälja..). :tummenupp
För maximalt grepp är det nog Stomps som gäller.
Stor skillnad på förankring vid inbromsning blir det i alla fall!
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Hade stompgrips tidigare, de förstörde skinnstället ordentligt om du nyper åt med knäna vid inbromsning osv. Kör snakeskin idag och de är mycket bättre. Stompgrips blir "torkar" med tiden och tappar sitt grepp också tycker jag. Bra när de är nya annars.
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Bandag för BMW S1000RR-tråden - Nuläget 130610.

En man till är klar till eventet! :tummenupp
View attachment 386877

Det är 9 platser totalt kvar på eventet den 12-13 augusti på Gelleråsen. BMW S1000RR-tråden äger som jag sagt tidigare dessa platser tom den 1 juli då arrangören även kommer erbjuda ägare till andra märken/modeller att anmäla sig. Tills dess är det bara S1000RR-förare som får anmäla sig. :tummenupp

Sprid nu detta budskap till våra bröder (och systrar?) så att vi om möjligt fyller de sista platserna med fler S1000RR.

Alla som vill anmäla sig skickar mig ett pm eller mail till peterpan@live.se och skriver namn, SH-nick samt er riktiga mailadress. Ni får då ett mail tillbaka med instruktioner för anmälningsavgift plus att jag vill ha lite mer info från er vilken grupp osv ni vill köra i. Missa inte årets körning och möjligheten att träffa den största samlingen S1000RR-förare som hittills samlats! :yoparty

Alla som det står KLAR på har betalat anmälningsavgiften och har en plats på eventet!

Mvh Peter

KLARA:
1. Peter Pan.........................KLAR
2. Weber.............................KLAR
3. S.an.d.m.a.n....................KLAR
4. 2hjulkul ..........................KLAR
5. Capoeira-R1.....................KLAR
6. Bo Backman.....................KLAR
7. Björn Enghag....................KLAR
8.Try ................................KLAR
9.MickeR ...........................KLAR
10.Rootofevil........................KLAR
11.Mats Backman..................KLAR
12. The Knight .....................KLAR
13. Molzzon..........................KLAR
14.Zacke.............................KLAR
15.TeddyTwoFace..................KLAR
16.TV..................................KLAR
17.Michey ...........................KLAR
18.PeBro..............................KLAR
19.Killersnail........................KLAR
20.Niohundrasexton ..............KLAR
21.Cadludde ........................KLAR
22 PXX................................KLAR
23.Neonman.........................KLAR
24.Hultqvist ........................KLAR
25.maz-ze...........................KLAR
26.K.Lundqvist......................KLAR
27. dabringer.......................KLAR
28.T Färlind.........................KLAR
29. ANTE L...........................KLAR
30. Jan Lundmark..................KLAR
31. Joggen...........................KLAR
32. asg888...........................KLAR
33. Jon................................KLAR
34. Kent..............................KLAR
35. Yusse.............................KLAR
36. Galne Dansken.................KLAR
37. CBRk65...........................KLAR
38. Jumpy_fisk......................KLAR :banana

Det här gänget får gärna höra av sig till mig och säga om de vill haka på, anmälda men inte hört något mer;

1. Tob3
2.Captain slow
3.#21
4.Dfused
5.Thomas
6.Iridium
7. R Nilsson
8. Andre_A
9. Zebbh
10. Julius1983
 

Lehtonen

Total badass!
Gick med
13 Sep 2012
Ort
Borås
Hoj
Rc8 x2, Cbr 1000
kan slänga in den där avgiften den 25e, tidigast! :3freak

Edit: Glömde fråga om det är någon som åker ifrån Boråshållet?!
 
Last edited:

Rootofevil

Guru
Gick med
21 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW S1000RR
Nån annan som är lite uttråkad på jobbet? Nu heter ju i och för sig tråden S1000RR men vi inkluderar väl HP4 i det? Välgjorda reportage, man kanske skulle uppgradera? :kär:rock

 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
HP4:an övertygar mer och mer. Jag var lite besviken först då det verkade som DDC-fjädringen var mest en grej för gata men den verkar ju vara ett monster på bana också. Eller... egentligen vet man ju inte hur mycket man kan lita på motorpressen men varvtiderna är ju imponerande, en italiensk tidning satte tider med Supercorsa SC2 som inte hade hamnat sist i FIM STK1000 vilket ju är hyfsat imponerande.
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Vad är det med fjädringen du tänker på? Styrdämpare ska jag definitivt skaffa. Om man bara skulle haft ett fett bankkonto så man kunde köpa allt på en gång, haha!

PM kommer!

Min uppfattning;
Fjädringen är som sagt anpassad för en medelåkare på gata som kör lite bandagar men egentligen inte är så snabb om man jämför med tävlingsförare.
Börja med att ställa in hänget ordentligt och byt fjädrar om de är för klena. Hitta rätt komp och retur för dig om du kör bana.
Börjar du köra snabbt, och den gränsen går lite enkelt sagt när gatdäcken börjar protestera, då byter du först till rätt däck - SEN går du på fjädring som blir lite dyrare.
Styrdämpare som sagt - byt om du vill köra snabbt på bana.

Fjädring kan du i dagsläget göra på två sätt;
1.
gör en lättare modifiering hos tex Bactor där de byter ut och "trimmar" din originalfjädring. Det kommer du långt med och kan åka fort. Har för mig att det landar på 12-13 tkr.

2.
Byt till racefjädring( Öhlins, K-Tech, Bitubo eller not annat) vilket ger dig en potent setup på din hoj som förmodligen räcker till att vinna allt i Sverige om det är ditt mål. Pris nytt 20 tkr - (fram o bak) Mitt set K-tech ca 25 tkr totalt med injustering.




Vad kör du för drev bak?

Original - 44 kugg. När jag vant mig med 16 fram skall jag prova med 45 bak för att korta svingbasen, men det fungerar bra som det är nu med 605 mm.

Alright! Har mycket att lära mig fortfarande, hehe!
Men om man vill ha nåt som funkar okej på både bana och landsväg då? Nåt mitt emellan?

Det som funkar på bana funkar på gata eftersom gatan aldrig kräver så mycket som banan. Det enda du skall akta dig för är att åka däck för bana ute på gatan. Ajabaja! Även gatgodkända däck som D211GP och K3 Interact mfl har dåligt fäste när det är svalt ute eller blött. Stor skillnad.

Fortsätter jag att köra gata så kommer jag gå till Roadsmart eller motsvarande.
 

Try

Snabb tysk!
Gick med
16 May 2011
Ort
Nacka
Hoj
BMW S1000RR -15
Någon som har fixat boende till våra bandagar på Gelleråsen den 12-13 aug än? Funderar om man ska boka stuga, sätta upp ett tält eller sova i bilen. Vad tänker ni göra?

Mvh /Try
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Någon som har fixat boende till våra bandagar på Gelleråsen den 12-13 aug än? Funderar om man ska boka stuga, sätta upp ett tält eller sova i bilen. Vad tänker ni göra?

Mvh /Try

Vi skall ta fram prisexempel på de olika boenden som finns på och utanför banan och kommer maila ut den infon till alla som är anmälda.


Mvh Peter
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top