BMW S1000RR - tråden

Kommer du köra på bana med din BMW S1000RR ?

• Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

niohundrasexton

Jag har aldrig haft någon hoj från Asien
Gick med
9 Jun 2004
Hoj
Triumph Daytona 675R -13
Vad är det för däck du vill vända på, vilket märke o modell? Slicks är inga problem att vända på, det gör i stort sett alla jag känner som vill ha lite mer ekonomi ur däcken. Däremot kan det vara si och så med gatdäck. Som DrZätare skriver så ligger corden åt ett visst håll (har jag fått info om från hojdäck.se tidigare) och det kan teoretiskt göra att däcket uppför sig och slits onaturligt. Men jag vet att folk gladeligen har vänt på Metzeler K3 Interact och Dunlops D211 GP och det har fungerat med lite reservation för att gummit har "rullat upp sig" lite när mönstret i däcken går åt motsatt håll.

Prova några varv utan att ge fullt och kolla hur det ser ut.

- Pirelli Diablo Supercorsa SP V2 är det jag vanligen åker på.

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Provkörning av Goldbets Superstock-hoj, intressant läsning om hur lite som faktiskt är ändrat på en hoj de körde varvtider på Assen tidigare i år inom 4sek av Rossis snabbaste tid under racet han vann där i år.

http://www.pistonheads.com/doc.asp?c=52&i=28072

De har fått fjädringsreglementet lite om bakfoten men det är detaljer :)

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
S1000RR
Hehe, äsch då.. Jag hoppas på att kunna låna en såndärn grön väst, som jag kan ha på mig under race'n så alla snabba grabbar inte kör ner mig! :D

Det är Vortex-set, tror dom (rent prismässigt) är ett snäpp under Woodcraft, men dom har centrumbult och jag tycker dom funkar kanon och känns kvalitativa.
Länk

Kanske se på onsdag då! Du får gärna visa mig runt då jag aldrig kört på Gelleråsen.

Ödmjukt - du som är så snabb! :) Tack för länken :tummenupp - skall försöka hitta "spare parts" så att jag kan beställa bara pinnarna, annars får jag väl maila dem.
Vi har bestämt oss, vi kommer till Gelleråsen. Håll tummarna för att det inte är 300 norrmän som skall träna inför norska mästerskapet nästa vecka.... :crash Läge att vara där i god tid på onsdag morgon.

Michey

VetInteVadJagSkaSkrivaHär
Gick med
21 May 2006
Hoj
Nån gammal skräphög..
Ödmjukt - du som är så snabb! :) Tack för länken :tummenupp - skall försöka hitta "spare parts" så att jag kan beställa bara pinnarna, annars får jag väl maila dem.
Vi har bestämt oss, vi kommer till Gelleråsen. Håll tummarna för att det inte är 300 norrmän som skall träna inför norska mästerskapet nästa vecka.... :crash Läge att vara där i god tid på onsdag morgon.

Äsch, jag är inte så snabb heller.. Backman, har är snabb!

Skall du bara beställa pinnarna så har dom part#: RSP04BK och RSP04AK, söker du på ebay så hittar du säkert lösa pinnar för typ 300-400:- styck, tror jag.
Frågan är bara hur dom passar på Woodcraft set'en eftersom pinnarna går "igenom" både broms och växel länkagen.

Fasan va kul! Då ses vi där! Och Norrbaggarna har du ju säkert helt rätt i, vi åker nog lite tidigare för säkerhets skull.

// Michael

Last edited:

mbracing

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2010
Hoj
BMW S1000RR -11
Äsch, jag är inte så snabb heller.. Backman, har är snabb!

Skall du bara beställa pinnarna så har dom part#: RSP04BK och RSP04AK, söker du på ebay så hittar du säkert lösa pinnar för typ 300-400:- styck, tror jag.
Frågan är bara hur dom passar på Woodcraft set'en eftersom pinnarna går "igenom" både broms och växel länkagen.

Fasan va kul! Då ses vi där! Och Norrbaggarna har du ju säkert helt rätt i, vi åker nog lite tidigare för säkerhets skull.

// Michael

Jag är inte så snabb... Mårtensson, han är snabb!

capoeira-R1

Ny medlem
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
S1000rr
Titta över fästet till eran Öhlinstyrdämpare min har gåt av på flera ställen, Peter Pan råkade ut för samma sak verkar vara fabrikations fel på vissa. Vill inte ens gissa vad som händer om man låser styrdämparen på bana :brinnerup

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Titta över fästet till eran Öhlinstyrdämpare min har gåt av på flera ställen, Peter Pan råkade ut för samma sak verkar vara fabrikations fel på vissa. Vill inte ens gissa vad som händer om man låser styrdämparen på bana :brinnerup

Är det den där "klämman"?

Vart går den sönder någonstans? Jag tyckte den såg ut att vara gjord av massiv aluminium och inte som något som spricker. Men det kan ju som du säger vara ett fabrikationsfel.

niohundrasexton

Jag har aldrig haft någon hoj från Asien
Gick med
9 Jun 2004
Hoj
Triumph Daytona 675R -13
Hur f*n kan sådär tjock metall gå av? Måste definitivt vara ett fabrikationsfel, om den satt rätt monterad ;)

Har någon snackat med Öhlins om det?
- Ja, Brus-Per har snackat med Öhlins och de var kallsinniga. Kommer inte ihåg hur det slutade.
Ska vidarebefordra länken till honom så får vi se vad han har att säga.

capoeira-R1

Ny medlem
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
S1000rr
Semester tider så vi får se vad som händer under tiden så blir det original dämpare på kinnekulle.
Det går ju bara att montera det på ett sätt det måste bli enorma spänningar på fästet med den vinkeln så kanske dags för våra guld hjältar att göra om fästet. Naturligtvis så ska vi fortsätta att handla inhemsk ( bra för BNP ) :tungan

Last edited:

capoeira-R1

Ny medlem
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
S1000rr
- Ja, Brus-Per har snackat med Öhlins och de var kallsinniga. Kommer inte ihåg hur det slutade.
Ska vidarebefordra länken till honom så får vi se vad han har att säga.
Hoppas de har ändrat sig. Tycker att det borde gå ut info om detta från motospeed/Öhlins om det är fabrikations fel kan ju sluta riktigt illa om man inte upptäcker det.

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Semester tider så vi får se vad som händer under tiden så blir det original dämpare på kinnekulle.
Det går ju bara att montera det på ett sätt det måste bli enorma spänningar på fästet med den vinkeln så kanske dags för våra guld hjältar att göra om fästet. Naturligtvis så ska vi fortsätta att handla inhemsk ( bra för BNP ) :tungan

Men hur stora spänningar kan det egentligen bli? Den kan ju bara utsättas för krafter i en riktning (styret rör sig ju bara i sidled och det finns lite spel vertikalt i fästet om jag kommer ihåg rätt) och med tanke på att man kan hålla i och styra utan styrdämpare kan ju inte krafterna vara så våldsamma. Krafterna för att knäcka sådan där metall borde ju kännas i styret tycker jag?

Gör mig lite orolig, jag måste nog titta till min men samtidigt vet jag inte riktigt vad jag ska leta efter? Jag funderar på att köra Salzburgring i slutet av juli, en snabb och smal bana utan ordentliga avåkningszoner. Kanske tar jag helt enkelt bort styrdämparen då, vill inte riskera att styret låser sig på den banan.

Edit; när man talar om trollen http://www.autoevolution.com/news/h...or-bmw-s1000rr-and-r1200r-recalled-62313.html

De återkallar styrdämparen i USA pga felfabricerade fästen...

Last edited:

capoeira-R1

Ny medlem
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
S1000rr
Då var det svart på vitt. Bara vänta och hålla tummarna på att de gör samma sak här hemma under tiden bör man ta sig en titt på fästet och kolla efter tecken på utmattningar av metallen.
Har du inte original dämparen kvar? Det måste ändå vara bättre än ingen alls :)

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Då var det svart på vitt. Bara vänta och hålla tummarna på att de gör samma sak här hemma under tiden bör man ta sig en titt på fästet och kolla efter tecken på utmattningar av metallen.
Har du inte original dämparen kvar? Det måste ändå vara bättre än ingen alls :)

Jodå, jag har kvar originalet så jag kanske drar dit den. Ärligt talat märker jag inte av styrdämparen så mycket, jag körde av misstag min Öhlinare med typ 0 eller 1 klick efter att ha justerat en annan grej och märkte det knappt. Jag tror inte jag gasar nog mycket... :)

Jag köpte min styrdämpare av Kyle och jag fick precis svar på ett mail jag skickade om jag skulle vara orolig för min dämpare. Han säger att Öhlins har rapporterat sju incidenter där fästen gått sönder (låter lite eftersom vi har två i tråden...), man ska kolla efter sprickor och Öhlins har inte tagit fram något nytt fäste än så de har inget att ersätta de med förutom ett nytt om det gamla gått sönder.

Last edited:

NeonMan

#62 Superbike 2015
Gick med
8 May 2004
Hoj
BMW S1000RR racehoj
Jodå, jag har kvar originalet så jag kanske drar dit den. Ärligt talat märker jag inte av styrdämparen så mycket, jag körde av misstag min Öhlinare med typ 0 eller 1 klick efter att ha justerat en annan grej och märkte det knappt. Jag tror inte jag gasar nog mycket... :)

Jag köpte min styrdämpare av Kyle och jag fick precis svar på ett mail jag skickade om jag skulle vara orolig för min dämpare. Han säger att Öhlins har rapporterat sju incidenter där fästen gått sönder (låter lite eftersom vi har två i tråden...), man ska kolla efter sprickor och Öhlins har inte tagit fram något nytt fäste än så de har inget att ersätta de med förutom ett nytt om det gamla gått sönder.

Ja för bövelen, kör inte utan styrdämparen som du var inne på. Då får du en jobbig resa. Styrdämparen släppte i ena änden för mig på Anderstorp och hojen började direkt ruska och skaka och försökte kasta av mig i utgången på kurvorna. Jag fick lov att avbryta och försiktigt gå i depå.
Det finns en anledning till att BMW monterar dessa från fabrik, och det är inte för ballhetsfaktorn.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati