BMW S1000RR - tråden

Kommer du köra på bana med din BMW S1000RR ?

• Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
S1000RR
- Ja, Brus-Per har snackat med Öhlins och de var kallsinniga. Kommer inte ihåg hur det slutade.
Ska vidarebefordra länken till honom så får vi se vad han har att säga.

Låter konstigt att Öhlins ställer sig "kallsinniga" till detta. Det är ett mycket allvarligt fel och de borde serva drabbade förare blixtsnabbt för att minska skadan rent PR-mässigt.
Jag fick en helt ny dämpare i kartong med fäste o allt med taxibud dagen efter att jag pratat med Öhlins. Hade visserligen berättat att jag åkte till Sachsenring dagen efter så det var verkligen bråttom men ändå...

Vet att de har en ansvarig i Upplands-Väsby som jobbar med dessa frågor.

När jag pratade med dem så var de inne på fel surhetsgrad i metallen på något sätt. Fråga mig inte hur det fungerar... :va Det var dock inte helt fastställt än och det var ett år sedan. Det som oroar mig nu är att jag fick mitt nya fästa förra året och nu drar de in fästen i USA och vi har folk här som drabbas idag...
Styrdämpare.jpg

Last edited:

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Låter konstigt att Öhlins ställer sig "kallsinniga" till detta. Det är ett mycket allvarligt fel och de borde serva drabbade förare blixtsnabbt för att minska skadan rent PR-mässigt.
Jag fick en helt ny dämpare i kartong med fäste o allt med taxibud dagen efter att jag pratat med Öhlins. Hade visserligen berättat att jag åkte till Sachsenring dagen efter så det var verkligen bråttom men ändå...

Vet att de har en ansvarig i Upplands-Väsby som jobbar med dessa frågor.

När jag pratade med dem så var de inne på fel surhetsgrad i metallen på något sätt. Fråga mig inte hur det fungerar... :va Det var dock inte helt fastställt än och det var ett år sedan. Det som oroar mig nu är att jag fick mitt nya fästa förra året och nu drar de in fästen i USA och vi har folk här som drabbas idag...
View attachment 388755

Enligt infon jag fick från Kyle så kollar de bara fästet och monterar ett nytt likadant ifall de hittar sprickor, de har inte tillverkat några nya fästen än.

Prion på USA kan man väl anta ha något att göra med storleken på potentiella skadestånd ifall någon drar in i ett träd där pga att styrdämparen pajat...

Jag fattar som sagt fortfarande inte hur så pass tjock metall kan spricka sådär pga krafter som ju ändå måste vara begränsade om grejerna är rätt designade även om det är taskig kvalite i materialet. Tänk hur kraftigt styrslag man skulle få av en kraft som är tillräcklig att knäcka det där fästet på det där sättet, finns ju ingen chans att en styrdämpare skulle kunna hålla emot det.

Last edited:

mbracing

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2010
Hoj
BMW S1000RR -11
Materialet är i aluminium och är ganska lätt, kan tänka mig att det ruttnar om dom har gjort en miss i blandningen eller liknande. Tänk dig alla stötar den får från bakhjulsåka osv, visserligen har den ju en viss flex för inte ta smällen direkt på, men det lär fresta på en del ändå..
För er som kör Öhlins kan ni kolla hur hårt klämman är dragen runt själva styrdämparen, det ska vara endast 7 nm omlott

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Materialet är i aluminium och är ganska lätt, kan tänka mig att det ruttnar om dom har gjort en miss i blandningen eller liknande. Tänk dig alla stötar den får från bakhjulsåka osv, visserligen har den ju en viss flex för inte ta smällen direkt på, men det lär fresta på en del ändå..
För er som kör Öhlins kan ni kolla hur hårt klämman är dragen runt själva styrdämparen, det ska vara endast 7 nm omlott

Jag tror du kan ha en poäng där, att man drar för hårt och skapar spänningar i klämman som sedan skadas ytterligare av vibrationer.

niohundrasexton

Jag har aldrig haft någon hoj från Asien
Gick med
9 Jun 2004
Hoj
Triumph Daytona 675R -13
- Kan nån säga vad detta bakdäcksslitage beror på?
Efter en afton på Falkenberg i fantastiskt väder igår (18/7).
Pirelli Diablo Supercorsa.
1,8 Bar

IMG_1607.jpg

Jag har inte ändrat på nått efter Anderstorp för några veckor sedan, å då såg det inte alls lika illa ut.

Julleruff

EX-Racingwannabe!!
Gick med
1 Aug 2007
Hoj
ECX125
- Kan nån säga vad detta bakdäcksslitage beror på?
Efter en afton på Falkenberg i fantastiskt väder igår (18/7).
Pirelli Diablo Supercorsa.
1,8 Bar

View attachment 388778

Jag har inte ändrat på nått efter Anderstorp för några veckor sedan, å då såg det inte alls lika illa ut.

..... För lite luft och Hot Tear?
http://www.youtube.com/watch?v=UG0OVFID7G8

1,8 bar varmt är bara 26psi vilket är ganska lågt väll även för Diablo Corsa SC?

niohundrasexton

Gick med
9 Jun 2004
Hoj
Triumph Daytona 675R -13

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
- Jag har kört med gattrycksatta däck på bana en gång, och det känns väldigt obehagligt. Greppet, i den mån det finns nått, känns diffust.

Såg på en tidigare sida att det är SP du har, jag tror helt enkelt du har överhettat ditt däck. Hur mycket varmare var det i asfalten på Falken jämfört med Anderstorp och vilken av banorna belastar man bakdäcket mer på?

Last edited:

niohundrasexton

Gick med
9 Jun 2004
Hoj
Triumph Daytona 675R -13
Såg på en tidigare sida att det är SP du har, jag tror helt enkelt du har överhettat ditt däck. Hur mycket varmare var det i asfalten på Falken jämfört med Anderstorp och vilken av banorna belastar man bakdäcket mer på?
- Jag var på bättre humör på Falken igår och körde ganska inspirerat, ett framhjulssläpp bl.a., än på Anderstorp. :)
Vädret var varmare oxå, på Falken.

Överhettning är nog svaret. SP är nog rätt oxå.

På tal om Falken; det är en kort men kul bana, frånsett chikanen, om man får upp tempot.
Den är snabb som Satan, 55 sekunder(jag) 1,9 km, endast två vänstersvängar, resten höger dvs högersidan på däcken får sällan vila sig.

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
- Jag var på bättre humör på Falken igår och körde ganska inspirerat, ett framhjulssläpp bl.a., än på Anderstorp. :)
Vädret var varmare oxå, på Falken.

Överhettning är nog svaret. SP är nog rätt oxå.

På tal om Falken; det är en kort men kul bana, frånsett chikanen, om man får upp tempot.
Den är snabb som Satan, 55 sekunder(jag) 1,9 km, endast två vänstersvängar, resten höger dvs högersidan på däcken får sällan vila sig.

Låter som överhettning, dags för ett set racedäck för dig :)

Iridium

DNF
Gick med
17 Sep 2006
Hoj
R1
Bromsbelägg

Det börjar bli dags att byta bromsbelägg till BMWns framhjul. Vilka belägg ska jag skaffa och var ska jag köpa dem? Jag kör 90% på bana och oftast ganska fort för att va gatåkare. Men jag har inte hur mycket pengar som helst så det får inte kosta för mycket.

niohundrasexton

Gick med
9 Jun 2004
Hoj
Triumph Daytona 675R -13
Det börjar bli dags att byta bromsbelägg till BMWns framhjul. Vilka belägg ska jag skaffa och var ska jag köpa dem? Jag kör 90% på bana och oftast ganska fort för att va gatåkare. Men jag har inte hur mycket pengar som helst så det får inte kosta för mycket.

- Jag är långt ifrån expert på bromsbelägg men när jag skulle till å välja så blev det original. 1800 spänn för 8 st små puckar. Det är många pengar MEN, det kan vara så, att du får ut flest mil med dem och samtidigt åkej bromsverkan.

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR

Jag kör CL Braking (fd Carbon Lorraine) till liknande körning och jag tycker de är kanon, bra bett i de.

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
-Fan oxå, jag som har ett nytt SP-däck liggande, ganska nyinköpt bara för att ha ett. :gnissla

Vad ska jag ha då, istället? :va

Har du inte ett extra set fälgar så kan det ju bli lite besvärligt om du inte kan lägga om däck till körningarna. Supercorsa SC är väl lagliga att köra på gata men jag vet inte hur länge de håller? Dessutom är de ju trots gatmönster riktiga bandäck som du kan köra låga tider med så jag vet inte om de får upp någon värme på gata eller hur de är om det börjar regna.

Har du värmare? Har du det så varför inte prova ett set Supercorsa SC2, det är den hårdaste blandningen så de håller lite längre än SC1:eek:rna.

Har du inte värmare så ska Superbike Pro funka utan, har dock inte provat själv. De har ungefär samma grepp som dina SP men håller betydligt bättre. Det är dock slicks så de funkar inte på gata.

niohundrasexton

Gick med
9 Jun 2004
Hoj
Triumph Daytona 675R -13
Har du inte ett extra set fälgar så kan det ju bli lite besvärligt om du inte kan lägga om däck till körningarna. Supercorsa SC är väl lagliga att köra på gata men jag vet inte hur länge de håller? Dessutom är de ju trots gatmönster riktiga bandäck som du kan köra låga tider med så jag vet inte om de får upp någon värme på gata eller hur de är om det börjar regna.

Har du värmare? Har du det så varför inte prova ett set Supercorsa SC2, det är den hårdaste blandningen så de håller lite längre än SC1:eek:rna.

Har du inte värmare så ska Superbike Pro funka utan, har dock inte provat själv. De har ungefär samma grepp som dina SP men håller betydligt bättre. Det är dock slicks så de funkar inte på gata.
- Jag kör väldigt lite på gata och det jag då kör, går mycket långsamt. Inte tal om att få upp temperaturen. Mina däck däck är växelvarma, som ormar.
Har funderat på Superbike Pro sååå.......ja, det får kanske bli ett set sådana, hmmmm.....

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
S1000RR

Vet inte hur fort du kör, men Galfer har ett sportbelägg som du får för ca 1000 kr båda sidorna som fungerar helt ok. Bactor har TRV i samma nivå, kommer inte ihåg priset men det är bra grejer det med.
Annars får du gå upp i pris lite, SBK finns ju alltid och sedan går det uppåt i priserna ju mer "race" det är.

Brusan

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2013
Hoj
Ducati 996dse
- Ja, Brus-Per har snackat med Öhlins och de var kallsinniga. Kommer inte ihåg hur det slutade.
Ska vidarebefordra länken till honom så får vi se vad han har att säga.

Jo, det stämmer. Min separerade i fästet och styrdämparen flyttade sig i fästet tills det inte fanns någon rörelse kvar i styret åt ena hållet. Hur jag lyckades bli kvar på banan (Kinnekulle) begriper jag fortfarande inte men det var ingen bra dag på kontoret :mad:

Jag kontaktade Öhlins och mailade bilder. Jag skulle inte beskriva dom som kallsinniga; dom var snarare totalt ointresserade av problemet. Skulle tyvärr närmast beskriva honom jag talade med som väldigt otrevlig. Han hänvisade till sist till deras åf som ganska förståeligt tyckte att det borde vara i Öhlins intresse att ta tag i det. Åter till charmtrollet på Öhlins som nu hade kommit på att det var Ducatis problem eftersom styrdämparen var monterad i original på hojen. Jag gav upp och drog genomgående skruvar i fästet...

Jag hade kunnat förstå deras attityd om jag hade ringt och skällt och levt fan men jag tycker nog att jag var ganska neutral och tyckte att det var ett problem som kanske skulle riskera att drabba fler kunder.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati