BMW S1000RR - tråden

Kommer du köra på bana med din BMW S1000RR ?

• Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

mbracing

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2010
Hoj
BMW S1000RR -11
Det börjar bli dags att byta bromsbelägg till BMWns framhjul. Vilka belägg ska jag skaffa och var ska jag köpa dem? Jag kör 90% på bana och oftast ganska fort för att va gatåkare. Men jag har inte hur mycket pengar som helst så det får inte kosta för mycket.

Vi säljer alpha racing's carbon belägg för dom som föredrar bana men lite gata eftersom de är godkända för gatan med, 595:- per sida

mbracing

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2010
Hoj
BMW S1000RR -11
Det där däcket ser ut att ha gått varmt, dom ni säger. Falken går som sagt höger höger höger så även för oss på våra slicks blir det halkigt på höger sidan under ett race, brukar vara svinigt varmt på höger sidan efter ett pass :)

Joggen

Medlem
Gick med
25 Mar 2013
Hoj
BMW S1000RR
Ni kunniga och pålästa, om ni skulle se det som denna bilden visar på en stötdämpare, vad skulle ni tro att det svarta är för något?
Det är bara på den vänstra framdämparen.ImageUploadedByTapatalk1374258980.846917.jpg

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Ni kunniga och pålästa, om ni skulle se det som denna bilden visar på en stötdämpare, vad skulle ni tro att det svarta är för något?
Det är bara på den vänstra framdämparen.View attachment 388852

Smuts som kletat fast. Antingen har du inte tvättat den på ett tag eller så läcker packboxarna. Har du olja på gaffelbenet? Svårt att se på bilden men det ser misstänkt ut på insidan.

Joggen

Medlem
Gick med
25 Mar 2013
Hoj
BMW S1000RR
Jag trodde det var olja, men efter tester hos ÅF så kom man fram till att det är bromsdamm. Jag tvättar den alltid varsamt efter varje åkning så jag tyckte det var konstigt att det kunde bli så med tanke på att man har bromsok på bägge sidor, men så ligger det tydligen till. Du Dr.Z var riktigt i din analys.

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Jag trodde det var olja, men efter tester hos ÅF så kom man fram till att det är bromsdamm. Jag tvättar den alltid varsamt efter varje åkning så jag tyckte det var konstigt att det kunde bli så med tanke på att man har bromsok på bägge sidor, men så ligger det tydligen till. Du Dr.Z var riktigt i din analys.

:banana

Gaffeloljan är ofta ofärgad så den kan vara svår att se på gaffelbenen, den är inte mörk som motoroljan är. Om man inte bytt på alldeles för länge vill sälja och oljan i gaffeln blivit mörk av avlagringar och skit :)

Låter skumt att det bara skulle vara på ena gaffelbenet. Torka rent gaffelebenet med en trasa innan du kör nästa gång och känna på gaffelbenet när du kommer hem igen om det är någon olja på det. Fast det borde en verkstad ha sett. Det är ju rätt enkelt...

Last edited:

capoeira-R1

Ny medlem
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
S1000rr
Gumman läcker olja sedan servicen :( hade olja över katten på vänster sida var in till mekanikern som sa att det var kedjesmörjningen så jag torkade rent kedjan plockade isär fram drevet och gjorde rent men det rinner fortfarande och det är motorolja :( . Har försökt att se varifrån det kommer men inte lyckats. Tänkte kolla om någon här har haft samma problem och kan hänvisa mig till vart jag ska börja leta :(

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
S1000RR
Gumman läcker olja sedan servicen :( hade olja över katten på vänster sida var in till mekanikern som sa att det var kedjesmörjningen så jag torkade rent kedjan plockade isär fram drevet och gjorde rent men det rinner fortfarande och det är motorolja :( . Har försökt att se varifrån det kommer men inte lyckats. Tänkte kolla om någon här har haft samma problem och kan hänvisa mig till vart jag ska börja leta :(

Om det börjat efter service så skulle jag börja med att efterdra oljefilter och kontrollera oljepluggen under motorn så att det är draget rätt och att det finns en kopparpackning där och att det inte ligger någon smuts emellan som gör det otätt.

Annars brukar oljan rinna bakåt när man kör och det du kan göra är att ta bort magkåpan och ställa hojen på tomgång, gärna på depåstöd så hojen står rak, och se var det börjar droppa.
Eventuellt kan du varva lite om du inte ser något för att öka trycket lite (inom rimliga gränser).

Mvh Peter

Edit: eller så åker du ut till mig här på Värmdö så hjälper jag dig. E ledig så det är bara att pm:a eller ringa.

Last edited:

capoeira-R1

Ny medlem
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
S1000rr
Kung Peter,
Gjorde precis det du skrev, det svettas lite olja från motor kåpan drog åt understa skruven ett halvt varv och hoppas att det löste problemet.
Tack för erbjudandet om hjälp utgår ifrån att du har fullt upp med BMW dagarna :)
Ska bli kul att träffa dig och alla andra från tråden :banana

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
S1000RR
Kung Peter,
Gjorde precis det du skrev, det svettas lite olja från motor kåpan drog åt understa skruven ett halvt varv och hoppas att det löste problemet.
Tack för erbjudandet om hjälp utgår ifrån att du har fullt upp med BMW dagarna :)
Ska bli kul att träffa dig och alla andra från tråden :banana

Inga problem, bara kul att kunna hjälpa till, hoppas att det slutar droppa nu. Om det inte gör det så dra inte åt mer utan att ha lite koll på vilket moment du drar med. Gängpaj på oljepluggen står inte på någons önskelista....
Bättre att tappa ur oljan i ett rent kärl och kolla packningar och moment o hälla tillbaka oljan sen.

Gick med
25 Apr 2003
Hoj
.
NU !!!! Kan jag inte hålla mig längre, jag måste bara få skriva en rad och tala om hur sjukt serviceminded och bra Mats och Pelle är på Bactor MC ! Dom må kanske ligga ute i tjottahejti men vad gör det dom finner lösningar även på det och när allt funkar så enormt bra :tummenupp !

Lova att testa dom om det är dags för service eller ni har problem/frågor eller vill beställa grejer för ni kommer inte bli besvikna..... :banana ! Tack för senast när jag fick känna mig som en GP-Förare när ni tog hand om hojen i boxen och till och med "Mamma Backman" kom med en kall handduk och la runt nacken på mig (förstår att det inte ingår i ordinare service men det va najs som kidzen skulle säga ha ha).

//M

Last edited:
Gick med
25 Apr 2003
Hoj
.
...min såg precis ut sådär på gåsen och jag körde dagen ut och torkade hela tiden, blev orolig till slut att det skulle börja skvätta ut på skivan så Mats och pelle fick serva upp gafflarna och byta olja och packboxar.....

....lite blötare var den dock så håll span för det gick fort från att det såg ut som damm/smuts till blött../M

Det är bara på den vänstra framdämparen.View attachment 388852

mbracing

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2010
Hoj
BMW S1000RR -11
NU !!!! Kan jag inte hålla mig längre, jag måste bara få skriva en rad och tala om hur sjukt serviceminded och bra Mats och Pelle är på Bactor MC ! Dom må kanske ligga ute i tjottahejti men vad gör det dom finner lösningar även på det och när allt funkar så enormt bra :tummenupp !

Lova att testa dom om det är dags för service eller ni har problem/frågor eller vill beställa grejer för ni kommer inte bli besvikna..... :banana ! Tack för senast när jag fick känna mig som en GP-Förare när ni tog hand om hojen i boxen och till och med "Mamma Backman" kom med en kall handduk och la runt nacken på mig (förstår att det inte ingår i ordinare service men det va najs som kidzen skulle säga ha ha).

//M

Haha jo då handduk ingår i 1800 mila servicen (Y)

2hjulkul

---o7o
Gick med
22 Mar 2009

//M

Ja, Bactor regerar :Bugar
I våras på Mantorp så knäckte jag ett gaffelben varpå Mats och Pelle lånade ut komplett fjädring så att jag kunde köra vidare. De bytte båda gaffelbenen, stötdämparen och båda styrhalvorna blixtsnabbt!
Varje gång som jag har velat ha uppgraderingar så har jag fått flera alternativ som dom dessutom fixar till oslagbara priser. De fixar Alltid hojen som om den vore deras egen :krama

niohundrasexton

Jag har aldrig haft någon hoj från Asien
Gick med
9 Jun 2004
Hoj
Triumph Daytona 675R -13
Vad är det för däck du vill vända på, vilket märke o modell? Slicks är inga problem att vända på, det gör i stort sett alla jag känner som vill ha lite mer ekonomi ur däcken. Däremot kan det vara si och så med gatdäck. Som DrZätare skriver så ligger corden åt ett visst håll (har jag fått info om från hojdäck.se tidigare) och det kan teoretiskt göra att däcket uppför sig och slits onaturligt. Men jag vet att folk gladeligen har vänt på Metzeler K3 Interact och Dunlops D211 GP och det har fungerat med lite reservation för att gummit har "rullat upp sig" lite när mönstret i däcken går åt motsatt håll.

Prova några varv utan att ge fullt och kolla hur det ser ut.

- Nu har jag vänt däcket, Diablo Supercorsa SP!!:yoparty
Skall försöka ta mig till Falkenberg på onsdag och fördärva även andra sidan på däcket.
Kommer att köra några varv försiktigt för att se om jag "lindar-av" gummit.
Om inget märks, så blir det full tuting sedan. :D

capoeira-R1

Ny medlem
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
S1000rr
Kan bara hålla med om Bactor MC och Mats otroliga service mind fattar inte hur Mats alltid hinner svara i luren och ge sin dyrbara tid så fort man ringer.

Det verkar som allt händer med hojen nu, Bytte om till gatkåpor och drog iväg en sväng halvvägs så blev kopplingshandtaget slapp stannade och undersökte det, visade sig att det hängde i två trådar i vajern så bara att puttra hem. Väl hemma så märkte jag att det fortfarande läcker olja från hojen så pass att det fanns på bakdäcket:huvet och förra veckan gick som sagt fästet till styrdämparen.:brinnerup

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
S1000RR
Köpte dessa alternativa distanser till bakhjulet från Bactor som sitter fast av sig själva lite bättre än original, vilket gör livet betydligt lättare när man plockar av o på hjulet lite oftare! Kan rekommenderas, smidigt! :tummenupp

monterat vä.jpgmonterat hö.jpgDistans vä.jpgDistans hö.jpg

Ursäkta att alla bilder är felvända (j-vla mac.... )

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati