Efter ett halvårs tystnad så skall jag berätta om mitt motorhaveri på min S1000RR i slutet av förra sommaren.
Historien började egentligen cirka en vecka före haveriet då jag var och körde på mittsverigebanan med en SMC kurs.
Jag touchade bakhjulet på en framförvarande hoj men höll mig på hjulen ut i sandfållan där jag i gångfart lade i kull snyggt och fint.
Eftersom detta hände efter att BMW's uppgradering med dropsensor och böjd gummislang, så visste jag att tomgång liggandes på sidan inte var att rekomendera. Tyvärr var inte detta gjort på min hoj, trots att jag två veckor tidigare hade talat med min tekniker om just denna uppgradering. De hade i sin tur inte fått information om vilka delar som skulle beställas och så vidare, så ingen uppgradering blev gjord.
Så jag var snabbt framme vid hojen och stängde av den, men jag tyckte att den gick lite väl konstigt och ojämt innan jag stängde av den.
En stund senare så startade den utan problem, fast de rykte rejält ur avgassystemet. Jag beslöt av snabbt stänga av den.
Väl hemma så talade jag med min tekniker igen, som sa att man antingen kunde ta ut ett tändstift och "blåsa ur" cylindern från olja eller försöka bränna ur det genom att köra motorn tills oljan var borta och röken avtog.
Jag försökte först med det första alternativet, fast då den där lilla tänstiftborttagaren av plast inte dög till jobbet så bestämde jag mig för att bränna ur oljan.
En vecka senare på en annan SMC kurs på Molanda så hann jag köra halva dagen innan en vevstake gick av och slog två stora hål i motorn i 150+ km/t. Som tur var så skedde det på en raksträcka och jag lyckades hålla mig på hjulen igen trots fyra liter olja under bakhjulet.
Vad detta berodde på vet jag inte och BMW har inte berättat nåt än.
Jag drar en högst personlig slutsats av att tomgångskörningen liggandes på sidan kan ha nåt med saken att göra. De har ju trots allt gått ut med en uppgradering med dropsensor och så vidare av en anledning!
Men det är inget som BMW har bekräftat eller förnekat.
Detta var ju inte riktigt bra, men BMW har faktiskt varit mycket tillmötesgående och stod för en ny motor på garantin! Bra där BMW!
Vidare så är killarna på Two-Wheels i Umeå som alltid en räddare i nöden och Ulf och Janne är två klippor!
Nu håller jag på att köra in en 2011:as motor med den nyare kammen.
Skillnaden är än så länge inte så stor, men jag tycker motorn går mjukare och inte slammrar i ventilerna lika mycket.
Jag har än så länge bara kört 35mil, och får bara varva 9000, men om ett par veckor vet jag mera!
Så har ni inte gjort uppgraderingen, gör den!
Ha en bra säsong!
BMW S1000RR is da shit!