BMW S1000RR - tråden

Kommer du köra på bana med din BMW S1000RR ?


  • Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Nu är jag inte så duktig på det här, men jag tolkar dig som att det inte är stålomspunnet orginal.
Det som verkar krångligt är att byta till stålomspunnet o samtidigt ta hänsyn till ABS. Ändrar man några ingångsvärden till ABS:en om man byter till stålomspunnet?
Något annat att tänka på eller är det "bara" att köpa in o byta?

Min uppfattning är att det ÄR förstärkta slangar (stålomspunnet) med svart skyddsplats utanpå.

Om du upplever att bromsgreppet tar längre in eller blir svampig vid bankörning så kanske byte till riktig bromsvätska löser det problemet. När jag testade några få varv på bana så upplevde jag bromsen som riktigt bra, iallafall till skillnad mot min Honda.
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Min uppfattning är att det ÄR förstärkta slangar (stålomspunnet) med svart skyddsplats utanpå.

Om du upplever att bromsgreppet tar längre in eller blir svampig vid bankörning så kanske byte till riktig bromsvätska löser det problemet. När jag testade några få varv på bana så upplevde jag bromsen som riktigt bra, iallafall till skillnad mot min Honda.

Jag har som sagt också fått höra att det är stålomspunnet, men ingen har kunnat säga 100 att det är så.

Jag tycker också att bromsarna är bra (även om förra hojen, en 1098 m ISR-skivor satte nivån...). Problemet jag upplever är att det blir för stor skillnad när de blir riktigt varmt.
Jag har bra bromsvätska, tror det är dot4, av känt märke, (tror det är Motul) så det skall inte vara problemet.

Det skall ju bli lite mjukare när det blir riktigt varmt, tex efter en stunds hård bankörning, men jag känner mig inte helt nöjd...
 

vallonen

Tomten kör Gixxer!
Gick med
25 Aug 2009
Ort
Skåne
Hoj
BMW s1000rr
Hej,
Tyvärr går inte det :(
Dessutom skulle det bli extremt hög ljudnivå då nästan all dämpning sker i katalysatorburken på våra hojjar. Akrapovic har det mest liknande avgassystemet utseendemässigt, dom kallar det för shorty.
Finns även från Austin racing med lite olika ljuddämpare och betydligt billigare.
Kolla blocket, där finns båda.
Jag har satt på ett helsystem men tyvärr har jag inte fått hojen ska man vänta 1/2 mån på ett kn filter? det jag vet är att den lämnar 108 db ! glömde skriva att det var ett akra shorty det roliga var att dom bänkade en k7 med helsystem den gav 173 på hjulet bmw gav 184 orginal:yoparty
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Problemet jag upplever är att det blir för stor skillnad när de blir riktigt varmt.
Jag har bra bromsvätska, tror det är dot4, av känt märke, (tror det är Motul) så det skall inte vara problemet.

Det skall ju bli lite mjukare när det blir riktigt varmt, tex efter en stunds hård bankörning, men jag känner mig inte helt nöjd...

Om du tycker att bromsen förändras vid hård bankörning kan du prova att byta ut din vanliga DOT4 bromsvätska mot en som är lite mer raceinspirerad som tex Motul´s RBF bromsvätskor. (kolla med BMW så att hydralenheten klarar av denna vätska)


DOT 3 - Dry boiling point 205 °C - Wet boiling point 140 °C
DOT 4 - Dry boiling point 230 °C - Wet boiling point 155 °C
DOT 5 - Dry boiling point 260 °C - Wet boiling point 180 °C
DOT 5.1 - Dry boiling point 270 °C - Wet boiling point 190 °C

RBF600 - Dry boiling point 312 °C - Wet boiling point 216 °C
RBF660 - Dry boiling point 325 °C - Wet boiling point 205 °C
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Om du tycker att bromsen förändras vid hård bankörning kan du prova att byta ut din vanliga DOT4 bromsvätska mot en som är lite mer raceinspirerad som tex Motul´s RBF bromsvätskor. (kolla med BMW så att hydralenheten klarar av denna vätska)


DOT 3 - Dry boiling point 205 °C - Wet boiling point 140 °C
DOT 4 - Dry boiling point 230 °C - Wet boiling point 155 °C
DOT 5 - Dry boiling point 260 °C - Wet boiling point 180 °C
DOT 5.1 - Dry boiling point 270 °C - Wet boiling point 190 °C

RBF600 - Dry boiling point 312 °C - Wet boiling point 216 °C
RBF660 - Dry boiling point 325 °C - Wet boiling point 205 °C

Kollade, det är RBF600 som jag kör på... Kanske bara överkänslig.
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Anderstorp - here we come!

Då va det dags - i morgon bär det av till Anderstorp för säsongens första bandag :banana. Kompisen o jag åker ned med egna hojar för att samtidigt testa nya Kawan, ska bli riktigt kul. Hoppas de har ordentliga däck på Kawan...:rolleyes:

Btw - för er som inte bytt olja på hojen själva så kan det vara bra att veta att den tömmer 3,5 liter varm olja på typ 15 sekunder! Ta bort luftningsskruven i oljebyttan om ni har den modellen. Det hade inte jag...
 

Bifogat

  • Oljebyte.jpg
    Oljebyte.jpg
    247.2 KB · Visningar: 138
Gick med
12 Mar 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZRX1109R blingracer, Honda SP-2 och Ducati 900 Monster vinterhoj
Hur gick det med denna?

Har mailat snubben angående dessa men fick aldrig något svar.

Monterad och klar. Jag mailade inte innan utan beställde beställde bara och det var inga problem. Fick en fråga per mail om jag ville ha en svart eller vit fästplatta, jag svarade, och sen kom den. Kanonfin kvalitet och passform. Det enda jag fick komplettera med var andra skarvhylsor till kablarna eftersom jag inte hade en tång som passade till de som medföljde.
 

Bifogat

  • S1000RR DR Extreme tail tidy.JPG
    S1000RR DR Extreme tail tidy.JPG
    107.8 KB · Visningar: 158

Micke®

konnässör
Gick med
10 Aug 2010
Ort
Nacka
Hoj
999 ml Tysk 249ml Spanjor
Monterad och klar. Jag mailade inte innan utan beställde beställde bara och det var inga problem. Fick en fråga per mail om jag ville ha en svart eller vit fästplatta, jag svarade, och sen kom den. Kanonfin kvalitet och passform. Det enda jag fick komplettera med var andra skarvhylsor till kablarna eftersom jag inte hade en tång som passade till de som medföljde.

Det ser ju fint ut!, hade tänkt att beställa en jag också. Han har dock slut på dom just nu. Vilken modell är det du har?. Ifall det är den "lilla"
med tillhörande led skyltbelysning, var det strul med "lamp error"
eller funkade det bara?.
//Micke
 
Gick med
12 Mar 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZRX1109R blingracer, Honda SP-2 och Ducati 900 Monster vinterhoj
Det är den lilla, D3 Extreme (?) med LED, och hojen har inte sagt ett knyst om något error eller liknande. Dioden lyser inte speciellt starkt, fast det kan ju vara en fördel från gång till annan.
Saknar också fäste för den rackarns reflexen så nu åker man olagligt igen. Nåja, det brukar ordna till sig inför ombesiktningen (varför säljer inte alla besiktningsstationer varningstrianglar och reflexer?).
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Min uppfattning är att det ÄR förstärkta slangar (stålomspunnet) med svart skyddsplats utanpå.

Om du upplever att bromsgreppet tar längre in eller blir svampig vid bankörning så kanske byte till riktig bromsvätska löser det problemet. När jag testade några få varv på bana så upplevde jag bromsen som riktigt bra, iallafall till skillnad mot min Honda.

Kanske är värt att prova lufta systemet innan jag byter slangar. För mig är känslan rejält svampig redan med kalla bromsar, har inte kört hårt nog för att få någon värme i de än.
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Det är den lilla, D3 Extreme (?) med LED, och hojen har inte sagt ett knyst om något error eller liknande. Dioden lyser inte speciellt starkt, fast det kan ju vara en fördel från gång till annan.
Saknar också fäste för den rackarns reflexen så nu åker man olagligt igen. Nåja, det brukar ordna till sig inför ombesiktningen (varför säljer inte alla besiktningsstationer varningstrianglar och reflexer?).

Sätt reflexen där skattemärket brukade sitta. Biltema har en liten självhäftande godkänd modell som passar precis. Inte lagligt heller, men rent logiskt borde det vara svårt för konstaplarna att säga något när skattelappen inte behöver platsen längre...
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Kanske är värt att prova lufta systemet innan jag byter slangar. För mig är känslan rejält svampig redan med kalla bromsar, har inte kört hårt nog för att få någon värme i de än.

Du skall absolut lufta om du inte gjort det, innan dess är det svårt att säga nåt!
 

Rootofevil

Guru
Gick med
21 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW S1000RR
Sätt reflexen där skattemärket brukade sitta. Biltema har en liten självhäftande godkänd modell som passar precis. Inte lagligt heller, men rent logiskt borde det vara svårt för konstaplarna att säga något när skattelappen inte behöver platsen längre...

Jodå det kan de visst ha, står uttryckligen att inget annat får placeras på stället för skattemärket. Det var ju det här SMC försökte få ändring på. Sen om man vill chansa...
 

Rootofevil

Guru
Gick med
21 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW S1000RR
Monterad och klar. Jag mailade inte innan utan beställde beställde bara och det var inga problem. Fick en fråga per mail om jag ville ha en svart eller vit fästplatta, jag svarade, och sen kom den. Kanonfin kvalitet och passform. Det enda jag fick komplettera med var andra skarvhylsor till kablarna eftersom jag inte hade en tång som passade till de som medföljde.

Det där ser ju snyggt ut! Jag montera min tailtidy från R&G tidigare i veckan men har bara mobilen att ta kort med och det funkade inge vidare i ljuset nere i grottan. Men nu passade jag på att tvätta trollet också och då tog jag den här. Kan ju tillägga att jag "löste" reflexproblemet genom att sätta reflexklistermärke på "huvan" till skyltbelysningen.
 

Bifogat

  • tailtidy.jpg
    tailtidy.jpg
    203.2 KB · Visningar: 160
Last edited:

Syster-Tysk

Fullgasförespråkare.
Gick med
3 Jan 2008
Ort
Umeå
Hoj
KTM RC8R -11, BMW S1000RR -10 (såld), BMW HP2 Sport -08 (Skrotad -09), BMW R1200S -06 (Såld), Honda VFR 800 -06 (Såld)
Svampiga bromsar!?

Angående diskussionen om bromsarnas svampighet så kan man tycka att bromsarna på BMW över lag ofta uppfattas som svampiga av somliga, men inte svampiga av andra.

S1000RR är inget undantag och ej heller Hp2 Sport, de har samma typ av "svampiga" frambroms, men jag märker inte att det innebär en dålig bromssträcka.

På min HP2 Sport så bytte jag bromsvätskan och luftade systemet, men "problemet" kvarstod och jag lärde mig istället att leva med bromsarna som de var.

Luftning av systemet kan ju faktiskt istället leda till att man får in luft i systemet om man inte riktigt vet hur man skall göra eller om man inte följer verkstadsmanualen.

Hur ni skall sköta era bromsar ska jag inte lägga mig i!

Ni gör givetvis som ni vill, men om jag skulle uppgradera bromsarna så skulle det endast bli på andra skivor och andra belägg!

Mvh Jonas Sjöström
 

Syster-Tysk

Fullgasförespråkare.
Gick med
3 Jan 2008
Ort
Umeå
Hoj
KTM RC8R -11, BMW S1000RR -10 (såld), BMW HP2 Sport -08 (Skrotad -09), BMW R1200S -06 (Såld), Honda VFR 800 -06 (Såld)
Mitt motorhaveri!

Efter ett halvårs tystnad så skall jag berätta om mitt motorhaveri på min S1000RR i slutet av förra sommaren.

Historien började egentligen cirka en vecka före haveriet då jag var och körde på mittsverigebanan med en SMC kurs.
Jag touchade bakhjulet på en framförvarande hoj men höll mig på hjulen ut i sandfållan där jag i gångfart lade i kull snyggt och fint.

Eftersom detta hände efter att BMW's uppgradering med dropsensor och böjd gummislang, så visste jag att tomgång liggandes på sidan inte var att rekomendera. Tyvärr var inte detta gjort på min hoj, trots att jag två veckor tidigare hade talat med min tekniker om just denna uppgradering. De hade i sin tur inte fått information om vilka delar som skulle beställas och så vidare, så ingen uppgradering blev gjord.

Så jag var snabbt framme vid hojen och stängde av den, men jag tyckte att den gick lite väl konstigt och ojämt innan jag stängde av den.

En stund senare så startade den utan problem, fast de rykte rejält ur avgassystemet. Jag beslöt av snabbt stänga av den.

Väl hemma så talade jag med min tekniker igen, som sa att man antingen kunde ta ut ett tändstift och "blåsa ur" cylindern från olja eller försöka bränna ur det genom att köra motorn tills oljan var borta och röken avtog.

Jag försökte först med det första alternativet, fast då den där lilla tänstiftborttagaren av plast inte dög till jobbet så bestämde jag mig för att bränna ur oljan.

En vecka senare på en annan SMC kurs på Molanda så hann jag köra halva dagen innan en vevstake gick av och slog två stora hål i motorn i 150+ km/t. Som tur var så skedde det på en raksträcka och jag lyckades hålla mig på hjulen igen trots fyra liter olja under bakhjulet.

Vad detta berodde på vet jag inte och BMW har inte berättat nåt än.

Jag drar en högst personlig slutsats av att tomgångskörningen liggandes på sidan kan ha nåt med saken att göra. De har ju trots allt gått ut med en uppgradering med dropsensor och så vidare av en anledning!
Men det är inget som BMW har bekräftat eller förnekat.

Detta var ju inte riktigt bra, men BMW har faktiskt varit mycket tillmötesgående och stod för en ny motor på garantin! Bra där BMW!

Vidare så är killarna på Two-Wheels i Umeå som alltid en räddare i nöden och Ulf och Janne är två klippor!

Nu håller jag på att köra in en 2011:as motor med den nyare kammen.
Skillnaden är än så länge inte så stor, men jag tycker motorn går mjukare och inte slammrar i ventilerna lika mycket.
Jag har än så länge bara kört 35mil, och får bara varva 9000, men om ett par veckor vet jag mera!

Så har ni inte gjort uppgraderingen, gör den!
Ha en bra säsong!

BMW S1000RR is da shit! ;)
 

Hatten

Ny medlem
Gick med
13 May 2009
Ort
Årsta
Hoj
2011, BMW, S1000RR
Efter ett halvårs tystnad så skall jag berätta om mitt motorhaveri på min S1000RR i slutet av förra sommaren.

Historien började egentligen cirka en vecka före haveriet då jag var och körde på mittsverigebanan med en SMC kurs.
Jag touchade bakhjulet på en framförvarande hoj men höll mig på hjulen ut i sandfållan där jag i gångfart lade i kull snyggt och fint.

Eftersom detta hände efter att BMW's uppgradering med dropsensor och böjd gummislang, så visste jag att tomgång liggandes på sidan inte var att rekomendera. Tyvärr var inte detta gjort på min hoj, trots att jag två veckor tidigare hade talat med min tekniker om just denna uppgradering. De hade i sin tur inte fått information om vilka delar som skulle beställas och så vidare, så ingen uppgradering blev gjord.

Så jag var snabbt framme vid hojen och stängde av den, men jag tyckte att den gick lite väl konstigt och ojämt innan jag stängde av den.

En stund senare så startade den utan problem, fast de rykte rejält ur avgassystemet. Jag beslöt av snabbt stänga av den.

Väl hemma så talade jag med min tekniker igen, som sa att man antingen kunde ta ut ett tändstift och "blåsa ur" cylindern från olja eller försöka bränna ur det genom att köra motorn tills oljan var borta och röken avtog.

Jag försökte först med det första alternativet, fast då den där lilla tänstiftborttagaren av plast inte dög till jobbet så bestämde jag mig för att bränna ur oljan.

En vecka senare på en annan SMC kurs på Molanda så hann jag köra halva dagen innan en vevstake gick av och slog två stora hål i motorn i 150+ km/t. Som tur var så skedde det på en raksträcka och jag lyckades hålla mig på hjulen igen trots fyra liter olja under bakhjulet.

Vad detta berodde på vet jag inte och BMW har inte berättat nåt än.

Jag drar en högst personlig slutsats av att tomgångskörningen liggandes på sidan kan ha nåt med saken att göra. De har ju trots allt gått ut med en uppgradering med dropsensor och så vidare av en anledning!
Men det är inget som BMW har bekräftat eller förnekat.

Detta var ju inte riktigt bra, men BMW har faktiskt varit mycket tillmötesgående och stod för en ny motor på garantin! Bra där BMW!

Vidare så är killarna på Two-Wheels i Umeå som alltid en räddare i nöden och Ulf och Janne är två klippor!

Nu håller jag på att köra in en 2011:as motor med den nyare kammen.
Skillnaden är än så länge inte så stor, men jag tycker motorn går mjukare och inte slammrar i ventilerna lika mycket.
Jag har än så länge bara kört 35mil, och får bara varva 9000, men om ett par veckor vet jag mera!

Så har ni inte gjort uppgraderingen, gör den!
Ha en bra säsong!

BMW S1000RR is da shit! ;)

Hej Jonas!
Har nu kört 110 mil med min nya hoj och jag är grymt nöjd, synd bara att min första service är den 2 maj... Jag visste inte att det var en ny kamm i årets modell :banana

4 dagar på Gelleråsen är nog ett bra sätt att köra in hojen på, eller vad sägar du?

Nu väntar jag mina nya kraschkåpor som den Galne-Målaren snart borde leverera.

/Rasmus
 

Julleruff

EX-Racingwannabe!!
Gick med
1 Aug 2007
Ort
Happyplace
Hoj
ECX125
Då va det dags - i morgon bär det av till Anderstorp för säsongens första bandag :banana. Kompisen o jag åker ned med egna hojar för att samtidigt testa nya Kawan, ska bli riktigt kul. Hoppas de har ordentliga däck på Kawan...:rolleyes:

Btw - för er som inte bytt olja på hojen själva så kan det vara bra att veta att den tömmer 3,5 liter varm olja på typ 15 sekunder! Ta bort luftningsskruven i oljebyttan om ni har den modellen. Det hade inte jag...

Tjena!

Så du var också där!

Jag nu har jag premiäråkt på BMW å det h-vete vad den gick:yoparty, åkte cbr1000 -08 innan som i o f s också gick bra.

Erfarenheter från förtsa testet:
- en sekund snabbare än med cbr'en första eller om det var andra passet och original (komfort) fjädringsinställning.:yoparty
Men med dessa inställningar tog dessutom båten under i vid nedlägg.
Fjädringsinställningen kostade mig också ett sönderruggat bakdäck....

- Styret fladdrar hej vilt vid acceleration och styrdämparen verkar inte vara justerbar. styrdämpare?

- Man får omtag på rullen för full gas + att den gick trögt. Snabbgas!

- Kopplingen måste hela vägen in för att jag skulle få växlat ner.
Jag brukar koppla med 2 fingrar men på BMW kom de 2 andra i kläm då.
Har PP-tuning 2-fingergrepp liggande, får nog montera å testa.

- Fjädringsinställningarna "Sport" enligt instruktionsboken gjorde cykeln bättre. Fjädringsinställningar som ger fint däckslitage måste hittas, hellre bra slitage än 1 sekund snabbare på varvet, däck är dyrt....

- "original"-akrat låg emot och skavde mot svingen. Tysk passform?

- 1700:- för originalbromklotsarna!!
Har redan köpt extra men bytte några ord med S&S3M som körde en hel säsong på samma belägg!:huvet

- Osäker på om jag hade bättre bett i Hondabromsarna (Galfer slangar, EBC xtreme pro belägg och RBF600 vätska) eller om man hade högre toppfart på rakan som gjorde att man fick bromsa tidigare med BMWn (Helt original i bromsar)..... eller så är man bara äldre å fegare.....

- Fick INTE igång DTC trots hjälp av andre BMW-förare och intruktionsbok, måste vara något som är galet. :gnissla

Borde nog skaffa dropsensorn också med tanke på Razmus erfarenheter!

Motrax knäpuckar är fräcka men 0 hållbarhet, slut på en dag. Mina Wiz(z?) håll i 2,5 säsong!!
 
Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top