Har bara provsuttit en S1000 och jag satt ganska bra. Elektroniken är väl det som talar för just nu plus att jag har väl egentligen velat ha en sedan dom kom
Är det några vanliga fel på som dykt upp bortsett från droppsensorn ?
Drop-sensorn var det inget fel på, den fanns inte bara, på de första hojarna.
Det skall vara åtgärdat på samtliga s1000, och är det inte det så fixar BMW verkstäderna det.
Det finns inga speciella fel att tala om på s1000. De problem som funnits har varit enstaka, och har inte varit direkta barnsjukdomar utan snarare undantag.
Andra problem kan ha kommit av brister och behov av justeringar hos robotarna på fabriken.
Detta borde nu varit fixat.
Ex. På ett sådant problem är för hög värme vid svetsning av punkter så att materialet slår sig.
Det var ett problem som jag hade, där en svets på en växlingsaxel krånglade och blev bytt. Men jag var ev ensam om det problemet.
BMW fixade även det på en eftermiddag. (tack Ulf!)
Det har funnits andra fel på andra hojar, men inget generellt fel!
Över lag så har S1000 haft mycket få barnsjukdomar om ens några alls. Om några år får vi se vad Bilprovningen säger. Vi har ju ingen statistik utan endast erfarenheter av andra ägare.
Kort och gott kan man säga att de som köpt en S1000 är nöjda.
Den är inte den hoj som faller lätt in i svängarna, men är å andra sidan oerhört stabil. Detta kan åtgärdas genom att vända på den övre infästningen på den bakre dämparen. Man höjer då motorcykeln ca 1cm bak vilket gör den mer lättsvängd fast inte ostabil.
Det man hör om brister så är det främst saker som berör de mest aktiva förarna.
Bland annat styrdämparen som upplevs som inadekvat.
Man kan få styrfladder ut ur kurvor, men det är lätt fixat med en ny styrdämpare eller mer avslappnade armar och is i magen.
Själv kör jag med styrfladder och byter blöja efter varje pass istället!
Vidare så kan fjädrarna behöva bytas, både fram och bak, om du kör mycket bana. För både bandagar och körning på gata, så duger de hur bra som helst.
Chassit är annars enormt stabilt, på gränsen till FÖR stabilt. Vilket gör att hojen inte är lätt att ställa in om man är på tävlingsnivå. Elektroniken gör det inte heller nå lättare, utan behöver stängas av för att få den feed back som behövs.
För den sportige hojåkaren är detta allt man vill ha om man vill ha en hoj som är lätt att köra fort med. S1000 är mycket lättkörd och inger självförtroende.
Den kan därför även kännas beige om man jämför med andra sporthojar. Som motsats kan man nämna RSV4 som är roligare, CBR'en som är även den lättkörd och ett annat bra alternativ till S1000.
När det gäller ägande så drar S1000 lika mycket soppa som övriga märken, enligt vissa tidningar strax under medel.
Försäkringen är fortfarande lägst i klassen(?)
Däck. Detta ämne är oftast beroende på egen preferens, men man bör nämna att Michelin power Pure inte är lämpliga då stommen är för mjuk för S1000's enorma kraft. Detta har eventuellt blivit fixar med en ny beteckning på däcket, hör med din återförsäljare.
Dunlop sportsmart är ett mycket bra däck som tål bandagar och lägre lufttryck i bakdäcket. Deras nya stomme är mycket styv och passar S1000 mycket bra!
Jag har detta däck på för närvarande under min inkörning på gata.
Sen när det blir dags för bana så kommer jag att köra med Michelin power One Competition C bak, vilket är ett skuret slicks. Det är deras hårdaste däck utformat för endurans bruk.
Fram kommer jag testa Power One Competition V, vilket är även det ett skuret slick- däck. Det har dock en mer V formad profil och gör hojen mer snabbsvängd och ger bra med grepp i kurvor.
Jag kan inte annat än rekomendera denna hoj till alla sporthojjare. Men tro inte att man kör ifrån allt och alla på banan bara för att du har mest klös, och tro inte heller att elektroniken gör dig fri från krasher!
Summering:
Fördelar.
*Försäkring
*Stabilitet
*Lättkörd
*Elektronik
Nackdelar.
*Något trögsvängd jämfört med vissa konkurrenter.
*Mjuka fjädrar vid extrem körning.
*Knepig att ställa in inför tävling.
*Styrdämparen känns klent tilltagen med styrfladder som följd, vid hård körning.
*Elektroniken och stabiliteten gör hojen säker och lättkörd men samtidigt tråkig och beige.