BMW S1000RR - tråden

Kommer du köra på bana med din BMW S1000RR ?


  • Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Ort
Västmanland
Hoj
En orange
Nu har jag läst lite i den här tråden, inte riktigt hela då ;), och funderar på om det är värt o lägga sina sista slantar på en S1000? Folk verkar nöjda med sina hojjar och den lär vara roligare än min gamla ZX-9R ;)

Alternativet är en zx10 eller 1098'a. Det verkade bra skött av bmw med Syster-Tysk's motorhaveri där i alla fall.
 

Rootofevil

Guru
Gick med
21 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW S1000RR
Nu har jag läst lite i den här tråden, inte riktigt hela då ;), och funderar på om det är värt o lägga sina sista slantar på en S1000? Folk verkar nöjda med sina hojjar och den lär vara roligare än min gamla ZX-9R ;)

Alternativet är en zx10 eller 1098'a. Det verkade bra skött av bmw med Syster-Tysk's motorhaveri där i alla fall.

Det blir ju lite av ett floskelsvar men du får nog ägna en helg till att åka och provköra. För mig personligen så stod valet mellan Fireblade och S1000rr.
  • Jag är hyggligt lång (192) och jag sitter mycket bättre på S1000rr än Hondan
  • Jag gillade bromsarna bättre på BMWn och även hur ABSen betedde sig
  • Mera pulver!
  • Elektroniken! Ok att man är pryltokig men du får det mest kompletta paketet DTS osv med S1kRR

Enda jag egentligen saknar är väl ljudet från Duccen jag ägde tidigare. Jag körde även ZX10R på MC Live förra året, jag var inte alls kompis med sittställningen och det kändes mest som jag försökte att bestiga en säl då jag nästan hade huvudet över kåpglaset.
 

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Ort
Västmanland
Hoj
En orange
Har bara provsuttit en S1000 och jag satt ganska bra. Elektroniken är väl det som talar för just nu plus att jag har väl egentligen velat ha en sedan dom kom ;)

Är det några vanliga fel på som dykt upp bortsett från droppsensorn ?
 

Henry^

1
Gick med
25 Nov 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Nada
Jag är också riktigt sugen på en S1000RR till höst, de har ju verkligen "allt" så man blir nog inte missnöjd.
Men det som talar för s1000rr för mig är försäkringen, blade, daytona, gsxr, zx10, alla dessa hojar ligger mellan 34-46k i årspremie för mig med självrisker på 25k, lite för saftigt... :död

Bmwn skulle jag pröjsa 12k för helförsäkring för hos IF med humana självrisker också... :banana
 

Syster-Tysk

Fullgasförespråkare.
Gick med
3 Jan 2008
Ort
Umeå
Hoj
KTM RC8R -11, BMW S1000RR -10 (såld), BMW HP2 Sport -08 (Skrotad -09), BMW R1200S -06 (Såld), Honda VFR 800 -06 (Såld)
Hej Jonas!
Har nu kört 110 mil med min nya hoj och jag är grymt nöjd, synd bara att min första service är den 2 maj... Jag visste inte att det var en ny kamm i årets modell :banana

4 dagar på Gelleråsen är nog ett bra sätt att köra in hojen på, eller vad sägar du?

Nu väntar jag mina nya kraschkåpor som den Galne-Målaren snart borde leverera.

/Rasmus

Finemang Rasmus.
Den nya kammen kom under det andra eller tredje kvartalet 2010, men min motor var en första kvartalet. Jag beställde min hoj i November '09 med leverans till april '10.

Inkörning på Gelleråsen... visst om man kan hålla sig inom de 7000 och 9000 rpm som manualen begär.

Jag är visserligen ingen expert, men enligt div forum så har motorer skurit på grund av att man kört hojen i dynobänk utan att först ha kört in den. Tydligen så skall vipparmarna som är av en aluminium-textil legering härdas genom inkörning.

Nu är ju oftast hojarna varvtals begränsade tills inkörningsservice, men jag kommer i allafall följa manualen, precis som förra gången. Garantin är bra att ha.

Du får visa lite bilder då kåporna är på. ;)
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Hej på er,

E i New York o har hittat nätet inne på en Starbucks!
Nån som vet om det finns tillbehör eller andra gadgets på Manhattan så kom igen o lägg in det på tråden så jag hittar dit innan veckan e slut!

Hälsningar från "over there".
 

Syster-Tysk

Fullgasförespråkare.
Gick med
3 Jan 2008
Ort
Umeå
Hoj
KTM RC8R -11, BMW S1000RR -10 (såld), BMW HP2 Sport -08 (Skrotad -09), BMW R1200S -06 (Såld), Honda VFR 800 -06 (Såld)
Har bara provsuttit en S1000 och jag satt ganska bra. Elektroniken är väl det som talar för just nu plus att jag har väl egentligen velat ha en sedan dom kom ;)

Är det några vanliga fel på som dykt upp bortsett från droppsensorn ?

Drop-sensorn var det inget fel på, den fanns inte bara, på de första hojarna.
Det skall vara åtgärdat på samtliga s1000, och är det inte det så fixar BMW verkstäderna det.

Det finns inga speciella fel att tala om på s1000. De problem som funnits har varit enstaka, och har inte varit direkta barnsjukdomar utan snarare undantag.

Andra problem kan ha kommit av brister och behov av justeringar hos robotarna på fabriken.
Detta borde nu varit fixat.
Ex. På ett sådant problem är för hög värme vid svetsning av punkter så att materialet slår sig.
Det var ett problem som jag hade, där en svets på en växlingsaxel krånglade och blev bytt. Men jag var ev ensam om det problemet.
BMW fixade även det på en eftermiddag. (tack Ulf!)

Det har funnits andra fel på andra hojar, men inget generellt fel!

Över lag så har S1000 haft mycket få barnsjukdomar om ens några alls. Om några år får vi se vad Bilprovningen säger. Vi har ju ingen statistik utan endast erfarenheter av andra ägare.

Kort och gott kan man säga att de som köpt en S1000 är nöjda.

Den är inte den hoj som faller lätt in i svängarna, men är å andra sidan oerhört stabil. Detta kan åtgärdas genom att vända på den övre infästningen på den bakre dämparen. Man höjer då motorcykeln ca 1cm bak vilket gör den mer lättsvängd fast inte ostabil.

Det man hör om brister så är det främst saker som berör de mest aktiva förarna.
Bland annat styrdämparen som upplevs som inadekvat.
Man kan få styrfladder ut ur kurvor, men det är lätt fixat med en ny styrdämpare eller mer avslappnade armar och is i magen.
Själv kör jag med styrfladder och byter blöja efter varje pass istället!

Vidare så kan fjädrarna behöva bytas, både fram och bak, om du kör mycket bana. För både bandagar och körning på gata, så duger de hur bra som helst.

Chassit är annars enormt stabilt, på gränsen till FÖR stabilt. Vilket gör att hojen inte är lätt att ställa in om man är på tävlingsnivå. Elektroniken gör det inte heller nå lättare, utan behöver stängas av för att få den feed back som behövs.

För den sportige hojåkaren är detta allt man vill ha om man vill ha en hoj som är lätt att köra fort med. S1000 är mycket lättkörd och inger självförtroende.
Den kan därför även kännas beige om man jämför med andra sporthojar. Som motsats kan man nämna RSV4 som är roligare, CBR'en som är även den lättkörd och ett annat bra alternativ till S1000.

När det gäller ägande så drar S1000 lika mycket soppa som övriga märken, enligt vissa tidningar strax under medel.
Försäkringen är fortfarande lägst i klassen(?)

Däck. Detta ämne är oftast beroende på egen preferens, men man bör nämna att Michelin power Pure inte är lämpliga då stommen är för mjuk för S1000's enorma kraft. Detta har eventuellt blivit fixar med en ny beteckning på däcket, hör med din återförsäljare.
Dunlop sportsmart är ett mycket bra däck som tål bandagar och lägre lufttryck i bakdäcket. Deras nya stomme är mycket styv och passar S1000 mycket bra!
Jag har detta däck på för närvarande under min inkörning på gata.

Sen när det blir dags för bana så kommer jag att köra med Michelin power One Competition C bak, vilket är ett skuret slicks. Det är deras hårdaste däck utformat för endurans bruk.
Fram kommer jag testa Power One Competition V, vilket är även det ett skuret slick- däck. Det har dock en mer V formad profil och gör hojen mer snabbsvängd och ger bra med grepp i kurvor.

Jag kan inte annat än rekomendera denna hoj till alla sporthojjare. Men tro inte att man kör ifrån allt och alla på banan bara för att du har mest klös, och tro inte heller att elektroniken gör dig fri från krasher!

Summering:
Fördelar.
*Försäkring
*Stabilitet
*Lättkörd
*Elektronik

Nackdelar.
*Något trögsvängd jämfört med vissa konkurrenter.
*Mjuka fjädrar vid extrem körning.
*Knepig att ställa in inför tävling.
*Styrdämparen känns klent tilltagen med styrfladder som följd, vid hård körning.
*Elektroniken och stabiliteten gör hojen säker och lättkörd men samtidigt tråkig och beige.
 
Last edited:

Syster-Tysk

Fullgasförespråkare.
Gick med
3 Jan 2008
Ort
Umeå
Hoj
KTM RC8R -11, BMW S1000RR -10 (såld), BMW HP2 Sport -08 (Skrotad -09), BMW R1200S -06 (Såld), Honda VFR 800 -06 (Såld)
Hej på er,

E i New York o har hittat nätet inne på en Starbucks!
Nån som vet om det finns tillbehör eller andra gadgets på Manhattan så kom igen o lägg in det på tråden så jag hittar dit innan veckan e slut!

Hälsningar från "over there".

De har väl inga mc- prylar på Starbucks!?!?!??!!????? ;)

Ha så skoj Peter! Kan tyvärr inte hjälpa dig. Kolla ev. Forumet på http://forums.pelicanparts.com/bmw-s1000rr-tech-forum/ för uppslag! ;)
 
Last edited:

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Ort
Västmanland
Hoj
En orange
toklångt inlägg :D

Tackar för den infon. Jo jag har väl den uppfattningen oxo. Just nu är valet mellan en ny ZX-10R och en begagnad S1000. Försäkringen för mig är ganska exakt detsamma. Just nu lutar det dock åt en Kawa eftersom den är lite billigare i inköp och min förra zx-9r var jag nöjd med, underhållande o köra mot andra sporthojjar...
 

Micke®

konnässör
Gick med
10 Aug 2010
Ort
Nacka
Hoj
999 ml Tysk 249ml Spanjor
F@n vad kul!, skulle ha hämtat den 26/4 men lyckades få den tidigare. Riktigt mysig att köra:Rockbanan. Man försöker ju att hålla sig till BMW;s rekommendationer men det är inte lätt. Första gången jag kör en hoj med Q,s,a och det är ju hur kul som helst!. Trodde inte att växlarna skulle gå i så "sömlöst" som dom gör. Man är dock förbannat rostig, har ju inte kört hoj sedan okt -10:tungan.
//Micke
 

Bifogat

  • DSC00594.jpg
    DSC00594.jpg
    232.5 KB · Visningar: 116
Last edited:

Syster-Tysk

Fullgasförespråkare.
Gick med
3 Jan 2008
Ort
Umeå
Hoj
KTM RC8R -11, BMW S1000RR -10 (såld), BMW HP2 Sport -08 (Skrotad -09), BMW R1200S -06 (Såld), Honda VFR 800 -06 (Såld)
F@n vad kul!, skulle ha hämtat den 26/4 men lyckades få den tidigare. Riktigt mysig att köra:Rockbanan. Man försöker ju att hålla sig till BMW;s rekommendationer men det är inte lätt. Första gången jag kör en hoj med Q,s,a och det är ju hur kul som helst!. Trodde inte att växlarna skulle gå i så "sömlöst" som dom gör. Man är dock förbannat rostig, har ju inte kört hoj sedan okt -10:tungan.
//Micke

Grattis! Den blir roligare efter inkörningen!! ;)
 
Gick med
12 Mar 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZRX1109R blingracer, Honda SP-2 och Ducati 900 Monster vinterhoj

Mais oui :)

Nej. 115db MED db-killer på Knutstorp, och ljudkravet ligger på 95db...fungerar dåligt på tävling!

Det följer dock med ytterligare en db-killer att sätta in i framsidan ljuddämparen, men den är inte testad.

115 med? Uff - högt. Jag som ska på med mitt Leo Vince under påsken hade jag tänkt... Tur man inte tävlar med hojeländet.
 
Last edited:

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Mais oui :)



115 med? Uff - högt. Jag som ska på med mitt Leo Vince under påsken hade jag tänkt... Tur man inte tävlar med hojeländet.

De e samma krav på vanlig banåkning tyvärr, det är snarare så att under vissa tävlingar på vissa banor så köper man "bullerdagar" o kan hålla lite högre volymer än annars.

Själv har jag besökt BMW Motorcycles i New York idag.
Trevlig butik, inte så stor, med en engelsman bakom tillbehörsdisken.
Vi var överens om att det är väldigt lite hojar i NY för att vara en så stor stad.
Priserna var lägre, typ 30% bättre än hemma på dyra delar o ca 50% på tillbehör typ kläder o små saker. Ett kort Acraslipon hamnade på ca 7000:- så jag nöjde mig med en tröja o ett par kromade ventilhattar m BMW-logga vilket kommer reta gallfeber på polarn! ;-)

PP
 

Bifogat

  • ImageUploadedByTapatalk1303502761.511190.jpg
    ImageUploadedByTapatalk1303502761.511190.jpg
    53.6 KB · Visningar: 94

jeppelof

Ny medlem
Gick med
20 Sep 2010
Ort
i väst.
Hoj
1981,Honda cb900f boldor.Boldor till salu.Har haft Honda cbr 1000rr 08a. Äger nu Bmw S1000rr 12a som nu mera är såld. Nu äger jag en Aprilia rsv4 Factory
hastighetsmätare bmw s1000rr

Är det någon som vet om man kan ändra mätaren från mph till km/h på bmw s1000rr funderar på att ta hem en uk, är mycket billigare där. Men vet inte om man kan ändra på den. Så att det går att regbesikta den.


Tack på förhand. Jesper
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top