BMW S1000RR - tråden

Kommer du köra på bana med din BMW S1000RR ?

• Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

Marko L

Ny medlem
Gick med
12 Dec 2010
Hoj
BMW S1000RR -10
Vanligt med kedjebrott på S1000RR?
Min gick av också i september (kedjan hadde gått bara ca 1600 mil) men har kunnat köra vidare eftersom motorn klarade sig, skador: sadel, kuts, sving, bakram, bakhjul, kedjeskydd, innerskärm m.m. Den ska in på verkstad nästa vecka.

Vad kör ni med för kedja på era hojar 525 eller har ni bytt till 520?

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
S1000RR
Kejdan håller så länge den är fräsch, dvs inte börjar slappa efter för mycket. Oftast är det läge att byta kedja samtidigt med övriga delar i drivpaketet, dvs fram o bakdrev. Smörj kedjan ofta så håller den i en evighet, inga problem.
Däremot är det jäkligt intressant, inte minst för Try, om det är någon form av recall på drivpaket. Det är naturligtvis svårt att visa att man har vårdat kedjan, men det kan vara värt att forska i...

Try

Snabb tysk!
Gick med
16 May 2011
Hoj
BMW S1000RR -15
Kejdan håller så länge den är fräsch, dvs inte börjar slappa efter för mycket. Oftast är det läge att byta kedja samtidigt med övriga delar i drivpaketet, dvs fram o bakdrev. Smörj kedjan ofta så håller den i en evighet, inga problem.
Däremot är det jäkligt intressant, inte minst för Try, om det är någon form av recall på drivpaket. Det är naturligtvis svårt att visa att man har vårdat kedjan, men det kan vara värt att forska i...

I mitt fall så handlar det nog om fabrikationsfel. Jag har vårdat kedjan enligt konstens alla regler. Rengjort och smort kedjan minst 1 ggr/v i vissa fall 2-3 ggr/v beroende på väder och hur långt jag har kört. Men iallafall var 20 mil har kedjan fått sig en omgång.

På måndagen (2 dagar före kedjebrottet) hade jag haft upp hojen på depåstödet, kollat så spänning och länkar var okey samt rengjort och smort kedjan ordentligt. Märkte ingenting konstigt, kedjan kändes tajt vid bakdrev, dreven såg fina ut osv. 1300 mil hann min hoj gå innan kedjan small. Nu har BMW visat vad god kundvård är och tagit det på garanti. vilket jag tycker är ypperligt och kommer förmodligen byta till en ny BMW nästa gång det är dax att byta hoj.

Mvh /Try

niohundrasexton

Jag har aldrig haft någon hoj från Asien
Gick med
9 Jun 2004
Hoj
Triumph Daytona 675R -13
- Det skulle vara vääääldigt intressant att titta på brottytan och få veta var exakt den sprungit av. :confused:

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
Vill bara flika in och att även jag känner en bekant med en S1000RR som kedjan gick av på. Kedjan slog även sönder blocket. Det blev ett nytt block på garantin för honom.

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
S1000RR
- Det skulle vara vääääldigt intressant att titta på brottytan och få veta var exakt den sprungit av. :confused:

Håller med, och i min värld så är det relativt ovanligt med kedjebrott på nyare hojar, speciellt på originalkedjan som monterats från fabrik. Verkar vara nåt här….. Bara 11:eek:r eller ?

niohundrasexton

Jag har aldrig haft någon hoj från Asien
Gick med
9 Jun 2004
Hoj
Triumph Daytona 675R -13
Håller med, och i min värld så är det relativt ovanligt med kedjebrott på nyare hojar, speciellt på originalkedjan som monterats från fabrik. Verkar vara nåt här….. Bara 11:eek:r eller ?

- NEEEEEJJ !!!!! Jag har en -11 ! :(
Vi med 11:eek:r får få en recall till stånd. :fyllisar

Try

Snabb tysk!
Gick med
16 May 2011
Hoj
BMW S1000RR -15
Precis! :D Här får du lite av upplevelsen du missade: (notera hur nära det var att jag körde på killen som la hojen ca 4:30 in i filmen)

Klippet är ju privat Peter :( ... Jag har suttit fast på Astrid Lindgrens Barnsjukhus i över en vecka. Behöver höra lite vrål från ylande Rad 4:eek:r för att orka.

Med vänlig hälsning, Try

capoeira-R1

Ny medlem
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
S1000rr
Fyfan va skoj det verka vara. Det verkar inte vara så många på banan eller timade du utfarten bra?
Hoppas ni får kanon dagar och kör så det ryker (fast inte över folk som ligger i vägen :) )

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
S1000RR
Klippet är ju privat Peter :( ... Jag har suttit fast på Astrid Lindgrens Barnsjukhus i över en vecka. Behöver höra lite vrål från ylande Rad 4:eek:r för att orka.

Med vänlig hälsning, Try

Nu ska det vara ändrat så alla kan kolla! Låter inte bra med sjukhusvistelsen där, håller tummarna för att liten får komma hem snart! :krama

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
S1000RR
Fyfan va skoj det verka vara. Det verkar inte vara så många på banan eller timade du utfarten bra?
Hoppas ni får kanon dagar och kör så det ryker (fast inte över folk som ligger i vägen :) )

Det var slutet av första dagen och Endurancetävling 2 timmars så det var inte så många på banan, ett 30-tal kanske. Men det var gott om plats hela tiden annars också!

Edit: observera att man varvar ur 4:an på fullt nedlägg i utförslöpan innan start o mål-rakan. Sen fullt på 5:an o 6:an. Bra fart på den banan... :tungan

Last edited:
Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...