BMW S1000RR - tråden

Kommer du köra på bana med din BMW S1000RR ?

• Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

niohundrasexton

Jag har aldrig haft någon hoj från Asien
Gick med
9 Jun 2004
Hoj
Triumph Daytona 675R -13
- Jag tycker du ska ta på henne lite bättre skyddskläder när du tar med henne på sådana hissnande åkturer!
;)

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Hoj
Ingen just nu
Var i garaget och slängde på slicks, tyckte det gick väldans enkelt när hubben trillade ur fälg. Satte på hjulet och märket att det var ett glapp mellan hubb och fälg! Typ som gummina va lite slita/för små, håller jag i fälgen så kan jag flytta drevet nån mm, typ tangentiellt glapp (heter det väl) men inget axiellt och gummina ser ok ut. Skall det vara så, någon som vet?

Jag har för mig det var likadant på min innan man dragit åt allt med rätt moment.

niohundrasexton

Gick med
9 Jun 2004
Hoj
Triumph Daytona 675R -13
http://s1000rrforum.co.uk/showthread.php?1937-Cushdrive-Sprocket-carrier-play

http://s1000rrforum.co.uk/showthrea...t-and-figures-regarding-Sprocket-Carrier-play

Det verkar heta "cushion drive" eller "cush drive". Verkar finnas en del på nätet om det. Du får botanisera i etern.

Var i garaget och slängde på slicks, tyckte det gick väldans enkelt när hubben trillade ur fälg. Satte på hjulet och märket att det var ett glapp mellan hubb och fälg! Typ som gummina va lite slita/för små, håller jag i fälgen så kan jag flytta drevet nån mm, typ tangentiellt glapp (heter det väl) men inget axiellt och gummina ser ok ut. Skall det vara så, någon som vet?

Last edited:

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Hoj
Ingen just nu
Ah, tangentiellt glapp är alltså i "kedjans" riktning? Så är det inte på min, jag hade nån mm axiellt glapp. (antar detta var för att drevhubben inte satt riktigt på plats i fälgen.)

Last edited:

niohundrasexton

Gick med
9 Jun 2004
Hoj
Triumph Daytona 675R -13
Ah, tangentiellt glapp är alltså i "kedjans" riktning? Så är det inte på min, jag hade nån mm axiellt glapp. (antar detta var för att drevhubben inte satt riktigt på plats i fälgen.)

- Jag tycker att den bilden, med de röda pilarna, är lite otydlig beträffande deras riktning.
Visar de tvärs hojen(axiellt) eller är det kedjeriktning som avses?
Tror emellertid att 25Nm avser kedjeriktningen.
Vad betyder dendär cirkeln nere till vänster, med en liggande "sjua" i?

Har du axiellt spel så får du nog Fan se om du glömt nån bricka eller nått.
Tänk på att svingen skrevar lite när du lösgjort eller inte dragit åt hjulaxeln. Det kan kanske spöka lite.

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Hoj
Ingen just nu
Har du axiellt spel så får du nog Fan se om du glömt nån bricka eller nått.
Tänk på att svingen skrevar lite när du lösgjort eller inte dragit åt hjulaxeln. Det kan kanske spöka lite.

När jag dragit åt allt var det inga glapp någonstans.
Gixxelito verkar ju ha ett annat glapp som kanske skall undersökas lite närmare.

Gixxlito

Söker klokskap
Gick med
17 Dec 2006
Hoj
Caddy -67 och Monark -49 125 cc
När jag dragit åt allt var det inga glapp någonstans.
Gixxelito verkar ju ha ett annat glapp som kanske skall undersökas lite närmare.

Jupp, inget glapp axiellt. Tänk fälgen ligger på backen, och du tar tag i drevet inkl hub så glappar det när du "vrider" vänster/höger?? Aldrig varit med om detta förut, Yamahan fick man ta i lite för att byta hub.

Micke®

konnässör
Gick med
10 Aug 2010
Hoj
999 ml Tysk 249ml Spanjor
Glapp vette fasen, inget jag tänkt på iallafall. Men hubben trillar ur tämligen lätt! Och så har det varit på de s1000rr jag varit i kontakt med.

DaKa

Ny medlem
Gick med
19 May 2013
Hoj
Aprilia Tuono Factory -16
Är bara nyfiken, vad.ligger ungefär försäkringspremien på? Jag bor inte i stad (dvs. På landet)

Tacksam för en ungefärligt pris!

Gixxlito

Söker klokskap
Gick med
17 Dec 2006
Hoj
Hmm, känns märkligt med sånt glapp och det verkar vara ett ämne även utanför Sverige. Jag får höra med Bike och återkomma med vad dom säger. Tacksam om ni som har -12´or kollar ifall ni har glapp, då har jag nått att komma med.

Gixxlito

Söker klokskap
Gick med
17 Dec 2006
Hoj

Då var jag till Bike, Göteborg och enligt uppgift har dom inte hört något om ovan från BMW. Däremot är det tydligen någon recall på stödet på 2012.

Jaja, då är det väl så.

BTW, visst finns det 16 drev till 525 kedjan?

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...