BMW S1000RR - tråden

Kommer du köra på bana med din BMW S1000RR ?


  • Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

NeonMan

#62 Superbike 2015
Gick med
8 May 2004
Ort
Eskilstuna
Hoj
BMW S1000RR racehoj
9 av 10 av er här i tråden som kör banan känner igen det härliga ljudet av 2 växlar som ligger och smattrar mot varandra när man växlar ner inför en sväng :) Det ihop med mjuka drev....

Tidigare vågade jag inte växla i hög fart med nerlägg pga att original quickshifter var så instabil..

Tyvärr så är man ju inte den av de 10 som inte känner igen det ljudet. Och lite feg för växling med nerlägg är man också pga bökig QS. Och lagat växellådor har jag gjort förr, den frekvensen drar jag gärna ner på.
Hjälper QS;en dessutom mot de där "konstpauserna" (långa växlingar) som motorn tar ibland vid uppväxling, då kan du lika gärna plocka fram en sån också till mig Backman :).
 

Tob3

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2009
Ort
Alingsås
Hoj
BMW S1000RR 2011 Superbike
Tyvärr så är man ju inte den av de 10 som inte känner igen det ljudet. Och lite feg för växling med nerlägg är man också pga bökig QS. Och lagat växellådor har jag gjort förr, den frekvensen drar jag gärna ner på.
Hjälper QS;en dessutom mot de där "konstpauserna" (långa växlingar) som motorn tar ibland vid uppväxling, då kan du lika gärna plocka fram en sån också till mig Backman :).

Konstpauserna existerar inte med HM quickshifter!
 

Ese

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2013
Ort
Stockholm/Öfvre Aspudden
Hoj
Fuji Aloha 2.0 (<10kg); H2-72; ZX10R-05; S1000RR-11
Hej, har en fråga och en fundering till "sakkunnige" banförare och S1000RR ägare:

1. söker en bra, justerbar fotpinnesats som är raceväxlat (eller som kan bytas mellan std & race). Dock skulle vilja behålla originalstödet och inga (större) modifieringar i std kåporna osv. Har läst nånstans att med PP originalstödet funkar ej. -Rekommendation, eller statement av någon för en sådan rearset?


2. Lösa tanken som slagit mig - kanske den här funderingen har ventilerats och grillats?:

-Varför inte behålla std-växelschemat och använda en dubbelsidig pedal; typ: "nån gammal Honda Dax 70 från 70-talet"?. -Då man petar nedåt är det bromsning i gång, och även om man knä-kniper ligger tyngden och kroppslutningen framåt: std växlar är kanske ändå att föredra? -Och då man accar, då ska man ha (väl?) flyttad fötterna lite bakåt, trampdynorna på pinnar: skulle vara naturligt att trampa ner större med hälet (även om man lagd ner och kör en högerkurva??

...jag har också lyckats hamna mellan växlar med min Beamer (2011 med std spiralfjäder), men tror att en del av orsaken varit en rent slarvig lyft med foten ... en bestämt kick i pedalen skulle ha hjälpt, och också varit bättre för lådan (med tanken på metallspån i magneten sen). -Och då jag nu provsitter på hojen (och dräglar), *skulle tro* att det går att konstruera enkelt en dubbelsidig pedal t.om med std rearset, så att bakdelen av pedalen sitter just där var stövelhälen är vid en acc...
(disclaimer: har inte snabbt lyckad hitta en svensk eller engelsk tråd av ovanstående "ide"; kan ha varit en fråga om söktermer och tid. Kanske mycket välkänd "varför inte i banhojarna")

/Ese
 

Joggen

Medlem
Gick med
25 Mar 2013
Ort
Göteborg
Hoj
BMW S1000RR
Jag klurar lite på att börja använda Slick-läget lite mer nu med riktiga slicks. Jag skulle vilja utgå från vad DTC:n står i Race-läget så jag kan utgå från det när jag ändrar i DTC menyn, kanske du Mbracing har lite klokskap att dela? För att förtydliga, DTC visar 0
Och jag kan gå från -7 till +7.
 
Last edited:

mbracing

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2010
Ort
Nynäshamn
Hoj
BMW S1000RR -11
Vi säljer dessa från Driven Racing, då man man behålla sidostöd och kåpan över framdrevet m.m
I samma sats kan man välja street eller race växlat, man byter bara hål i länkaget för att ställa om

Attack performance kör samma stil på sina, annars har dom flesta flyttat växelstången fram för race växlat och då måste du plocka bort stöd

S1000RR_DRP-516-RIGHT-LEFT.jpg
 

mbracing

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2010
Ort
Nynäshamn
Hoj
BMW S1000RR -11
I slick läget tillåter den lite mer slip än i Race även när den står i sitt 0 läge eftersom den är avsedd för just slicks
Känner du dig osäker så kör slick med +7 som tillåter minst slip och jobba dig neråt tills du hittar en nivå som du känner dig trygg med, upplever du att du vrider på rullen men att effekten liksom inte kommer, som att effekten försvinner på vägen, då har du för mycket och kan backa lite
Har du för mycket DTC så brukar det bli gummisnodds effekt på det hela, den skjuter inte iväg som du vill och då vrider man mer på rullen, och vipps är hojen rak och då skjuter den iväg allt på en gång, och då blir det massa bakhjuls åka i stället
 

mbracing

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2010
Ort
Nynäshamn
Hoj
BMW S1000RR -11
Dubbel växel tror jag inte riktigt på :D Ska man enkelt kunna växla upp med hälen så kräver det ju att man har ganska mycket av foten på pinnen
Typ om man kör HD sitter man med tyngdpunkten ganska långt bak och får en annan vinkel på benen
För bana vill man ju komma högt och långt fram, tror det skulle kännas skumt :)
 

Ese

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2013
Ort
Stockholm/Öfvre Aspudden
Hoj
Fuji Aloha 2.0 (<10kg); H2-72; ZX10R-05; S1000RR-11
Vi säljer dessa från Driven Racing, då man man behålla sidostöd och kåpan över framdrevet m.m
I samma sats kan man välja street eller race växlat, man byter bara hål i länkaget för att ställa om

Attack performance kör samma stil på sina, annars har dom flesta flyttat växelstången fram för race växlat och då måste du plocka bort stöd

View attachment 397354

Tack!
-men med det lite billigare alternativet PP-tuning istf Driven och race-växlad, möjligheten för sidostödet försvinner? (Eller går det att lösa?)
 

Ese

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2013
Ort
Stockholm/Öfvre Aspudden
Hoj
Fuji Aloha 2.0 (<10kg); H2-72; ZX10R-05; S1000RR-11
2010:a, ej passerat 1500 mil, väl servad med extra olje/filterbyten och bra skött i allmänhet. Gått mycket bana. Ska bli intressant om vi får reda på anledningen eller om det blir fler som får detta problem. En del pratar om att original quickshifter inte riktigt hänger med när man börjar köra fort, men vad vet jag. (Inte min hoj) Har du några erfarenheter Backman? En kugg har gått rakt av, varför händer sådant? Resten ser ut att vara i bra skick...

View attachment 397163

Edit: Aldrig tävlad men skulle aktuell förare ha tävlat skulle han legat i topp i Rookie 1000.

Nya växellådan på plats;
View attachment 397164
-kan ägaren eller mekanikern svära "handen på boken" att man inte lossnat drevmuttern växeln på? (mha skruvdragare)
...visst, med mikroskop kanske man kunde se åt vilket håll det har brustit - och det hållet i prinsip kunde då också ha varit en ful nedväxling utan koppling..
 

niohundrasexton

Jag har aldrig haft någon hoj från Asien
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675R -13
-kan ägaren eller mekanikern svära "handen på boken" att man inte lossnat drevmuttern växeln på? (mha skruvdragare)
...visst, med mikroskop kanske man kunde se åt vilket håll det har brustit - och det hållet i prinsip kunde då också ha varit en ful nedväxling utan koppling..
- Intressant inlägg.:Bugar Om en sådan stor bit lossnar under färd så är väl sannolikheten ganska stor att den åstadkommer ett riktigt stort haveri. Med mutterpicka faller den ju bara rakt ner i växellådsgolvet.
 

Ese

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2013
Ort
Stockholm/Öfvre Aspudden
Hoj
Fuji Aloha 2.0 (<10kg); H2-72; ZX10R-05; S1000RR-11
-om biten fanns på golvet eller i magneten oskadad nån metallurgilab på KTH eller liknande kunde ta och kolla som "lab-övning": -man borde inte bara se brytriktningen, men rätt enkelt också om det har gått på en gång eller börjat nånstans och tröttnat successivt (börjat från en mikroskopisk grop eller orundad del vid roten - tillverkningsfel som inte ska vara möjliga om inte maskinen just då "gått sönder"..)

-nja, man kanske kan se samma med bra syn och förstoringsglas..
 
Last edited:

Joggen

Medlem
Gick med
25 Mar 2013
Ort
Göteborg
Hoj
BMW S1000RR
I slick läget tillåter den lite mer slip än i Race även när den står i sitt 0 läge eftersom den är avsedd för just slicks
Känner du dig osäker så kör slick med +7 som tillåter minst slip och jobba dig neråt tills du hittar en nivå som du känner dig trygg med, upplever du att du vrider på rullen men att effekten liksom inte kommer, som att effekten försvinner på vägen, då har du för mycket och kan backa lite
Har du för mycket DTC så brukar det bli gummisnodds effekt på det hela, den skjuter inte iväg som du vill och då vrider man mer på rullen, och vipps är hojen rak och då skjuter den iväg allt på en gång, och då blir det massa bakhjuls åka i stället

Ok, try and error alltså :)
Vi får väl prova det när vi är i Almeria då. Såg förresten på Youtube att du gjort en bra varvtid där när jag studerade filmklipp om banan. Tummen upp!
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
-om biten fanns på golvet eller i magneten oskadad nån metallurgilab på KTH eller liknande kunde ta och kolla som "lab-övning": -man borde inte bara se brytriktningen, men rätt enkelt också om det har gått på en gång eller börjat nånstans och tröttnat successivt (börjat från en mikroskopisk grop eller orundad del vid roten - tillverkningsfel som inte ska vara möjliga om inte maskinen just då "gått sönder"..)

-nja, man kanske kan se samma med bra syn och förstoringsglas..

Jag vet personligen att det inte är gjort något speciellt med hojen. Det enda som är gjort på den är byte av framdrev till 16T, vilket gjordes med handkraft o momentnyckel. Inga maskiner är använda när drevet monterades. Föraren har till skillnad mot många här, inklusive undertecknad, i stort sett aldrig haft problem med växlingen. Så man undrar ju lite...

Edit: är inte helt säker men tar nog hem min hoj från Spanien efter påsk o låter Bactor byta fjäder. ;-)
 
Last edited:

mbracing

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2010
Ort
Nynäshamn
Hoj
BMW S1000RR -11
Tack!
-men med det lite billigare alternativet PP-tuning istf Driven och race-växlad, möjligheten för sidostödet försvinner? (Eller går det att lösa?)

Nope, för raceväxlat fäster man växelföraren i samma infästning där sidostödet ska sitta
För street växlat så kan man behålla det
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Tack!
-men med det lite billigare alternativet PP-tuning istf Driven och race-växlad, möjligheten för sidostödet försvinner? (Eller går det att lösa?)

Har sett en förare med lösning där PP tuning fungerar med stöd om du tar lite längre bultar och om du tar bort lite material på original magkåpa. Det är nog inte speciellt svårt att få tag på en xtra magkåpa billigt om du vill ha din egen hel.
Vet dock inte hur kvalitativ lösningen blev.
 

Ese

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2013
Ort
Stockholm/Öfvre Aspudden
Hoj
Fuji Aloha 2.0 (<10kg); H2-72; ZX10R-05; S1000RR-11
Tack för svaren, då går det att konstatera att både med Driven Racing & PP-Tuning rearsets går det att ha eller fixa sidostödet tillsammans med race-växlad :)
(..om nu inte nån annan kan veta och lägga till ytterligare alternativ..)

-Jag är tudelat med raceväxlad, iom aldrig provad.. säkert bra med QS-lådan att sparka ner ordentligt växeln då man accar -men just med en kraftig bromsning och knäknip, man då ska samtidigt peta uppåt med foten dvs växla ner några steg. ..säkert går det att lära, men visst introducerar man inte ett nytt problem då man löser ett? (kommentar, någon?)
 

niohundrasexton

Jag har aldrig haft någon hoj från Asien
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675R -13
Tack för svaren, då går det att konstatera att både med Driven Racing & PP-Tuning rearsets går det att ha eller fixa sidostödet tillsammans med race-växlad :)
(..om nu inte nån annan kan veta och lägga till ytterligare alternativ..)

-Jag är tudelat med raceväxlad, iom aldrig provad.. säkert bra med QS-lådan att sparka ner ordentligt växeln då man accar -men just med en kraftig bromsning och knäknip, man då ska samtidigt peta uppåt med foten dvs växla ner några steg. ..säkert går det att lära, men visst introducerar man inte ett nytt problem då man löser ett? (kommentar, någon?)

- Senast jag åkte med raceväxlat var 1976.
Jag gjorde emellertid comeback med raceväxlat förra året (2013), och det kändes som "att komma hem". :)

Tack vare QS och dess utformning, så är pedalrörelsen kortare vid nedväxling (uppåt alltså), dvs lyftningen av foten/tårna blir inte så vidlyftig.

Vid uppväxling(nedåt alltså) så finns fjädern i QS:en som en sorts teleskopsdeformationsbuffert vilken möjliggör en ganska oprecis manöver dvs att det bara är att trampa-till resolut och bestämt.

För nedväxlings skull så bör pedal, fotpinne och fot var väl injusterat för att man inte ska behöva göra stora fotrörelser.

Gatväxlat och BMW:s QS passar dåligt ihop. Man måste ju lyfta hela benet vid uppväxling med den stora risken att rörelsen blir otillräcklig med påföljd att växlarna tvekar.

Så tycker jag ! :tummenupp
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Tack för svaren, då går det att konstatera att både med Driven Racing & PP-Tuning rearsets går det att ha eller fixa sidostödet tillsammans med race-växlad :)
(..om nu inte nån annan kan veta och lägga till ytterligare alternativ..)

-Jag är tudelat med raceväxlad, iom aldrig provad.. säkert bra med QS-lådan att sparka ner ordentligt växeln då man accar -men just med en kraftig bromsning och knäknip, man då ska samtidigt peta uppåt med foten dvs växla ner några steg. ..säkert går det att lära, men visst introducerar man inte ett nytt problem då man löser ett? (kommentar, någon?)

Byt till raceväxlat. Det tar en liten stund att vänja sig men sen tycker jag personligen bara att det har fördelar, speciellt om du kör/börjar köra bana. Knäknip är överskattat, i alla fall på banan när det börjar gå fort. Det blir mer o mer armarna som gör jobbet och sedan lär du dig tajma in broms och växling allt eftersom du tränar.
Byt nu, ingen minns en fegis! :D :krama
 

maz-ze

maz-ze
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Västerås
Hoj
BMW s1000rr
Har just bokat 4 dagar på banan i Almeria 20-23 februari. Känner mig lycklig. Ge mig tips vad ska man ta med, vad kan man ta med. Har snappat upp att det finns en del i tråden som har erfarenhet av körningar i Spanien:yoparty:banana
 
Last edited:

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
Uppdate på "drevglappet": Jag bytte ryckutjämnarna (dyraste gummibitarna jag någonsin köpt), glappet är väck, känns bra mycket bättre än innan.
 
Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Top