BMW S1000RR - tråden

Kommer du köra på bana med din BMW S1000RR ?


  • Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Eftersom ni är så slöa på inlägg så får jag väl ta till orda igen. Detta har vi pratat om för länge sedan i tråden, men jag vill aktualisera det igen. Hur spar vi mest vikt på S1000RR? Nedan har jag staplat upp ett antal produkter/ delar på hojen som bevisligen går att ersätta med lättare. Vi kan väl hjälpas åt att fylla i listan och rangordna dem efter sparad vikt?

Tryck på "Svara med citat", justera efter eget tycke, klipp bort "Quote-tecknen" så att meddelandet behålls i ursprunglig form. Vi försöker! :tungan

1. Avgassystem: Original ca 13 kg. Effektsystem ca 4 kg. Viktminskning ca 9 kg.
2. Fälgar: Original ? kg.
3. Bakram:
4. Batteri:
5. Drivpaket:
6.
7.
8. Banta föraren: Oanade möjligheter. :hihi
 

hjonet

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
umeå
Hoj
Honda cbr 1000 08
Nån som har nåt tips på helsystem, försöker hitta ett beggat till rätt kurs, men har även kollat lite på ebay.
Är ute efter ett "hyfsat tyst" alltså ingen kort skrikpipa. Nån som har några personliga erfarenheter, och vill dela med sig. Kör idag med kort akra-slipon samt linkpipe och original grenrör.
 

mbracing

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2010
Ort
Nynäshamn
Hoj
BMW S1000RR -11
Eftersom ni är så slöa på inlägg så får jag väl ta till orda igen. Detta har vi pratat om för länge sedan i tråden, men jag vill aktualisera det igen. Hur spar vi mest vikt på S1000RR? Nedan har jag staplat upp ett antal produkter/ delar på hojen som bevisligen går att ersätta med lättare. Vi kan väl hjälpas åt att fylla i listan och rangordna dem efter sparad vikt?

Tryck på "Svara med citat", justera efter eget tycke, klipp bort "Quote-tecknen" så att meddelandet behålls i ursprunglig form. Vi försöker! :tungan

1. Avgassystem: Original ca 13 kg. Effektsystem ca 4 kg. Viktminskning ca 9 kg.
2. Fälgar: Original 11,6 kg. PVM 8,8kg. OZ 8,3kg.
3. Bakram: 500g
4. Batteri: Ca 1,5-2kg (Lithium är dessutom driftsäkrare)
5. Drivpaket: Ca 1kg + Mer Power!!
6. ABS ca 1,5kg
7. Hyperdiscs i kopplingen ca 700g + bättre acc + bättre motorbroms
8. Pro-Bolt Aluminium och Titan bultar (vi räknar med att spara 1,5-2 kg på Panigalen)
9. Banta föraren: Oanade möjligheter. :hihi

Men Peter om du har standard styren så kan du värma upp med att skruva av dom svin tunga styrändarna, det kostar gratis! :D
 

niohundrasexton

Jag har aldrig haft någon hoj från Asien
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675R -13
-Punkt 9, Banta Föraren, är synnerligen viktig. I tillägg till detta bör han(/hon) skaffa sig bra kondition.
Vilken träning som helst, som bättrar på konditionen, är bra.
Det är lite tråkigt att gå i depå innan passet är slut, alternativt bli omkörd i slutet på ett race, bara för att man blivit trött och inte årkar längre.
Då spelar det ingen roll hur mycket man lättat hojen.

En konditionsstark atlet på en standardhoj utklassar en isterbuk på en lättviktare!
:tummenupp
 

mbracing

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2010
Ort
Nynäshamn
Hoj
BMW S1000RR -11
-Punkt 9, Banta Föraren, är synnerligen viktig. I tillägg till detta bör han(/hon) skaffa sig bra kondition.
Vilken träning som helst, som bättrar på konditionen, är bra.
Det är lite tråkigt att gå i depå innan passet är slut, alternativt bli omkörd i slutet på ett race, bara för att man blivit trött och inte årkar längre.
Då spelar det ingen roll hur mycket man lättat hojen.

En konditionsstark atlet på en standardhoj utklassar en isterbuk på en lättviktare!
:tummenupp

Helt rätt!! Bra kondis är A och O för att orka köra ett lopp och hålla koncentrationen uppe
Många i världs eliten är riktiga fitnes freaks

MEN, vill bara poängtera att 1kg på föraren kan inte jämföras med 1kg på hojen
Vikt som sitter på föraren använder man oftast till sin fördel eftersom man positionerar sig olika på hojen, till sin fördel
Många tycker att jag kan gå på toa innan racet i stället för att spara 1kg på tex bultar, men det funkar tyvärr inte riktigt så

Låt säga att förare nr 1 väger 50kg och sitter på en hoj som väger 200kg, total vikt 250kg
Förare nr 2 väger 100kg och sitter på en hoj som väger 150kg, total vikt 250kg
Förare 1 och 2 har likvärdig fysik, bara att förare nr 2 har mer muskler och är längre än förare nr 1, därför den högre vikten
Vem får jobba hårdast med hojen för att få den att svänga, broms osv under ett race? :)
Sedan försöker man ofta spara vikt på punkter där det är sk ojädrad vikt, fälgar, koppling, drivpaket, där 1kg blir väldigt många kg när det snurrar 13.000 varv i minuten

Lite tankar ang vikt :)
 

niohundrasexton

Jag har aldrig haft någon hoj från Asien
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675R -13
-Kan men inte räkna som så, att 1 kg motsvarar 1 hk?
Alltså; en förare som väger 90 kg och åker på en hoj som pumpar ur sig 193 hk.
Om han bantar till 80 kg så har han 203 hk.
:confused:

:rodnar

:tummenupp
 

Kriss

Ny medlem
Gick med
12 May 2008
Ort
I garaget på hojen! Skåne
Hoj
zx10r
Hej på er alla!

Jag skriver åt en kompis som är medlem här med sin s1000rr, men han bad mig om hjälp. Är det ngon som har ett långt Akra avgasrör till salu? Han har akra helsystem (short) på sin hoj, men den ska besiktigas så han måste byta till nåt som låter mycket mindre. Dessutom vill han kunna åka längre turer.

Tack på förhand!
 

Micke®

konnässör
Gick med
10 Aug 2010
Ort
Nacka
Hoj
999 ml Tysk 249ml Spanjor
-Kan men inte räkna som så, att 1 kg motsvarar 1 hk?
Alltså; en förare som väger 90 kg och åker på en hoj som pumpar ur sig 193 hk.
Om han bantar till 80 kg så har han 203 hk.
:confused:

:rodnar

:tummenupp
Nä, men det vore najs:tummenupp För roterande massa har jag hört liknande jämförelse.
 

mbracing

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2010
Ort
Nynäshamn
Hoj
BMW S1000RR -11
Finns någon formen för det där med Vikt, Effekt, Luftmotstånd osv = ett resultat, jag har aldrig brytt mig så mycket om just det där, men helt klart att han man 200 hästar som ska flytta en totalvikt på 200 kg kontra 200 hästar som ska flytta 150kg så går alt 2 snabbare

Det jag menade var bara att det är fysiskt mindre ansträngande fysiskt att flippa runt en lätt hoj kontra en "tung" hoj
Sedan att den går liiiite snabbare på rakan gör ju heller inget :D
 

Ese

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2013
Ort
Stockholm/Öfvre Aspudden
Hoj
Fuji Aloha 2.0 (<10kg); H2-72; ZX10R-05; S1000RR-11
(höll på att skriva och räkna men hann inte färdigt innan frågan ovan kom - nedanstående blir nog en resonemang till samma fråga. Men inte riktigt "dubbelt snabbare blir det"..)

Massan och storleken av föraren *har* betydelse, särskild om skillnaderna är "synliga".. :)
Exempelvis, då man öppnar efter (en långsam) kurva och vill köra om på rakan:

-Låt oss säga, två likadana BMW-hojar - efter allt bantning väger hojen + skinnställ + stövlar + hjälm 200kg, men den ene föraren 'L' väger väger 70kg (som jag :) och den andre 'TT' 100kg. Det blir alltså ca 10% skillnad på hojarnas totalvikt. Både har 196 hk brutto att disponera och samma mekanik.


Först förenklar vi något: hojarna har lika mycket roterande massor (primärt: stora hjul= skivor, fälg & däck) att "sätta i spin". Samt har de likadan rullmotstånd (även om den är lättare faktiskt vinner här något). Luftmotståndet är likt (egentligen den fysiskt mindre/smalare föraren kan ha här en fördel som snabbt växer då hastigheten ökar). Efter dessa borträkningar + förluster + luftmotståndet som snabbt ökar säger vi att både har jämn 100 kW (136 hp) kvar från bakdäcket till ytan, att använda hela tiden för acceleration under en kort tid. Accar på tvåan från "mycket" låg hastighet efter nålögan, utan att växla, 3 sekunder. Enligt omständigheterna kan vi säga att accen är konstant under tiden. (den ökande farten själv minskar acc + luftmotståndet ökar ju snabbt också, men motorens effektkurvans ökning "spikrakt upp mot 200 hk" kompenserar allt). Alltså hela 3 sekunders tid blir det 100 kW till nytta, i slutet kanske något mer.

Under 3s fartökning med 100 kW betyder att hastigheten för L ökar med 170 km/h mot TTn 161 km/h (både från "låg fart").
Den lättare föraren har också avancerad ca 4 meter mera. (om det var från 0 km/h, skulle den L ha kommit 70,7 m och TT 67 m)

Oftast är rakorna längre än in exempelfallet, men redan här skulle man kanske hunnit köra om med mindre marginal och bromsa. Iaf fått framhjulet "dit". (Bromsa ner från en viss fart kan man inte senare med mindre massa; ellet köra kurverna fortare: det är friktionen och väglaget som oftast styr och det blir lika för både.)

Slutsats: rekommenderar löpning och gym till alla, vid sidan av hojbantningen!! :)

Post edit (innan någon nu grillar mig fullständigt): -man kan faktiskt inte få från S1000RR ut den konstant-höga effekten som exempeln förutsätter, genom hela registern: Med lägre varvtal det helt enkelt inte kommer ut så. Mao, glöm att öka farten på tvåan under 3s tid med 170 km/h. (efter lite tänkande, borde ha använt 2s tid dvs från ca 7' till 11' rpm, blivit mer verklig.. )
 
Last edited:

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Utan att ha riktigt koll på hela innebörden av ovan inlägg :crash:D så kan jag ta ett mycket tydligt exempel från i somras då både jag och Sandman körde på Mantorp. Sandman är en mycket duktig förare vilket gav honom både bättre ingång och utgång i lilla chikanen innan rakan. Dock vägde han då ca 30 kg mer än mig…

Trots bättre utgång än mig så körde jag ikapp honom med stor marginal på andra halvan av rakan.
Lättare förare = snabbare acc + kortare bromssträcka (under i övrigt samma förhållanden). Däremot skall du orka hålla emot i inbromsningen också… :D

Edit: … sen att han körde om mig efter 2-3 kurvor igen är en annan sak.
 

Ese

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2013
Ort
Stockholm/Öfvre Aspudden
Hoj
Fuji Aloha 2.0 (<10kg); H2-72; ZX10R-05; S1000RR-11
Det blev kanske lite förvirrande ovan iom antagandet i exempeln slår så fel: att en förbränningsmotor kan leverera konstant effekt (100 kW) - som den inte kan, särskild just med "race-engines" det är istf flat snarare spikrakt (lineart) upp till max enligt varvtalet. Men var och en kan ändå leka med att använda viss Energi levererad av motorn, t.ex 100 kW x 3s = 300 kJ; som förvandlas till kinetisk energi (E=1/2 m*v*v), och då får man räkna sluthastigheten baklänges (räknesticka eller annat apparat för rot behövs :)
Alltså en lättare hoj accar mer och når högre fart med samma energi/samma tid, och når först "slutområdet" på en längre raka. Det är väl vi alla i överens om.


-Dock med bromsningen blir det knepigare: man ska bränna energin och vi måste anta att det inte är brist med bromseffekten (förutom kanske med mycket höga farter). Om man maxar bromsningen från början och bromsar max hela tiden (vissa lär att man ska inte göra så), är det enbart friktionen mellan däcket och ytan som styr (nog igen är det nu lite förenklad): Låt oss ta och säga att "my" där mellan däcket och ytan är eksakt 1.0; då kan man uppnå negativa accelerationen a=1 g. Bromssträckan för både blir då s=v*v/(2*g). -Iom den lättare hojen har nått högre fart, hans bromssträcka är längre(!). Den tyngre och långsammare förarens sista möjliga bromspunkt är senare. **Jag skrev faktiskt fel i mitt tidigare inlägg, fy mig**. Dock, den lättare föraren kanske nått sin bromspunkt tidsmässigt tidigare (iom kört sträckan fortare) och kan därefter välja sitt spår under bromsningen (vilket troligen ger fördel)

**Nu ska jag sluta med svamlet, annars blir det allt ännu tokigare med det här försöket med tillämpad mekanik och fysik :) (-- det här inte ens hade något (bara) med S1000RRs att göra --)
 

Rootofevil

Guru
Gick med
21 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW S1000RR
I
Utan att ha riktigt koll på hela innebörden av ovan inlägg :crash:D så kan jag ta ett mycket tydligt exempel från i somras då både jag och Sandman körde på Mantorp. Sandman är en mycket duktig förare vilket gav honom både bättre ingång och utgång i lilla chikanen innan rakan. Dock vägde han då ca 30 kg mer än mig…

Trots bättre utgång än mig så körde jag ikapp honom med stor marginal på andra halvan av rakan.
Lättare förare = snabbare acc + kortare bromssträcka (under i övrigt samma förhållanden). Däremot skall du orka hålla emot i inbromsningen också… :D

Edit: … sen att han körde om mig efter 2-3 kurvor igen är en annan sak.

Jag lär inte vara snabbare än dig Peter, men jag ska banne mig ha större kinetisk energi! ;)
 
Last edited:
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Crime Village
Hoj
.
...Ja du, det är många ggr som jag gått ut på den rakan och svurit..... Jag fattar inte vem det var som satt och drog i handbromsen varje gång för mig när jag kom ut där ! Det var mer än en gång som jag t.o.m hade svårt och hålla vissa 600:eek:r med lättviktare stången. Brukar säga att 1.22 tider på just Mantorp med "skjuts" som jag faktiskt har om man räknar totala vikten på ekipaget :fakta :) är godkänt :rolleyes:

Nu slipper ni mig i år iaf då cykeln är såld !/M


Utan att ha riktigt koll på hela innebörden av ovan inlägg :crash:D så kan jag ta ett mycket tydligt exempel från i somras då både jag och Sandman körde på Mantorp. Sandman är en mycket duktig förare vilket gav honom både bättre ingång och utgång i lilla chikanen innan rakan. Dock vägde han då ca 30 kg mer än mig…

Trots bättre utgång än mig så körde jag ikapp honom med stor marginal på andra halvan av rakan.
Lättare förare = snabbare acc + kortare bromssträcka (under i övrigt samma förhållanden). Däremot skall du orka hålla emot i inbromsningen också… :D

Edit: … sen att han körde om mig efter 2-3 kurvor igen är en annan sak.
 
Last edited:

Klotgren

bilar hamnar till slut alltid i köer
Gick med
24 Aug 2009
Ort
Chillentuna
Hoj
KTM 990SMR 2010
...Ja du, det är många ggr som jag gått ut på den rakan och svurit..... Jag fattar inte vem det är som satt och drog i handbromsen för mig när jag kom ut där ! Det var mer än en gång som jag t.o.m hade svårt och hålla vissa 600:eek:r med lättviktare stången. Brukar säga att 1.22 tider på just Mantorp med "skjuts" som jag faktiskt har om man räknar totala vikten på ekipaget :fakta :) är godkänt :rolleyes:

Nu slipper ni mig i år iaf då cykeln är såld !/M

Men nu Sandman så kommer du att bromsa ännu senare, samt att du har en annan fördel. Luftbroms som den värsta Bugatti Veyron. Jag svär nästan varenda gång ungefär vid dragstripmålgången då det kommer en kåphoj om blåsandes när jag ligger som en lakritsrem på min hoj. Men som redan påtalats behövs det en kortare bromssträcka vid lägre toppfart och kan man dessutom få upp en stor kropp som broms på en kåplöshoj så blir det riktigt bra bromsverkan!
Vid 1,25 och framåt till 2,30 är det lite fight med en hoj som gick som satan på rakan på Mantorp.
Lite senare kör han om mig när jag får väja lite för en långsammare hoj, men sen kör jag om honom igen:)


1.28,1 är min tid med en hoj som har aerodynamik som en gravid traktor:). Mål 2014 1.26,5.

Bifogar lite bilder från BMW dagarna på Gelleråsen om ni glömt dem:
http://img.gg/hKXE1NP
 
Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Top