(höll på att skriva och räkna men hann inte färdigt innan frågan ovan kom - nedanstående blir nog en resonemang till samma fråga. Men inte riktigt "dubbelt snabbare blir det"..)
Massan och storleken av föraren *har* betydelse, särskild om skillnaderna är "synliga"..
Exempelvis, då man öppnar efter (en långsam) kurva och vill köra om på rakan:
-Låt oss säga, två likadana BMW-hojar - efter allt bantning väger hojen + skinnställ + stövlar + hjälm 200kg, men den ene föraren 'L' väger väger 70kg (som jag
och den andre 'TT' 100kg. Det blir alltså ca 10% skillnad på hojarnas totalvikt. Både har 196 hk brutto att disponera och samma mekanik.
Först förenklar vi något: hojarna har lika mycket roterande massor (primärt: stora hjul= skivor, fälg & däck) att "sätta i spin". Samt har de likadan rullmotstånd (även om den är lättare faktiskt vinner här något). Luftmotståndet är likt (egentligen den fysiskt mindre/smalare föraren kan ha här en fördel som snabbt växer då hastigheten ökar). Efter dessa borträkningar + förluster + luftmotståndet som snabbt ökar säger vi att både har jämn 100 kW (136 hp) kvar från bakdäcket till ytan, att använda hela tiden för acceleration under en kort tid. Accar på tvåan från "mycket" låg hastighet efter nålögan, utan att växla, 3 sekunder. Enligt omständigheterna kan vi säga att accen är konstant under tiden. (den ökande farten själv minskar acc + luftmotståndet ökar ju snabbt också, men motorens effektkurvans ökning "spikrakt upp mot 200 hk" kompenserar allt). Alltså hela 3 sekunders tid blir det 100 kW till nytta, i slutet kanske något mer.
Under 3s fartökning med 100 kW betyder att hastigheten för L ökar med 170 km/h mot TTn 161 km/h (både från "låg fart").
Den lättare föraren har också avancerad ca 4 meter mera. (om det var från 0 km/h, skulle den L ha kommit 70,7 m och TT 67 m)
Oftast är rakorna längre än in exempelfallet, men redan här skulle man kanske hunnit köra om med mindre marginal och bromsa. Iaf fått framhjulet "dit". (Bromsa ner från en viss fart kan man inte senare med mindre massa; ellet köra kurverna fortare: det är friktionen och väglaget som oftast styr och det blir lika för både.)
Slutsats: rekommenderar löpning och gym till alla, vid sidan av hojbantningen!!
Post edit (innan någon nu grillar mig fullständigt): -man kan faktiskt inte få från S1000RR ut den konstant-höga effekten som exempeln förutsätter, genom hela registern: Med lägre varvtal det helt enkelt inte kommer ut så. Mao, glöm att öka farten på tvåan under 3s tid med 170 km/h. (efter lite tänkande, borde ha använt 2s tid dvs från ca 7' till 11' rpm, blivit mer verklig.. )