BMW S1000RR - tråden

Kommer du köra på bana med din BMW S1000RR ?


  • Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

mbracing

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2010
Ort
Nynäshamn
Hoj
BMW S1000RR -11
Mitt hoppykonto är redan tömt sen länge. Trixet här blir ju att övertyga frugan om att vi ska spendera de gemensamma pengarna OCKSÅ. Jag ser det som en utmaning. Men med rätt argument, då är hon försvarslös :).

Jag var egentligen bara intresserad av om nån kan berätta om den upplevda skillnaden om man går från original fälg till en lättare variant.

Du kommer att märka skillnad
Dels så kommer hojen att kännas lättare att svänga in med, och dels så kommer den kännas "lättare" när du slår på gas m.m
Jag kommer ihåg när jag bytte från stock till PVM under mitt rookie year, trodde inte det var sant att jag märkte så stor skillnad, sedan är OZ ytterligare lättare mot PVM, men lite dyrare också

Vikt besparing på hjulen är det Absolut bästa på hela hojen där varje 100g gör skillnad

Sedan om det är värt det eller ej... Ja självklart är det värt det! Om plånboken pallar med, måste man belåna huset, frun och hunden och man får åka resten av säsongen på några hårda begagnade Bridgestone från 04, njaa, då är det kanske inte värt det :)
 

Joggen

Medlem
Gick med
25 Mar 2013
Ort
Göteborg
Hoj
BMW S1000RR
Nu är man på plats, men vad fort det går på sådanahära storbanor. Imorgon är det vår tur att intaga banan. Förutsättningarna ser bra ut.
ImageUploadedByTapatalk1392805228.902939.jpg
 

niohundrasexton

Jag har aldrig haft någon hoj från Asien
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675R -13
Nu är man på plats, men vad fort det går på sådanahära storbanor. Imorgon är det vår tur att intaga banan. Förutsättningarna ser bra ut.
-Du har nu börjat växa ur de svenska småbanorna. Hädanefter kommer allt banåka att bli dyrare å dyrare.:tummenupp
 

2hjulkul

---o7o
Gick med
22 Mar 2009
Ort
Stockholm
Fy faderullan va fint det ser ut på Almeria. Kan ni inte bjuda på en rapport så vi får sukta och kanske haka på nästa år B-)
 

Zorban

För fet för ett skinnställ
Gick med
9 May 2011
Ort
Grödinge
Hoj
Ducati Panigale 899, 2014
Höll på och vinter-smekte hojen lite i garaget när jag upptäckte att det excentriska bakdämparfästet är vänd på min beggade 2010:a. Läste någonstans att det skulle vara bra skit om man vill att hojen ska svänga in i kurvorna lättare och då mest på bana. Det gör den dessutom 10mm högre.

Kort som jag är (ca:169) så är denna cm kanske mer intressant för mig än snabba kast in i en kurva då jag ändå är nybörjare vad gäller banåkning. Så om ni tänker er in i min situation. Kommer jag känna stor skillnad förutom att jag får en lägre och kanske lite stabilare hoj?

Redeigerar då jag nu inser att det ovan var helt osammanhängande.
Frågan är alltså: Om jag vänder tillbaka den brickan och återställer den till standardläge. Kommer jag märka stor skillnad?
 
Last edited:

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Höll på och vinter-smekte hojen lite i garaget när jag upptäckte att det excentriska bakdämparfästet är vänd på min beggade 2010:a. Läste någonstans att det skulle vara bra skit om man vill att hojen ska svänga in i kurvorna lättare och då mest på bana. Det gör den dessutom 10mm högre.

Kort som jag är (ca:169) så är denna cm kanske mer intressant för mig än snabba kast in i en kurva då jag ändå är nybörjare vad gäller banåkning. Så om ni tänker er in i min situation. Kommer jag känna stor skillnad förutom att jag får en lägre och kanske lite stabilare hoj?

Redeigerar då jag nu inser att det ovan var helt osammanhängande.
Frågan är alltså: Om jag vänder tillbaka den brickan och återställer den till standardläge. Kommer jag märka stor skillnad?

Det lite dryga svaret lyder, helt ärligt, - PROVA! För det är faktiskt det enda som betyder något. Om du känner skillnad. På gata spelar det ingen roll. Kommer du köra bana i sommar så skulle jag om jag vore du köra med dagens inställning och sedan byta efter ett tag. Då vet du. :tummenupp
(Visst, vi kan alla läsa oss till vad inställningen gör men jag har många vänner som kör hoj och inte känner ett dugg skillnad på sådant som står i boken. Så håll inte på att finlira bara för att det står skrivet någonstans. Finlira när du känner att du behöver det.)

Lycka till!
 

niohundrasexton

Jag har aldrig haft någon hoj från Asien
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675R -13
Frågan är alltså: Om jag vänder tillbaka den brickan och återställer den till standardläge. Kommer jag märka stor skillnad?

- Då är min fråga; vilket är standardläget?
Jag har haft av stötdämparen i vinter och jag vet inte om jag
återmonterade brickan, med excentern i, i standardläge.

Alltså; skall hålet vara uppåt eller nedåt i standardläge?
 

Zorban

För fet för ett skinnställ
Gick med
9 May 2011
Ort
Grödinge
Hoj
Ducati Panigale 899, 2014
Uppåt är den monterad från början. Men den har den formen för att man ska kunna ändra av vad jag förstår. Montera men med hålet neråt för att korta hjulbasen lite och höja bakdelen. Antar att det mest märks om man verkligen vet vad man håller på med :)

I mitt fall var jag mest sugen på att vända tillbaka den så jag får ner hojen en cm bak och når ner med fötterna vid rödljus ordentligt hehe.
 

mbracing

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2010
Ort
Nynäshamn
Hoj
BMW S1000RR -11
Hålet ska vara uppåt
Vänder man den nedåt så är det 5mm skillnad, och kalkylerar man det i ett chassi program så ger det samma effekt i geometrin som att sänka hojen 10mm i gaffeln fram
Det betyder att om du kör med gaffeln som den kommer standard med 14mm uppstick så skulle du genom att vrida excentern att ha 24mm uppstick
Så ja, klart som tusan den blir lätt svängd, men när det börjar gå fort kommer den bli mer eller mindre o-körbar, den kommer svänga in snabbt men på bekostnad att det blir otroligt oroligt i chassit, även inbromsningar blir oroliga och bakhjulsfäste tar stryk
Enda gången vi kör exentern nedåt är när vi byter till K-Tech stötdämpare eftersom dom gör sin stötdämpare 5mm kortare, Öhlins kör standard längd och då ska den vara uppåt

niohundrasexton: excentern med hålet uppåt och 7mm uppstick på gaffeln!
Jag har glömt att du frågade efter klicken och förspänningen, jag ska fixa det när vi kommer hem från Spanien, men allt är inställt så du behöver inte tänka på det just nu, men du ska ändå få det så du har koll
 

Zorban

För fet för ett skinnställ
Gick med
9 May 2011
Ort
Grödinge
Hoj
Ducati Panigale 899, 2014
Låter som om den tidigare ägaren av min hoj har fibblat runt lite med både det ena och det andra. Är rätt säker på att jag har mindre än 14mm uppstick på framgaffeln. Ska kolla imorgon.
 

Bass

Ny medlem
Gick med
9 May 2012
Ort
Uppsala
Hoj
Honda CBR1000RR 2017
Hoppas nån kan hjälpa mig =)

Har lite problem även om jag inte hunnit kolla så extremt mycket på det. Men oteknisk som man är vet jag att detta kommer ge gråa hår.

Har installerat andra blinkers på hojjen. Fram gick bra, men när jag monterade i bak så dog lampan till skylthållaren. Var tvungen att bryta och tänkte ge mig på detta igen men så googlade jag lite och hittade detta.

Note: Due to BMW's 1 piece main wiring connector that controls the left and right turn signals as well as the license plate light, there is no way to utilize these turn signals while the OEM rear fender/harness is attached. This means you will lose your license plate light connection. We highly recommend to purchase our fender eliminator kit to go along with these turn signals because it comes with its own LED license plate light.

Bör tilläggas att jag inte har kvar orginalhäcken utan R&G fender eliminator.
Vad innebär det? Nån som direkt vet vad problemet är och hur man löser det?
 
Last edited:

Zorban

För fet för ett skinnställ
Gick med
9 May 2011
Ort
Grödinge
Hoj
Ducati Panigale 899, 2014
Kan vara ute och cykla men är det inte någon form av adapter du behöver för att kunna koppla ihop dem med befintliga kablar? ex. http://www.ebay.de/itm/Motorrad-Ada...20159?pt=DE_Motorradteile&hash=item35c80f6a5f

Annars får du väl helt enkelt splitta upp det och koppla själv.

Hoppas nån kan hjälpa mig =)

Har lite problem även om jag inte hunnit kolla så extremt mycket på det. Men oteknisk som man är vet jag att detta kommer ge gråa hår.

Har installerat andra blinkers på hojjen. Fram gick bra, men när jag monterade i bak så dog lampan till skylthållaren. Var tvungen att bryta och tänkte ge mig på detta igen men så googlade jag lite och hittade detta.

Note: Due to BMW's 1 piece main wiring connector that controls the left and right turn signals as well as the license plate light, there is no way to utilize these turn signals while the OEM rear fender/harness is attached. This means you will lose your license plate light connection. We highly recommend to purchase our fender eliminator kit to go along with these turn signals because it comes with its own LED license plate light.

Bör tilläggas att jag inte har kvar orginalhäcken utan R&G fender eliminator.
Vad innebär det? Nån som direkt vet vad problemet är och hur man löser det?
 

andrén

Medlem
Gick med
2 May 2006
Ort
varberg
Hoj
s1000rr -11 *såld* ……………..Ktm690smc-r 13………….Yamaha R6 -07
Hejsan. Köpte min s1000rr -11 igår. Fantastisk maskin. Var inte ställt på den riktigt ännu. Tänkte börja med att ställa in racehäng och lite grundinställning på fjädring. Är det någon som har provat att ställa racehänget efter instruktionsboken med gott resultat?
 

andrén

Medlem
Gick med
2 May 2006
Ort
varberg
Hoj
s1000rr -11 *såld* ……………..Ktm690smc-r 13………….Yamaha R6 -07

molzzon

Medlem
Gick med
13 Aug 2009
Ort
Stockholm
Hoj
s1000rr -11
Kör du med den setupen på racehänget?

Jag minns inte fick som sagt hjälp flera gånger under 2013 med detta och den där papperslappen med min siffror har jag lagt på något riktigt bra ställe... :huvet. Har dock ny vikt och fjädring inför 2014 så det är icke problem för mig :).

Det är riktlinjer och en bra början.
 

andrén

Medlem
Gick med
2 May 2006
Ort
varberg
Hoj
s1000rr -11 *såld* ……………..Ktm690smc-r 13………….Yamaha R6 -07
ok :) provar med detta först så blir det nog bra.
 
Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Top