Tänkte höra med er vilket bränsle oktan ni kör med? Såg i boken att det stod 95-Oktan till hojen. Spikkänsligt?
Eller man skall hålla sig till 98-Oktan eller eventuellt V-Power? Jag menar om man märker någon skillnad för dem extra slantarna.. Frågan riktar sig till en helt original/standard S1000RR
Enligt manualen 95 RON (Road Octan Number) räcker, vilket innebär att den kvalitetssäkrade soppan som säljs i Sverige uppfyller tillverkarens krav. Jag tror att du inte kan *märka* nån skillnad in ljudet eller prestanda i din std-hoj.
MEN: Idag blandar man väl redan över 5% etanol i 95'an, och inriktningen är att öka uppemot 10%. Etanol är inte alls lika bra än bensin, förbrukningen ökar (pga lägre energi-innehåll), oktantalet är i etanol är lägre (även om i totalen ska det fortfarande vara 95); etanol bidrar korrosion, "föråldrar"/äter upp vissa gummisorter, med mera. -98n har garanterad högre oktantal med idag är det inte heller helt etanolfritt, tyvärr, så mycket som jag vet. (T.om så att halten är också på väg mot "smärtgränsen" 5% vilket inte är glädjande - helst skulle man vilja ha högoktansoppa med lite bly i sig för att spara motorn och ventilsätena så mycket som det går
Om du "turistkör" "touringkör" på vägarna typ 1000-mil per säsong kan du väl spara nåt med att välja 95 Okt. Notera några procentenheter högre förbrukning av 95; äter faktiskt en bra andel av prisskillnaden.. (mät förbrukningen noga så kan du räkna vad nettovinsten blir; ca 500,- per 1000mils-säsong då, så där storleksordningmässigt?)
Men om du hårdkör på banan, även om med helt original/std S1000RR, skulle jag tycka att det är en bra försäkring att välja 98 eller V-Power: Man inte riktigt hör med öran om motorn "findetonerar" eller ej; iaf inte jag kan avgöra när det råa ljudet vid acc har blivit "för rått". -Och vet ej hurpass fin är S1000RR's "knock sensor" dvs kan den märka och justera bort allt skadlig/slitande detonation (med att primärt försena tändningen).
Låt oss säga man bränner 20 l soppa under en bandag. En bra 98-bensin kostar kanske 1 SEK per liter mera än en billig 95 med 7-8% etanol i sig. -Kanske inte värt för 20 spänn att ta några som helst onödiga risker för en dyr motorskada eller extra slitage? I sammanhanget med totalkostnaden för en bandag..
-Det säkert finns bättre märkesexperter här på forumet samt som riktiga raceförare, som kan kommentera; förhoppningsvis bekräfta vad jag skrivit och försökt säga.