BMW S1000RR - tråden

Kommer du köra på bana med din BMW S1000RR ?


  • Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

Bass

Ny medlem
Gick med
9 May 2012
Ort
Uppsala
Hoj
Honda CBR1000RR 2017
Nu blev det ändå att man kör på slicks istället. Pireli PRO 200/55 & 120/70
 

niohundrasexton

Jag har aldrig haft någon hoj från Asien
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675R -13
Nu blev det ändå att man kör på slicks istället. Pireli PRO 200/55 & 120/70
- PRO har tjockare gummi och det räcker därför mycket längre än "icke PRO".
De har emellertid liiiiite sämre vidhäftning än "icke PRO".
Lite billigare är de så det blir många km/krona.

Min erfarenhet, alltså.
 

Ese

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2013
Ort
Stockholm/Öfvre Aspudden
Hoj
Fuji Aloha 2.0 (<10kg); H2-72; ZX10R-05; S1000RR-11
Aldrig hört talas om en hoj med knacksensor på det sättet som många bilar har och därmed får fördel av högre oktantal. Att BMW dessutom säger 95 oktan vore ju märkligt om 98 gav mer effekt. Inte för att man ska underskatta placebo men jag tänker då inte betala för dyrare soppa än vad hojen kan använda...

>>BMWs knacksensorsystemet heter "BMS K-P"; ska inte blandas t.ex systemen i äldre bensinturbomotorer. Troligen mikrofonen sitter i var och en spridare, och ja: hela systemet utgår att man tar ut maximala av soppan. Ju bättre soppa, i prinsip, desto mera kraft inom vissa gränser. Men som jag skrev, min poäng var att troligen en vanlig turistkörare märker ingen skillnad i effekten mellan 95 & 98. Dock med lägre energimängd blir förbrukningen av 95 är högre, "systemet sprutar mera", därför blir besparningen inte rakt från prisskillnaden. Med vissa risker som ändå kvarstår med en sådan etanol-cocktail.

@ESE: Tror du BMW skulle rekommendera 95 oktanig om deras ingenjörer misstänkte minsta problem med det över 98?
>> nja "rekommendera": det faktiskt finns världsdelar och US delstater var det är riktigt svårt, om inte omöjligt, få tag 98: Enklare kanske för Bayerische att ha en och samma modell och *soppans minimikrav* för hela världen - ingen förvirring bland ägarna med manualer för olika länder/språk, supportfrågor osv ... låt elektroniken sköta anpassningen då möjligheten finns. Kan vara t.om vara så att hojen kunde klara något lägre oktantal än 95 utan problem men då kanske effektförlusten kunde märkas?
Notera också att vi pratar om en motor med liter-effekt kring 200hk; 14k rpm; absolut high-end på alla möjliga sätt, direkt från fabriken till konsumenterna. (inom bilar finns inga/mycket få liknande?) -Ingen H-D/grov jordbruksmotor som kan gå på "kerosin". -bara tanken att mata in onödigt dåligt soppa till en sån mästerverk för rätt försumbar besparning är lite främmande för mig - men visst, valet är individuellt.. :)

EDIT: mina bilingenjörskunskaper numera är inte presis dagsfärska :) -Någon sakkunnig kan säkert upprätta detaljer, och jag har stor respekt om t.ex nån raceförare säger hur det är, med seriös tävlingsverksamhet. Men i det stora borde ska helhetsbilden vara som jag skriver.
 

Ese

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2013
Ort
Stockholm/Öfvre Aspudden
Hoj
Fuji Aloha 2.0 (<10kg); H2-72; ZX10R-05; S1000RR-11
Måste kapitulera med detent-spring frågan. :)
(BMW-ingenjörerna har inte lyckats fullt; jag som mistänkte tidigare att OEM fjädern är säkert bäst för OEM-"resten"..)
-lekte och provade göra originalfjädern något styvare med lätt extra böjning + liten extra metallplupp (Bilden). Resultat: bättre växling med original ShiftAssistant, mindre tendens för falska neutraler.

-sen bytte till *mycket* styvare eftermarknadsfjäder, tråden är 2mm istf OEM 1.75mm
Resultat: ännu något bättre! :) :)

(Jag har nu en (1) extra FPro spring kvar, självkostnadspris 400,-; PM vid intresse)
 

Bifogat

  • image.jpg
    image.jpg
    240.6 KB · Visningar: 137

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Nån som tänker ta med sina stärkta fjädrar, perfekt kortade kedjor och i övrigt julgranspimpade tyska motorcyklar och faktiskt köra med dem!?

BANDAG den 5 juni med Cashback! Bara att anmäla sig, tror det finns några platser kvar. I stort sett hela "Spaniengänget" kommer dit och jag kör ned på morgonen för att testa tunga modifieringar; 520-kedja med 15-45 drevning, lättare fjäder i gaffeln, höjd hoj fram och ny växelfjäder (eller va den nu heter…) Alla tider över 1.05 på Gåsen är en besvikelse… :hihi

Nä, vad jag säger är - dags att sluta snacka och börja köra! :banana Jag räknar med att se er alla där och då! :)
 

NeonMan

#62 Superbike 2015
Gick med
8 May 2004
Ort
Eskilstuna
Hoj
BMW S1000RR racehoj
Nån som tänker ta med sina stärkta fjädrar, perfekt kortade kedjor och i övrigt julgranspimpade tyska motorcyklar och faktiskt köra med dem!?

BANDAG den 5 juni med Cashback! Bara att anmäla sig, tror det finns några platser kvar. I stort sett hela "Spaniengänget" kommer dit och jag kör ned på morgonen för att testa tunga modifieringar; 520-kedja med 15-45 drevning, lättare fjäder i gaffeln, höjd hoj fram och ny växelfjäder (eller va den nu heter…) Alla tider över 1.05 på Gåsen är en besvikelse… :hihi

Nä, vad jag säger är - dags att sluta snacka och börja köra! :banana Jag räknar med att se er alla där och då! :)

Och vill man psyka upp ordentligt innan dess. Då ser man till att släpa sig till Gelleråsen den 1;a Juni för att titta på SO/SM premiären. Undertecknad och Christer Miinin kommer hålla BMW fanan högt i Superbike klassen. Det är även några BMW med i R1000.
http://ta.svemo.se/Public/Pages/CompetitionInformation/CompetitionInformation.aspx?CompetitionId=3801&CompetitionApplicationConfigurationId=14062&Result=1
http://www.scandinavianopen.nu/
 

Bass

Ny medlem
Gick med
9 May 2012
Ort
Uppsala
Hoj
Honda CBR1000RR 2017
Hej nej sc1 fram och sc2 bak. Vid högre temperatur så blir det som du skrev. Ser nu att du kör på pirelli pro istället och då behöver du inte fundera på olika siffror utan ha koll på trycket bara :)

Tack =) Ja fan blir bra det här..
Första gången jag köra på slicks. Ska bli intressant :)
Vad ska man köra för tryck tror ni, kalltryck 1.7 bak 2.1 fram typ?

Aldrig varit på Actionpics heller, håller tummarna att man kan få hjälp med att göra setup på hojens dämpare sov för att få ut max.
Sjuuuukt taggad!
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Tack =) Ja fan blir bra det här..
Första gången jag köra på slicks. Ska bli intressant :)
Vad ska man köra för tryck tror ni, kalltryck 1.7 bak 2.1 fram typ?

Aldrig varit på Actionpics heller, håller tummarna att man kan få hjälp med att göra setup på hojens dämpare sov för att få ut max.
Sjuuuukt taggad!

Jag kör med 2,1 fram och 1,8 bak kalla på mina, ska vara runt 2,2 och 1,9 varma.

Eftersom det är mer gatliknande gummi i de brukar jag bara värma mina till 60 grader med värmarna, tror inte de klara lika varmt som riktiga slicks. Greppet är ungefär samma som i Metzeler K3-sulorna men livslängden är oändligt lång i jämförelse :)

Jag rekommenderar starkt att ta det lugnt de första varven, även om de är förvärmda brukar de kunna vara lite slingriga de första varven, framförallt första passet på morgonen.

Ang. fjädringen så gör följande om du har originalfjädring; justera hänget till toleranserna i manualen och ställ komp/retur i race/bana eller vad det nu heter enligt manualen. Då har du ett kanonutgångsläge! :)
 
Last edited:

Rs_125

Medlem
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Småland
Hoj
BMW S1000RR 2010
Har redan hunnit ställa lite frågor i tråden men tänkte lägga upp en bild på pärlan som jag inskaffade för några dagar sedan. Bmw S1000RR 2010 Svensksåld, 1 Ägare med endast 390 mil på mätaren. Kommer gå emot strömmen och behålla denna hojen helt original både utseendemässigt och inom motor :)

IMG_0961.jpg

/daniel
 

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
Har redan hunnit ställa lite frågor i tråden men tänkte lägga upp en bild på pärlan som jag inskaffade för några dagar sedan. Bmw S1000RR 2010 Svensksåld, 1 Ägare med endast 390 mil på mätaren. Kommer gå emot strömmen och behålla denna hojen helt original både utseendemässigt och inom motor :)


/daniel

Aej! lägg av! Snygga te rumpan med en annan skylthållare och en ensitscuts, sen plockar du bort passagerarpinnarna! Har du nån som vill åka bakpå? Fuck that! Hon får skaffa en egen hoj! :tungan
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Har redan hunnit ställa lite frågor i tråden men tänkte lägga upp en bild på pärlan som jag inskaffade för några dagar sedan. Bmw S1000RR 2010 Svensksåld, 1 Ägare med endast 390 mil på mätaren. Kommer gå emot strömmen och behålla denna hojen helt original både utseendemässigt och inom motor :)

View attachment 406515

/daniel

Va kul! Välkommen hit o vilken fin hoj - bara 390 mil!? Kalas! Men att anmäla sig till denna tråd och säga att du inte ska röra en skruv på hojen är som att gå in på IKEA med tjejen o tro att ni bara ska köpa en grej o gå raka vägen till kassorna. Det funkar inte helt enkelt. Men du behöver inte vara orolig, vi är din nya familj o vi kommer ta hand om dig! Som en sekt typ... :)
 

niohundrasexton

Jag har aldrig haft någon hoj från Asien
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675R -13
Aej! lägg av! Snygga te rumpan med en annan skylthållare och en ensitscuts, sen plockar du bort passagerarpinnarna! Har du nån som vill åka bakpå? Fuck that! Hon får skaffa en egen hoj! :tungan
- Bråka inte med pojken nu! Hetsa honom inte!
"Inled honom inte i frestelse, han hittar själv."

;)
 

Micke®

konnässör
Gick med
10 Aug 2010
Ort
Nacka
Hoj
999 ml Tysk 249ml Spanjor
Ingen skräll direkt men man mår bra av att kika på den ibland o minnas den riktigt galna banan... :)

View attachment 406562
Kanske glömt att berätta! egentligen hamnade vi(du:) två placeringar bättre! De fuckade upp transponder-tiderna på något vis, plus att ett team blev diskade!
Och allt detta efter prisutdelning:va (har för mig att man har 30min på sig att protestera mot resultatlistan, enligt FIM)
 
Last edited:

Micke®

konnässör
Gick med
10 Aug 2010
Ort
Nacka
Hoj
999 ml Tysk 249ml Spanjor
Har redan hunnit ställa lite frågor i tråden men tänkte lägga upp en bild på pärlan som jag inskaffade för några dagar sedan. Bmw S1000RR 2010 Svensksåld, 1 Ägare med endast 390 mil på mätaren. Kommer gå emot strömmen och behålla denna hojen helt original både utseendemässigt och inom motor :)

View attachment 406515

/daniel
Grattis!
Ifall du behåller hojen i dess originalskick blir den tämligen unik! Ingen fel i det:fakta
Se nu till att anmäla dig till BMW-dagarna i Augusti! (PM;a Peter) Det kommer att bli en jättekul tillställning med en del utöver bankörning! Plus att din anmälan omintetgör möjligheten för ännu en vidrig sushi eller spaghetti-moppe att besudla banområdet:D
Med eller utan hoj kommer i alla fall jag vara där och posera:)
 

guldrevolt

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2011
Ort
City
Hoj
2010. BMW S1000rr
Tjena tänkte se om någon haft samma problem som jag med att hojen inte startar. Notera att jag inte kört den på ett bra tag 3v och haft batteriet i under hela tiden. Idag skulle jag ut och köra lite men när jag slog på tändningen så lät det ganska konstigt bakom batteriet. Länk till en film där jag visar på problemet http://youtu.be/oyt6zgWT9vI

Första tanken är att batteriet är slut, jag kopplade loss batteriet och satte det på laddning men det går inte ens att ladda dvs. Laddaren känner inte av batteriet och jag har inte voltmätare så kan inte kolla batteriet :(

Vad tror ni?
 

Rs_125

Medlem
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Småland
Hoj
BMW S1000RR 2010
Va kul! Välkommen hit o vilken fin hoj - bara 390 mil!? Kalas! Men att anmäla sig till denna tråd och säga att du inte ska röra en skruv på hojen är som att gå in på IKEA med tjejen o tro att ni bara ska köpa en grej o gå raka vägen till kassorna. Det funkar inte helt enkelt. Men du behöver inte vara orolig, vi är din nya familj o vi kommer ta hand om dig! Som en sekt typ... :)

Jajamen! Endast 390 mil. Förra ägaren var en man i 51 års åldern.
Knappt kört någonting med den.. Förra säsongen blev det tydligen bara 55 mil.
 
Last edited:

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Tjena tänkte se om någon haft samma problem som jag med att hojen inte startar. Notera att jag inte kört den på ett bra tag 3v och haft batteriet i under hela tiden. Idag skulle jag ut och köra lite men när jag slog på tändningen så lät det ganska konstigt bakom batteriet. Länk till en film där jag visar på problemet http://youtu.be/oyt6zgWT9vI

Första tanken är att batteriet är slut, jag kopplade loss batteriet och satte det på laddning men det går inte ens att ladda dvs. Laddaren känner inte av batteriet och jag har inte voltmätare så kan inte kolla batteriet :(

Vad tror ni?

Hojen kan hitta på mycket hyss om inte batteriet har full spänning och något fel verkar det ju vara om det inte ens går att ladda. Låna en mätare o kolla batteriet först. I andra hand skulle det kunna vara något relä som spökar men det låter inte logiskt att motorn dör rätt va det är. Satsar en slant på att ditt batteri mår dåligt...
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top