BMW S1000RR - tråden

Kommer du köra på bana med din BMW S1000RR ?


  • Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Jag har beställt nya ryck utjämnare till min hoj eftersom jag upplever den som ganska ryckig i låga farter och med gasreglering..tog ur de gamla och konstaterade att de såg ganska torra och slita ut. Cykeln har ju rullat 1700mil och en hel del bana. Visst borde det råda bot?

Det är inte kedjan som är risig? Den brukar ju kunna göra det ryckigt när den slackar. Men det kan ju även vara ryckutjämnarna.
 

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
Jag bytte ryckutjämnare i vintras, men det var för att jag inte tyckte det kändes helt okej att kunna rucka drevhubben en halv centimeter i axiell riktning på en hoj med 200 hästar. :crash
Ryck i lågfart kände jag dock inte, och då bytte jag drivpaketet i september innan jag vinterförvarade.
 

J.Lunkan

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2013
Ort
Solna
Hoj
KTM 1290GT-19
Det är inte kedjan som är risig? Den brukar ju kunna göra det ryckigt när den slackar. Men det kan ju även vara ryckutjämnarna.

Jag tycker drivpaketet är i bra skick.. Cykeln har precis varit inne på en 2års service och de sa inget om drivpaketet heller. Kan ju bara vara så enkelt som att man ej är van vid denna power..:)
 

J.Lunkan

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2013
Ort
Solna
Hoj
KTM 1290GT-19
Jag bytte ryckutjämnare i vintras, men det var för att jag inte tyckte det kändes helt okej att kunna rucka drevhubben en halv centimeter i axiell riktning på en hoj med 200 hästar. :crash
Ryck i lågfart kände jag dock inte, och då bytte jag drivpaketet i september innan jag vinterförvarade.

Ja vi får väl se...jag har ju beställt nya i alla fall med just anledning att jag tyckte de såg slitna ut.
 

Ese

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2013
Ort
Stockholm/Öfvre Aspudden
Hoj
Fuji Aloha 2.0 (<10kg); H2-72; ZX10R-05; S1000RR-11
Jag tycker drivpaketet är i bra skick.. Cykeln har precis varit inne på en 2års service och de sa inget om drivpaketet heller. Kan ju bara vara så enkelt som att man ej är van vid denna power..:)
Ta upp bakhjulet (depåstöd).
Rulla hjulet och mät/konstatera kedjans spänn (slack) under kedjans hel varv. Slacket borde vara konstant, annars byt kedja (eller hela paket).
Av en okänd anledning kedjorna har en tendens slita (bli längre) ojämnt, dvs du kan hitta ett läge då kedjan är jättespänd, och ett halv varv senare är den "slack". -om så, kan detta också bidra till ryckande.. En sån kedja kan t.om orsaka resonans med ryckutjämnarna vid viss hastighet, oavsett hur bra och nya de är..
 

Zorban

För fet för ett skinnställ
Gick med
9 May 2011
Ort
Grödinge
Hoj
Ducati Panigale 899, 2014
Okej!

Tackar..är du i Norge o kör?

Japp det stämmer! har kommit hem nu och har lite småvärk här och där men det är inte så farligt som jag trott.
Vi körde ca 200 mil :) Tight med packning men det gick bra för vi åkte mest hoj så behövdes liksom inte så mycket.
 

Rs_125

Medlem
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Småland
Hoj
BMW S1000RR 2010
Vad är det man ställer in med skruven vid kopplingshandtaget?
Kopplingsspelet? Märker att den blir hårdare. En kompis började skruva på den och jag vet inte hur den stod innan.. Tänkte höra
med er först.. Kan man lägga den i "småkuggarna" eller man måste vrida den tills den "låser sig" själv?
 

J.Lunkan

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2013
Ort
Solna
Hoj
KTM 1290GT-19
japp det stämmer! Har kommit hem nu och har lite småvärk här och där men det är inte så farligt som jag trott.
Vi körde ca 200 mil :) tight med packning men det gick bra för vi åkte mest hoj så behövdes liksom inte så mycket.

respekt!
 

mbracing

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2010
Ort
Nynäshamn
Hoj
BMW S1000RR -11
Rycken du känner kan även vara att hojen går snålt på soppa
När bränslemixen blir för snål så får du en ryckig "digital" av/på känsla i gasen precis när du ska öppna trotteln
Det blir extra påtagligt när du har fly by wire som S1000RR och Panigale tex
Dom levererar hojen med snål soppaförbrukning för att avgaskrav, soppaförbrukning, buller m.m ska uppfylla alla krav
Säger inte att det är det du känner av, kan mycket väl vara ryckutjämnarna, men det blir garanterat inte bättre av att hojen går snålt
 

J.Lunkan

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2013
Ort
Solna
Hoj
KTM 1290GT-19
Rycken du känner kan även vara att hojen går snålt på soppa
När bränslemixen blir för snål så får du en ryckig "digital" av/på känsla i gasen precis när du ska öppna trotteln
Det blir extra påtagligt när du har fly by wire som S1000RR och Panigale tex
Dom levererar hojen med snål soppaförbrukning för att avgaskrav, soppaförbrukning, buller m.m ska uppfylla alla krav
Säger inte att det är det du känner av, kan mycket väl vara ryckutjämnarna, men det blir garanterat inte bättre av att hojen går snålt

Förlåt om jag är dåligt påläst...men vad är Fly by wire?:gnissla
Förresten...ny med BMW´n och har ej kolla på följande heller...Panigale cykeln har en funktion som förhindrar bakhjulslås vid nerväxling. Har BMW denna funktion? Kanske inte är aktuellt på en radfyra..
 

J.Lunkan

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2013
Ort
Solna
Hoj
KTM 1290GT-19
Förresten...det ärväl inte helt ovanligt att man måste byta ryck utjämnare...måste ju va en jäkla påfrestning på dessa grejer..??
 

J.Lunkan

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2013
Ort
Solna
Hoj
KTM 1290GT-19
Rycken du känner kan även vara att hojen går snålt på soppa
När bränslemixen blir för snål så får du en ryckig "digital" av/på känsla i gasen precis när du ska öppna trotteln
Det blir extra påtagligt när du har fly by wire som S1000RR och Panigale tex
Dom levererar hojen med snål soppaförbrukning för att avgaskrav, soppaförbrukning, buller m.m ska uppfylla alla krav
Säger inte att det är det du känner av, kan mycket väl vara ryckutjämnarna, men det blir garanterat inte bättre av att hojen går snålt

Och att den går snålt får man leva med?
 

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Hur får man skiten att wheela mer än fem sekunder? Ecu-flash?
Jag lever gärna utan wheelie control helt och hållet, bara jag slipper fler bryska klipp som gör ont i både pung och packboxar.

Seriösa svar tack.
 

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
Hur får man skiten att wheela mer än fem sekunder? Ecu-flash?
Jag lever gärna utan wheelie control helt och hållet, bara jag slipper fler bryska klipp som gör ont i både pung och packboxar.

Seriösa svar tack.

Stäng av dtc:n helt genom att hålla inne knappen ett par sekunder.
 

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Hjälper det? Säker? Vore ju trevligt för igår var jag rädd att jag skulle behöva sälja eländet.

Kan wheela hur långt jag vill i Slick utan dtc alltså??
 

Thomas_S1000RR

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2014
Ort
Solna
Hoj
2011, BMW S1000RR
Jag har börjat uppleva en del problem vid växlig med Quickshiftern.

Den högre växeln läggs i men istället för att fortsätta accelerera som normalt så dör liksom hojen under 1-2 sec innan den börjar accelerera igen.

Det händer inte vid varje växling och varvtal verkar inte heller spela någon roll, det har hänt både på bana vid max varatal och på gatan vid växlig vid 5000 varv.

Är det någon som haft detta problem? Känns som en dyr felsökning hos BMW...
 

Rootofevil

Guru
Gick med
21 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW S1000RR
Förlåt om jag är dåligt påläst...men vad är Fly by wire?:gnissla
Förresten...ny med BMW´n och har ej kolla på följande heller...Panigale cykeln har en funktion som förhindrar bakhjulslås vid nerväxling. Har BMW denna funktion? Kanske inte är aktuellt på en radfyra..

En radfyra har ju inte alla samma motorbroms som en twin, men vad är det för funktion du tänker på? Slirkoppling? Det är det enda jag kan komma på och det har du på BMWn så mellangasa blir ganska onödigt
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top