BMW S1000RR - tråden

Kommer du köra på bana med din BMW S1000RR ?

• Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

Micke®

konnässör
Gick med
10 Aug 2010
Hoj
999 ml Tysk 249ml Spanjor
Den blå - va det Öhlins från fabrik!?
Peter, din nattsuddare. Sover du också i en kista? Den blå (båda kommer att stå på mässan) var kitat på Öhlins med dämpare och insattser men inte den förträffliga styrdämparen:):va alltså inte någon hemlig HP version. Men det kommer, var så säker!

Try

Snabb tysk!
Gick med
16 May 2011
Hoj
BMW S1000RR -15
Regnhoj verkar nice, fast då skulle min röst falla på Ducati 1199 som regnhoj/fulhoj sen en S1000RR 2012 med öhlinare runt om och självklart motorsport färgerna som finhoj;) Bara drömma vidare. God natt boyz

Micke®

konnässör
Gick med
10 Aug 2010
Hoj
999 ml Tysk 249ml Spanjor
-Frågan är nu skickad till PirelliSverige.

Jag skickade dem igår frågan om Dragon Supercorsa tillverkas fortfarande. Har emellertid inte fått svar på det ännu.

Kommer oxå ihåg att "C" används på däck för skåpbilar å sånt men.......hmmmm.......pallar C-märkta hojframdäck bättre för "stoppies" då, eller?:tummenupp

Ja, var det gäller lättlastbilsdäck så är jag tämligen säker på att det gäller ett högre lastindex. Men lyckas inte hitta något angående hojdäck. Måste kolla på mina Sportsmart ifall det finns ett C. För dom pallar med stoppies, know that for a fact!:gnissla

gurkis

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2004
Hoj
KTM RC8R-09, CBR1000RR -10
Har du tourat på en R1:a tidigare så kommer du gilla BMW:n. Du kommer fram lite snabbare bara ;-)
Jag skulle gissa att jag kommer ca 25 mil på en tank om jag kör lite dryg motorvägsfart utan att axxa en massa.
Fullt ös - jag då kommer du knappt halva den sträckan.

Okej, precis sånt jag vill höra för att motivera ett köp. 25 mil är ju helt ok, kommer max 19 mil med KTM:en. Sen är ju BMW:n riktigt snygg. Någon som provat Katersättare + slip-on (effekt höjning?). Jag är ute efter en begagnad sen 2010 el. 2011. Vad ska man tänka på? Utrustning mm?

Angående Pirelli Supercorsa sp, så är jag väldigt nöjd. Jag kör ju mest gata nuförtiden, men grymmt fina däck med bra grepp (livslängden = dålig). Power one är också fin fina, men mest för pengarna är helt klart Michelin Pilot Power.
Vad jag tycker om däcken, är icka vetenskapligt utan rent tycke och smak. Åkt på de flesta märkena, och tycker Bridgestone gav minst feedback och lynniga (Bt14 och Bt16).

Men som sagt, mer matnyttigt (+ och -) om S1000RR.

Bifogat

• diablo_supercorsa_sp.jpg
    diablo_supercorsa_sp.jpg
    41.8 KB · Visningar: 52
Last edited:

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
S1000RR
Peter, din nattsuddare. Sover du också i en kista? Den blå (båda kommer att stå på mässan) var kitat på Öhlins med dämpare och insattser men inte den förträffliga styrdämparen:):va alltså inte någon hemlig HP version. Men det kommer, var så säker!

Ha, ha - ja ibland blir man sittande framför burken. Den liksom paralyserar en...
Bokade faktiskt biljetter ned till mässan nyss, så det blir till att klämma på den lite.

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
S1000RR
Okej, ............Jag är ute efter en begagnad sen 2010 el. 2011. Vad ska man tänka på? Utrustning mm?

.................

Men som sagt, mer matnyttigt (+ och -) om S1000RR.

Det låter kanske lite löjligt, men om jag jämför med tidigare hojar så har den inga brister, inget som jag direkt kommer att tänka på i alla fall.

Om du utgår från att du provkör hojen och trivs på den. Att den passar dina planer för hur den skall användas och så - så har i alla fall mitt ex, efter ca 800 mil (en 2010:a) gått klanderfritt.
- Den är lätt att mecka. (Ta bort kåpor etc. Allt är logiskt, inget krångel)
- Hög kvalitet på detaljer o finish.
- Billig försäkring genom IF (än så länge...)
- Går jämnt och fint, inga större vibrationer i jämförelse med andra sporthojar, otrolig kraft.
- De få saker jag har beställt har gått fort att få från ÅF.
- Populär hoj som verkar satsa på utveckling = många hojar på marknaden = mycket begagnat att köpa inom ett par år.
- I Sverige säljs vad jag vet endast exemplar med all extra utrusting så som ABS, DTC, quickshifter mm - vilket är saker du får betala extra för på många andra hojar.
- De få allvarliga saker som gått sönder på testexemplar och privata hojar, som man hört om, har ersatts på garanti utan tjafs från BMW. (Mest årsmodell 2009)

Minus;

Inte mycket som sagt men;
- Styrdämparen är inte bra om du vill köra bana. Det enda som jag tycker du skall byta oavsett.
- Engångsskruvar på vissa motorkåpor. Dock inte dyrt men bra att veta innan du börjar skruva bort dessa för att montera motorskydd etc. (BMW har så även på bilarna vad jag förstår, handlar om att undvika galvanisering eller något sånt...)
- Det har rapporterats om fel på kammar mm på testexemplar (Motorrad) efter 2500 mil. Det är dock garantisaker som enligt rapport BMW inte duckar för så... Plus att det är testexemplar, så jag vet inte...

Allt extra som sitter på (och gärna att du får med allt original) är naturligtvis plus. Det jag skulle uppskatta mest om jag köper idag är 1. styrdämpare och 2. bättre fjädring. Fjädringen är bra, men om du vill åka fort på bana så är det ett plus med Öhlins, K-tech eller annan racefjädring för att få ut max av hojen, men det gäller alla sporthojar iof.

OBS: Hittar du en hoj med annat system o utan katt så se till att den är om-mappad. Hojen går tunt om du bara monterar racessystem med risk för motorskador. Många struntar i detta och jag tycker du skall vara noga med att kolla upp om den körts med typ helsystem utan annan mapp än original.
Bara slipon är inget problem då det först är när du tar bort stora ljuddämparen/ katten under motorn som gör att du får mycket mera utluft.

Ska se om jag kommer på något mer... :)

Last edited:

gurkis

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2004
Hoj
Tack för bra svar Peter Pan och ni andra. Jag står och väljer mellan 2 hojar, av helt olika typ.
1. S1000RR
2. Ducati Streetfighter
Min KTM ska jag naturligtvis ha kvar. Det är den trevligaste hojen jag haft, sitter som en kung och skönt
ljud genom Ackrat.

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Hej Gurkis:) Jag tror, antar och hoppas att Du menar Ducati Multistrada och inte monstret.

All heder åt S1000RR, men den kanske ligger lite nära Din RC8R? Som landsvägskompis är Multistradan faktiskt makalös, och då är jag normalt skeptisk mot Italienarna...

Men lycka till med Ditt val, bägge hojarna är fantastiska på sitt sätt:)

Tack för bra svar Peter Pan och ni andra. Jag står och väljer mellan 2 hojar, av helt olika typ.
1. S1000RR
2. Ducati Streetfighter
Min KTM ska jag naturligtvis ha kvar. Det är den trevligaste hojen jag haft, sitter som en kung och skönt
ljud genom Ackrat.

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
S1000RR
1. S1000RR
2. Ducati Streetfighter
ljud genom Ackrat.

Ja du, du väljer mellan två helt olika hojtyper. Håller med föregående talare om att RC8:an o BMWn e liknande hojar. Säg så här; om jag hade BMWn och valt mellan RC8R och Ducati Streetfighter så hade Duccen dragit längsta strået. Den är grym och har faktiskt fina egenskaper för bana också.

gurkis

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2004
Hoj
Hej Gurkis:) Jag tror, antar och hoppas att Du menar Ducati Multistrada och inte monstret.

All heder åt S1000RR, men den kanske ligger lite nära Din RC8R? Som landsvägskompis är Multistradan faktiskt makalös, och då är jag normalt skeptisk mot Italienarna...

Men lycka till med Ditt val, bägge hojarna är fantastiska på sitt sätt:)

Ducati Streetfighter 1098 Roffe. Jag fastnar sällan för prylar, men KTM:en blir kvar.
Jo BMW:n ligger nära Rc8:an, men jag är ändå sugen. För dålig körställning på Multistradan.
Jag vill ju ha domningar i händerna, samt att det finns dom i Pitetrakten som säger att BMW är bra.

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Bwahaha - låt nu inte den källan fördärva intrycket av hojen, trots att Hoppe rekommenderar den är det faktiskt en fantastisk hoj:)

Kåtten är speciell och en riktigt fin maskin, inte tu tal om annat. SF 1098 har jag inte testat så där böjer jag mig för andras åsikt. Men att kalla Multistradan obekväm - det är Du den första som gjort:) Till och med Hoppe föll för den...

Lycka till med Ditt val:)

Ducati Streetfighter 1098 Roffe. Jag fastnar sällan för prylar, men KTM:en blir kvar.
Jo BMW:n ligger nära Rc8:an, men jag är ändå sugen. För dålig körställning på Multistradan.
Jag vill ju ha domningar i händerna, samt att det finns dom i Pitetrakten som säger att BMW är bra.

niohundrasexton

Jag har aldrig haft någon hoj från Asien
Gick med
9 Jun 2004
Hoj
Triumph Daytona 675R -13
- Har kört Multistrada 1200 i ett år. Kanonfin hoj men buller bakom kåpglaset och träsmak pga sittställning gjorde att jag bytte till BMW:n.

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
S1000RR
Såg på en annan tråd att det nämndes om bärgarservice från BMW om man blir stående någonstans i världen. Någon som vet något om det?

gurkis

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2004
Hoj
Bwahaha - låt nu inte den källan fördärva intrycket av hojen, trots att Hoppe rekommenderar den är.......Till och med Hoppe föll för den...

Lycka till med Ditt val:)

Du känner ju mig Roffe, kan ändra mig nästa vecka. Ang. Multistradan så är den säkert bäst på det mesta, men
tänk hur det skulle se ut om jag kom på en sån. Grabbarna skulle kunna tro att jag tacklat av. Nää, hellre styva handleder och betongröv. Längtar förtvivlat till sommaren, och våra fina Kulturrundor.

Skrik till om det blir nån fikakväll

Som sagt, vi ska hålla oss till ämnet BMW S1000RR. Sorry, om det blev lite OT. Ska upp i sadeln på en S1000, så
fort föret tillåter. Just nu snöar det, och ligger redan 50-70 cm snö där ute. Så man får drömma vidare.

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!