Okej, ............Jag är ute efter en begagnad sen 2010 el. 2011. Vad ska man tänka på? Utrustning mm?
.................
Men som sagt, mer matnyttigt (+ och -) om S1000RR.
Det låter kanske lite löjligt, men om jag jämför med tidigare hojar så har den inga brister, inget som jag direkt kommer att tänka på i alla fall.
Om du utgår från att du provkör hojen och trivs på den. Att den passar dina planer för hur den skall användas och så - så har i alla fall mitt ex, efter ca 800 mil (en 2010:a) gått klanderfritt.
- Den är lätt att mecka. (Ta bort kåpor etc. Allt är logiskt, inget krångel)
- Hög kvalitet på detaljer o finish.
- Billig försäkring genom IF (än så länge...)
- Går jämnt och fint, inga större vibrationer i jämförelse med andra sporthojar, otrolig kraft.
- De få saker jag har beställt har gått fort att få från ÅF.
- Populär hoj som verkar satsa på utveckling = många hojar på marknaden = mycket begagnat att köpa inom ett par år.
- I Sverige säljs vad jag vet endast exemplar med all extra utrusting så som ABS, DTC, quickshifter mm - vilket är saker du får betala extra för på många andra hojar.
- De få allvarliga saker som gått sönder på testexemplar och privata hojar, som man hört om, har ersatts på garanti utan tjafs från BMW. (Mest årsmodell 2009)
Minus;
Inte mycket som sagt men;
- Styrdämparen är inte bra om du vill köra bana. Det enda som jag tycker du skall byta oavsett.
- Engångsskruvar på vissa motorkåpor. Dock inte dyrt men bra att veta innan du börjar skruva bort dessa för att montera motorskydd etc. (BMW har så även på bilarna vad jag förstår, handlar om att undvika galvanisering eller något sånt...)
- Det har rapporterats om fel på kammar mm på testexemplar (Motorrad) efter 2500 mil. Det är dock garantisaker som enligt rapport BMW inte duckar för så... Plus att det är testexemplar, så jag vet inte...
Allt extra som sitter på (och gärna att du får med allt original) är naturligtvis plus. Det jag skulle uppskatta mest om jag köper idag är 1. styrdämpare och 2. bättre fjädring. Fjädringen är bra, men om du vill åka fort på bana så är det ett plus med Öhlins, K-tech eller annan racefjädring för att få ut max av hojen, men det gäller alla sporthojar iof.
OBS: Hittar du en hoj med annat system o utan katt så se till att den är om-mappad. Hojen går tunt om du bara monterar racessystem med risk för motorskador. Många struntar i detta och jag tycker du skall vara noga med att kolla upp om den körts med typ helsystem utan annan mapp än original.
Bara slipon är inget problem då det först är när du tar bort stora ljuddämparen/ katten under motorn som gör att du får mycket mera utluft.
Ska se om jag kommer på något mer...