BMW S1000RR - tråden

Kommer du köra på bana med din BMW S1000RR ?

• Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

Julleruff

EX-Racingwannabe!!
Gick med
1 Aug 2007
Hoj
ECX125
-Hmmm... Jag är lite svag för Pirelli. Har kört på dem de senaste 10 åren. Åsså vill jag ha nått bra på Mugello i påsk. :)

Jag brukar inte få ihop så många landsvägsmil på året, 100 kanske. Det blir inte så många banmil heller, för den delen. 3-5 bandagar kanske.

Metzler har väl nära samarbete med Pirelli, va´?

Det är tamejfan en djungel, det här med däck.:confused:

Jag kan rekommendera Pirelli Diablo SuperCorsa SC1-3.
Jag har kört på mönstrade Diablo på båda gata och bana, oftast SC1 fram och SC2 bak.
Blir fort varma så går att köra gata och bana utan däckvärmare.
Fästet på bana räcker till banrekord.....
Jag körde dock aldrig gata i regn eller under +15 grader....

Det är märkligt med de där "gamla" däcken vet att även nya Metzler Rennsport gick att få tag på efter att de officiellt slutat tillverkas?

Finns Dragon i 190/55 eller bara i 190/50? Finns de i 190/55 talar det ju för att de är skapligt nytillverkade.

Last edited:

Try

Snabb tysk!
Gick med
16 May 2011
Hoj
BMW S1000RR -15
Hur är det med stöldrisken på våra hojar? Är det som med vanliga sporthojar eller är den mer eller mindre stöldbegärlig?
Och vad ska man ha förutom de vanliga låsen om man vill ha den ifred?
/Try

Tob3

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2009
Hoj
BMW S1000RR 2011 Superbike
Jag antar att dem är eftertraktade på stöldmarknaden..
Jag har ingen väg-försäkring eftersom jag tävlar.
Men jag tecknade en special-försäkring via Länsförsäkringar som innefattar stöld, brand & transport.
Kan vara värt, kostar 2500/år.

gurkis

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2004
Hoj
KTM RC8R-09, CBR1000RR -10
Har lite funderingar runt S1000RR. Är det nån som kört någon långsväng med sin BMW, eller är det bara bankörning som gäller? Sugen på att köpa en som Touringhoj, vill ha lite åsikter och synpunkter.

Micke®

konnässör
Gick med
10 Aug 2010
Hoj
999 ml Tysk 249ml Spanjor
Har lite funderingar runt S1000RR. Är det nån som kört någon långsväng med sin BMW, eller är det bara bankörning som gäller? Sugen på att köpa en som Touringhoj, vill ha lite åsikter och synpunkter.

Ok, berätta inte det här för någon!
Det är egentligen en touringhoj! :D Jag är 188cm och sitter riktigt bra på den, gjorde ett tiotal repor i somras på 35-50 mil och det var inga problem. Men då var det inspirerad körning mao varierad sits.
Har inte provat att nöta motorväg men kan tänka mig att träsmak skulle infinna sig och säkert skulle man börja störa sig på vibrationer, har hört att andra gjort det.

Långsväng för dig kanske är en bit längre? Och det har jag ingen erfarenhet av
men tror att det finns lämpligare hojar för typ korsa kontinenter.
//Micke

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
S1000RR
Ok, berätta inte det här för någon!
Det är egentligen en touringhoj! :D Jag är 188cm och sitter riktigt bra på den, gjorde ett tiotal repor i somras på 35-50 mil och det var inga problem. Men då var det inspirerad körning mao varierad sits.
Har inte provat att nöta motorväg men kan tänka mig att träsmak skulle infinna sig och säkert skulle man börja störa sig på vibrationer, har hört att andra gjort det.

Långsväng för dig kanske är en bit längre? Och det har jag ingen erfarenhet av
men tror att det finns lämpligare hojar för typ korsa kontinenter.
//Micke

Håller delvis med. Det beror på HUR du kör. Aktivt och forcerat med fartvinden som avlastar armar o handleder mm så fungerar det ok. Att åka länge o långsamt (lagligt) är väl inte så bekvämt, i alla fall inte för mig med 193 cm.

Att köpa den som touringhoj, där "touringhoj" betyder vad majoriteten av mc-folket i Sverige menar med touringhoj, är direkt fel. Det är en racer. Av värsta sorten.

gurkis

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2004
Hoj
Ok. Har väl inte tänkt korsa europa, men tänkt köra lite Tyskland + ett par varv på ringen. Vibrationer verkar vara minuset. Det har jag i min KTM också.

niohundrasexton

Jag har aldrig haft någon hoj från Asien
Gick med
9 Jun 2004
Hoj
Triumph Daytona 675R -13
Att köpa den som touringhoj, där "touringhoj" betyder vad majoriteten av mc-folket i Sverige menar med touringhoj, är direkt fel. Det är en racer. Av värsta sorten.
- Det vore konstigt om Colin Edwards ska köra touringhoj i MotoGP.
:hihi

Last edited:

Micke®

konnässör
Gick med
10 Aug 2010
Hoj
Håller delvis med. Det beror på HUR du kör. Aktivt och forcerat med fartvinden som avlastar armar o handleder mm så fungerar det ok. Att åka länge o långsamt (lagligt) är väl inte så bekvämt, i alla fall inte för mig med 193 cm.

Tja Peter
Just precis, med det jag skrev menade jag att om man kör "offensivt" så kan man spendera en del tid och mil i sadeln.
Men att använda en S1KRR som ren touringhoj i dess rätta bemärkelse är nog direkt olämpligt. Även fast många av våra kompisar i nordamerika verkar göra det, med moddar som t.ex Heli-bars, nedflyttade fotpinnar och gelsadel.
Varför gör vissa detta? inte vet jag men jag skulle kunna gissa.
Ifall man vill se världen på två hjul från den asfalterade sidan så hade mitt första val blivit en K1300S
som inte är direkt trött heller:)

Btw, igår tallade jag på en röd och en blå S1KRR den senare med Öhlins delar!
//Micke

gurkis

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2004
Hoj
Jag är inte så svag för "riktiga" toringhojar, utan vill ha en sporthoj som kompletterar min RC8R. R1:eek:rna jag haft tidigare, har varit goa resekamrater på långstyrningar. blir väl nån Norgesväng, Gotlandssväng varje år. Jag tänker på aktionsradie mm. Hur långt kör man på en tank, om man kör blandad körning? KTM:en ligger på ca: 0,8 - 1.0l/mil.

niohundrasexton

Gick med
9 Jun 2004
Hoj
Triumph Daytona 675R -13
- Jamen vad är detta!!
Hittar dessa 2 framdäck på Däckonline,120/70 ZR17 TL 58(W) M/C

Pirelli Diablo Supercorsa SP Front
Pirelli Diablo Supercorsa SP Front (C)

Vad är det för skillnad på dem? Det skiljer ju bara ett "(C)"

Try

Snabb tysk!
Gick med
16 May 2011
Hoj
BMW S1000RR -15
Jag är inte så svag för "riktiga" toringhojar, utan vill ha en sporthoj som kompletterar min RC8R. R1:eek:rna jag haft tidigare, har varit goa resekamrater på långstyrningar. blir väl nån Norgesväng, Gotlandssväng varje år. Jag tänker på aktionsradie mm. Hur långt kör man på en tank, om man kör blandad körning? KTM:en ligger på ca: 0,8 - 1.0l/mil.

Nu har ju jag inte kört min nya hoj så jag kan nog inte ge dig svar på tal, men den ska väl dra 5.9 liter per 100 km vid konstant 120 km/h. Så då drar väl den runt 0.8l/mil blandad? eller har jag fel pojkar? Tanken rymmer 17,5 liter. Jag valde hojen med själen och inte för förbrukningen. Jag säger bara en sak! Ut och testkör (det gjorde iofs inte jag) men iallafall. De flesta som köper hoj för dessa pengar vill ju köra den först.

Lycka till! /Try

Try

Snabb tysk!
Gick med
16 May 2011
Hoj
BMW S1000RR -15
Btw, igår tallade jag på en röd och en blå S1KRR den senare med Öhlins delar!
//Micke

Nu får man väl äta upp att man var snål och inte köpte en 12:a istället för en ny 11:a. *suck* Denna kukmätartävling som ständigt pågår på sådana här forum :) Men om du slår till så är jag avundsjuk iallafall.

Mvh /Try

Micke®

konnässör
Gick med
10 Aug 2010
Hoj
- Jamen vad är detta!!
Hittar dessa 2 framdäck på Däckonline,120/70 ZR17 TL 58(W) M/C

Pirelli Diablo Supercorsa SP Front
Pirelli Diablo Supercorsa SP Front (C)

Vad är det för skillnad på dem? Det skiljer ju bara ett "(C)"
Vill minnas att (C) är ett lastindex och att det då skulle ha en lite kraftigare stomme. Men nu när jag söker efter svar så blir jag inte klokare! Pirelli´s hemsida hjälpte inte mig.
Maila och fråga jag är nyfiken.
//Micke

Micke®

konnässör
Gick med
10 Aug 2010
Hoj
Nu får man väl äta upp att man var snål och inte köpte en 12:a istället för en ny 11:a. *suck* Denna kukmätartävling som ständigt pågår på sådana här forum :) Men om du slår till så är jag avundsjuk iallafall.

Mvh /Try

Nä, pengar har inte bytt hand. Ville bara att hojarna skulle träffa en 08;a innan alla 031;er klänger på dom;-). Men vem vet...regnhoj (eller vad säger du Peter):D

Last edited:

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
S1000RR

Har du tourat på en R1:a tidigare så kommer du gilla BMW:n. Du kommer fram lite snabbare bara ;-)
Jag skulle gissa att jag kommer ca 25 mil på en tank om jag kör lite dryg motorvägsfart utan att axxa en massa.
Fullt ös - jag då kommer du knappt halva den sträckan.

niohundrasexton

Gick med
9 Jun 2004
Hoj
Triumph Daytona 675R -13
Vill minnas att (C) är ett lastindex och att det då skulle ha en lite kraftigare stomme. Men nu när jag söker efter svar så blir jag inte klokare! Pirelli´s hemsida hjälpte inte mig.
Maila och fråga jag är nyfiken.
//Micke

-Frågan är nu skickad till PirelliSverige.

Jag skickade dem igår frågan om Dragon Supercorsa tillverkas fortfarande. Har emellertid inte fått svar på det ännu.

Kommer oxå ihåg att "C" används på däck för skåpbilar å sånt men.......hmmmm.......pallar C-märkta hojframdäck bättre för "stoppies" då, eller?:tummenupp

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!