BMW S1000RR - tråden

Kommer du köra på bana med din BMW S1000RR ?

• Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
S1000RR
Hej igen

Jag har lite den filosofin att full race-prepp inte är det bästa för alla. ..............

...............Mycket svamlande och personliga åsikter igen.... sorry...

Inget svamlande alls - tycker du träffar huvudet på spiken riktigt bra! :tummenupp
Håller med dig fullt ut - det viktigaste är att det blir åka av och att du inte strandar pga ekonomi, tidsbrist eller strul med hojen bara för att du givit dig på att trimma mm.

Själv åker jag med hojen på gatan fortfarande, så det viktigaste har varit att skydda hojen om jag skulle gå omkull på banan.
Så kåpor, kraschpuckar mm är viktigt för mig, och sen kommer däck och fjädring. Hojen i sig själv, som du skriver, är redo för race och du kan utan problem hävda dig i många serier med hojen original. (När det gäller motorkraft).

Dr Zätare - om du verkligen saknar mellanregister så kan en PC5 och en mappning göra skillnad. Sen är resten kul grejer. Men jag håller med om att styrdämpare, snabbgas, högre ruta och snakeskins på tanken är bra investeringar.

Sen Julle vet jag inte hur jag gör med tävlandet. Vore kul att göra någon enstaka race, precis som jag gjorde i BoTT. Kom väl i stort sett sist, i alla fall bland dem som höll sig på hjulen, men känslan att vara med (starten var grym - vilket ljud!) skulle jag vilja uppleva igen.
Så sent som i går diskuterade jag en start i R1000 på A-torp i slutet av april. Om allt går bra med hojen på Mugello och jag får till alla inställningar så har jag ju faktist värmt upp rätt bra. Men har inte bestämt mig än.

capoeira-R1

Ny medlem
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
S1000rr
Hej på er,
Köpte en tank till min sköna dam förra veckan men fick inte med locket naturligtvis. Tänkte kolla vilken tanklock ni rekomenderar:confused:?

Syster-Tysk

Fullgasförespråkare.
Gick med
3 Jan 2008
Hoj
KTM RC8R -11, BMW S1000RR -10 (såld), BMW HP2 Sport -08 (Skrotad -09), BMW R1200S -06 (Såld), Honda VFR 800 -06 (Såld)
Hej alla! Tänkte inflika med nåt jag tyckte var värt att dela med mig av.
Kollade på de senaste test tiderna på Phillip Island i SBK och kolla 15:e plats!

Nog för att det är test tider, och man får läsa mellan raderna, samtidigt som alla nog vill köra åtminstone ett snabbt varv!

Visst finns home ground advantage med i bilden också, men lite av en katt bland hermelinerna är det väl att få så pass bra tid med standard motor även om ECU osv är SBK spec. ;-)
ca: 2 Sek efter Haslam skulle jag då vara nöjd med!!!

Overall Times: 1. Carlos Checa (Ducati) 1'31.8; 2. Tom Sykes (Kawasaki) 1'31.9; 3. Leon Haslam (BMW) 1'32.2 (Q); 4. Max Biaggi (Aprilia) 1'32.3; 5. Joan Lascorz (Kawasaki) 1'32.4; 6. Jakub Smrz (Ducati) 1'32.4; 7. Eugene Laverty (Aprilia) 1'32.5; 8. Michel Fabrizio (BMW) 1'32.6 (Q); 9. Maxime Berger (Ducati) 1'32.9; 10. Leon Camier (Suzuki) 1'33.1; 11. Marco Melandri (BMW) 1'33.0; 12. David Giugliano (Ducati) 1'33.5; 13. Sylvain Guintoli (Ducati) 1'33.5; 14. Ayrton Badovini (BMW) 1'33.6; 15. David Johnson (BMW) 1'34.1 (stock engine after race engine developed problem); 16. Josh Brookes (Suzuki) 1'34.5; 17. Lorenzo Zanetti (Ducati) 1'34.7; 18. David Salom (Kawasaki) 1'34.9 (only a few laps Monday and Wednesday due to injured right wrist); 19. John Hopkins (Suzuki) no time (absent through injury).

Julleruff

EX-Racingwannabe!!
Gick med
1 Aug 2007
Hoj
ECX125
Hej på er,
Köpte en tank till min sköna dam förra veckan men fick inte med locket naturligtvis. Tänkte kolla vilken tanklock ni rekomenderar:confused:?

PP Tuning sitter det på min.
Finns hos Greven.

PP Tuning är bra grejer, har även fotpinnarna, Clip-ons, broms- och kopplingsgrepp från PP.
Greven har ju även reservdelar till fotpinnarna med sig i trailern på körningar eller på hylla i butiken.

mbracing

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2010
Hoj
BMW S1000RR -11
Vill du ha mera "klös" i hojen så testa dreva den 15 fram 43-44 bak, det fungerar bra för oss på princip alla svenska banor förutom andertorp då vi förra året åkte med 16 fram 44 bak, skulle gissa att det blir något liknande i år.
Bra mycket billigare med 2 drev än PC och kan lova dig att du får en herrejösses upplevelse när du vrider på trotteln och har bytt 2 kugg fram ;) original har du ju 17 / 44

men det var ju inte därför jag är här!
tänkte dela med av en liten film jag gjort efter första försäsongs träningen i almeria

http://www.youtube.com/watch?v=IYVj6K7ezxU&feature=youtu.be

sen om någon är intresserad av att följa oss så gå med i våran facebook grupp Backman Racing Team eller på twitter @Backmanracing (den kommer uppdateras i sommar)
det är dom 2 medierna vi kommer uppdatera alla aktuella händelser, för den som är intresserad! :)

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Vill du ha mera "klös" i hojen så testa dreva den 15 fram 43-44 bak, det fungerar bra för oss på princip alla svenska banor förutom andertorp då vi förra året åkte med 16 fram 44 bak, skulle gissa att det blir något liknande i år.
Bra mycket billigare med 2 drev än PC och kan lova dig att du får en herrejösses upplevelse när du vrider på trotteln och har bytt 2 kugg fram ;) original har du ju 17 / 44

Jag kör fortfarande en del gata så två kugg fram är lite för mycket för min del tror jag. Men tack för rådet i övrigt!

Hur var det med hastighetsmätaren nu igen, visar den fel om man drevar om?

Micke®

konnässör
Gick med
10 Aug 2010
Hoj
999 ml Tysk 249ml Spanjor
Jag kör fortfarande en del gata så två kugg fram är lite för mycket för min del tror jag. Men tack för rådet i övrigt!

Hur var det med hastighetsmätaren nu igen, visar den fel om man drevar om?

Nej det gör den inte, BMW är smartare än så:) . Hastighetsmätaren får informationen från abs sensorn.

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
S1000RR
Hej på er,

Har ett Alpha racing liggande som jag aldrig monterat. Är du intresserad kan du ta det för påseende och så får du ett bra pris om du gillar det.

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Blev ett 46:kuggars bakdrev och en högre ruta från Alpha, har precis lagt beställningen. Konstigt nog hittar jag ingen som säljer snakeskins i tyskland. I värsta fall får jag väl beställa från banhoj.com eller har ni någon annan återförsäljare ni rekommenderar?

Last edited:
Gick med
25 Apr 2003
Hoj
.
...har läst lite här från dig och andra om det här med att originalgrejer räcker/duger osv för dom bandagar "Man" åker osv och jag är benägen att hålla med att man kan lägga pengar på bra däck och i vårt fall med våra hojar definitivt behöver en bra styrdämp och vissa saker som snabbgas inte är fel mm...

Ni som har träffat mig vet att jag inte ser ut som pedrosas brorsa :), för mig personligen är det ett måste att byta framför allt fjädrar på dom hojar jag haft glädjen att köra under åren.. när jag åkte sukka så lånade jag en deltagares cykel på gotland (jag åker som föråkare/instruktör 10-14 dag/år) en K5 1000 som jag åkte själv då och det var som att sitta på ett helt annat fabrikat med originalfjädringen gentemot den bakstuds som jag hade på min med fjäder anpassad för min vikt osv... Under förra säsongen så åkte jag runt på BMW:n med "skjuts" hela tiden kan man säga pga av min längd/vikt och det var kul till en viss gräns sen börjar det bli obehagligt när det inte håller i längre utan bottnar/rör sig på ett sätt som är allt annat än kul... Det jag vill säga är att många av dom som jag träffar på våra banor behöver andra fjädrar som är anpassade för sin kroppsvikt åtminstone sen om man har möjligheten att sätta på grejer från "ÖB" så gör det inte saken/känslan sämre...

Jag kommer definitivt att dreva om min så jag hamnar mer rätt i varvtalet då jag brottades hela förra säsongen med att försöka ligga minst 2 000 rpm högre än vad jag behövde göra på min förra traktor (Gixxern) som var mer vridstark på botten då jag hade tunnare topplockspackning helsystem osv på den...

Ser fram emot våren nu och få ut och lufta Bmw:n och bara garva när vi har första körningen på mantorp och man sitter och asgarvar ut på "stripen" och tänker att är detta möjligt, och samma raka sitter man sen på höstkörningen och tänker att ett par hk till vore lagom så man slipper och "sitta och vänta" mellan växlarna :tungan... //M

Hej igen

Jag har lite den filosofin att full race-prepp inte är det bästa för alla.
Men det är samtidigt lite av en ekonomisk fråga, som allt annat, samt en fråga om intresse och tid.
Har man tiden och intresset samt att det är en hobby som får kosta lite extra så kommer det ju i ett annat ljus.

För mig är i alla fall prio att ha en stabilt fungerande och lättskött cykel utan extravaganser......

Last edited:

R1Lillen

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Aug 2003
Hoj
R1-98 polka som ny,R1-15
Hallå alla s1000rr ägare... I veckan kommer min nya s1000rr att beställas
:)

Gick med
25 Apr 2003
Hoj
.
...jag var aldrig orolig att du inte skulle skaffa en :) GRATTIS !

QUOTE=R1Lillen;5466055]Hallå alla s1000rr ägare... I veckan kommer min nya s1000rr att beställas
:)[/QUOTEI]

Micke®

konnässör
Gick med
10 Aug 2010
Hoj
999 ml Tysk 249ml Spanjor
...SNIPP....
Ser fram emot våren nu och få ut och lufta Bmw:n och bara garva när vi har första körningen på mantorp och man sitter och asgarvar ut på "stripen" och tänker att är detta möjligt, och samma raka sitter man sen på höstkörningen och tänker att ett par hk till vore lagom så man slipper och "sitta och vänta" mellan växlarna :tungan... //M

Ha ha, ja. Sådär slutet på säsongen när man mellan 2;an och 3;an med rullen i ändläge, funderade på ifall man skulle ta och måla om köket till vintern:D

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Sitter och klurar lite på hur/om jag ska ansluta laptimern till hojens batteri eller använda externa batterier till den.

Det vore snyggt och praktiskt att ansluta den till batteriet och dra kablarna längs med eller under tanken. Men är det någon risk att åka på en kortslutning om plasten skavs av sladdarna och de ligger mot tanken? Vill ju gärna inte ha en kortslutning i tanken full av soppa...

R1Lillen

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Aug 2003
Hoj
R1-98 polka som ny,R1-15
Längtar till bandagarna nu :)....
Kanske skulle testa nått race i PRO ;)..

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
S1000RR
Sitter och klurar lite på hur/om jag ska ansluta laptimern till hojens batteri eller använda externa batterier till den.

Det vore snyggt och praktiskt att ansluta den till batteriet och dra kablarna längs med eller under tanken. Men är det någon risk att åka på en kortslutning om plasten skavs av sladdarna och de ligger mot tanken? Vill ju gärna inte ha en kortslutning i tanken full av soppa...

Skulle inte koppla det där själv om jag var du... Polarn gjorde det på sin guldvinge förra året. Fan det brann i flera dagar! Bilden nedanför publicerades i lokalblaskan, man kunde tydligen se det från rymden va det en på sporthoj som sa...

9352577_BG1.jpg

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Skulle inte koppla det där själv om jag var du... Polarn gjorde det på sin guldvinge förra året. Fan det brann i flera dagar! Bilden nedanför publicerades i lokalblaskan, man kunde tydligen se det från rymden va det en på sporthoj som sa...

9352577_BG1.jpg

Jag tror i och för sig inte att en Bimmer brinner lika bra och länge som en Gullvinge men jag tänker fan inte chansa. Det får bli med externa batterier då!

PS. Hysteriskt rolig post du gjorde men även om det är kul att höra om Vingar som brinner upp så hoppas jag att din polare klarade sig oskadd!

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring