BMW S1000RR - tråden

Kommer du köra på bana med din BMW S1000RR ?


  • Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

Micke®

konnässör
Gick med
10 Aug 2010
Ort
Nacka
Hoj
999 ml Tysk 249ml Spanjor
...SNIPP....Det får bli med externa batterier då!
Sticker ut hakan, och påstår att Peter var lite ironisk:D
Ser inga problem med att använda hojen som strömkälla antingen med permanent ström direkt på batteriet. Eller koppla på timern på skyltbelysningen, och då strömsätta timern när tändningen är påslagen. I båda fallen uppsäkrat med en i lämplig storlek.
Beträffande utrymme, så finns det nog med plats för ett par sladdar från instrument till batteri/kuts.
Jag har dock inte gjort detta själv, men någon annan kanske kan fylla i.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Sticker ut hakan, och påstår att Peter var lite ironisk:D
Ser inga problem med att använda hojen som strömkälla antingen med permanent ström direkt på batteriet. Eller koppla på timern på skyltbelysningen, och då strömsätta timern när tändningen är påslagen. I båda fallen uppsäkrat med en i lämplig storlek.
Beträffande utrymme, så finns det nog med plats för ett par sladdar från instrument till batteri/kuts.
Jag har dock inte gjort detta själv, men någon annan kanske kan fylla i.

Haha, jag gick på den enkla! :näsblod

Jag tror inte utrymmet under kutsen är något problem, jag hade tänkt koppla direkt på batteriet.

Hur vet man vilken storlek på säkring man ska ha?

Jag är fortfarande lite nervig för att ha sladdar i närheten av tanken ifall man skulle skava av plasten på kablarna och få kortslutning/gnistbildning i tanken. Måste ta mig en funderare på hur jag ska lösa det.
 

Micke®

konnässör
Gick med
10 Aug 2010
Ort
Nacka
Hoj
999 ml Tysk 249ml Spanjor
Haha, jag gick på den enkla! :näsblod

Jag tror inte utrymmet under kutsen är något problem, jag hade tänkt koppla direkt på batteriet.

Hur vet man vilken storlek på säkring man ska ha?

Jag är fortfarande lite nervig för att ha sladdar i närheten av tanken ifall man skulle skava av plasten på kablarna och få kortslutning/gnistbildning i tanken. Måste ta mig en funderare på hur jag ska lösa det.
Maila tillverkaren/säljstället och fråga vilken storlek på säkring de rekommenderar. Sedan ansluter du säkringen (i en säkringshållare) till + kabeln så nära batteriet som praktiskt möjligt (det är ju kabeln efter säkringen som är säkrad). Om du vill ha hängslen utöver livremmen, så kan du mata kabeln genom en värmetålig silikonslang. Oftast när kabelskav uppstår beror det på att den inte varit tillräckligt fastsatt, ergo; buntband är din vän:).
 

niohundrasexton

Jag har aldrig haft någon hoj från Asien
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675R -13
- Nej, nu är det för lugnt i tråden! Fler inlägg önskas.

Emellertid fick jag mina nya däck idag från Mynetmoto.com . 2 set(2+2 alltså) Pirelli-däck, till dörren, för 5300:- tycker jag är OK.
 

Try

Snabb tysk!
Gick med
16 May 2011
Ort
Nacka
Hoj
BMW S1000RR -15
- Nej, nu är det för lugnt i tråden! Fler inlägg önskas.

Emellertid fick jag mina nya däck idag från Mynetmoto.com . 2 set(2+2 alltså) Pirelli-däck, till dörren, för 5300:- tycker jag är OK.

Jag måste nog också köpa däck från nätet, finns ju stora pengar att tjäna. Jag rullade in min hoj på en firma och fick nya Dunlop Sportmaxx för 3800:- ink allt. Ska nog lära mig byta däck själv. Går ju att köpa verktyg för ändamålet från biltema eller liknande affär för inte allt för mycket.

Kan ju inte vara raketforskning precis.

/Try
 

niohundrasexton

Jag har aldrig haft någon hoj från Asien
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675R -13
- Jag har de senaste 10 åren bytt däck själv med enkla handverktyg från Biltema. Fördelen med sportdäck är att de är så lätta och mjuka.
Det enda moment som kan vara jobbigt, om man inte har verktyget, är att få släpp på däcket från fälgkanten.
Jag använder ett stort satans skruvstycke, det funkar bra.
Vid montering använder jag lite diskmedel, en gräsmatta och ett par träskor, iaf för bakdäcket. Framhjulet får ju behandlas lite försiktigare med sina skivor.
Balansering skiter jag i. De vikter som sitter på, balanserar fälgen.
Dagens däck är så välgjorda att ingen obalans uppstår - min erfarenhet alltså.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Fick hem min laptimer idag men jag har lite tekniska problem. Bara en pc i hushållet och den vägrar ansluta till wifi:n :huvet
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
- Jag har de senaste 10 åren bytt däck själv med enkla handverktyg från Biltema. Fördelen med sportdäck är att de är så lätta och mjuka.
Det enda moment som kan vara jobbigt, om man inte har verktyget, är att få släpp på däcket från fälgkanten.
Jag använder ett stort satans skruvstycke, det funkar bra.
Vid montering använder jag lite diskmedel, en gräsmatta och ett par träskor, iaf för bakdäcket. Framhjulet får ju behandlas lite försiktigare med sina skivor.
Balansering skiter jag i. De vikter som sitter på, balanserar fälgen.
Dagens däck är så välgjorda att ingen obalans uppstår - min erfarenhet alltså.

Med risk för att vara lite negativ men;
Min erfarenhet är tvärtom, många däck, i mitt fall har Michelin varit värst, är ordentligt obalanserade. Små vibrationer som du kanske inte störs av tar död på lager mm, så jag tycker du skall balansera absolut! Det positiva är att om du orkar lägga om däcket själv så är balanseringen en plättlätt sak. Köp biltemas balanseringsaxel för en struntsumma + lite blyvikter i samma affär, och gör en statisk balansering. Mycket smidigt.

Sen får ni gärna höra av er på tråden när ni lagt om ett par Dunlop däck med biltemas grejer, E bara nyfiken hur det gick liksom.... :hihi
 

Tob3

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2009
Ort
Alingsås
Hoj
BMW S1000RR 2011 Superbike
Är det någon som har eller kan få tag på färg-koderna till 2012 modell av WSBK eller 2012 M-färger?
Tacksam om man kan få alla koderna, dock är den blå och röda mest akut! :)
Tack på förhand!
 

niohundrasexton

Jag har aldrig haft någon hoj från Asien
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675R -13
Vilken modell däck köpte du?
-Pirelli Diablo Supercorsa SP. Har inte kört på dem tidigare men nu är det dags.
Satt framför datorn och våndades huruvida jag skulle välja Dragon Supercorsa istället. De var en tusenlapp billigare per set, men de slits gaaaanska snabbt.

På tal om balansering. Om jag har balanseringsutrustning lättillgängligt så balansera oxå jag.
Det har hänt en gång :D på 10 år.
Jag vänder på däcken oxå när de blivit mer slitna på ena (höger oftast) sidan. Det funkar ååså håller de ytterligare en bandag.:)
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Fick hem drev och ruta idag :banana

Vad är det för storlek på muttrarna på bakaxeln och är det bökigt att ta av bakhjulet? Behöver man ta loss ok eller något sådant stök också?

Edit: hittade storleken, tydligen är det 34mm. Hittade också en tråd om taskiga gängor på muttern, är det något ni haft problem med?
 
Last edited:

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Fick hem drev och ruta idag :banana

Vad är det för storlek på muttrarna på bakaxeln och är det bökigt att ta av bakhjulet? Behöver man ta loss ok eller något sådant stök också?

Edit: hittade storleken, tydligen är det 34mm. Hittade också en tråd om taskiga gängor på muttern, är det något ni haft problem med?

Har tagit av bakhjulet många gånger och gängorna är det inget problem med.

Oket sitter fast genom att bakaxeln går igenom ett fäste i oket. När du drar ur bakaxeln så är oket loss men sitter kvar i svingen där den är påskjuten på en skena.
Kan vara lite bökigt att passa in hjul och ok samtidigt som man ska sätta tillbaka hjulaxeln men du klarar absolut av det själv med lite tålamod.
 

capoeira-R1

Ny medlem
Gick med
20 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
S1000rr
Hej,
Finns det någon som vet vad som händer på norra sidan av 08 land gällande BMW?? Hoppas på att Dinmc ska börja sälja och serva BMW. Har haft med de att göra i några år och har alltid varit nöjd.
Känns ju idiotiskt att behöva åka till AVA från norra sidan av stan. Någon som har inside info?
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Nu sitter drevet där men jag hade inget fett till bakaxeln så den rullar lite segt. Blir till att fixa nästa helg.

Gömde också undan sladden från laptimern till batteriet under panelen vid sidan om tanken. Med buntband här och där så blev det riktigt bra.

Och slutligen rutan som gick mindre bra. Hade sönder en av de där små gummigrejerna så det blir upp til BMW i veckan och köpa en ny.
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Nu sitter drevet där men jag hade inget fett till bakaxeln så den rullar lite segt. Blir till att fixa nästa helg.

Gömde också undan sladden från laptimern till batteriet under panelen vid sidan om tanken. Med buntband här och där så blev det riktigt bra.

Och slutligen rutan som gick mindre bra. Hade sönder en av de där små gummigrejerna så det blir upp til BMW i veckan och köpa en ny.

Det skall inte behöva vara så mycket fett på bakaxeln för att det skall rulla bra. Det skall hjullagren sköta om. Om jag inte minst fel så var det en mycket tunn fetthinna på bakaxeln som ny... Är det stor skillnad från innan du bytte drev, hur lätt bakhjulet snurrar alltså?
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Det skall inte behöva vara så mycket fett på bakaxeln för att det skall rulla bra. Det skall hjullagren sköta om. Om jag inte minst fel så var det en mycket tunn fetthinna på bakaxeln som ny... Är det stor skillnad från innan du bytte drev, hur lätt bakhjulet snurrar alltså?

Jo, det var tunnt med fett. Det är inte jättestor skillnad men det känns att det går trögre än tidigare och trögre någon annan hoj jag haft. Men det låter inget, vilket jag hade väntat mig om något inte suttit riktigt rätt.
 

Julleruff

EX-Racingwannabe!!
Gick med
1 Aug 2007
Ort
Happyplace
Hoj
ECX125
Nu sitter drevet där men jag hade inget fett till bakaxeln så den rullar lite segt. Blir till att fixa nästa helg.

Gömde också undan sladden från laptimern till batteriet under panelen vid sidan om tanken. Med buntband här och där så blev det riktigt bra.

Och slutligen rutan som gick mindre bra. Hade sönder en av de där små gummigrejerna så det blir upp til BMW i veckan och köpa en ny.

Du har satt på ett större drev bak väll?
Det är inte så att kedjan nu är för spänd?:va
Åk inte en meter på cykeln innan det är juserat till rätt slack om så nu är fallet!
Var mycket noggran med att hjulet forfarande är rakt när du justerat slacket.
Använd gärna skjutmått å kolla så du justerar exakt lika mycket på båda sidor.:tummenupp

Dragit hjulaxeln med rätt moment?

Kan man ha sönder dom där dingsena i gummi?:confused:
Du får troligen en helt sats sådana med skruvar (färgade om man vill) på internationella ebay för samma pengar som för en hos en MC-handlare.:yoparty
 
Last edited:

niohundrasexton

Jag har aldrig haft någon hoj från Asien
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675R -13
- Alltså, jag får en känsla av att du råkat vända eller satt någon bricka fel eller glömt nån bricka eller.....ja, vad fan som helst.
 

Julleruff

EX-Racingwannabe!!
Gick med
1 Aug 2007
Ort
Happyplace
Hoj
ECX125
- Jag har de senaste 10 åren bytt däck själv med enkla handverktyg från Biltema. Fördelen med sportdäck är att de är så lätta och mjuka.
Det enda moment som kan vara jobbigt, om man inte har verktyget, är att få släpp på däcket från fälgkanten.
Jag använder ett stort satans skruvstycke, det funkar bra.
Vid montering använder jag lite diskmedel, en gräsmatta och ett par träskor, iaf för bakdäcket. Framhjulet får ju behandlas lite försiktigare med sina skivor.
Balansering skiter jag i. De vikter som sitter på, balanserar fälgen.
Dagens däck är så välgjorda att ingen obalans uppstår - min erfarenhet alltså.

Med 1,5m 2"x2" Jag gjorde som denna snubben innan jag skaffade verktyget.
Delen mot däckskanten lätt snedsågad.


Något mer sofistikerad.

 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top