BMW S1000RR - tråden

Kommer du köra på bana med din BMW S1000RR ?

• Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

rickardl

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2011
Hoj
BMW S1000RR -11
Hej alla s1000RR ägare!
Var och provkörde en S1000RR idag och kunde inte hålla mig. Har lagt handpening och väntar nu med iver på att få hämta hem henne.

MarcusKarlsson? Är det min gammla klasskamrat från 9a1? //Rickard Lund

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
S1000RR
Hej alla s1000RR ägare!
Var och provkörde en S1000RR idag och kunde inte hålla mig. Har lagt handpening och väntar nu med iver på att få hämta hem henne.

Grattis till en kanonhoj o välkommen till tråden :tummenupp

Den där Marcus skall du passa dig för. Lär du känna honom så kommer det kosta massa pengar i beställda extraprylar till hojen :D

Jemej

Medlem
Gick med
12 May 2008
Hoj
06 Yamaha R6 Såld!! BMW S1000RR Såld!! Mv Agusta F4 R312 Såld! GSXR 750 L0 Såld! GSXR 750 K9 Såld! CBR1000RR 08 Såld! GSX-R 750 L1 Såld S1000rr 2012 Såld
Då blev det en S1000rr i alla fall :) Acid-green!

Säljaren accepterade mitt bud så jag hämtar den 30 april!! :yoparty

Det blir långa veckor utan hoj men det kanske det är värt :rolleyes:

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Är det någon som bytt till stålspunna slangar till frambromsen? Originalen tycker jag är rätt svampiga i känslan.

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
S1000RR
Är det någon som bytt till stålspunna slangar till frambromsen? Originalen tycker jag är rätt svampiga i känslan.

Äntligen någon som tycker samma sak! Jag som har blivit itutad att det är stålomspunnet orginal!?

Efter några varv hård körning på bana så blir det stor skillnad o det känns inte kul...

Är det inte stålomspunnet så kommer jag byta snarast.

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
S1000RR
Hittade följande text i Alpha Racings katalog för stålomspunna bromsslangar;

"Racing brake line set, braided steel, transparent shrink tubing, distributor above.
Ideal for demounting ABS.

NOTICE
- for motorcycles without ABS, equates IDM regulation "

Vad betyder det här? Går det inte att montera stålomspunnet om man vill ha kvar ABS funktionen?

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Hittade följande text i Alpha Racings katalog för stålomspunna bromsslangar;

"Racing brake line set, braided steel, transparent shrink tubing, distributor above.
Ideal for demounting ABS.

NOTICE
- for motorcycles without ABS, equates IDM regulation "

Vad betyder det här? Går det inte att montera stålomspunnet om man vill ha kvar ABS funktionen?

Det verkar vara olika kit för hojar med och utan abs. Men det finns till Abs också; http://www.pureperformancecycles.co...gler--Brake-Line-Kit-Non-ABS--10--S1000RR-(1)

Och det kan vara stor skillnad i känsla mellan olika slanga även om de är stålspunna. Jag har själv provat på en tidigare hoj och skillnaden var som natt och dag.

Känslan i originalslangarna är under all kritik tycker jag, det blir byte för mig.

Last edited:

MarcusKarlsson

knegare
Gick med
2 Aug 2007
Hoj
Ingen
Hej alla s1000RR ägare!

Om du gick på söder och är född 86 så stämmer det väl :)

Fan så skoj, vilken färg blev det och vart köpte du den?

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Hoj
-
Äntligen någon som tycker samma sak! Jag som har blivit itutad att det är stålomspunnet orginal!?

Efter några varv hård körning på bana så blir det stor skillnad o det känns inte kul...

Är det inte stålomspunnet så kommer jag byta snarast.

Bromsledningarna känns som armerad slang. Och från styrhuvudet bakåt har du även bromsrör en bit som går över till slang igen innan hydralenheten till ABS.

rickardl

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2011
Hoj
BMW S1000RR -11
Om du gick på söder och är född 86 så stämmer det väl :)

Fan så skoj, vilken färg blev det och vart köpte du den?

Jo men då stämmer det. skoj! :)

Blev motorsport färgerna. Köpte den hos Bikestop Linköping.

Grattis till en kanonhoj o välkommen till tråden :tummenupp

Den där Marcus skall du passa dig för. Lär du känna honom så kommer det kosta massa pengar i beställda extraprylar till hojen :D

Tack för det och varningen. Ska passa mig. :tummenupp

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
S1000RR
Bromsledningarna känns som armerad slang. Och från styrhuvudet bakåt har du även bromsrör en bit som går över till slang igen innan hydralenheten till ABS.

Nu är jag inte så duktig på det här, men jag tolkar dig som att det inte är stålomspunnet orginal.
Det som verkar krångligt är att byta till stålomspunnet o samtidigt ta hänsyn till ABS. Ändrar man några ingångsvärden till ABS:en om man byter till stålomspunnet?
Något annat att tänka på eller är det "bara" att köpa in o byta?

M.Fredriksson

Nattuggla
Gick med
17 Feb 2011
Hoj
Bmw S1000r 2016
Igår fick jag äntligen ta premiärturen med tysken. +7, mulet och en halvmeter snö vid sidan av vägen, så det var ju lite småkyligt men helvete så roligt. En fråga dock. Ska man promt köra på 98:a oktan eller duger 95:a för "vanlig" körning? dvs inte hardcore banåkning.

Gick med
12 Mar 2011
Hoj
Kawasaki ZRX1109R blingracer, Honda SP-2 och Ducati 900 Monster vinterhoj
S1000RR torde vara klyftig nog att kompensera för 95 men du får ju inte ut samma knuff som ur 98. Om det sedan spelar någon roll är väl individuellt.
Däremot är det inte säkert att du får bättre bränsleekonomi på 95 än på 98 eftersom du inte får ut lika mycket mos per liter ur 95 vs 98.

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
S1000RR
Igår fick jag äntligen ta premiärturen med tysken. +7, mulet och en halvmeter snö vid sidan av vägen, så det var ju lite småkyligt men helvete så roligt. En fråga dock. Ska man promt köra på 98:a oktan eller duger 95:a för "vanlig" körning? dvs inte hardcore banåkning.

Klippt ut "Riders manual":

Fuel
Recommended fuel grade Super unleaded
95 ROZ/RON
89 AKI

Inga problem alltså att köra på 95. Själv kör jag på Shells dyra racebränsle :D - trots att jag blir retad för det. Inbillar mig att den är lite bättre o lite renare och känner att jag vill ge motorn det. Spelar nog inten roll...

Micke®

konnässör
Gick med
10 Aug 2010
Hoj
999 ml Tysk 249ml Spanjor
Klippt ut "Riders manual":

Fuel
Recommended fuel grade Super unleaded
95 ROZ/RON
89 AKI

Inga problem alltså att köra på 95. Själv kör jag på Shells dyra racebränsle :D - trots att jag blir retad för det. Inbillar mig att den är lite bättre o lite renare och känner att jag vill ge motorn det. Spelar nog inten roll...

Skulle tro att man med fördel kan tanka 98 oktan, då motorn har knack sensor och rätt högt komp. Dom "lågt" ställda kraven som ställs
i handboken har nog (läs gissar) med att göra att på många marknader (t.ex USA) är högre än 95 oktan inte lika lättillgängligt.
//Micke

Rootofevil

Guru
Gick med
21 Mar 2009
Hoj
BMW S1000RR
Skulle tro att man med fördel kan tanka 98 oktan, då motorn har knack sensor och rätt högt komp. Dom "lågt" ställda kraven som ställs
i handboken har nog (läs gissar) med att göra att på många marknader (t.ex USA) är högre än 95 oktan inte lika lättillgängligt.
//Micke

Den har såvitt jag vet ingen möjlighet att ställa om tändningen och alltså inte direkt kompensera för bränsle med högre oktantal och det därför låter det som den vanliga myten med att folk tycker att deras hoj "känns bättre" med 98 eller Super Power eller vad man nu häller i.

Med anledningen av debatten kring E10 så kan jag meddela att BMW Motorrad säger att det ska fungera fint att köra på i våra hojar. Sen att jag själv är lite skeptisk till konceptet är ju en annan femma...

Last edited:

Jemej

Medlem
Gick med
12 May 2008
Hoj
06 Yamaha R6 Såld!! BMW S1000RR Såld!! Mv Agusta F4 R312 Såld! GSXR 750 L0 Såld! GSXR 750 K9 Såld! CBR1000RR 08 Såld! GSX-R 750 L1 Såld S1000rr 2012 Såld
Idag har jag betalat hojen och hämtar den 30/4!

Det blev en Acid-Green med ABS, DTC & Quickshift.

Funderar lite på om man ska investera i ett slip-on direkt. Har faktiskt aldrig hört/sett en S1000rr "live". Vad ska man satsa på? Akra?

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
S1000RR
Idag har jag betalat hojen och hämtar den 30/4!

Det blev en Acid-Green med ABS, DTC & Quickshift.

Funderar lite på om man ska investera i ett slip-on direkt. Har faktiskt aldrig hört/sett en S1000rr "live". Vad ska man satsa på? Akra?

Grattis!

Både Acra, Yoshimura och Arrow har snygga burkar som låter bra. Det finns ett par till salu just nu om du vill ha begat. Tänk bara på att det blir svårt att åka bana med dem, men det är ju lätt att byta till orginal om det behövs.

Jemej

Medlem
Gick med
12 May 2008
Hoj
Grattis!

Både Acra, Yoshimura och Arrow har snygga burkar som låter bra. Det finns ett par till salu just nu om du vill ha begat. Tänk bara på att det blir svårt att åka bana med dem, men det är ju lätt att byta till orginal om det behövs.

Tack :) Jo, det fick bli en S1000rr. Det var ju "någon" :tummenupp som undrade om jag såg på VHS istället för DVD så jag slog tankarna på en Gixxer ur hågen :D Men det kunde lika gärna ha blivit en 1198 som jag hittade.. 116K för en 09´ hos en "Ducati-store" med strax över 1000mi på mätaren. Hyffsat pris..

Micke®

konnässör
Gick med
10 Aug 2010
Hoj
999 ml Tysk 249ml Spanjor
Den har såvitt jag vet ingen möjlighet att ställa om tändningen och alltså inte direkt kompensera för bränsle med högre oktantal och det därför låter det som den vanliga myten med att folk tycker att deras hoj "känns bättre" med 98 eller Super Power eller vad man nu häller i.

Med anledningen av debatten kring E10 så kan jag meddela att BMW Motorrad säger att det ska fungera fint att köra på i våra hojar. Sen att jag själv är lite skeptisk till konceptet är ju en annan femma...

Jag har absolut inte full koll på s1rr;ens motorelektronik. Men ifall möjligheten att justera tändningen saknas, så tappar man väl hela idèn med en knack sensor?. Huruvida man (vi dödliga) skulle känna någon skilland mellan 95 o 98, så skulle jag tro att man känner större
skillnad mellan svarta eller röda strumpor. Men känns det bättre med
röda strumpor, så varför inte använda dom:).
//Micke

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...