BMW S1000RR - tråden

Kommer du köra på bana med din BMW S1000RR ?


  • Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .
Nu gäller det och hitta en i Göteborg då.
- Jag köpte min på Kennehts MC-service. Nära å bra för mig.
Priset kan du inte påverka mycket.
Jag letade runt lite å alla slutade på ungefär samma pris.
Moms, tull å frakt utgör en god del av slutpriset.

Styrdämpare var den första modifieringen jag gjorde. Originalet funkar kanske på landsväg.
Öhlinaren har 18 lägen för dämpning. Jag gjorde en högst ovetenskaplig jämförelse, när jag bytte, och fann att originalet motsvarar ungefär läge 3 på Öhlinaren. På racerbanan kör jag med läge 9 och då håller sig styret ganska lugnt. Undrar hur den beter sig i läge 18? :rolleyes:
 
En av de bättre investeringar du kan göra på hojen. Om du skall köra bana så är det nästan ett måste.

Är det någon av er som bytt till Öhlinare som har -12or eller nyare? Är skillnaden stor även där? Om jag har förstått rätt så fick -12an en ny dämpare med 10 steg istället för den äldre med 3 steg? Har en -12a (10 steg) som visserligen vobblar lite, men det känns ändå aldrig "oroligt". Brukar ha den på 8. Dock är jag nybörjare med ganska moderata gaspåslag, så det kanske blir värre med ökat tempo..?
 
Är det någon av er som bytt till Öhlinare som har -12or eller nyare? Är skillnaden stor även där? Om jag har förstått rätt så fick -12an en ny dämpare med 10 steg istället för den äldre med 3 steg? Har en -12a (10 steg) som visserligen vobblar lite, men det känns ändå aldrig "oroligt". Brukar ha den på 8. Dock är jag nybörjare med ganska moderata gaspåslag, så det kanske blir värre med ökat tempo..?

Det är skillnad!
Nu har jag en K-tech styrdämpare. Den har kortare slag som kräver trixande med styrstoppen. Men det är en otrolig skillnad från original.
 
- Jag köpte min på Kennehts MC-service. Nära å bra för mig.
Priset kan du inte påverka mycket.
Jag letade runt lite å alla slutade på ungefär samma pris.
Moms, tull å frakt utgör en god del av slutpriset.

Styrdämpare var den första modifieringen jag gjorde. Originalet funkar kanske på landsväg.
Öhlinaren har 18 lägen för dämpning. Jag gjorde en högst ovetenskaplig jämförelse, när jag bytte, och fann att originalet motsvarar ungefär läge 3 på Öhlinaren. På racerbanan kör jag med läge 9 och då håller sig styret ganska lugnt. Undrar hur den beter sig i läge 18? :rolleyes:


Tack så mycket för infon, beställt från lelles
 
Går i funderingar på att inskaffa följande Slipon:

333d16d.jpg


Någon som har erfarenheter av detta Slipon?
Blir ljudet annorlunda/högre? Behöver man mappa om med Slipon på S1000rr?

Hur krångligt är det att montera av original ljuddämparen?
 
Går i funderingar på att inskaffa följande Slipon:

333d16d.jpg


Någon som har erfarenheter av detta Slipon?
Blir ljudet annorlunda/högre? Behöver man mappa om med Slipon på S1000rr?

Hur krångligt är det att montera av original ljuddämparen?

Om det är ett slipon som behåller catten så gör det inte mycket för vare sig ljud eller effekt, behövs ingen ommappning. Tror inte de gör ens en hk.
 
Går i funderingar på att inskaffa följande Slipon:

333d16d.jpg


Någon som har erfarenheter av detta Slipon?
Blir ljudet annorlunda/högre? Behöver man mappa om med Slipon på S1000rr?

Hur krångligt är det att montera av original ljuddämparen?

Så här gjorde jag. Rör kosta på ebay 2000kr svetsning 1000kr.
ImageUploadedByTapatalk1403898393.936215.jpgImageUploadedByTapatalk1403898401.348576.jpg
 
Går i funderingar på att inskaffa följande Slipon:

333d16d.jpg


Någon som har erfarenheter av detta Slipon?
Blir ljudet annorlunda/högre? Behöver man mappa om med Slipon på S1000rr?

Hur krångligt är det att montera av original ljuddämparen?

Som doktor Z redan har skrivit så påverkar det inte hojens egenskaper speciellt mycket. Du kan få ett lite annorlunda ljud, men det är marginellt eftersom originalet i praktiken bara är ett rör, vilket du ser när du monterat av det.

Så välj slipon efter smak o tycke. Tycker ditt förslag ser riktigt bra ut. Det är enkelt att montera av originalet. Ta en skruv i taget. Om du behöver ta ur gummibussningen i fästet som sitter i bakkant på fotpinnarna så kan du ta en grov mejsel och bara trycka. Det pallar gummibussningen för. Sen kan det vara lite bökigt att komma åt skruven som sitter på "slangklämman" runt avgasruröret. Kolla hur den runda muttern sitter om du tar bort den, det går att vända den åt fel håll. Men inget är svårt. Lycka till.

PS. Och om du köper sliponet o ångrar dig så kan jag köpa det för en billig penning. Mina slipon har börjat gå sönder av någon konstig anledning :crash DS.
 
Går i funderingar på att inskaffa följande Slipon:

333d16d.jpg


Någon som har erfarenheter av detta Slipon?
Blir ljudet annorlunda/högre? Behöver man mappa om med Slipon på S1000rr?

Hur krångligt är det att montera av original ljuddämparen?

Fin burk! -nästan så fin (läs: dyr?) att jag skulle också satsa på en liten egentillverkad krashpad på den.. :-)


Mina 5-cents för hela detta närliggande är: vad som än Du gör behåll Catten! (stora burken under - fungerar också som huvud-ljuddämpare):
det är rätt få och iaf inte jag :) som kan dra något större nytta av de några extra hk som man kan få med raka rör, mellan 10' rpm och röd.. efter ommappningen osv som krävs.. Såklart, rejsar man seriöst eller ligger bara 5 sekunder för banrekorden blir det helt annan sak..

-banorna är mera och mera klämda av sina bullerkrav. (=mätningar på förbifart; du vill inte riskera att bli varnad och svartflaggad under en betald, fin, torr bandag..)
Och raka rör + nån burk + dB-killer: har vi inte kommit litegrann "tillbaks till rutan-A"?

Och om/då man vill mysköra (köra) på allmänna vägar troligen är det det höga ljudet som irriterar närboende mest och skapar anti-mc-hysteri eller/och tips till farbro-B: kör helst med lite för stor växel och lägre varv iaf vid husen eller folk: Beamern orkar! (..och ingen ens tänker att det går nog lite fort(?) om det annars inte ser provokativt eller farligt ut..?). Mao sannogliheten att få behålla lappen kan vara något högre om man inte låter som in i h..e? Dessvärre är det summan av hela mc-kollektivet som i slutändan styr hur grannarna, länsstyrelset, lagstiftaren osv agerar.



Edit: Jag är ständigt förvånad att speciellt ägarna av tvåcylindriga hojar (inga märken nu men de smartaste kan dra vissa slutsatser :tungan) verkar vara särskild ivriga att demontera ljuddämparen (och sen trixa med diskbollar osv under besiktningen). -Tycker att sånt för nästintill inget konkret nytta tillhör moppeåldern..
(..you can shoot me now but at least I'm honest.. :) )
 
Det är helt rätt att ljudnivån blir för hög för bankörning i Sverige med ett "linkpipe", framför allt med en kort ljuddämpare. Med lång ljuddämpare och en db-killer kan det teoretiskt funka men det blir inte lätt.

Fördelen med ett ett linkpipe är att det är billigt, du sparar några kilo på hojen och den andas lite bättre så du kan mappa fram några hästar till och ett bättre mellanregister. Viktigt att mappa om den dock annars riskerar den att gå för tunt (bränsle snålt) och ta skada.
Det är dock bättre och lättare med ett helsystem inte minst för att original grenrör väger en del. Själv har jag precis fått hem nedan linkpipe som skall monteras på tills jag får råd med ett bättre system. Kommer dock inte köra i Sverige med det. ;-)

bild-7.jpg
 
Någon kilos vikbetsparningspotential är ju mycket, men den tänker jag utnyttja då allt annat, inkl föraren, har hårdbantats! :tummenupp
En komplementarade fråga till ovanstående .. någon sakkunnig?
-visst är det så att i vanlig gat- och bankörning de extra hästarna vilka man kan få med ett bättre avgassystem, kommer i praktiken fram (för njutning) primärt/enbart med slicks-mode ? (...iom man inte drar något släp med hojen, eller sällan kör uppförs "Kassel-backar" och vill blåsa på vänsterfilen 200+ knyck)
Mao då jag aldrig kör med slicks-mode förlorar jag inte så mycket med originalsystemet? (eller..?)
 
Någon kilos vikbetsparningspotential är ju mycket, men den tänker jag utnyttja då allt annat, inkl föraren, har hårdbantats! :tummenupp
En komplementarade fråga till ovanstående .. någon sakkunnig?
-visst är det så att i vanlig gat- och bankörning de extra hästarna vilka man kan få med ett bättre avgassystem, kommer i praktiken fram (för njutning) primärt/enbart med slicks-mode ? (...iom man inte drar något släp med hojen, eller sällan kör uppförs "Kassel-backar" och vill blåsa på vänsterfilen 200+ knyck)
Mao då jag aldrig kör med slicks-mode förlorar jag inte så mycket med originalsystemet? (eller..?)


- Det bästa är väl att ha mycket mos i mellanregistret.
Lyckas man få en bra utgång ur en böj så har man ju igen det heeeela vägen till nästa krök.
 
Någon kilos vikbetsparningspotential är ju mycket, men den tänker jag utnyttja då allt annat, inkl föraren, har hårdbantats! :tummenupp
En komplementarade fråga till ovanstående .. någon sakkunnig?
-visst är det så att i vanlig gat- och bankörning de extra hästarna vilka man kan få med ett bättre avgassystem, kommer i praktiken fram (för njutning) primärt/enbart med slicks-mode ? (...iom man inte drar något släp med hojen, eller sällan kör uppförs "Kassel-backar" och vill blåsa på vänsterfilen 200+ knyck)
Mao då jag aldrig kör med slicks-mode förlorar jag inte så mycket med originalsystemet? (eller..?)

Nej du förlorar ingenting på att köra med originalsystemet. Tvärtom så sparar det en massa pengar och bekymmer att köra med original så länge du verkligen inte saknar de fördelar som ett annat avgassystem ger.

Du har alla 200 hästarna även i Sport och Raceläge, bara du varvar ordentligt. Original så har hojen en mappning som även tar hänsyn till avgas- och ljudkrav ute i våra samhällen. Effektdippen i mellanregistret är ett resultat av detta, alltså en medveten elektronisk justering. När man byter system så passar man oftast på att justera bort detta så att man får en jämn effektkurva även över mellanregistret. Detta går att göra även med originalsystem.

De flesta i vårt gäng har kört helt original i flera år, vi har satsat på att skydda hojen för omkullkörning och i andra hand förbättrat chassit.

Vill du göra något för körbarheten på banan eller få mer vrid så dreva om hojen i första hand. Det är en mycket prisvärd moddning.
 
Last edited:
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top