BMW-tråden

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Någon som vet om det finns några BRA broms- och växelpedaler som passar 800GS? Hur man kan montera ett par pedaler som inte är fjädrande på den här typen av hoj övergår mitt förstånd. :mad:
 

skylt

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2006
Ort
Bunkeflostrand
Hoj
BMW R1200S -06 & BMW G650 X-moto -07

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Testar i denna tråd som jag förmodar rör allt BMW-relaterat.

Skulle vilja ha något grusvänligare och hade gärna testat f800 gs. Problemet är att en annan är "underlång" och den är tokhög. Det som skulle kunna funka är den betydligt mesigare 650-n. Tycker den är duktigt ful men är i första hand ute efter användarvänlighet, packförmåga och allroundegenskaper utan att behöva köra stånka.

Till frågan då.

Vad krävs för ändringar för att få upp effekten från dessa stackars 71 pållar till vad övriga 800-or lämnar, 85 nåt eller gärna mer? Var sitter begränsningarna?

Visst kan jag skaffa en 1200 boxer och köpa fjädring och sadel, men jag tycker den är alltför bombastisk, kommer dock att prova den. Skall köra landsväg och grus, inte terräng och det har sina orsaker jag inte behöver dryfta här. Alltså, hur får jag upp flåset på denna körskolehoj?

Mitt fortsatta mc-körande kan hänga på detta då jag ledsnat svårt på mitt 27e mc-år.
 
Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Finnes det någon som vet vad som är orsaken till skillnaderna i effektuttag mellan F650gs och t ex F800gs?

Svar på andra saker är inte jätteintressant då jag har rätt bra koll på såväl färdigheter som begränsningar ffa gällande föraren. Klämkäcka generaliseringar om hur man skall förhålla sig till ergonomiska förutsättningar mc/förare är exempel på detta. Skulle dock var glad att få ett svar på mitt spörsmål gällande effekten.

(Antar att det är samma spec på övriga varianter av motorn). Har provat F800R och var inte så imponerad, mindre effekt vill jag absolut inte nöja mig med! Kanske får bli 1200 med dyr ombyggnad iaf.
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Finnes det någon som vet vad som är orsaken till skillnaderna i effektuttag mellan F650gs och t ex F800gs?

Svar på andra saker är inte jätteintressant då jag har rätt bra koll på såväl färdigheter som begränsningar ffa gällande föraren. Klämkäcka generaliseringar om hur man skall förhålla sig till ergonomiska förutsättningar mc/förare är exempel på detta. Skulle dock var glad att få ett svar på mitt spörsmål gällande effekten.

(Antar att det är samma spec på övriga varianter av motorn). Har provat F800R och var inte så imponerad, mindre effekt vill jag absolut inte nöja mig med! Kanske får bli 1200 med dyr ombyggnad iaf.

Du kommer aldrig kunna få upp 650'ns effekt till samma som 800 har utan att det kostar ohemulska pengar, om det ens alls är möjligt. Om jag inte kommer ihåg helt fel så är det bland annat andra kammar i 800'an. Svar på frågan.

Ytterligare info.

Det finns lägre sadel till 800 att köpa. Det går även rätt enkelt att sänka en motorcykel utan att det kostar apmycket flis. Dra upp gaffelbenen i kronan samt köpa/tillverka nya "dogbones" till bak.

Ett tips.. Kom inte med attityd och fråga efter saker. Det brukar bara sluta med att folk drygar tillbaks och sen skiter i att hjälpa dig.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Du kommer aldrig kunna få upp 650'ns effekt till samma som 800 har utan att det kostar ohemulska pengar, om det ens alls är möjligt. Om jag inte kommer ihåg helt fel så är det bland annat andra kammar i 800'an. Svar på frågan.

Ytterligare info.

Det finns lägre sadel till 800 att köpa. Det går även rätt enkelt att sänka en motorcykel utan att det kostar apmycket flis. Dra upp gaffelbenen i kronan samt köpa/tillverka nya "dogbones" till bak.

Ett tips.. Kom inte med attityd och fråga efter saker. Det brukar bara sluta med att folk drygar tillbaks och sen skiter i att hjälpa dig.

Kammar, det var ju sorgligt. Vet du detta eller antar du? Tänkte att det är inte otänkbart att det sitter i mjukvaran för att få en något annan karaktär, läs snällare.

Isf är det ju tillbaka till 80-talets annonser till följd av en obskyr 100-hästarsgräns..."exportkammar".:D

Får forska vidare då jag vill veta precis vad som skiljer.

Attityd....?

...är väl just att komma med skrivapånäsankommentarer om varför man skall/inte behöver nå ner t ex. Sånt bottnar inte sällan i en oförmåga att tänka lite utanför sig själv. Ett problem/omständighet man inte själv erfarit finns ej för somliga.....

Har inte frågat om sänkningar med sadlar, dogbones eller släppa ner kronor. Detta finns lättillgänglig info om. Tackar för välvillig inställning dock.

Bara undrar...
Vad är vitsen med att svara på vad det inte frågas efter och inte det andra? (Du svarade på båda sakerna). Varför skulle jag å min sida fråga efter vad jag redan vet? Är du med på hur jag menar?
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Kammar, det var ju sorgligt. Vet du detta eller antar du? Tänkte att det är inte otänkbart att det sitter i mjukvaran för att få en något annan karaktär, läs snällare.

Isf är det ju tillbaka till 80-talets annonser till följd av en obskyr 100-hästarsgräns..."exportkammar".:D

Får forska vidare då jag vill veta precis vad som skiljer.

-"After switching the cams and de-tuning the electronics, the F650GS pumps out 71 hp and 55.3 ft-lbs of torque where its 800 sibling offers 85 hp and 59.7 ft-lbs of torque."

Som sagt. Andra kammar.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
-"After switching the cams and de-tuning the electronics, the F650GS pumps out 71 hp and 55.3 ft-lbs of torque where its 800 sibling offers 85 hp and 59.7 ft-lbs of torque."

Som sagt. Andra kammar.

Tack. Var ju inte bra ur mitt perspektiv.

Det var pga kommentaren efter mitt första inlägg som jag förtydligade frågeställningen.
 

Scorpiokid

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Malmö
Hoj
2009,Kawasaki zx-10
Billig hoj med låg försäkring!

Hej alla,har nu provkört BMW HP2 Sport under 1 timme och jag är imponerad.Massor med körglädje och med maffigt ljud.
Hojen är fruktansvärt billig med tanke på vad man får:
Nedsmetad med kolfiber,smidda magnesiumfälgar,titanavgas,
quickshifter,motogp-display,Öhlin fram och bag,Brembos värsta
hejdare.med mera.
Försäkringen är en rysare:Hel 6500 året.
Närmsta konkurent för oss tekniknördar är Ducati 1198r för
nära dubbelt pengarna.Provkör hojen om ni har möjlighet så förstår ni.
Klart billig värstinghoj. :)
 

Lister

Slösare
Gick med
8 Jun 2005
Ort
Framsidan så klart
Hoj
En stor stark
Tack. Var ju inte bra ur mitt perspektiv.

Det var pga kommentaren efter mitt första inlägg som jag förtydligade frågeställningen.

Som van forumryttare så får man räkna med att folk svarar på mer än man räknat med om man just i detta fallet gjort ett ganska bra utlägg innan något som inte hade med frågan att göra egentligen.

Men för att svara på något helt annat så instämmer jag med Starstriker ovan :)
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top